Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Beelden in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Whooow Nico, dat is goed nieuws zeg.
    Eindelijk een degelijk boekwerk met foto's en info over de beelden in Maastricht.
    Te zijner tijd zal ik zeker een exemplaar kopen.
    En succes met het vinden van een goede uitgever.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      Potverdorie Nico, dat is pas 'n leuk bericht.!
      Wij waren ook al van plan de boel te inventariseren, maar zagen er tegenop om heel Maastricht opnieuw te gaan fotograferen.
      Laat je ons weten hoe je vorderingen zijn ? We kijken er nu al naar uit.
      Wil je mijn exemplaar signeren ?

      Nog iets.:
      Weet je ook van wie het kunstwerk is dat achter het toegangshek naar Hotel Pauwenhof (Boschstraat) staat, daar heb ik lang en breed naar gezocht, maar nooit 'n antwoord op gekregen.
      Voor jou wil ik het zeker signeren...

      Jammer dat jou foto niet te zien is... dus ik maak een gok....

      Naam = De Pauw
      Kunstenaar = Dries Engelen
      Plaatsing = 2000
      Materiaal = Bronzen beeld met ijzeren sokkel

      Een pauw verwijst naar de eigenaar van het hotel, Dhr. Hans Pauw

      Het kunstwerk is geplaatst ter gelegenheid van de opening van het hotel door burgemeester Houben.

      Opmerking


      • Inmiddels heb ik de afbeeldingen weer zichtbaar kunnen maken.
        Dan een vraag aan Nico.
        Verschijnen er in het (toekomstige) boek alleen foto's en beschrijvingen van beelden die in de buitenlucht te zien zijn?
        Of komen er ook sculpturen, tegeltableau's, plaquettes bij; zijnde geen gevelsteen?
        Tevens staan er in sommige gebouwen ook diverse beelden en dergelijke.
        Als voorbeeld: de hal van het Stadhuis.
        Krijgen die ook een plaats in het boek?
        Ik zit me nu al te verkneukelen........ .
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking




        • Patio Sevilla - Avenue Céramique

          Weet iemand wie de ontwerper is en hoe het heet ?
          WWW.mestreech.jouwpagina.nl

          Opmerking


          • Te oordelen naar de vorm (uitvergroting van zaden van een plant) en het materiaal (brons) vermoed ik een ontwerp van Désirée Tonnaer.

            Het beeldend werk van Désirée Tonnaer (1955) is geïnspireerd op de groeicyclus van planten.
            Naturis artis magistra, de natuur is de leermeesteres van de kunst.

            Haar belangstelling gaat veelal uit naar zaaddozen.
            Deze als metafoor voor geborgenheid, als bewaarplaats voor zaden.
            De eenvoudige zaadvorm verhult al het bijzondere van de plant; dit verleent de zaaddrager een mystieke uitstraling en betekenis.
            De zaaddrager als reliekhouder van het leven, gericht op het licht, groei, veroudering en weer geboren worden.

            Désirée Tonnaer werkt veelal in brons.
            Veel monumentale beelden staan in de openbare ruimte, uitgevoerd in opdracht van overheden en bedrijven.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
              Inmiddels heb ik de afbeeldingen weer zichtbaar kunnen maken.
              Dan een vraag aan Nico.
              Verschijnen er in het (toekomstige) boek alleen foto's en beschrijvingen van beelden die in de buitenlucht te zien zijn?
              Of komen er ook sculpturen, tegeltableau's, plaquettes bij; zijnde geen gevelsteen?
              Tevens staan er in sommige gebouwen ook diverse beelden en dergelijke.
              Als voorbeeld: de hal van het Stadhuis.
              Krijgen die ook een plaats in het boek?
              Ik zit me nu al te verkneukelen........ .
              Antwoord voor sjef, het is voor het grootste deel (95%) beelden in de buitenlucht. Er zitten ook een aantal plaquettes bij en zo ook de tekst op de trottiorband op de markt.
              Of er in bepaalde gebouwen ook beelden vertoeven weet ik niet... wellicht een optie, maar ik denk dat dit echt minimaal zal wezen.
              In ieder geval de eerder genoemde "De Lòmmelekriemer" staat er voor 100 % in.

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                Te oordelen naar de vorm (uitvergroting van zaden van een plant) en het materiaal (brons) vermoed ik een ontwerp van Désirée Tonnaer.

                Het beeldend werk van Désirée Tonnaer (1955) is geïnspireerd op de groeicyclus van planten.
                Naturis artis magistra, de natuur is de leermeesteres van de kunst.

                Haar belangstelling gaat veelal uit naar zaaddozen.
                Deze als metafoor voor geborgenheid, als bewaarplaats voor zaden.
                De eenvoudige zaadvorm verhult al het bijzondere van de plant; dit verleent de zaaddrager een mystieke uitstraling en betekenis.
                De zaaddrager als reliekhouder van het leven, gericht op het licht, groei, veroudering en weer geboren worden.

                Désirée Tonnaer werkt veelal in brons.
                Veel monumentale beelden staan in de openbare ruimte, uitgevoerd in opdracht van overheden en bedrijven.
                Goed zo sjef kunstenaar klopt
                naam is ontkiemende vormen

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                  Nico, ik weet niet of je ook al eens door het onderwerp "Boe is dit?" gebladerd hebt, maar daar hebben we tussen alle straten, voordeuren en oude ansichtkaarten zo nu en dan ook kunst in openbare ruimtes als raadseltje neergezet.
                  Nu we weten van je plannen, willen we graag meehelpen om het zo compleet mogelijk te maken.
                  Waar kan ik dat vinden "Boe is dit"

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    Onder Maastricht "Kint geer eur eige stad"... je zult er wel 'n hoop tijd mee kwijt zijn, want het zijn nogal wat pagina's om door te bladeren.. succes !
                    puf puf...poeh poeh...ben al op pag 131... nog even dus hahaha

                    Opmerking


                    • Beelden in Maastricht

                      Woensdag 12 november 2008.
                      L1-TV.
                      17:00 uur en daarna een herhaling op ieder heel uur.

                      Het werk van beeldend kunstenaar Desiree Tonnaer staat in binnen- en buiteland.
                      Ze werkt veelal in brons, en laat zich inspireren door met name de groeicyclus van planten.
                      Met Leon Verdonschot praat ze over de verschillende manieren om naar de werkelijkheid te kijken, over het sluiten van compromissen in haar werk en over het moment waarop ze haar eigen werk te lijf ging met een bijl.

                      Presentator en popjournalist Leon Verdonschot interviewt zijn gasten aan de hand van een passage uit hun meest dierbare boek, en weet daardoor een bijzonder portret neer te zetten van zijn gasten.
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • Onthulling beeld "De Limburger"

                        De achtergrondinformatie over de onthulling van het beeld "De Limburger" leest u door hier te klikken met de muis.
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • Stond er in het verleden op die zelfde plaats niet een ander beeld?

                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • Reagerend op olijfje's uitspraak:
                            Als ik 't goed bekijk stellen beide beelden wèl hetzelfde voor.
                            zou ik haast het volgende willen stellen.
                            Is het niet een (re-make van een) beeld van Han van Wetering?
                            Menig beeld van zijn hand siert bepaalde plaatsen in Maastricht.
                            Tevens is bekend dat hij naderhand sommige beelden fel is gaan inkleuren.
                            Denk aan het 'carnavalsmonument' op het Vrijthof.
                            Was origineel een somber, grijs uitziend iets.
                            Nu is het een vrolijke uiziende beeldengroep; de carnaval waardig.
                            En wellicht is dat bij dit beeld hetzelfde.
                            Een metaformose naar een kleurrijk geheel; ook ronder en organischer van vorm.
                            Maar zoals altijd bij gissingen en bepaalde veronderstellingen: wie het wel weet, mag het zeggen.
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht


                              Sinds kort staan tien paardenbeelden van kunstenaar Tom Claassen in Heugemerveld.
                              Ze vormen een kunstproject.
                              Deze twee beelden staan direct voor pedicuresalon Sylvia.
                              Kinderen en jongeren spelen er graag, met enige overlast vandien.
                              De beelden komen straks iets verder op het Aalmoezenier Roumenplein.
                              De tiende Betonnie wordt geplaats bij de afrit van de Kennedybrug (Reinier Nafzgerstraat) als de weg en de groenstroken gereed zijn
                              de paardenbeelden heten Betonnies
                              WWW.mestreech.jouwpagina.nl

                              Opmerking


                              • Beelden in Maastricht

                                In het boek "Benoit Wesly, het paradijs kent vele gezichten", geeft Benoit Wesly een verklaring over de naam en vertelt wat achtergronden omtrent het kunstobject 'Object of hope' van de kunstenaar Zvika Kantor.

                                Object of hope.

                                HOOFDSTUK 33
                                De eerste steen van Apple Park Hotel Maastricht moet nog worden gelegd, als ik in 1997 op zoek ga naar een kunstenaar die vlakbij het hotel en dus aan de entree van Maastricht een spraakmakend kunstwerk kan realiseren.
                                Een lange zoektocht eindigt bij de dan 34-jarige Zvika Kantor, een van de meest belovende kunstenaars van Israël.
                                Ik raak onder de indruk van zijn sculpturen bij een van m'n vele bezoeken aan Tel Aviv en Jeruzalem.
                                Vooral in Tel Aviv tref je op verschillende plaatsen grote sculpturen van Kantor aan.
                                Ik zoek hem op en nodig hem meteen uit naar Maastricht te komen.
                                Bij het eerste bezoek aan de geplande locatie voor het kunstwerk schrikt Zvika Kantor van de dominante gebouwen in de directe omgeving.
                                Het Apple Park Hotel aan de ene kant en het MVV-stadion aan de andere kant eisen door hun volume en architectuur inderdaad alle ruimte op.
                                Hij weet dat het een hele moeilijke opgave zal worden een kunstwerk te realiseren dat op deze plek de aandacht zal krijgen die het verdient.
                                Het uiteindelijke resultaat toont volgens mij aan dat Zvika Kantor toch in die opzet is geslaagd, 'Object of hope', een kunstwerk van liefst 16 x 10 meter, eist op een eigen manier de aandacht van elke passant op.
                                In eerste instantie oogt de constructie ietwat onstabiel.
                                Een bewuste keuze van Zvika Kantor.
                                Dat past bij zijn leven.
                                Hij is opgegroeid in Israël, een land dat door de oorlogsdreiging weinig stabiliteit kent.
                                De mensen zijn er agressiever, nemen meer risico's, zoeken het gevaar op en gaan eerder uitdagingen aan dan in een land als Nederland.
                                Kantor is in feite ook instabiel, leeft vaker op het randje dan dat hij voor zekerheden kiest.
                                Maar juist bij zo'n levensstijl horen signalen van hoop.
                                Zonder hoop kan een mens niet leven.
                                Dat is ook een nadrukkelijk levensmotto van mijzelf.
                                We hebben daarover heel wat uren gesproken en die gesprekken vormden een inspiratiebron voor het uiteindelijke kunstwerk.
                                De objecten van hoop zijn een berg met een vuurtoren, een view-master, een roeispaan, een appel en een vliegtuig.
                                Zvika Kantor is een post-moderne kunstenaar en wil dat het materiaal voor zichzelf spreekt.
                                Iedereen moet vooral door zijn of haar eigen ogen naar het kunstwerk kijken.
                                Hoewel de verschillende onderdelen hun eigen aandacht vragen, is het voor mijn gevoel toch een compleet kunstwerk geworden.
                                Bij de berg heeft Kantor zich laten inspireren door het beroemde schilderij van Magritte.
                                De vuurtoren is zelfs in deze tijd van elektronische navigatie nog altijd een symbool van hoop voor mensen die het op zee moeilijk hebben.
                                Door een viewmater ervaart het kind de fantasiewereld als realiteit.
                                Vooral de vorm van dat object spreekt me aan.
                                Een roeispaan is een stabiel object van hoop als je in een onstabiele omgeving, het water, in de problemen komt.
                                De appel is een vrucht, die heel dicht bij de mensen staat en voor velen een vanzelfsprekende link naar onze zorg voor het milieu legt.
                                Het vliegtuig is een natuurgetrouwe kopie van een historisch proefmodel uit 1939 dat in de Tweede Wereldoorlog de gevaarlijke onderzeeërs van de Duitsers onschadelijk moest maken.
                                Door technische ontwikkelingen is het altijd maar een kostbaar proefmodel gebleven, maar qua vormgeving sluit het naadloos aan bij hedendaagse aerodynamische eisen.
                                Een vliegtuig is een ultiem object van hoop.
                                Dicht bij de hemel of snel op de grond... en elke keer hoop je dat het goed komt.
                                Zelf had ik ook graag een voetbal als object van hoop in het kunstwerk verwerkt gezien, maar helaas bleek Kantor geen enkele binding met de voetbalsport te hebben.
                                Aan de realisatie van het kunstwerk hebben in Israël zowel Israëliërs als Arabieren gewerkt.
                                Een extra uitdaging vormde het transport en het klimaatrijp maken van het kunstwerk.
                                De stabiliteit werd getest in een windtunnel en het gevaarte is ook waterproof.
                                Het grapje heeft veel geld gekost.
                                Maar een 'Object of hope', daar kan zelfs Maastricht niet zonder.

                                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                                Thomas More

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X