Merci, nónk Pie
Eénkamerwoningen, hoge kindersterfte, drankmisbruik, de tering, je kunt ’t zo erg niet bedenken of het kwam veelvuldig voor in het Mestreech van 1860.
De muren stonden nog rondom de stad zodat ’t aaid Mestreech haast uit haar voegen barstte.
Het garnizoen lag er nog en de soldaatjes probeerden wat lol te hebben in de volksbuurten met al haar cafés en bordelen.
En over dit alles lag de schaduw van ut groet Febrik van Petrus – ofwel “Pie” – Regout, waar ongeveer tweederde van de Maastrichtse bevolking, kinderen incluis, te werk was gesteld.
Maar ondanks alle “elend” wist de Maastrichtenaar zich staande te houden met zijn gevoel voor humor, relativeringsvermogen en levenslust, welke ieder jaar hun uitbarsting vonden in de Vastelaovend.
Enkele acteurs van de vroeger roemruchte cabaretgroep Rommedoe – Irma van Hoof, Guus Jacobs en Thei Dols – samen met Norbert Frijns, vertolker van de Kapitein van Köpenick, hebben het bovengenoemde gegeven indachtig een toneelstuk op muziek verwezenlijkt, waarin deze bewuste periode op realistische en humoristische wijze tot leven wordt gebracht.
Juist op dit moment is het interessant en actueel om dit tijdsbeeld te presenteren, omdat het recentelijk verdwijnen van de Sfinx Maastricht als het ware “afsluiting” daarvan genoemd kan worden.
Het stuk beschrijft één dag in het leven van volksvrouw Zjan en haar overbuurman Väös.
Op die bewuste dag wordt op de Markt van Maastricht de laatste publiekelijke terechtstelling in de Nederlanden voltrokken; de nog jonge Johannes Nathan wordt opgehangen omdat hij zijn schoonmoeder heeft vermoord.
Zoals in die tijd gebruikelijk stroomt de hele stad naar de Markt om dit spektakel bij te wonen.
Verder komt in dit stuk ook de Elite van Maastricht aan bod.
De adellijke Céleste met haar afkeer voor Regout en de pedante Baudouin-Philippe die vanuit Liège zijn morsige pleziertjes in Maastricht komt zoeken.
De dominante rol van menier Pestoer mag natuurlijk ook niet ontbreken, maar het geheel wordt beheerst door de figuur van Petrus – Pie – Regout zelf.
Merci, nónk Pie is een tragikomisch stuk gelardeerd met Maastrichtse liedjes en melodieën van Franse of oud-Maastrichtse herkomst.
Humor en huiver dus, in dit nieuwe dialectstuk dat beslist veel mensen zullen willen gaan zien.
locatie La Bonbonnière
"Merci nónk Pie" wordt gespeeld in november 2009 in de Bonbonnière te Maastricht, en wel op de volgende tijdstippen en dagen:
Reserveren: uitbalie Theater aan Het Vrijthof 043-3505555
Webpagina: http://www.theateraanhetvrijthof.nl/ .
Eénkamerwoningen, hoge kindersterfte, drankmisbruik, de tering, je kunt ’t zo erg niet bedenken of het kwam veelvuldig voor in het Mestreech van 1860.
De muren stonden nog rondom de stad zodat ’t aaid Mestreech haast uit haar voegen barstte.
Het garnizoen lag er nog en de soldaatjes probeerden wat lol te hebben in de volksbuurten met al haar cafés en bordelen.
En over dit alles lag de schaduw van ut groet Febrik van Petrus – ofwel “Pie” – Regout, waar ongeveer tweederde van de Maastrichtse bevolking, kinderen incluis, te werk was gesteld.
Maar ondanks alle “elend” wist de Maastrichtenaar zich staande te houden met zijn gevoel voor humor, relativeringsvermogen en levenslust, welke ieder jaar hun uitbarsting vonden in de Vastelaovend.
Enkele acteurs van de vroeger roemruchte cabaretgroep Rommedoe – Irma van Hoof, Guus Jacobs en Thei Dols – samen met Norbert Frijns, vertolker van de Kapitein van Köpenick, hebben het bovengenoemde gegeven indachtig een toneelstuk op muziek verwezenlijkt, waarin deze bewuste periode op realistische en humoristische wijze tot leven wordt gebracht.
Juist op dit moment is het interessant en actueel om dit tijdsbeeld te presenteren, omdat het recentelijk verdwijnen van de Sfinx Maastricht als het ware “afsluiting” daarvan genoemd kan worden.
Het stuk beschrijft één dag in het leven van volksvrouw Zjan en haar overbuurman Väös.
Op die bewuste dag wordt op de Markt van Maastricht de laatste publiekelijke terechtstelling in de Nederlanden voltrokken; de nog jonge Johannes Nathan wordt opgehangen omdat hij zijn schoonmoeder heeft vermoord.
Zoals in die tijd gebruikelijk stroomt de hele stad naar de Markt om dit spektakel bij te wonen.
Verder komt in dit stuk ook de Elite van Maastricht aan bod.
De adellijke Céleste met haar afkeer voor Regout en de pedante Baudouin-Philippe die vanuit Liège zijn morsige pleziertjes in Maastricht komt zoeken.
De dominante rol van menier Pestoer mag natuurlijk ook niet ontbreken, maar het geheel wordt beheerst door de figuur van Petrus – Pie – Regout zelf.
Merci, nónk Pie is een tragikomisch stuk gelardeerd met Maastrichtse liedjes en melodieën van Franse of oud-Maastrichtse herkomst.
Humor en huiver dus, in dit nieuwe dialectstuk dat beslist veel mensen zullen willen gaan zien.
locatie La Bonbonnière
"Merci nónk Pie" wordt gespeeld in november 2009 in de Bonbonnière te Maastricht, en wel op de volgende tijdstippen en dagen:
- zaterdag 7 november 20.30
- zondag 8 november (matinée) 14.30
- zaterdag 14 november 20.30
- zondag 15 november (matinée) 14.30
- vrijdag 20 november 20.30
- zaterdag 21 november 20.30
- vrijdag 27 november. 20.30
Reserveren: uitbalie Theater aan Het Vrijthof 043-3505555
Webpagina: http://www.theateraanhetvrijthof.nl/ .
Opmerking