Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Merci, nónk Pie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Merci, nónk Pie

    Merci, nónk Pie

    Eénkamerwoningen, hoge kindersterfte, drankmisbruik, de tering, je kunt ’t zo erg niet bedenken of het kwam veelvuldig voor in het Mestreech van 1860.
    De muren stonden nog rondom de stad zodat ’t aaid Mestreech haast uit haar voegen barstte.
    Het garnizoen lag er nog en de soldaatjes probeerden wat lol te hebben in de volksbuurten met al haar cafés en bordelen.

    En over dit alles lag de schaduw van ut groet Febrik van Petrus – ofwel “Pie” – Regout, waar ongeveer tweederde van de Maastrichtse bevolking, kinderen incluis, te werk was gesteld.
    Maar ondanks alle “elend” wist de Maastrichtenaar zich staande te houden met zijn gevoel voor humor, relativeringsvermogen en levenslust, welke ieder jaar hun uitbarsting vonden in de Vastelaovend.

    Enkele acteurs van de vroeger roemruchte cabaretgroep Rommedoe – Irma van Hoof, Guus Jacobs en Thei Dols – samen met Norbert Frijns, vertolker van de Kapitein van Köpenick, hebben het bovengenoemde gegeven indachtig een toneelstuk op muziek verwezenlijkt, waarin deze bewuste periode op realistische en humoristische wijze tot leven wordt gebracht.
    Juist op dit moment is het interessant en actueel om dit tijdsbeeld te presenteren, omdat het recentelijk verdwijnen van de Sfinx Maastricht als het ware “afsluiting” daarvan genoemd kan worden.
    Het stuk beschrijft één dag in het leven van volksvrouw Zjan en haar overbuurman Väös.
    Op die bewuste dag wordt op de Markt van Maastricht de laatste publiekelijke terechtstelling in de Nederlanden voltrokken; de nog jonge Johannes Nathan wordt opgehangen omdat hij zijn schoonmoeder heeft vermoord.
    Zoals in die tijd gebruikelijk stroomt de hele stad naar de Markt om dit spektakel bij te wonen.
    Verder komt in dit stuk ook de Elite van Maastricht aan bod.
    De adellijke Céleste met haar afkeer voor Regout en de pedante Baudouin-Philippe die vanuit Liège zijn morsige pleziertjes in Maastricht komt zoeken.
    De dominante rol van menier Pestoer mag natuurlijk ook niet ontbreken, maar het geheel wordt beheerst door de figuur van Petrus – Pie – Regout zelf.

    Merci, nónk Pie is een tragikomisch stuk gelardeerd met Maastrichtse liedjes en melodieën van Franse of oud-Maastrichtse herkomst.
    Humor en huiver dus, in dit nieuwe dialectstuk dat beslist veel mensen zullen willen gaan zien.


    locatie La Bonbonnière



    "Merci nónk Pie" wordt gespeeld in november 2009 in de Bonbonnière te Maastricht, en wel op de volgende tijdstippen en dagen:

    • zaterdag 7 november 20.30
    • zondag 8 november (matinée) 14.30
    • zaterdag 14 november 20.30
    • zondag 15 november (matinée) 14.30
    • vrijdag 20 november 20.30
    • zaterdag 21 november 20.30
    • vrijdag 27 november. 20.30

    Reserveren: uitbalie Theater aan Het Vrijthof 043-3505555
    Webpagina: http://www.theateraanhetvrijthof.nl/ .








    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

  • #2
    Ik neem aan dat dit het persbericht is. Voor wie de plaatselijke krant niet heeft, wanneer, waar en door wie? Is dit een nieuw, of een gelegenheidsgezelschap?

    Opmerking


    • #3
      Ingrid, dit is geen persbericht!

      Dit is een nieuw stuk van de vroeger roemruchte cabaretgroep Rommedoe – Irma van Hoof, Guus Jacobs en Thei Dols – samen met Norbert Frijns, vertolker van de Kapitein van Köpenick.
      Ik ben een fan van Rommedoe en heb zelf meegedaan aan de productie van de Kopenick, vandaar dat ik Nobert Frijns goed ken.
      Ik wil via dit stukje een beetje reclame maken voor deze lui

      Kijk ook naar het nieuws van 12 oktober jl. op RTV Maastricht.
      Ik kwam en zag en ben nu weer weg

      Opmerking


      • #4
        Cher Caesar, van Rommedoe heeft zelfs een kamergeleerde als ik wel ooit gehoord. Maar je aanwijzing gaat mij boven de technische pet. We zitten inmiddels op 17 oktober en de carroussel zal inmiddels wel verwisseld zijn. Never mind, ik googel het wel.

        Opmerking


        • #5
          Een beetje hulp is altijd welkom, om oude nieuwsberichten te bekijken van RTV-Maastricht.

          Open de webpagina van Vimeo: http://vimeo.com/ .

          In het zoekvenster voer je in: Maastricht.

          Als optie: Show me >> newest.

          Of de directe link naar de URL van de uitzending van afgelopen 12 oktober 2009: http://vimeo.com/7028187 .

          Succes met kijken!
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Weer wat bijgeleerd, gracias!

            Opmerking


            • #7
              Merci, nónk Pie

              Pastoor Thei vloekt als vanouds.

              Wie kent hem niet van zijn opvallende rol als excentrieke pastoor in het kolderieke televisieprogramma Verona van Henk Spaan en Harry Vermeegen?
              Cabaretier Thei Dols viel in elke aflevering steevast op hilarische wijze van zijn fiets - net als zijn ‘collega’ kapelaan Erik Odekerken in Dagboek van een Herdershond - en vloekte vervolgens in keihard Maastrichts dialect godmieljaar!
              Meer dan twintig jaar later is Thei Dols (70) opnieuw een pastoor in de Maastrichtse tragikomedie Merci, nónk Pie.
              En wederom vloekt en tiert hij om zich heen.
              „Ik ben als pastoor een echte vuilak”, vat Dols zijn rol in één scheldwoord samen.
              „Ik speel de mensen tegen elkaar uit.
              Probeer alleen maar voortdurend eigen voordeel te behalen en ik ben ook nog seksueel gefrustreerd.”
              De geschiedenis herhaalt zich voor de zanger en kluchtschrijver.
              Dols lijkt zijn roeping gemist te hebben, want hij is vanaf deze maand ook te zien in de televisieserie Tien Torens Diep, de verfilming van het kinderboek van auteur Jacques Vriens.
              En wie speelt hij daar?
              Een pastoor natuurlijk!
              Lachend: „En ik heb nog steeds dezelfde toog.”
              Thei Dols is vanaf komende zaterdag in de Maastrichtse schouwburg Bonbonnière te zien in de voorstelling Merci, nónk Pie.
              Het dialecttoneelstuk gaat over het verderfelijke Maastricht in de periode rond 1860.
              De tijd van eenkamerwoningen, hoge kindersterfte en drankmisbruik.
              Kortom veel ellende, en onder die omstandigheden werpt de fabriek van Petrus Regout zijn schaduw over de stad.
              Volgens Dols wordt de periode op realistische, ontroerende en humoristische wijze tot leven gebracht.
              De voorstelling is gelardeerd met liedjes in Maastrichts dialect, waarvan de melodieën van Franse herkomst zijn.
              Rode draad is de liefdesgeschiedenis tussen de volksvrouw Zjan en een van de soldaten van het garnizoen.
              „Op theatergebied bestaat er in Maastricht weinig over de tijd van Petrus Ragout.
              Tegenwoordig is Maastricht een elegante stad, maar rond 1860 kende ze veel stinkende arbeidersbuurten.
              Daar werd de taal van de straat gesproken.
              De mensen leefden op elkaar, er was nauwelijks privacy.
              De arbeiders werkten zich kapot om te overleven.
              Die omstandigheden komen terug in het toneelstuk.”


              Irma van Hoof en Thei Dols tijdens de repetities van ‘Merci, nónk Pie’.
              © foto: Rob Oostwegel


              Merci, nónk Pie is tevens een kleine reünie van het roemruchte cabaretgezelschap Rommedoe.
              Behalve Dols speelden ook Irma van Hoof en Guus Jacobs in de populaire groep van weleer.
              Norbert Frijns - die bij het volkstheater in Maastricht de rol van Kapitein van Köpenick voor zijn rekening nam - maakt de cast compleet.
              Dols vindt het leuk om met zijn oude makkers op het podium te staan.
              „Natuurlijk, maar we zijn na het afscheid van Rommedoe regelmatig contact blijven houden.”
              Zelf beleefde hij zijn hoogtijdagen ten tijde van het televisieprogramma Verona.
              Thei Dols moest destijds regelmatig in zijn zwarte toog opdraven in het schnabbelcircuit.
              „Een prachtige tijd.”
              Tegenwoordig leeft de gepensioneerde cabaretier het leven van een rentenier.
              „Ik heb alle tijd.
              Ik wandel wat door de stad, ga af en toe naar de huisarts, maar probeer wel betrokken te blijven bij de maatschappij.
              Ik ben nog steeds graag bezig.
              Anders wordt het leven wel erg saai.
              En geraniums en drankzucht zijn eigenlijk ook geen geweldig vooruitzicht.”
              De acteurs in het toneelstuk spelen verschillende dubbelrollen.
              Thei Dols - die met Diederik Honing het script heeft geschreven - is behalve als pastoor ook te zien als stadsomroeper en Luikse dandy.
              Muzikaal wordt de voorstelling ondersteund met liedjes van Jacques Brel, maar ook de klassieker De nacht van Beppie Kraft komt voorbij in een versie over de alcoholische versnapering Els.
              De cast heeft besloten om Merci, nónk Pie op te voeren zonder pauze.
              „Dat hebben we bewust gedaan om de spanningsboog vast te houden.
              Het toneelstuk duurt tachtig à 90 minuten.
              Na afloop hebben we in de bar van de Bonbonnière een nazit met het publiek en alle tijd om de voorstelling eens rustig te evalueren.”

              © Peter van de Berg
              dagblad de Limburger
              2 november 2009
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Norbert Frijns - die bij het volkstheater in Maastricht de rol van Kapitein van Köpenick voor zijn rekening nam - maakt de cast compleet.

                Sorry SJEF Nobert speelde niet bij het volkstheater de rol van Kapitein van Köpenick, de Kapitein van Köpenick was een vrije productie waarbij iedereen auditie kon doen voor een rol, Nobert kreeg hier de rol van de Kaptein vanwege zijn kwaliteiten.
                Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                Opmerking


                • #9
                  Ik vermoed dat de journalist met volkstheater, het woord in meer algemene zin gebruikte.
                  En niet specifiek voor het woord "Het Volkstheater" (dat trouwens niet bestaat).
                  Er zijn dus meerdere Maastrichtse theaterproducties die je onder de noemer van 'volkstheater' kunt beschouwen.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    Vandaag naar de voorstelling geweest, echt de moeite waard !

                    Vanwege het succes zijn er eind december een aantal extra voorstellingen
                    zie de volgende link

                    http://www.uitbaliemaastricht.nl/pag...rstelling=6124
                    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik heb zojuist (een van?) de laatste voorstellingen bezocht. Ik vond het helemaal geweldig! Irma van Hoof deed het geweldig en Thei Dols was wat mij betreft 'spot on'. Dat vileine stemmetje...

                      Samengevat: geweldige avond!

                      Opmerking


                      • #12
                        Mieljaaaaaaaar, alweer gemis.........
                        I am not a complete idiot. Some parts are missing

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X