Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Beelden in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Zou het misschien verborgen zijn op het terras of in het pand van Bonhomme?
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • Beelden in Maastricht

      Na vier jaar bouwen aan de Kesselskade is de Maaspromenade op het dak van de Maastunnel zo goed als af.
      Met het leggen van een kunstwerk van klinkers werd op zaterdag 2 juli 2005 de nieuwe Maaspromenade feestelijk geopend.

      "Het is net als bij een karavaantje", vergeleek wethouder Mirjam Depondt de opgelopen vertragingen kort voordat ze zaterdag de openingshandeling verrichtte.
      "Die gaat net zo snel als de langzaamste kameel.
      Doordat allerlei zaken op elkaar moesten wachten, heeft het zo lang geduurd.
      En dat was vervelend voor zowel de ondernemers, de winkeliers en de bewoners van de Kesselskade, de Hoenderstraat en de Mariastraat.
      Nu is de benedenkade nog niet helemaal klaar en zal het nog een half jaartje duren voor de tiende Servaasboog te zien zal zijn.
      Maar het is nu al een prachtig stukje Maastricht.''



      De feestelijke opening van de Maaspromenade werd bekroond met een kunstwerk van Zuzana Lapitkova, dat ter plekke werd gemaakt.
      Bezoekers van de terrassen en toevallige passanten met een lootje maakten kans om een steen te mogen leggen op het dak van de Maastunnel.
      Voor 25 gebeurtenissen uit de afgelopen tweeduizend jaar waren 25 klinkers te verloten.
      En zo werd symbolisch de geschiedenis van Maastricht doorlopen sinds de eerste voetgangers op een keiweggetje door de stad liepen tot de dag van vandaag.
      De aanleg van de nieuwe Romeinse brug in 313 werd herdacht, de bouw van de Onze Lieve Vrouwekerk in 1018, de Grote Gracht die in 1500 als eerste straat in de stad wordt geplaveid en de opening van het kanaal tussen Maastricht en Luik ruim anderhalve eeuw geleden.
      En op dat kanaal, dat ruim een eeuw later weer werd gedempt, mochten de bezoekers nu klinkers slaan.



      Als aandenken kregen ze een polaroid van het steentje dat ze hebben bijgedragen en een sjabloon van de letter die ze op de steen mochten spuiten.
      Als laatste was Depondt aan de beurt, die een dik uur later haar klinker met plaquette mocht intikken.
      Ook voor de wethouder een bijzondere steen, omdat de datum die erop staat vermeld (2 juli 2005) ook haar trouwdag is.

      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • Het is dus een kunstwerk dat je letterlijk aan de straatstenen kwijt kunt.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • Goed gedaan Sjef. Sjef en Olijfje bedank voor de grote zoekactie.
          Ook ik denk dat ik er meerdere malen overheen ben gelopen.
          Maar ga binnenkort toch weer eens kijken en foto's maken.
          WWW.mestreech.jouwpagina.nl

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht


            Dit beeld staat in de tuin van verzorgingstehuis Klevarie.
            Wat is de naam van het beeld en wie heeft het gemaakt?
            De naam is "verkenner

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bekijk bericht



              Weet iemand wat de naam van deze beelden is
              en wie de ontwerper is van deze beelden
              ze staan in de tuin van Klevarie?
              Bovenste is van De kunstenaar Frans Timmermans
              omschrijving
              Een zittende man houdt in zijn rechterhand een duif. Misschien een uitbeelding van Noach?Dit kunstwerk was het eindexamenwerkstuk van Timmermans aan de Jan van Eykacademie

              de onderste is blijkbaar ook van Frans Timmermans
              Man die links naar boven kijkt. De man is afgebeeld zonder voeten. In zijn rechterhand houdt hij een (schrijf)veer. In zijn linkerhand houdt hij een strook papier. De man is zalmrose van kleur.

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht


                In BlauwDorp vinden we het borstbeeld van Burgemeester van Oppen.
                Wie is de ontwerper c.q. maker?
                Kunstenaar is Charles Vos

                Burgemeester van Oppen kijkt streng en statig voor zich uit. Hij draagt zijn ambtskostuum en zijn ambtsketen. Tekst: Voorzijde: "Mr. L.B.J. van Oppen Burgemeester 14 september 1910-1935" Rechterzijde: "Voor datgene, wat op het gebied van de volkshuisvesting onder zijn leiding tot stand kwam." Linkerzijde: "Ter waardering aangeboden door de coöperatieve Bouwvereniging Beter Wonen". Op de sokkel staat de naam van de steenhouwer: A.Lejeune. Waarschijnlijk is hier sprake van hergebruik van het onderste gedeelte van een monumentaal grafmonument.

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht


                  Dit beeld van Sint-Servatius staat op het Keizer Karelplein.
                  Wie heeft het gemaakt?
                  Charles Vos (beeld), Alphons Boosten (fonteinbak)

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht


                    Het beeld "De Omarming" staat ook in de tuin van verzorgingstehuis Klevarie.
                    Wie heeft het ontworpen?
                    Titel van het beeld Verbondenheid
                    Kunstenaar Gita Vanoppen

                    Opmerking


                    • Welkom Nico, en bedankt voor de waardevolle en aanvullende informatie.
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht




                        Bovenstaand beeld van d' Artagnan staat ook in de tuin van Klevarie.
                        Wie zou het gemaakt hebben?
                        De kunstenaar is Mathias Camps

                        Het beeld werd meerdere malen verplaatst. Aanvankelijk stond het tijdelijk in het Aldenhofpark, in afwachting van een bronzen beeldje van d'Artagnan dat in 1977 vlak bij een muur in het Waldeckpark werd geplaatst. Het beeld van Camps verhuisde terug naar de gang van de toneelacademie aan de Lenculenstraat. Daarna heeft het beeld nog een tijd gestaan in de tuin van bejaardenhuis "Beatrix" aan de Tongersestraat. Momenteel staat het beeld in de tuin van zorgcentrum Klevarie aan de kant van de Polvertorenstraat.

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                          Mag ik Nico ook 'n vraagje stellen.. hij lijkt veel te weten



                          Van wie zou deze 'stapel boeken' zijn op de binnenplaats van de Hof van Tilly..?
                          Dat mag een vraagje stellen.... maar ik stel er wel eentje terug....Weet je soms een goede uitgever...

                          Naam is "Buchturm"
                          Kunstenaars zijn Kubach & Willemsen
                          Het kunstwerk is gemaakt door een Duits kunstenaarsduo en het is geplaatst ter gelegenheid van de ingebruikname van het nieuwe gebouw van de faculteit der Cultuurwetenschappen.

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Nico Bekijk bericht
                            Bovenste is van De kunstenaar Frans Timmermans
                            omschrijving
                            Een zittende man houdt in zijn rechterhand een duif. Misschien een uitbeelding van Noach?Dit kunstwerk was het eindexamenwerkstuk van Timmermans aan de Jan van Eykacademie

                            de onderste is blijkbaar ook van Frans Timmermans
                            Man die links naar boven kijkt. De man is afgebeeld zonder voeten. In zijn rechterhand houdt hij een (schrijf)veer. In zijn linkerhand houdt hij een strook papier. De man is zalmrose van kleur.
                            Ik ben blij met de aanvulling die je heb gedaan. Nu kan ik mijn site weer verder compleet maken. De naam van mijn site is http://members.lycos.nl/maastrichtmestreech/index.html
                            Bij de vraagtekens heb ik nog een aanvulling nodig.
                            WWW.mestreech.jouwpagina.nl

                            Opmerking


                            • Beelden in Maastricht

                              Oorspronkelijk geplaatst door Nico Bekijk bericht
                              Dat mag een vraagje stellen.... maar ik stel er wel eentje terug....Weet je soms een goede uitgever...
                              Hoi Nico, BoekenRoute heeft ook een lijst met uitgevers.
                              Het is uiteraard afhankelijk welk soort boek je wilt gaan uitgeven.
                              Op de webpagina van uitgeverij Boekenplan vind je ook wat meer info over de diverse vormen van uitgeven.
                              Niet te vergeten: Stichting Historische Reeks Maastricht.
                              De Stichting stelt zich ten doel het op ruime schaal verstrekken van informatie en documentatie aan iedere geĂ¯nteresseerde in historische monumenten of themas van Maastrichtse en Limburgse geschiedenis, op een verantwoorde wijze, in een beknopte omvang en tegen een redelijke prijs.
                              Alle uitgaven zijn rijk geĂ¯llustreerd, waarvan sommige in kleur.

                              Het postadres is:
                              Stichting Historische Reeks Maastricht
                              Postbus 4174
                              6201 PB Maastricht

                              En via Wikipedia lees je ook algemene informatie over uitgevers.
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                                Merci,..en ook nog zo snel.
                                Een goede uitgever vraag je.. Tja, ik zit niet in dat metier.. Bedoel je lokaal,..? ik kan alleen mededelen dat het Gevelstenenboek van Bartelet is uitgegeven door http://www.walburgpers.nl/ of de Cardbox die is uitgegeven door http://www.bnm-uitgevers.nl/ maar ik wil met alle plezier verder zoeken.
                                Olijfje en Sjef bedankt voor de tips zal ze zeker gaan bekijken.
                                Hoe ik een boekje wil uitgeven is nog de vraag, maar welk boekje is wel duidelijk, ik heb afgelopen anderhalf jaar bijna alle beelden in Maastricht gefotografeerd en de nodige info erbij gezocht dus een boekje over beelden

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X