Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Julius Caesar

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Julius Caesar

    Pasop, WIJ zin onderweg naar Maastricht
    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

  • #2
    Wij houden JULLIE op de hoogte, maar wij gaan eerst vakantie vieren.
    Aleen Caesar blijft op zijn post.
    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

    Opmerking


    • #3
      Mag ik aan Caesar vragen wie WIJ is of zijn?
      En van waaruit zijn jullie dan vertrokken om onderweg naar Maastricht te kunnen zijn?
      En op welke post verblijft Caesar dan?
      Houdt hij vanaf de Dousberg het geheel in de gaten, zoals Julius Caesar waarschijnlijk in het verleden deed?
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Caesar

        Omdat dit theater is "De Caesar"

        Als jullie de ''Gezet'' gelezen zouden hebben, moet er een belletje gaan rinkelen
        Hint: de Slevrouwe en de Kaptein
        Ik kwam en zag en ben nu weer weg

        Opmerking


        • #5
          Caesar

          Goed geraden Olijfje.

          Ik wil hier graag, op een ludieke manier, dit doldwaze spel bij jullie onder de aandacht brengen.

          Ik heb deze stukjes uit de ''Gezet'' alleen in PDF formaat, en ik weet niet hoe ik die hier kan plaatsen !
          Ik kwam en zag en ben nu weer weg

          Opmerking


          • #6
            Omdat het schrijven mij zwaar valt, zal ik het een en ander duidelijk maken aan de hand van reeds bestaande artikelen enz.


            De Kaptein vaan Köpenick

            In 1905 werd in Maastricht door de toenmalige VVV, genaamd “Maastricht Vooruit”een historische optocht georganiseerd. Ontwerper en regisseur van deze stoet was Fons Olterdissen. Alle beroemde personen die ooit in Maastricht waren geweest passeerden de revue. De slotwagen was gewijd aan Petrus Regout, stichter van de alom bekende aardewerkfabrieken De Sphinx. Toen echter de rekeningen betaald moesten worden, bleek er niet genoeg geld te zijn. Het tekort bedroeg 5000 gulden.Het ontbrekende bedrag werd geleend en Olterdissen beloofde een toneelstuk te schrijven dat een zodanig succes zou hebben dat de lening kon worden afgelost. Samen met ene Joseph Kayzer André schreef hij De Kaptein vaan Köpenick.
            De stof voor hun verhaal haalden zij uit Duitsland. In 1906 verzint de werkeloze Duitse schoenlapper Wilhelm Voigt uit Köpenick, nabij Berlijn, een list om snel rijk te worden. Hij koopt in een uitdragerswinkel een kapiteinsuniform en dirigeert een toevallig passerende afdeling van het leger naar het stadhuis, waar hij de gemeentekas gaat controleren. Hij constateert een klein tekort, laat de burgemeester en de gemeentesecretaris arresteren en neemt vervolgens al het geld mee. (In datzelfde jaar reeds wordt in circus Carré de revue “Koning Kziezowat in Amsterdam” opgevoerd die het schelmenverhaal van Voigt ook tot onderwerp heeft).Later wordt Voigt gearresteerd en tot vier jaar gevangenisstraf veroordeeld.Naar aanleiding van duizenden gratieverzoeken wordt Voigt na twee jaar al vrijgelaten.
            Hij verkoopt zijn verhaal aan een uitgeverij, speelt de hoofdrol in een stomme film en laat zelfs een grammofoonplaat maken. Hij maakt een zegetocht langs alle grote plaatsen en doet in 1909 Maastricht aan waar hij een ontmoeting heeft met Fons Olterdissen. Op 3 januari 1922 sterft Voigt in Luxemburg waar zijn graf nog steeds bezocht kan worden.
            De auteurs lieten bovenstaand verhaal zich in Maastricht afspelen en namen allerlei personen en (wan)toestanden op de hak. Op 1 april 1907 ging de kemikken-opera De Kaptein vaan Köpenick in première. De muziek is van Fons’ broer, Guus Olterdissen, die ook de rol van Kaptein speelde.Het stuk werd een daverend succes; de Bonbonnière was 11 avonden afgeladen vol en de kritiek in de “Limburger Koerier” van maandag 2 april was zeer lovend.
            Het geleende geld kon worden terugbetaald en van wat overbleef werd een koe, genaamd Alphonsien, gekocht voor een arme weduwe in Wolder.
            Op initiatief van “Zicht op Maastricht”, de culturele biografie van Maastricht, zal de Kaptein vaan Köpenick opnieuw worden opgevoerd; niet door een bestaand gezelschap, maar door een voor dit doel in het leven geroepen toneelgroep en orkest. De regie is in handen van Frans Meewis, die ook de tekst heeft aangepast aan deze tijd; dirigent en arrangeur is Cees van Kooten en het decorontwerp is van Marjan Melkert. De voorstellingen vinden ook nu plaats in La Bonbonnière Een eventueel batig saldo zal evenals een eeuw geleden besteed worden aan een goed doel


            Hoonderd Jaor Kaptein vaan Köpenick

            In 1907 beleefde Mestreech de première vaan de kemikken opera De Kaptein vaan Köpenick in ‘ne bomvolle Bonbonnière. Sjrijver Fons Olterdissen en zie broor Guus, dee de meziekstökker bijein zeumerde, hadde e prach verhaol tot ’n aontrèkkeleke veurstèlling bewèrk. Vaanaof dat momint is de Köpenick oonderdeil gewoorde vaan ’t Mestreechs cultureel erfgood. In eus collectieve memorie zitte de bekinde leedsjes, väöl lui kinne de speulers en mètwèrkers vaan opveuringe vaan soms 40 jaor geleie. Me rappeleert ziech de veurstèllinge in de Dominkanerkèrk, op de Vriethof en in de Sphinxzaol (FestiVillage).
            Wat is d’r sjoender es gruuts te kinne zien op eus eige historie ? Formuleerde Olterdisse dat geveul neet prachteg in d’n teks vaan eus officieel volksleed “(…) en huurde naor dien aw histories, op grampeer ziene sjoet (…)”? Sjoender es dat geveul is de wetensjap tot me dat kosbaar erfgood maag doorgeve aon nui generaties, aon Mestreechtenere die mesjiens neet hei gebore zien, meh gere deil oetmake vaan ’t leve in eus magnefieke stad.
            Daorum is ’t nudeg tot de Köpenick regelmaoteg obbenuits op de plaanke weurt gebrach. Op die meneer weurde nui verhaole aon eus historie touwgeveug, verhaole euver de Köpenick vaan 2007. Dao-in zal te hure zien wieväöl jäög betrokke is, tot d’r ’n Hollandse bove-titeling is, tot de speulers en muzikante op basis vaan ope audities zien gekoze, en tot de Bonbonnière zoe sjoen is ingeriech. De Köpenick vaan 2007 zal neet dezelfde zien es dee vaan 1907. Nog noets waor ‘ne Köpenick sjus ‘tzelfde es jaore deveur. Ederskier brachte regisseurs wie Jèf Baarts en Huub Noten aktuele eleminte aon. Dat zal d’n huidege regisseur Frans Meewis ouch doen, mèt respek veur de historie, meh deveur zörgend tot ’t stök ouch veur ’t publiek vaan noe zien krach behèlt.
            De Köpenick vaan 2007 geit get bezunders weurde. Iech hoop tot väöl lui de kans griepe um debij te zien, en euzen opzat um eus cultuur door te geve vaan harte zalle oondersteune. Iech hoop uuch daan ouch bij ein vaan de veurstèllinge te zien. Geer zalt d’r geine spiet vaan höbbe !

            Theo Bovens
            veurzitter Stiechting Kaptein vaan Köpenick

            http://www.kopenick.nl/
            Ik kwam en zag en ben nu weer weg

            Opmerking


            • #7
              Zicht op Maastricht

              Herinneringen aan Kaptein vaan Köpenick 2007-2008
              Auteur(s): Leon Minis

              De uitvoeringen van de Kaptein vaan Köpenick in 2007-2008 waren een groot succes. De zaal van de Bonbonnière was, honderd jaar na de eerste uitvoeringen in 1907, iedere keer afgeladen vol.
              De voorzitter van de stichting, Theo Bovens, vertelde bij aanvang van iedere voorstelling dat de uitvoering van de Kaptein vaan Köpenick er op initiatief van Zicht op Maastricht was gekomen en dat het vooral de bedoeling was de verhalen rondom de uitvoering aan de komende generaties door te geven. Tijdens al die repetities en uitvoeringen hebben zich veel anekdotes voorgedaan die in een Sinterklaasgedicht het licht hebben gezien. Nu wil ik er ter aanvulling nog iets over vertellen.
              Regisseur Frans Meewis en dirigent Cees van Kooten waren de artistieke leiders en Math Stroes en Dolly Beckers-Landwier de organisatorische leiders van de hele productie. De repetities vonden plaats in de aula van het Bonnefantencollege VMBO aan de Eenhoornsingel. Een mooie, grote locatie met een perfecte akoestiek: Frans kon een volle zaal met gemak zonder microfoon toespreken. De selectie van de spelers begon met een voorzingproef.
              Vervolgens maakten Frans en Cees bekend wie welke rol zou gaan uitvoeren. Dit leverde geen commotie op. Wel ontstond er bij tussentijdse veranderingen van rol een keer lichte ophef onder de mooswiever: een actrice kreeg het verzoek om mee te doen in de rechtbank als decorum. "Boeveur maag die dat doen en neet eine vaan us? Dit ruuk nao klassezjustitie!"
              De kleedkamers in de Bonbonnière waren tamelijk primitief en dit werkte het ongegeneerd rondlopen in ondergoed door de toneelkrochten in de hand. Een klerk liep langs de kleedkamer van de pensionnaires. "Meitskes geer hof gein bang te höbbe, iech zit gans ónder de medicijne." De volgende dag liep hij met de haren recht op de kop weer rond. "De meitskes vroge häöm veur de zekerheid of heer zien medicijne wel had ingenome."
              Ton en Els Nieskens gingen 's avonds altijd met de bus terug naar huis. Een keer stonden ze in het bushokje te wachten met nog een koppel dat kennelijk in de zaal gezeten had. Ze waren vol lof geweest. Die man had over de president van de rechtbank gezegd: "Deen Hiddema von iech oug erg good!"
              Frans Meewis had na een paar voorstellingen grote moeite om extravagantie bij de uitvoeringen te voorkomen. "De veurstèlling is noe perfec en d'r hoof niks aon tów te weure gevoog."
              De baoj van de rechtbank moest halverwege de zitting koffie inschenken voor de rechters. Eén keer kwam er echte koffie uit! In de zaal zag het er professioneel uit. Maar Frans verbood dit want dan moest Math Stroes " al die koffietasse nao de veurstelling aofwasse...".
              Na afloop van de uitvoeringen gingen alle deelnemers op excursie naar Luxemburg. Drie bussen vol. Bij het instappen vormden zich al snel drie groepen: "de elite, de normalen en het krapuul". Moderne communicatiemiddelen als de internetsite hebben veel foto's en berichten voor de komende generaties vastgelegd.
              Ik kwam en zag en ben nu weer weg

              Opmerking


              • #8
                ''de Kaptein vaan Köpenick''



                Ja, ook Uw Caesar was erbij.
                Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                Opmerking


                • #9


                  foto Frits Widdershoven


                  Dolly Beckers (rechts) fotografeert alle figuranten voor het openluchtspektakel over het Onze Lieve Vrouweplein.


                  Familie Slevrouwe omarmt Köpenickfamilie

                  Gisteravond kwamen de figuranten van het openluchtspel op het
                  Onze Lieve Vrouweplein voor het eerst bijeen. Bijna de hele cast van Köpenick was aanwezig.
                  „Maar dit wordt geen Köpenick II!”

                  Door Benti Banach

                  MA A ST R I CH T

                  „Ik heb heel veel figuranten nodig. Ik heb zeker voor driehonderd mensen plek.” Regisseur Frans Meewis
                  richt zich tot honderdvijftig Maastrichtenaren voor wie het succes van de Kaptein vaan Köpenick naar meer smaakt.
                  Bijna allen hebben ze een grotere of kleinere bijdrage geleverd aan de lokale musical die van november tot eind maart bij menig Maastrichtenaar een dikke glimlach op het gezicht heeft getoverd.
                  En nu staan ze te popelen omdat Köpenick-gevoel weer op te roepen bij het openluchtspektakel dat begin
                  oktober op het Onze Lieve Vrouweplein wordt opgevoerd ter gelegenheid vanhet 75-jarig bestaan
                  van de Onze Lieve Vrouwekerk als basiliek.
                  Wat opvalt deze avond in de Bonbonnière is dat de zangers, acteurs, dansers en andere medewerkers
                  zeer hechte banden hebben gesmeed.
                  Er zijn jeu-de-boules afspraken, weekend uitstapjes en vriendschappen voorhet leven uit voortgekomen.
                  „Toen we begonnen kende ik geen mens, nu zijn het vriendschappen geworden”, zegt Gaby Gerritsen.
                  In Köpenick danste ze, in Flikken Maastricht versmolt ze met het decor, nu zou ze iets meer op de voorgrond
                  willen. „Maar zo goed vind ik mezelf niet. Ik heb meer verstand van luchtvaart”, zegt de stewardess.
                  Marc van den Eertwegh speelde de luitenant in Köpenick.
                  Hij heeft nog nooit zo’n sterke saamhorigheid tussen spelers meegemaakt.
                  Wat was het geheim van Köpenick? „Twintig voorstellingen lang met zo veel heel intensief met elkaar omgaan.
                  Je deelt de zenuwen vooraf, na het applaus ben je samen uitgelaten”, denkt hij.
                  „We kwamen als los zand bij elkaar en gingen als groep uit elkaar”, verwoordt Peter Schors
                  het Köpenick-gevoel.
                  Hij ziet zichzelf ditmaal terug als Romein of weer als decorbouwer.
                  „Het zal wel decor worden, want in mijn maat hebben ze geen pak.”
                  Dan betreedt Frans Meewis het podium. „Het moet een cultuurshock zijn dat ik me in het Nederlands tot jullie richt.
                  Ik heb zojuist mijn bezorgdheid uitgesproken dat enkele mensen wellicht denken dat dit Köpenick II wordt.
                  Nee, dat wordt het niet”, verklaart hij ontnuchterend.
                  De regisseur vat het historische verhaal samen en noemt vervolgens de belangrijkste rollen.
                  Het valt de aanwezigen op dat er hoofdzakelijk mannen worden gevraagd.
                  Meewis: „Dat was nu eenmaal zo in de middeleeuwen.
                  Maar de dames komen ook aan bod.” Hij heeft onder meer nonnen nodig, Maastrichtse volksdames
                  en courtisanes van Lodewijk XIV.
                  Dolly Beckers neemt van iedere deelnemer een foto die belandt in een smoelenboek.
                  Op grond van de uitstraling en de voorkeur van de persoon zal Meewis iedereen een rol toebedelen.
                  Pastoor Fons Curris van Slevrouwe krijgt een speciale taak van de regisseur: „We moeten goed weer hebben.
                  ” De pastoor laat even later weten dat het zo niet werkt, net zo min als een mis voor Roda.
                  Hij vertrouwt op het enthousiasme en de uitstraling die de samenvoeging van de Familie Köpenick
                  en de Familie Slevrouwe oplevert.
                  Johanna Leenders is een van de zeer weinige aanwezigen die tot de laatste familie behoort.
                  „Ik zie mezelf wel als een blinde kreupele bedelaar uit de tijd van Bernard van Clervaux.
                  Dat lijkt me gewoon leuk”, zegt zeover het tafereel uit de tijd van de Kruistochten.
                  Haar echtgenoot vindt haar keus maar zozo. „Hmm, hofdame bij Lodewijkde Veertiende leek me leuker.”

                  DDL 23-3-2008
                  Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                  Opmerking


                  • #10


                    Fragment uit de generale repetitie, die gisteravond plaatsvond. foto Johannes Timmermans



                    Slevrouwe op planken

                    Gisteren is besloten dat de openluchtvoorstelling Slevrouwe, een eerbetoon aan de jubilerende basiliek, de komende dagen in principe doorgaat op het OLV-plein.

                    Het weerbericht belooft beterschap. Desnoods wordt de maandag erbij getrokken.

                    door Siebrand Vos

                    Het regent nog als wordt besloten dat het openluchtspel Slevrouwe de komende dagen als het even kan doorgaat.
                    „Het weerbericht belooft vriendelijk herfstweer’’, zegt schrijver/regisseur Frans Meewis.
                    Samen met Peter van Dongen Torman (totale organisatie) en Math Stroes (artistieke organisatie) legt hij woensdagmorgen de laatste hand aan een groots opgezet gekostumeerd openluchtspel, waaraan ruim 250 vrijwilligers meewerken.
                    Per voorstelling, die steeds om half negen begint, kunnen maximaal 1500 bezoekers aanwezig zijn.
                    Zij het alleen staand. Op het plein zijn wel zitplaatsen gereserveerd voor minder validen.
                    Voor de OLV-basiliek is een podium-voor-één-dag opgetrokken, want ’s avonds is de generale repetitie.
                    In tien scènes van tien minuten zal een groot deel van de geschiedenis van de OLV-kerk worden verbeeld.

                    Achtereenvolgens komen voorbij:

                    1 ) een scène uit de derde eeuw in de Romeinse nederzetting waarop later de OLV-basiliek is gebouwd;

                    2 ) de kerstening van Lambertus omstreeks het jaar 700;

                    3 ) de bouw van de OLV-kerk omstreeks het jaar 1000;

                    4 ) fragment Paasspel en ontwikkeling religieuze muziek;

                    5 ) de tijd van de kruistochten;

                    6 ) de bloeiperiode van de Maria-devotie;

                    7 ) de bouw van de alweer verdwenen Sint Nicolaaskerk op het OLV-plein in 1342;

                    8 ) de inname van Maastricht door Lodewijk XIV in 1796;

                    9 ) onderduik van het beeld van Slevrouwe tijdens de Franse tijd;

                    10 ) slotspel.

                    De laatste scène heeft het karakter van een processie, waarbij het devotiebeeld Sterre der Zee
                    van de Cortenstraat, via het podium op het plein, de kerk wordt binnengedragen.
                    Pastoor Fons Kurris plaatst het spel in een overdenking in het perspectief van de Maastrichtse Maria-devotie.
                    Schrijver Frans Meewis (70) kreeg historisch materiaal aangereikt van diaken en kerkhistoricus Régis de la Haye en Jac. van den Boogaard van Zicht op Maastricht.
                    Die gingen daarbij niet over één nacht ijs, zegt Meewis.
                    Zo werd voor de kersteningsscène in de derde eeuw een historisch gebed voor Jupiter omgezet in een christelijk gebed.
                    „Dat hebben we zelf gedaan. Jac. en Régis hebben hun uiterste best moeten doen om zo’n Romeins gebed te vinden.”
                    Op een scherm boven het podium worden relevante documenten en beelden vertoond.
                    Toch heeft Frans Meewis voor drama gekozen. „Je kunt kiezen voor feiten en data.
                    Of om de sfeer van belegering en bezetting te verbeelden - en dat hebben we gedaan.
                    De Franse tijd brengen we als een soort oorlogsverhaal.
                    De oudste kerk van Nederland werd gebruikt als smederij en legeropslag, waarbij het beeld van Slevrouwe uit handen van de Fransen moest worden gehouden, iets wat op historische feiten is gebaseerd.
                    Régis de la Haye heeft achterhaald op welke adressen Slevrouwe ‘ondergedoken’ heeft gezeten.
                    De 250 vrijwilligers - de jongste is vijf en de oudste - hebben geen auditie hoeven doen, benadrukt de regisseur.
                    „We hebben gekeken: wie kan wat? Er zijn geen rollen te verdelen.
                    We brengen taferelen met zestig à zeventig personen.”
                    De voorbereiding van het openluchtspel heeft circa tien maanden gekost, zegt Peter van Dongen Torman (66).
                    Als laatste directeur van brouwerij De Ridder bevindt hij zich op vertrouwd terrein, zegt hij. „Het OLV-plein was vroeger echt een ‘Ridderplein’.
                    ” Van Dongen Torman was eerder betrokken bij de organisatie van de Heiligdomsvaart.
                    Ditmaal is hij extra afhankelijk van goed weer, gelet op de kostbare kostuums en een groot elektronisch scherm dat boven het podium hangt.
                    „Uitstellen gaat moeilijk. Volgende week is hier alweer de Jazz Promenade.
                    Bij regen gaat een voorstelling niet door, maar we kunnen desnoods de maandag erbij trekken.”

                    ONZE-LIEVE-VROUWEBASILIEK

                    Het openluchtspel Slevrouwe maakt deel uit van de activiteiten ter viering van het feit dat de oudste kerk
                    Van Nederland 75 jaar geleden basiliek werd.
                    Die status werd verleend op basis van onder meer de rijke historie en populariteit als devotiekerk.
                    Op het programma staan nog het Bisdomsfeest (aansluitend aan het openluchtspel) en een voettocht
                    van Winthagen naar de OLV Basiliek.
                    van de Waterprocessie is een door TV Maastricht gemaakte dvd verkrijgbaar.
                    Zie voor meer informatie: www.sterre-der-zee.nl.

                    DDL 2-10-2008
                    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                    Opmerking


                    • #11


                      foto Johannes Timmermans


                      ‘DE SLEVROUWE’
                      START MET REGEN

                      Het historisch openluchtspel ‘De Slevrouwe’, ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van de basiliekstatus van de Maastrichtse Onze Lieve Vrouwekerk, startte gisteravond in de regen.
                      De tien taferelen uit de geschiedenis van de kerk en de stad - die uitgebeeld worden door 250 vrijwilligers, trokken enkele honderden toeschouwers.
                      De openingsact (foto) voerde het publiek terug naar de tijd van de Romeinen.


                      DDL 4-10-2008
                      Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                      Opmerking


                      • #12
                        ‘Spektakelstuk Caesar... kump!’

                        VIEF KOP

                        door onze verslaggever

                        MAASTRICHT

                        Regisseur Frans Meewis, dirigent Cees van Kooten en productieleider Math Stroes zijn begonnen met de voorbereiding van een Maastrichts spektakelstuk: Julius Caesar.

                        Meewis omschrijft de productie van het stuk van Harie Loontjens, dat eerder werd gebracht door de Mestreechter Operètte Vereiniging in 1973 en 1990, als een uitbundig gekostumeerd „anachronistischschijndrama”.

                        Gewerkt wordt met een groot gemengd koor, veel solisten, een balletgroep, een orkest en grote aantallen figuranten.

                        Geïnteresseerden voor een rol als solist, koorlid, figurant of productiemedewerker kunnen zich, tijdens kantooruren, aanmelden bij Bien Damen (043-3688175 - de Caesarlijn, of via e-mail tsl.office@planet.nl).

                        Een grote kennismakingsauditie wordt gehouden in het Bonnefantencollege aan de Eenhoornsingel (vmbo) op woensdag 22 april, half acht ’s avonds.

                        De drijvende krachten achter de productie tekenden afgelopen jaren nog voor
                        ‘’de Kaptein vaan Köpenick’’ en ‘’De Slevrouwe’’


                        DDL 16-4-2009.
                        Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                        Opmerking


                        • #13
                          "Mega-productie Caesar begonnen"

                          SHOW


                          door onze verslaggever


                          MAASTRICHT


                          De productie van de Mestreechter spektakelshow Julius Caesar, die na de zomer wordt opgevoerd, is gisteren begonnen. Tijdens een bijeenkomst in de aula van het Bonnefanten College werd het officiële startsein gegeven.

                          De productie van "De Vief Köp" wordt gedragen door vele tientallen medewerkers uit het Maastrichtse culturele verenigingsleven.

                          Er doen acteurs, zangers, dansers en musici aan mee, alsmede een groot aantal vrijwilligers in de productionele sfeer.
                          (red. Medewerkers van ‘’de Kaptein vaan Köpenick’’ en “de Slevrouwe” en weer een redelijk aantal nieuwkomers)

                          Julius Caesar is geschreven door Harie Loontjens en werd in 1970 al eens opgevoerd.

                          De artistieke leiding is in handen van regisseur Frans Meewis en dirigent Cees van Kooten.
                          Math Stroes is productieleider.


                          DDL 16-6-2009
                          Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                          Opmerking


                          • #14


                            Foto eerste solisten auditie voor de "Caesar"
                            Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                            Opmerking


                            • #15
                              Helemaal links.
                              Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X