Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Beelden in Maastricht

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Nieuw beeld Manus

    Nieuw 'geuzenbeeld' van Manus voor Wittevrouwenveld na diefstal.

    Spronken maakte nieuw beeld van symbool volkswijk.

    Drie jaar na diefstal van het standbeeld van Manus, wordt een nieuw beeld geplaatst van het ‘geuzensymbool’ van Wittevrouwenveld.
    De wijk vroeg er om.
    Wittevrouwenveld heeft zich niet laten ontmoedigen door de dieven die er drie jaar geleden met de bronzen Manus vandoor gingen.
    Morgen ( 11 september 2008 ) wordt een nieuw beeld onthuld van Manus, de stripfiguur uit het wijkblaadje die uitgroeide tot het symbool van de Maastrichtse wijk.
    Sterker, het nieuwe beeld is levensgroot en een stuk zwaarder dan de originele Manus.
    De roep om een nieuwe Manus klonk meteen na de diefstal.
    Maar George van Loo en het Manuscomité hebben er evengoed een zware klus aan gehad om het benodigde geld bijeen te krijgen.
    De gemeente draagt 7500 euro bij aan het 36.000 euro kostende beeld, het resterende bedrag komt van sponsors.
    "Bloed, zweet en tranen heeft het gekost", zegt Van Loo.
    "Maar het is gelukt.
    Dat moest, want er bestond veel enthousiasme voor.
    Manus is het symbool van onze wijk geworden.
    Wij misten hem."
    Het beeld van Manus is afgeleid van de door Ernest Spronken getekende strip in het buurtblad.
    De eerste versie, die in 1999 in een perkje langs de Voltastraat werd geplaatst, groeide uit tot symbool van de wijk.
    Je zou het een 'geuzenbeeld' kunnen noemen, naar analogie van het fenomeen geuzennaam.
    Manus staat immers niet zozeer model voor de gemiddelde Wittevrouwenvelder, maar persifleert het beeld dat Maastricht van de
    wijkbewoners had en deels misschien nog wel heeft.
    Ernest Spronken, 68 jaar, geboren en getogen in Wittevrouwenveld en daar nog steeds woonachtig, tekent Manus al vanaf 1981.
    "Een beroepswerkloze die op het randje van de wet leeft.
    Vol briljante ideeën om iets bij te verdienen of om iets te organiseren.
    Behulpzaam.
    En met een Groot Hart.
    In de strips haakt hij in op de actualiteit."


    Frans Duckers pakt het beeld van Manus in.
    Donderdag 11 september 2008 om 18:30 uur is de onthulling.


    De nieuwe Manus is, anders dan het gestolen beeld, levensecht en levensgroot, zegt kunstenaar Frans Duckers.
    "Hij zit deze keer onderuitgezakt op de bank voor het Trefcentrum.
    Je kunt aan twee kanten naast hem gaan zitten."
    George van Loo benadrukt dat het beeld extra goed wordt verankerd en dat er een lamp en een camera bij worden opgehangen. "Wij hadden hem eerst vooraan in de hal willen neerzetten, maar dat werd door de brandweer afgeraden.
    Dus hebben we ervoor gekozen om hem voor de deur te zetten."
    Positief blijven denken, zegt Van Loo.
    "Verzekeren tegen diefstal, zou zevenduizend euro kosten.
    Onbetaalbaar.
    We zetten hem bewust niet in de gang neer, want dan zou hij door veel te weinig mensen worden gezien."
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #62
      Beelden in Maastricht

      Manus is teruggekeerd.

      Na drie jaar staat er weer een beeld van Manus inWittevrouwenveld.

      Een gloednieuw winkelcentrum, veel nieuwe, mooie woningen en vrijwel tegelijkertijd Manus om dat fraais in de gaten te houden.
      Wittevrouwenveld beleeft hoogtijdagen.



      Het kunstwerk van Frans Duckers werd op 11-09-2008 onthuld door wethouder Jean Jacobs.
      Het standbeeld komt in de plaats van een eerder Manusbeeld dat drie jaar geleden werd gestolen.
      Het staat voor het Trefcentrum.
      Manus is een stripfiguur in het buurtblad van Wittevrouwenveld, getekend door Ernest Spronken.
      De figuur persifleert de Wittevrouwenveldenaar zoals andere Maastrichtenaren hem zien of zagen.
      Dat beeld verandert dezer dagen in elk geval drastisch doordat het probleemwijkje Electrobuurt is verdwenen.
      Dat gebied wordt omgetoverd in een geheel nieuwe kloppend hart van Wittevrouwenveld.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #63

        Paard van Sproncken bij het oude en inmiddels gesloopte Entre Deux complex januari 2004.

        Paard Sproncken krijgt plek op Kommelplein.

        Ruimte wordt parkachtig.
        Het ‘paard van Sproncken’, het kunstwerk dat uit het Maastrichtse stadsbeeld verdween toen winkelcentrum Entre Deux werd gesloopt en herbouwd, krijgt een nieuwe plek op een parkachtig ingericht Kommelplein.


        Paard van Sproncken bij het oude en inmiddels gesloopte Entre Deux complex januari 2004.

        Gisteren, 23-09-2008, presenteerde wethouder Luc Winants (CDA, Ruimtelijke Ordening) het ontwerp voor de voormalige parkeerplaats bij het Kruisherencomplex, sinds enkele jaren een luxe-hotel van de Oostwegel- groep.
        Met de entrepreneur werd bij de planontwikkeling voor het vervallen voormalige klooster afgesproken dat het Kommelplein autovrij zou worden en opnieuw wordt ingericht.
        Vanwege geldgebrek duurde het jaren voor er een voorstel lag waar omgeving, Oostwegel en gemeente het eens over zijn.


        Impressie van het nieuw in te richten Kommelplein.

        Het plein krijgt een groen aanzicht: buxusslingers met bloembedden.
        Daartussen komt de bronzen paardentorso van kunstenaar Arthur Sproncken als blikvanger van de omgeving.
        De herinrichting gaat 100.000 euro kosten en start volgend voorjaar.
        Camille Oostwegel heeft zich bereid verklaard om het groenonderhoud en het schoonhouden van het plein voor zijn rekening te nemen.
        Het werk wordt straks gedaan door personeel van de Maastrichtse Toeleverings Bedrijven, dat ook de tuin bij het Kruisherenhotel onderhoudt.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #64
          Beelden in Maastricht

          Voor één van de zijgevels van het politiebureau aan de Hubertuslaan in Maastricht staat op een betonnen sokkel een plechtstatig beeld van een zittende heilige.
          Boven hem op de troon zit een adelaar met gespreide vleugels.
          De voorstelling van dit beeld van Sint Servaas is gebaseerd op een tekst uit de Servaaslegende die omstreeks 1173 door Henric van Veldece werd geschreven.



          Servatius, die in de vierde eeuw leefde, is hier volgens de traditionele iconografie weergegeven: hij draagt bisschopskledij, een mijter op het hoofd en houdt een sleutel (de sleutel van Petrus, zijn vaste attribuut) in zijn hand.
          Doorgaans wordt hij ook afgebeeld met een staf.
          Het drie meter hoge beeld is door Han van de Wetering in zijn eigen atelier gegoten.
          De adelaar met de grote opengeslagen vleugels boven de bisschop is een vrije toevoeging van Van de Wetering en wordt in verband gebracht met de beschermende taak van de politie.
          Het beeld van Van de Wetering is een gedurfde poging om voort te bouwen op de katholieke traditie van heiligenbeelden.
          Door de ernst die het in eerste instantie uitstraalt, schemert ook een lichte vorm van ironie en relativering ten aanzien van het geloof door.

          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #65
            Beelden in Maastricht



            Het plein voor het Mecc is vanuit de ingang gezien naar het oosten gericht.
            Vijf zuilen staan opgesteld op een diagonale as, waarvan twee exemplaren net buiten het plein vallen.
            Deze pilaren van de Maastrichtse beeldhouwer Piet Killaars (1922) zijn opgebouwd uit een stapeling van zeven kleiner wordende segmenten tot een hoogte van negen meter.



            De schaal van de elementen is bepaald door de hoogte van de omringende bebouwing en de grootte van het plein.
            De zuil is een verwijzing naar het Romeinse verleden van Maastricht, waaraan ook de naam van het plein, ‘Forum’, ontleend is.



            Killaars is al vanaf de jaren vijftig werkzaam als beeldend kunstenaar en heeft inmiddels veel beelden voor de openbare ruimte gemaakt.
            Ze worden gekenmerkt door een combinatie van abstracte en natuurlijke vormen.
            Killaars is gefascineerd door zichzelf herhalende patronen die voor hem het fenomeen ‘groei’ symboliseren, en de daaraan gekoppelde wetmatigheden.
            De sculpturen bij het Mecc zijn hier een illustratie van.

            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #66
              Beelden in Maastricht



              Sinds kort staan tien paardenbeelden van kunstenaar Tom Claassen in Heugemerveld.
              Ze vormen een kunstproject.
              Deze twee beelden staan direct voor pedicuresalon Sylvia.
              Kinderen en jongeren spelen er graag, met enige overlast vandien.
              De beelden komen straks iets verder op het Aalmoezenier Roumenplein.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #67
                Beelden in Maastricht



                Belastingkantoor.
                Terra Nigrastraat 10
                S. Tajiri; sculptuur "Knot".
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #68
                  Beelden in Maastricht

                  De penitentiaire inrichting in Maastricht behoort samen met de Bijlmerbajes tot de eerste gevangenissen in ons land die gebouwd zijn op basis van de Beginselwet Gevangeniswezen.
                  Hierin staat resocialisatie centraal, wat zich vertaalt in het afschaffen van eenzame opsluiting en het invoeren van persoonlijke, positieve hulpverlening.
                  De gevangenis in Maastricht is een twaalf verdiepingen hoge flat met donkerbruine bakstenen gevels en stalen kozijnen.
                  Betonnen biezen in de buitengevel markeren de etagevloeren.
                  Schuin in de gevel zijn de ramen geplaatst, waardoor een hoekig patroon op de zijkanten van het gebouw is ontstaan.
                  Aan één zijde bevindt zich centraal in de gevel een vierkante uitbouw waarin liftkernen en trappenhuizen ondergebracht zijn.
                  Aan de hand van de vloertegels is te zien in welk gedeelte van de gevangenis men zich bevindt: de kantoren hebben lichte natuurstenen vloeren, terwijl in het cellengedeelte donkerbruine tegeltjes op de grond liggen.



                  ● Peter Schuijren, 4 meter hoge metalen plastiek




                  ● Gilbert de Bontridder, stenen weefsel in ringmuur
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #69
                    Beelden in Maastricht

                    Rechtbank Maastricht.



                    ● Joost van Toorn, cilindervormig object op de toren van de voormalige ziekenhuiskapel.




                    ● Laurence Weiner, natuurstenen teksten op de vloer in de centrale hal.




                    ● Peter Struycken, gekleurde folie op raampartijen in trappenhuizen.
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #70
                      Beelden in Maastricht

                      Het Rijksarchief Limburg is gevestigd in een voormalige franciscanenkerk en -klooster in gotische stijl.
                      Het bestaat uit een wellicht uit de dertiende eeuw stammend schip en een koor uit de vijftiende eeuw.
                      De kloostergebouwen deden in de zestiende en zeventiende eeuw dienst als weeshuis, tuighuis, militair ziekenhuis en kazerne.
                      Sinds de grondige restauratie in 1880 onder leiding van architecten dr. Petrus J.H. (Pierre) Cuypers en Jacobus van Lokhorst doet het complex dienst als rijksarchief.
                      In de periode 1938-1940 vond nieuwbouw en restauratie plaats naar plannen van Hans de Lussanet de Sablonière.
                      Een volgende grote ingreep vond plaats tussen 1984 en 1988, waarbij het complex opnieuw werd uitgebouwd en grondig werd gerestaureerd onder leiding van architect Marc van Roosmalen.
                      De meest ingrijpende veranderingen tijdens deze restauratie waren een aanzienlijke uitbreiding met nieuwbouw en het aanbrengen van ondergrondse depots voor de archieven.




                      ● Cornelius Rogge, consoles met heiligenbeelden.




                      ● Eduard Wind, op plein voor klooster: 'Plutarchus' (1997).
                      Een geschenk van het archief aan de stad Maastricht.
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht

                        Sinds kort staan tien paardenbeelden van kunstenaar Tom Claassen in Heugemerveld.
                        Ze vormen een kunstproject.
                        Deze twee beelden staan direct voor pedicuresalon Sylvia.
                        Kinderen en jongeren spelen er graag, met enige overlast vandien.
                        De beelden komen straks iets verder op het Aalmoezenier Roumenplein.

                        Ik ben mij aan het afvragen waar paard nummer 10 staat.
                        Ik heb de volgende paarden gevonden.
                        3 paarden bij La Bellettsa Kardinaal van Rossumplein
                        1 paard Baron van Hovellstraat
                        2 paarden op ieder hoek van de Leo Monenstraat
                        2 paarden op het Aalmoezenier Roumenplein
                        1 paard op de Bloemenweg
                        Waar staat nummer 10?
                        WWW.mestreech.jouwpagina.nl

                        Opmerking


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bekijk bericht
                          Ik ben mij aan het afvragen waar paard nummer 10 staat.
                          Ik heb de volgende paarden gevonden.
                          3 paarden bij La Bellettsa Kardinaal van Rossumplein
                          1 paard Baron van Hovellstraat
                          2 paarden op ieder hoek van de Leo Monenstraat
                          2 paarden op het Aalmoezenier Roumenplein
                          1 paard op de Bloemenweg
                          Waar staat nummer 10?
                          Misschien is een paard drachtig en wordt in het voorjaar het veulentje geboren .

                          Alle gekheid op een stokje; ik weet het niet.
                          Heb je ook foto's van de paardenbeelden die op jouw lijstje staan?
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #73
                            Beelden in Maastricht

                            De Hof van Tilly, genoemd naar graaf van Tilly die er begin achttiende eeuw woonde als militaire gouverneur van Maastricht, bestaat al sinds de zestiende eeuw en is door de eeuwen heen regelmatig verbouwd; zo was het een refugie, stadspaleis, lagere school, kweekschool.
                            Tegenwoordig is er in het gebouw de Faculteit der Cultuurwetenschappen van de Maastrichtse universiteit gevestigd.
                            De voormalige turnzaal, de oudste van Nederland, is verbouwd tot multifunctionele ruimte.



                            Dit kunstwerk van de in Heerlen geboren Tom Claassen is gebaseerd op de "Venus van Willendorf", een van de eerste uitingen van cultuur (24000-22000 v. Christus).
                            Het kunstwerk bevindt zich in de turnzaal van "Hof van Tilly".

                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #74
                              Paardenbeelden


                              Kardinaal van Rossumplein


                              Baron van Hövellstraat


                              Aalm. Roumenplein


                              Leo Moonenstraat


                              Leo Moonenstraat


                              Bloemenweg

                              Dit zijn de 9 paardenbeelden in het Heugemerveld.
                              WWW.mestreech.jouwpagina.nl

                              Opmerking


                              • #75



                                Kan iemand mij vertellen waar de lommelekriemer in Heer staat.
                                Ik kan hem niet vinden of is hij misschien verdwenen ?
                                WWW.mestreech.jouwpagina.nl

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X