Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Beelden in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ik heb denk ik de zelfde truc uitgehaald

    Filmpje downloaden, filmpje rippen naar JPG's.
    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar Bekijk bericht
      Ik heb denk ik de zelfde truc uitgehaald

      Filmpje downloaden, filmpje rippen naar JPG's.
      Het kan nog eenvoudiger, Caesar.
      Beeld stilzetten via de pauzeknop, dan een screendump of printscreen maken, en als nieuwe afbeelding plakken in je beeldbewerkingsprogramma (Photoshop of Photofiltre of iets dergelijks).

      Ik ben alleen niet zeker over de juiste spelling van de naam van de kunstenaar.
      Via google heb ik (nog) niets kunnen ontdekken.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • Beelden in Maastricht

        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester
        Dit beeld staat in de tuin van de UM aan de Tongersestraat (faculteit economie).
        De muur die je ziet op de achtergrond is van het kruithuis.
        Laat mij een beetje denken aan "de schreeuw".
        Titel: Two heads
        Kunstenaar: Annet van de Elzen
        Jaar van plaatsing: 1987
        Soort kunstwerk: Vrijstaand object
        Materiaal: Beton
        Afmetingen: 1.25 mhoog, 2.50 m breed, 0.55 m diep
        Fotograaf: W.A.Evelein

        Object omschrijving:
        Twee hoofden is de titel.
        De kunstenares wil dat de kijker zelf interpreteert wat het voorstelt...

        Achtergrond Informatie:
        In de periode 1986-1988 werkte Annet van de Elzen aan de Jan van Eyck Academie en had ze hier een atelier.
        Het is het tweede grote beeld dat de kunstenares hier maakte.
        Na haar werkperiode aan de Jan van Eyck Academie heeft ze de universiteit benaderd en gevraagd of het beeld in bruikleen in de tuin kon staan omdat het daar erg mooi stond tijdens een expositie.
        Het beeld is hier tot op heden blijven staan.

        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • Beelden in Maastricht

          'De Vrijwilliger' verhuist.

          Huidige plek bij de Maaskade voor het Mosae Forum is niet bestand tegen het vandalisme (hufterproof).


          Het zwaar gehavende standbeeld 'De Vrijwilliger' krijgt een nieuwe standplaats.
          Het stadbestuur heeft in overleg met het Struyskommitee (de schenker van het beeld) afgesproken op zoek te zullen gaan naar een nieuwe plek.
          Meer informatie is te lezen via dit downloadbaar PDF bestand.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            Voor mij mogen ze 't ergens in 'n kelder neerzetten, ik heb 't altijd 'n afgrijselijk kitsch beeld gevonden.
            Dan kunnen we elkaars handen schudden.......
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • Wordt lastig zonder handjes!
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • Bekladding van beelden en kunstwerken

                De 'kunst' van het bekladden.

                De gemeente spreekt van een ware plaag: beschadigde kunstwerken in de openbare ruimte.
                Vooral bekladding door graffiti komt steeds vaker voor.
                Een teken van de tijd, gebrek aan respect maar ook te weinig onderhoud door de gemeente zelf.
                Lees het volledige artikel als PDF bestand.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • Beelden in Maastricht

                  Ocherrem; het beeldje "De Mestreechter Geis" is gevloerd.
                  Omvergereden door een achteruit rijdende auto.
                  Lees meer via dit PDF bestand.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    (ik ga hier geen bestanden openen of downloaden)
                    Maar dan mis je toch wel essentiële bijdragen en artikelen die niet in de gazet staan.
                    En wie weet; misschien haalt elvis daar enkele vragen vandaan bij de naderende oudejaarsquiz .


                    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    maar volgens mij klopt er iets niet helemaal met de jaartallen die in dat artikel worden genoemd; in 1962 zou het beeldje 50 jaar zijn.. dat kan toch niet, of ben ik nĂČg ouder dan ik al dacht ??
                    Goed opgemerkt, olijfje.
                    Het beeldje stamt uit 1962 en het 50-jarig bestaan van het beeldje is dus in 2012.
                    Dus maak je nog maar geen zorgen om jouw leeftijd; zooooo oud ben je nu ook weer niet.
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • Kunstwerken Guido Geelen in Malberg

                      Op zaterdag 9 oktober worden vijf beelden van kunstenaar Guido Geelen officieel onthuld. De kunstwerken zijn een onderdeel van het project Manjefiek Malberg en worden betaald uit gemeentelijke gelden. Ze beelden het dagelijks leven van de bewoners in Malberg uit.

                      Bron: website Manjefiek Malberg

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                        Op zaterdag 9 oktober worden vijf beelden van kunstenaar Guido Geelen officieel onthuld. De kunstwerken zijn een onderdeel van het project Manjefiek Malberg en worden betaald uit gemeentelijke gelden. Ze beelden het dagelijks leven van de bewoners in Malberg uit.

                        Bron: website Manjefiek Malberg
                        Lijkt mij niet zo'n magjefiek dagelijks leven ...

                        Opmerking


                        • 't Dreesmenneke

                          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                          Maar kun je ook vertellen waar het Dreesmenneke op dit moment is..? Sinds het voormalige kantoor van Gemeentebedrijven dichtgetimmerd is en de directe omgeving op de schop ging, staat het beeldje er niet meer.
                          In november 2010 kreeg ik een mail van een burgerraadslid met de vraag: ”Of ik misschien wist of iemand van Limmel soms een relatie had met ’t Dreesmenneke, ’t menneke vaan water, gaas en leech ?”.
                          Waarom werd deze vraag gesteld ?
                          Er was de mogelijkheid om ’t Dreesmenneke te herplaatsen en men zocht naar een nieuwe locatie in Maastricht. Echter dat moest vergezeld gaan van argumenten om de keuze op de desbetreffende plek te laten vallen.
                          Tevens vroeg men om dit even ’onder ons’ te houden en dat heb ik gerespecteerd.
                          Ik weet niet aan hoeveel personen deze vraag gesteld is en ook niet of- en hoeveel personen eventueel gereageerd hebben, maar mijn reactie was:

                          Hoi 

,

                          Merci veur dizze leuke meel en vraog.
                          Veur de dudelikheid gaon iech euver op ABN.

                          Nee, ik weet niet of iemand van Limmel een relatie heeft met ’t Dreesmenneke.
                          Maar een (historisch) verhaal over een relatie met Limmel is mij wel ingevallen, t.w.:

                          Vroeger waren er de Maastrichtse Gemeentewerken oftewel Gemeentewerken Maastricht.
                          Later werd dit Maastrichtse Gemeentebedrijven oftewel Gemeentebedrijven Maastricht.

                          Deze Gemeentebedrijven hadden de zorg voor:
                          - Levering van Gas, Water en Elektriciteit.
                          - De Stadsreiniging.
                          - Het Busvervoer.
                          - De Brandweer.

                          De Stadsreiniging vestigde zich in- c.q. verhuisde naar Limmel , t.w. naar de Willem Alexanderweg.
                          Het Busvervoer vestigde zich in- c.q. verhuisde naar Limmel , t.w. naar de Ankerkade.
                          De Brandweer vestigde zich ook in- c.q. verhuisde ook naar Limmel, t.w. naar de Willem Alexanderweg.

                          Nadat enkele diensten zelfstandig waren geworden en zich ook elders vestigden, veranderde men de naam in N.V. Nutsbedrijven Maastricht.
                          Echter dit duurde niet lang, immers Gas en Elektriciteit gingen over naar Essent en Water naar WML.

                          En zo bleef van Gemeentewerken Maastricht / Gemeentebedrijven Maastricht / Nutsbedrijven Maastricht dus niets meer over, ergo zo ging een bloeiend Maastrichts bedrijf ter ziele.

                          Behalve dat de drie ‘oude’ diensten wel nog bestaan en dat toevallig ook nog in onze woonwijk Limmel !
                          ’t Dreesmenneke is daarom meer dan welkom in Limmel en als ’t Dreesmenneke ook nog een plaatsje krijgt in de kern van Limmel, voor het Lochtmanhuis, dan staat ’t Dreesmenneke geografisch gezien precies in het midden van de drie overgebleven ‘oude’ diensten van Gemeentewerken Maastricht / Gemeentebedrijven Maastricht / Nutsbedrijven Maastricht, t.w. Stadsreiniging, Busvervoer en Brandweer !
                          Historisch gezien is Limmel dus de beste plek voor ’t Dreesmenneke, want welke andere wijk en/of buurt in Maastricht heeft nog relaties met ‘De voormalige bedrijven aan De Drees’ ???

                          Hoe vind je mijn, op waarheid berustende, redenatie c.q. verhaaltje ?
                          Kan je hier iets mee doen ?
                          Ik hoor het graag.

                          Vriendelijke groeten’, veel succes met ‘de afhandeling’ en graag tot 


                          Wigo

                          Het heeft enkele maanden geduurd, maar onlangs hoorde ik dat er een keuze is gemaakt: ’t Dreesmenneke komt naar Limmel !
                          Meer informatie volgt.
                          Mestreechter Geis mage beleve
                          en dat door te kinne geve.
                          God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                          Opmerking


                          • Leuk, Wigo, en terecht! Volgens Sjefs link gaat het niet om een verheerlijking van de AOWer (Drees), maar om de mannen van de Maagdendries. Ik ben blij dat die een eigen beeldje hebben.

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                              Leuk, Wigo, en terecht! Volgens Sjefs link gaat het niet om een verheerlijking van de AOWer (Drees), maar om de mannen van de Maagdendries. Ik ben blij dat die een eigen beeldje hebben.
                              Het gaat inderdaad om de vroegere werknemers aan "d'n Drees", de mannen van het gas, licht en water.
                              En als je weet hoe zij vroeger moesten werkten, dan hebben zij dit beeldje zeker verdiend.

                              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                              Hartstikke leuk om te horen Wigo, maak je wat foto's als het zover is ?
                              Als het goed is dan krijg ik een uitnodiging voor de onthulling en dan zal ik zeker wat foto's maken.
                              Mestreechter Geis mage beleve
                              en dat door te kinne geve.
                              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                              Opmerking


                              • Stars of Europe (2002): concept en uitvoering

                                Het kunstwerk Stars of Europe is gelegen op de rotonde aan het zuidelijke einde van de Avenue Céramique. Op deze rotonde komen met de klok mee nog vier straten samen: het Boschlunet, de Renier Nafzgerstraat, de Heugemerweg/Limburglaan en het Serpentilunet. De locatie heeft voor zover ik weet geen officiële naam, al wordt wel gesproken van de Europa-rotonde of Eurotonde. Veelal wordt gesproken over 'de rotonde bij het Bonnefantenmuseum', maar dat is even willekeurig als de uitspraak op de website van Vodafone, die de Europese reikwijdte van het kunstwerk claimt voor haar eigen reclame.



                                Stars of Europe is het uitvloeisel van een gezamenlijk initiatief van de Provincie Limburg en de Gemeente Maastricht. Deze wilden het tienjarig bestaan van het Verdrag van Maastricht (1991) op enigerlei wijze herdenken. Dat leidde in 2001 tot het verlenen van een opdracht aan – uiteindelijk – de jonge Italiaanse kunstenares Maura Biava (Reggio Emilia, 1970), die in 1999 afstudeerde aan de Rijksacademie te Amsterdam en in Nederland haar carriùre voortzette.

                                De keuze voor Biava had ongetwijfeld te maken met haar oorspronkelijke aanpak. Zij streefde een virtueel monument na, waarbij burgers uit de gehele Europese gemeenschap via het internet konden bijdragen aan de vormgeving c.q. inhoud. Een 'democratisch kunstwerk' dus. De bedoeling was te komen tot een verzameling citaten van internationale schrijvers, filosofen en historici die zich in het verleden op enigerlei wijze hadden uitgesproken over de Europese gedachte (De betreffende website is momenteel niet meer in de lucht).

                                Uiteindelijk zagen de opdrachtgevers toch liever een tastbaar kunstwerk, waarin dan een aantal van de virtuele bijdragen zouden moeten worden verwerkt. Dat leidde tot het concept van Stars of Europe, dat op 7 februari 2002 - exact tien jaar na het ondertekenen van het verdrag - als kunstwerk werd onthuld door de voormalige minister van Buitenlandse Zaken Hans van den Broek.

                                Het is jammer dat als kunstenaar voor dit object steevast en alleen de naam van Maura Biava valt. Inderdaad: het internet- en citatenidee was van haar. Misschien is zelfs het ‘sterren’-idee van haar; ik heb hierover geen gegevens kunnen vinden. Maar met een idee ben je er niet. Iemand moet dat idee vormgeven en de vormgeving van Stars of Europe was niet van Maura Biava. Die was van de jonge Nederlandse architecte en vormgeefster Ruby van den Munckhof (Sittard? 1973). Bijgaand haar CV (let op: down scrollen!) Zij nam het technisch ontwerp en de uitvoering van het monument voor haar rekening.

                                Ruby van den Munckhof streefde naar een licht en transparant kunstwerk. Stars of Europe bestaat uit 35 aluminium sterren (12 grote, 23 kleine). Ze zijn bevestigd op evenzoveel aluminium palen, die in lengte variëren van drie tot veertien meter. De sterren draaien in de wind en zijn volgens een uitspraak van Biava dus even flexibel als de EU. Ook vergelijkt zij het concept graag met een feesttaart vol kaarsjes. (Zie hier: klik op de foto van Stars en blijf doorklikken!)

                                Stars of Europe is door de vormgeving en uitvoering een bijzonder kunstwerk. Ruby van den Munckhof maakte voor haar sterren gebruik van aluminium dat was bewerkt met explosieven. Deze toen gloednieuwe ontwikkeling in de wereld van de metaalbewerking was een uitvinding van het bedrijf Van Campen Aluminium (nu: 3D-Metal Forming, Lelystad) en heeft inmiddels brede toepassing gevonden (bv. ‘ongelaste’ en daardoor zeer sterke Airbuscompartimenten!).
                                De sterren werden gemaakt van 1,5 mm Alcan J57S aluminium en in een mal in een waterbad met explosieven in vorm gebracht. De palen kregen een conventioneler behandeling. Elke paal werd in Ă©Ă©n kleur in graffitistijl beschilderd met een citaat van Biava’s internetsite. Er zijn meerdere kleuren gebruikt voor het geheel. (Hier een website met wat actiefoto's.)

                                Niet iedereen is gelukkig met Stars of Europe, maar als concept heeft het kunstwerk zijn meriten. Het is de vraag of het tot zijn recht komt op de huidige locatie. Feit is dat de experimentele vormgeving in kringen van metaalbewerkers groot ontzag heeft afgedwongen. Het is de verdienste van Ruby van den Munckhof (links op deze foto; rechts met opgestoken haar: Maura Biava) dat zij een dergelijk avontuur durfde aan te gaan en tot een goed einde wist te brengen.

                                Conclusie:
                                • Stars of Europe is geĂ«nt op een (internet)concept van Maura Biava.
                                • Het concept van het 'tastbare' kunstwerk is mogelijk ook van haar, of een co-productie van Biava en Van den Munckhof.
                                • Het technisch ontwerp en de keuze voor de wijze van uitvoering zijn van Ruby van den Munckhof.
                                • De technische uitvoering was in handen van een werkmaatschappij van Van Campen Aluminium, nu 3D-Metal Forming geheten.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X