Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maquette Maastricht - de Bing Variant

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    ...Ten slotte digitaliseert de gemeente momenteel allerlei bestanden, zodat het huidige Maastricht straks driedimensionaal is te zien.
    Bovenstaand citaat is afkomstig uit een krantenartikel van woensdag 8 september 2010.
    Lees het volledige artikel als PDF bestand.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
      Als voorbereiding (op de digitale maquette, burgemeester) zouden we wel eens allemaal oude kaart lagen (scans) over elkaar heen kunnen leggen. Dat is al een leuk begin.
      (Deze quote heb ik uit een ander draadje gehaald, maar past hier beter.)

      Is dat gemakkelijk te doen, Rubke?

      Ik wed dat als we hier met zijn allen aan de slag gaan er een stortvloed aan oude plattegronden zou volgen. El Loco komt ook vaak met details waarvan ik geen idee heb waar hij ze vandaan tovert. SJEF heeft er volgens mij ook voldoende. En dan zwijgen we nog over allemaal plattegronden die we zouden kunnen scannen...

      Weet waar je aan begint als je ons aan het werk zet, Rubke!!
      Last edited by burgemeester; 13 september 2010, 16:53.

      Opmerking


      • #18
        De problemen met de stadsplattegronden van Maastricht (in de tijd dat Maastricht vestingstad was), en het in ÊÊn of meerdere lagen op elkaar stapelen, zijn de volgende.
        1. Het wordt er allemaal niet duidelijker op.
        2. Er zijn plattegronden waarop de stroomrichting van de Maas verticaal of horizontaal is getekend; ook bij rotoatie levert het een ietwat vertekend beeld op.
        3. Men nam het niet zo nauw wat de weergave van de straten betreft; waarom ook?
          De kaarten en plattegronden hadden een militaire functie, en geen toeristische.


        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Weer een leuke vondst, El Loco!

        Ik kwam nog een stukje tegen in deelrapport no.5 van de Werkgroep Industriele Archeologie Maastricht (WIAM) - "Het Spinxterrein".
        Hierin staat dat het oude wachthuis aan de Boschpoort in 1665 werd afgebroken en een nieuw wachthuis opgebouwd werd in de boomgaard van de Nieuwe Biesen.
        Op de voormalige boomgaard van de Nieuwe Biesen bevindt zich nu de Timmerfabriek.
        Bij het beleg van de Fransen van 1748 -ik volg hier de WIAM- wordt het wachthuis uit 1665 echter verwoest en in 1749 wordt een nieuwe wacht gebouwd op dezelfde locatie.

        Dat zou dus betekenen dat de wacht op de foto midden 18de eeuws is en niet 17de eeuws.
        Of dit ook op basis van stijlkenmerken geconcludeerd kan worden weet ik niet.
        Dan een antwoord op bovenstaande vraag en opmerking van onze burgemeester over het buskruitmagazijn, en dat te zien zou zijn op een kaart of plattegrond uit 1748, levert weer het volgende probleem op.
        Welke kaart wordt bedoeld?
        Deelrapport 5 (Het Sphinxterrein) van de stichting WIAM vertelt er verder niets meer over.

        De enige plattegrond van Maastricht uit 1748 die ik ken, is op de volgende webpagina te downloaden, maar daar staat het betreffende buskruitmagazijn niet ingetekend.

        http://purl.pt/1863/1/P1.html .

        Je kunt de plattegrond, van Pierre De Hondt uit 1748, in zijn geheel of in negen of vijftien delen downloaden c.q. bekijken.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht

          Dan een antwoord op bovenstaande vraag en opmerking van onze burgemeester over het buskruitmagazijn, en dat te zien zou zijn op een kaart of plattegrond uit 1748, levert weer het volgende probleem op.
          Welke kaart wordt bedoeld?
          Deelrapport 5 (Het Sphinxterrein) van de stichting WIAM vertelt er verder niets meer over.

          De enige plattegrond van Maastricht uit 1748 die ik ken, is op de volgende webpagina te downloaden, maar daar staat het betreffende buskruitmagazijn niet ingetekend.

          http://purl.pt/1863/1/P1.html .

          Je kunt de plattegrond, van Pierre De Hondt uit 1748, in zijn geheel of in negen of vijftien delen downloaden c.q. bekijken.
          SJEF, je verwart hier twee zaken: het kruithuis en het wachthuis. Zullen we die afhandelen op de daartoe bestemde draadjes?

          Opmerking


          • #20
            Hebben jullie hier nog iets aan ?

            http://www.breurhenket.com/maastricht1850.jpg

            Opmerking


            • #21
              Waar komt die vandaan Breur?

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                Waar komt die vandaan Breur?
                Goede vraag,

                heb ik ooit van iemand ontvangen of gedownload, maar helaas bron niet genoteerd !

                Opmerking


                • #23
                  No problem. Ben al blij dat ik hem heb.

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                    Waar komt die vandaan Breur?
                    De plattegrond is afkomstig van de webpagina van Pieter Simons.

                    Het is een litho van de stadsplattegrond Maastricht 1850, gemaakt door Leiter en Nypels Maastricht.
                    Stadswal is nog aanwezig.
                    Straatnamen in het Frans.

                    http://www.ppsimons.nl/stamboom/maas...egrond1850.htm .
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #25
                      Thank you!

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                        (Deze quote heb ik uit een ander draadje gehaald, maar past hier beter.)

                        Is dat gemakkelijk te doen, Rubke?

                        Ik wed dat als we hier met zijn allen aan de slag gaan er een stortvloed aan oude plattegronden zou volgen. El Loco komt ook vaak met details waarvan ik geen idee heb waar hij ze vandaan tovert. SJEF heeft er volgens mij ook voldoende. En dan zwijgen we nog over allemaal plattegronden die we zouden kunnen scannen...

                        Weet waar je aan begint als je ons aan het werk zet, Rubke!!
                        makkelijk kunnen we over bakkelijen, maar wel een aardig project voor de wintermaanden. Kunnen eens 1 oude kaart als proof-of-concept gaan doen.
                        Fallor ergo sum

                        Opmerking


                        • #27
                          welke kaart zullen we als proefje doen ?
                          Welke kan zonder copyright problemen gebruikt worden ?
                          heeft er iemand hoge resolutie scans liggen/beschikbaar ?

                          heb een weekje vakantie waar ik misschien hier eens naar kan gaan kijken
                          Fallor ergo sum

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
                            welke kaart zullen we als proefje doen ?
                            Welke kan zonder copyright problemen gebruikt worden ?
                            heeft er iemand hoge resolutie scans liggen/beschikbaar ?
                            Ik heb de bekende plattegrond Maastricht; Joan Blaeu, 1649.
                            Formaat: 8268 * 6605.
                            Resolutie: 300.
                            Goed voor een fantastische, haarscherpe poster in het formaat 70 * 56 centimeter.

                            Maar dat formaat zal wel niet de bedoeling zijn.
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #29
                              Dat is een prachtige kaart inderdaad. Maar vind je die uit de Atlas van Loon (1649) niet nog mooier? Die heb je meen ik ook op groot formaat, SJEF. Ik neem aan dat je de plattegrond(en) naar Rubke stuurt?

                              Hierbij beide plattegronden in een kleiner formaat. De eerste is de kaart van Loon, de tweede van Blaue. Nu ik ze zo naast elkaar geplaatst heb valt me op dat het identieke kaarten zijn met een andere kleurstelling. Ik heb die eens van een site geplukt, van P.P. Simons.
                              http://www.ppsimons.nl/stamboom/index.htm
                              Als je op deze site links klikt op 'Geschiedenis Maastricht' vind je een arsenaal aan plattegronden op hoge resolutie. Gek dat ik die van van Loon daar niet 1-2-3 vind.


                              Trouwens, geweldig dat je dit oppikt Rubke! Ik ben benieuwd naar het resultaat!
                              Bestanden bijvoegen
                              Last edited by burgemeester; 1 oktober 2010, 19:30. Reden: toevoeging

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
                                Welke kan zonder copyright problemen gebruikt worden ?
                                Er zal toch geen copyright zitten op een kaart uit de 16de of 17de eeuw?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X