Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto's na ruim 50 jaar boven water

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Foto's na ruim 50 jaar boven water

    Foto’s na ruim 50 jaar boven water


    In 1958 werd op de Dag Der Heilige Kindsheid de operette: Midori het Japanse vluchtelingetje, opgevoerd door leerlingen van de Carolus Borromeusschool van de Zusters Onder de Bogen in Maastricht.
    Het spektakel werd uitgevoerd in de Pandhof van Sint Servaas, en ook nog een paar keer ergens in een zaal.
    De fotograaf Werner Mantz maakte er foto’s van en een van die foto’s prijkte op de omslag van :
    De Kleine Apostel – een tijdschrift voor katholieke kinderen.
    Dat is ook meteen de enige foto die ik er ooit van heb gezien, totdat ik via de site van Mestreechonline (!!!!) werd geattendeerd op de : Digitale Museale Collectie van de Beeldbank.
    De Beeldbank kende ik al, maar deze aparte categorie nog niet, en wat blijkt. Als je de naam Werner Mantz invoert komt er een hele serie foto’s van het Katholiek Documentatie Centrum tevoorschijn waaronder de foto’s van deze operette. Ze zijn dus bewaard gebleven omdat Werner Mantz ze gemaakt heeft.
    Probleem was dat de foto’s alleen op postzegelformaat te zien zijn. De auteursrechten bleken bij het Rotterdams Fotomuseum te liggen. Na de toestemming van het Rotterdams Fotomuseum kreeg ik van het KDC de foto’s in een hogere resolutie à 5 euro per stuk.
    Ik sta zelf ook op deze foto’s ( meisje met mandoline bruin haar met pony en knotje met breinaalden er in ).
    Het geeft een prachtig beeld van het Rijke Roomsche leven in die tijd.
    Ik vind het nogal bijzonder dat deze foto’s na ruim 50 jaar boven water zijn gekomen, en omdat ik ze zonder Mestreechonline nooit op het spoor zou zijn gekomen vind ik dat genoeg reden om ze op de site te zetten. Bovendien zijn ze door plaatsing op de Beeldbank toch al openbaar. Misschien herkennen meer generatiegenoten van mij zichzelf of hun buurjongen of meisje?
    Ik weet van de operette alleen nog maar dat het over een Japans weeskindje ging. Verder kan ik me er jammer genoeg niet veel meer van herinneren. Ik heb het Internet ook afgezocht naar operettes/ toneelstukken met die naam, maar helaas.
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Prachtig verhaal en schitterende foto's van Werner Mantz
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door annefine
      foto’s na ruim 50 jaar boven water

      hier is het vervolg van de fotoserie

      .
      [ATTACH]2304[/ATTACH]

      [ATTACH]2305[/ATTACH]

      [ATTACH]2306[/ATTACH]

      [ATTACH]2307[/ATTACH]

      [ATTACH]2308[/ATTACH]

      Opmerking


      • #4
        Beste Annefine, het bruine haar kon ik niet zo snel zien. Maar het zijn natuurlijk mooie reminiscenties.

        Een mooie fotogalerij van Werner Mantz is ook te bekijken hier.

        Opmerking


        • #5
          Even het woord reminiscentie opgezocht, en ja dat dekt de lading wel.
          Mooie fotoserie trouwens van Mantz.
          Ik ben het meisje op 3e foto van onderaf. Die foto stond op de voorkant van de Kleine Apostel.
          Ik kon me ook niet voorstellen dat Mantz in 1958 maar een foto van het Japanse drama had gemaakt, daarom ben ik (al weer een tijd geleden )naar een tentoonstelling geweest in Centre Ceramique waar foto's van hem getoond werden en later nog 'n keer naar een tentoonstelling in het Museum aan het Vrijthof. Prachtige foto's allemaal waarvan ik nogal wat mensen meende te herkennen, maar waar jammer genoeg geen namen bij stonden. Er waren ook geen foto's van Midori te vinden. Des te groter was mijn verrassing dan ook toen ik ze op de Beeldbank vond.

          Onderstaand boek is ook erg mooi, en daar staat de foto met de spelende kinderen Achter de Molens ook in !
          Click image for larger version

Name:	Mantz, Werner.jpg
Views:	1
Size:	105,3 KB
ID:	89812

          Opmerking


          • #6
            Meisje met mandoline Breur, er is er maar één!
            Leuke serie Annefine!
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
              Des te groter was mijn verrassing dan ook toen ik ze op de Beeldbank vond.[ATTACH]2311[/ATTACH]
              Beeldbank is een veel gebruikt begrip. Om welke beeldbank gaat het precies?

              Opmerking


              • #8
                Hier zijn de foto's van Werner Mantz te vinden .

                http://collectiewijzer3.delving.org/...ext&query=*%3A*

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
                  Hier zijn de foto's van Werner Mantz te vinden .

                  http://collectiewijzer3.delving.org/...ext&query=*%3A*
                  Op die site zijn ook foto's van Werner Mantz van de 'Heilige Kindheidsdagen' van 1957, 1959 en 1960 te zien. In 1957 werd de meisjesoperette Lydia opgevoerd; in 1959 Voor God en China. Midori, het Japanse vluchtelingetje was volgens de beschrijving een missie-operette voor jongens, die in 1958 werd opgevoerd. Wat deed onze Annefine (en al die andere meiden) bij een jongens-operette?

                  Het Aziatische thema was zo te zien hot in die tijd (en wellicht konden de kostuums hergebruikt worden!).

                  Opmerking


                  • #10
                    Volgens mij is de term 'jongensoperette' een vergissing, hoewel er volgens mij wel een enkele verdwaalde jongen over het toneel zeilde.
                    'Operette' kan het meisjesachtiger ? Ik denk niet dat een zichzelf respecterende jongen daarmee geafficheerd wilde worden.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
                      Ik denk niet dat een zichzelf respecterende jongen daarmee geafficheerd wilde worden.
                      Marco Bakker wel hoor

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                        Marco Bakker wel hoor

                        Ja, daar noem je me er ook eentje; die valt onder de buitencategorie.

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X