Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Beelden in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
    Nee Rubke, wij hebben inmiddels zo onze eigen bronnen .
    nog beter laat de info dan maar komen
    Fallor ergo sum

    Opmerking


    • #32
      Bij mijn speurwerk heb ik ontdekt dat in 2005 een vergunning verstrekt is door de gemeente Maastricht voor het plaatsen van het kunstwerk Maastricht in beeld op de Maaspromenade (lage kade). Is dit misschien de naam van de pilaren.
      WWW.mestreech.jouwpagina.nl

      Opmerking


      • #33
        Dat idee had ik ook al Peter; maar er is verder niets te vinden over "Maastricht in Beeld.

        Peter, welkom trouwens op MestreechOnline!

        Eerst moeten we eens gaan onderzoeken van welk materiaal het gemaakt is: graniet of beton.
        Is het van graniet, dan is het meer waarschijnlijk dat het om een kunstwerk van de laatste jaren handelt.

        Is het echter van beton, dan heb ik nog een andere optie.
        Bij het vertrek van de Duitse soldaten in september 1944 is o.a. de Wilhelmianbrug totaal verwoest.
        Als noodoplossing werd er een wegdek geplaatst dat rustte op betonnen delen.
        Tussen 1957 en 1959 werd begonnen met het eigenlijke herstel van de Wilhelminabrug.
        Onder het wegdek kwamen stalen platen te liggen.
        Misschien als herdenking aan die noodoplossing en die toch van september 1944 tot 1960 duurde, heeft men mogelijk een paar betonnen delen van het oude wegdek aan beide Maasoevers geplaatst als blijvend monument.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #34
          Bij mijn verdere speurwerk in het jaarboek 84/85/86 op blz.25 ben ik achter de volgende gegevens gekomen. Het uit vier hardstenen poorten bestaand kunstwerk vormt de artistieke afsluiting van het Maasboulevardprojekt. Dat de naam Maas in Beeld krijgt. De vier poorten die in gewicht variΓ«ren van vier tot zeven ton staan op drie locaties aan beide zijden van de Maas opgesteld. De ontwerper wordt niet genoemd.
          WWW.mestreech.jouwpagina.nl

          Opmerking


          • #35
            De β€˜Nulbeweging’ ontstond in de herfst van 1960 vanuit de β€˜Nederlandse Informele Groep’ en bestond uit Armando, Jan Hendrikse, Henk Peeters en Jan Schoonhoven en uit onder andere de Italiaanse kunstenaar Piero Manzoni (Soncino 1933-Milaan 1963) en de Zwitserse kunstenaar Christian Megert (Bern 1936).
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #36
              Weet iemand de naam en de ontwerper van dit kunstwerk?
              Dit staat op de Terblijterweg bij de Firma Medireva.
              Ik heb al een mail naar de Firma en naar Alladin gestuurd
              maar dit heeft niets opgeleverd.
              Bij voorbaat dank.

              WWW.mestreech.jouwpagina.nl

              Opmerking


              • #37
                Hier een nieuwe poging omdat ik nog aan het
                uit proberen ben om de foto goed over te zetten
                graag reactie of dit nu wel goed gelukt is.

                Bestanden bijvoegen
                WWW.mestreech.jouwpagina.nl

                Opmerking


                • #38
                  Beelden in Maastricht

                  Hoi Peter, het is een beeld dat door Jef Wishaupt is gemaakt.
                  Ik had het via Google vrij snel gevonden met de zoekopdracht: beeld medireva maastricht.
                  Jef Wishaupt is Mestreechteneer van geboorte en werkt en woont nu in Vaals.
                  Meer informatie heb ik jammer genoeg niet.
                  Misschien kun je een e-mail naar Jef sturen en hem naar de naam van het kunstwerk vragen.
                  Succes!

                  Tevens heb ik een paar weken geleden een handleiding geschreven over het toevoegen van een afbeelding.
                  Je kunt het eens rustig doorlezen door hier te klikken.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #39
                    Bedankt voor de tip. Ik heb een mailtje gestuurd naar
                    Jef Wishaupt.

                    Het beeld heet Ontmoeting
                    WWW.mestreech.jouwpagina.nl

                    Opmerking


                    • #40



                      Weet iemand mij meer te vertellen over dit kunstwerk?
                      Dit staat in de Robert Schumandomein in Randwijck.
                      WWW.mestreech.jouwpagina.nl

                      Opmerking


                      • #41
                        Staan de beelden bij het kantoor van KPMG?
                        De ervaring leert dat bij nieuwbouw van dergelijke kantoorgebouwen, er een deel van de totale bouwkusten besteed wordt aan kunst.
                        Met andere woorden: indien het kunstwerk inderdaad bij het KPMG gebouw staat, zou ik daar allereerst contact opnemen.
                        Veel succes, nog Peter!
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #42
                          Vanmorgen heb ik een e-mail verstuurd naar wethouder Jean Jacobs.
                          ==========================================
                          Geachte heer Jacobs,

                          Op de webpagina van de gemeente Maastricht lees ik het volgende:

                          Maastricht telt driehonderd beeldende kunstwerken.
                          De beelden in onze stad dragen bij aan het totaalbeeld van de stad.
                          Wethouder Jacobs, verantwoordelijk voor kunst en cultuur, werkt aan de afronding van een onderhoudsplan van deze beelden.
                          Dit als onderdeel van het 'Kunst in Openbare Ruimte'-beleid van de gemeente.


                          Dat was onderdeel van "Bericht uit Maastricht (week 7/ 2004)".

                          Vervolgens ga ik verder zoeken op de webpagina van de gemeente Maastricht; naar dat 'onderhoudsplan' uiteraard.
                          Na het doorlezen van honderden nota's, rapporten, notulen en beleidsplannen, ben ik wel e.e.a. wijzer geworden, maar niets over de driehonderd beeldende kunstwerken die Maastricht telt.

                          Is er niet ergens een lijst aanwezig van die driehonderd beeldende kunstwerken?
                          Zo'n simpele lijst, met daarop vermeld de naam van het kunstwerk, de lokatie van het kunstwerk en de maker c.q. ontwerper.
                          Wanneer die lijst op de een of andere manier openbaar gemaakt zou worden, doet u daar vele Maastrichtenaren, liefhebbers van de stad Maastricht en mij als persoon zijnde, een heel groot plezier mee.

                          Met vriendelijke groet,
                          ==========================================
                          Het enige dat ik wijzer ben geworden is dit:
                          Ton Slits is herbenoemd tot voorzitter van de (gecombineerde) gemeentelijke adviescommissie beeldende kunst en vormgeving (welstand en monumenten) voor de periode 1 januari 2006 - 31 december 2007.
                          Toen ben ik op de webpagina van de gemeente Maastricht gaan zoeken op het trefwoord "welstand en monumenten".
                          En schrik niet: er verschijnen dan welgeteld 11.561 documenten!!
                          En wie gaat die allemaal doornemen?
                          Ik niet, jullie niet en niemand niet.
                          Tot zover.
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #43
                            Beelden in Maastricht

                            Waar zijn de fontein en het Paard van Spronken?

                            Het is bewoners en bezoekers van de Maastrichtse binnenstad opgevallen dat de bekende 'fontein met de eenden' niet is teruggeplaatst bij het standbeeld van Minckelers in de Boschstraat.
                            Ook op het Dominicanerplein is een beeld niet teruggeplaatst na de nieuwbouw van Entre-Deux.
                            Namelijk het 'Paard' van de beeldend kunstenaar Arthur Spronken.


                            Het Paard van beeldend kunstenaar Arthur Spronken.

                            De fractie Hoen heeft het gemeentebestuur schriftelijk om opheldering gevraagd.
                            Jan Hoen en Mia Dircke willen weten wanneer een en ander wordt teruggeplaatst, "aangezien deze beide markante en historisch waardevolle beelden node gemist worden."
                            Bij de herinrichting van het Dominicanerplein en de bouw van Entre-Deux is 'Het Paard' van beeldhouwer Arthur Spronken een paar jaar geleden tijdelijk weggehaald.


                            Paard van Arthur Spronken tijdens de sloop van Entre-Deux op 27-09-2004.

                            In de raadsnota uit 2004 wordt met zoveel woorden gesteld dat het beeld na herbestrating wordt teruggeplaatst.
                            Een gemeentewoordvoerster laat echter weten dat op het Dominicanerplein geen plaats meer is.
                            "Het Paard wordt nu geplaatst op het Kommelplein, naast het Kruisherenhotel, wanneer dat opnieuw wordt ingericht."
                            Hoen wil ook weten wat met de 'fontein' aan de voet van de Boschstraat, achter Minckelers, is gebeurd.
                            Op deze fontein, niet te verwarren met de in 1907 door de Bond tegen Dierenkwelling geplaatste drinkfontein voor honden en paarden (pas gerepareerd), zaten niet zelden eenden.
                            "Indien u deze onverhoopt niet wenst te herplaatsen, dan vragen wij welke reden u daarvoor heeft en wat er verder mee gebeurt", schrijft Hoen.
                            Hij wijst in dit verband op het streven om in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa te worden.
                            Hoen stelt dat 'wij onze kunstwerken niet moeten laten verstoffen in de magazijnen, temeer daar zij onderdeel uitmaken van de cultuurhistorie van Maastricht."

                            Last edited by Toller; 17 december 2014, 18:15.
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bekijk bericht



                              Weet iemand mij meer te vertellen over dit kunstwerk?
                              Dit staat in de Robert Schumandomein in Randwijck.

                              Bericht van KPMG
                              Het beeld heet "Komen en Gaan"
                              van beeldhouwster ReneΓ© van Leusden
                              WWW.mestreech.jouwpagina.nl

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bekijk bericht
                                Bericht van KPMG
                                Het beeld heet "Komen en Gaan"
                                van beeldhouwster ReneΓ© van Leusden
                                Proficiat Peter met het krijgen van deze weer waardevolle informatie!!
                                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                                Thomas More

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X