Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Onderzoek Sjeng-gehalte

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Onderzoek Sjeng-gehalte

    Extreme Sjeng is niet gezond voor Maastricht.

    ONDERZOEK
    Hoe hoog is Sjeng-gehalte in stad en buurten?
    Hoeveel rasechte Sjengen telt Maastricht nog?

    Studente Juulke Friesen van de Universiteit Maastricht deed er onderzoek naar.
    Wie is een rasechte Sjeng en wie niet?
    Tijdens haar afstudeeronderzoek aan de Universiteit Maastricht heeft Juulke Friesen gemerkt dat het onderwerp leeft in de stad.
    Ze kreeg veel enthousiaste reacties, over de vraagstelling, van mensen die benieuwd zijn naar het resultaat.
    (De resultaten zullen woensdag 18 juni bekend worden gemaakt).
    En uit de opmerkingen waar ze zich als buitenstaander van dat on-Maastrichtse instituut de universiteit mee bemoeit, valt eveneens af te leiden dat ze een gevoelige snaar heeft geraakt.
    Friesen heeft honderd straatinterviews afgenomen, 266 op internet ingevulde enquêtes geanalyseerd en ten slotte met de vertegenwoordigers van 37 buurten in Maastricht gesproken.
    Uit die informatie schetst ze een beeld hoeveel hardcore Sjengen Maastricht telt.
    Dat identiteit en dialect een item zijn in Maastricht, komt door de globalisering, vermoedt de studente cultuurwetenschappen, het proces dat grenzen tussen landen en culturen doet vervagen.

    "Alles wordt gelijk getrokken.
    Daardoor gaan mensen teruggrijpen naar het dialect om zich te kunnen differentiëren van de rest.
    In principe is daar niets mis mee, je wil iets van jezelf behouden, een eigen identiteit hebben.
    Maar je kunt je niet afsluiten van het internationale karakter.
    Doe je dat, dan blijf je achter."


    Onderzoekster Juulke Friesen.

    Dat gevaar bestaat voor rasechte Sjengen, meent Friesen.
    "Ze sluiten anderen uit, met name als ze vinden dat winkel- en horecapersoneel klanten altijd in het Maastrichts te woord moet staan, ongeacht of die klanten dat verstaan.
    Die mensen vinden dus dat zelfs allochtonen Maastrichts moeten leren, nadat ze net Nederlands hebben geleerd.
    Dan denk ik, kijk eens naar de consequenties.
    Als je niet openstaat voor de universiteit of het bedrijfsleven van buiten, kan de stad niet doorgroeien.
    Daarom moeten mensen zich van beide kanten aanpassen.
    Als je hier komt wonen, weet je dat er dialect wordt gesproken, dat carnaval in het Maastrichts wordt gevierd.
    Maar Maastrichtenaren zouden zich moeten aanpassen als iemand geen dialect spreekt.
    Als iedereen Maastrichts zou blijven praten, zou dat geen goed visitekaartje voor de stad zijn.
    Scoor je 6 op 6 op de Sjeng-lat, dan gaat dat mij net iets te ver.
    Het is ongezond voor de stad."

    De grootste verrasing voor Friesen was dat van de 55 Sjengen die bij de internet-enquête als chauvinistisch uit de bus kwamen, elf niet in Maastricht zijn geboren.
    Vijf komen oorspronkelijk elders uit Limburg, zes zijn zelfs import van buiten de provincie.
    Friesen: "Je kunt dus denken als een rasechte Sjeng zonder dat je in Maastricht bent geboren."
    Maar ze vermoedt dat voor de échte Sjengen, die in Maastricht zijn geboren, dat niet telt.
    Want ze heeft gemerkt dat het wel van belang is dat iemands wieg onder de rook van de ENCI heeft gestaan.
    "Iemand in het bestuur van een voetbalclub zei dat hij tijdens een discussie in de club zeker wist dat hij gelijk had.
    Maar hij kreeg te horen: 'jij kunt dat niet weten, want jij bent hier niet geboren'."
    Wat haar ook opviel waren de grote verschillen per wijk.
    "Soms is een wijk veel chauvinistischer dan de wijk die ernaast ligt.
    Dat ligt aan de leeftijd en de soort woningen."

    © Benti Banach De Limburger 170608.


    Het onderzoek toegelicht.
    Natuurlijk, we weten het: de term Sjeng is best beladen.
    De een ziet hem als eretitel, de ander hooguit als een geuzennaam.
    Maar ‘Sjeng’ zegt in elk geval iets over de centrale rol die de Maastrichtse cultuur in iemands leven speelt.
    We hebben een methode bedacht om het ‘Sjeng-gehalte’ van elke Maastrichtenaar te kunnen bepalen.
    Dialect, carnaval, muziek, ja ook Sinterklaas, die aan de oorsprong lag van dit onderzoek, komt aan bod.
    Sjeng-voorwaarde 1: je moet in Maastricht geboren zijn en minstens vijf van de zes vragen ‘goed’ hebben.
    Ook wie aan de oostkant van de Maas is geboren maakt kans op deze titel.
    We zijn niet zo ver gegaan om te eisen dat je wieg in West-Maastricht moest staan, een opvatting met historische achtergrond.
    Import-inwoners kunnen de vragen ook beantwoorden en sommigen zullen hoog scoren, maar een rasechte Maastrichtenaar, dat worden ze toch niet.
    We menen dat de gekozen vragen een prima lakmoes-proef vormen.
    Maar voor elke definitie geldt: die is in zekere zin van relatieve waarde.
    Als u zich vandaag zelf tegen de Sjeng-lat houdt, dan krijgt u dus uw persoonlijke score.
    Morgen ( woensdag 18 juni 2008 ) publiceren we een overzicht van de verschillende groepen Maastrichtenaren.
    Hoe groot is bijvoorbeeld de groep ‘rasechte Maastrichtenaren’, hoe groot de import van buiten Limburg?
    Kortom: u kunt morgen zien welk percentage van de Maastrichtenaren even hoog scoort op de Sjeng-meter als u zelf.

    © REDACTIE MAASTRICHT De Limburger.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More
Bezig...
X