Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Beelden in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Vandaag ontving ik een e-mail.

    Zeer geachte heer SJEF,

    zoals u uit de e-mail van mijn collega Peter Pluymen heeft kunnen opmaken, zijn alle beelden - die zich in de openbare ruimte bevinden - geΓ―nventariseerd en gefotografeerd.
    Vanaf deze zomer zal Zicht op Maastricht via de website http://www.zichtopmaastricht.nl een overzicht bieden van deze beeldende kunstwerken.
    Op de plattegrond zal worden aangegeven waar de kunstwerken zich bevinden.
    Per kunstwerk kunnen bezoekers van de website een foto bekijken en lezen (voor zover deze informatie bekend is) wie het kunstwerk heeft gemaakt, wanneer het geplaatst is, wat de aanleiding van plaatsing was, het materiaal en de afmeting van het kunstwerk en eventueel andere achtergrondinformatie.

    Op dit moment wordt gewerkt aan het verwerken van de informatie om deze geschikt te maken voor een multimediale presentatie.
    Zeker is dat de informatie binnen afzienbare tijd openbaar wordt gemaakt. Een exacte datum is nog niet bekend.

    Hopend u voldoende te hebben geinformeerd.

    Met vriendelijke groet,
    Simone Coumans
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #47
      oke, hoeven we dus ook niet meer te doen
      Fallor ergo sum

      Opmerking


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
        oke, hoeven we dus ook niet meer te doen
        Hoeveel foto's in de vroege ochtenduren had je al gemaakt Rubke?
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #49
          Beelden in Maastricht

          Paard van Spronken komt op Kommelplein.

          KUNST
          Wethouder in brief aan fractie Hoen.

          MAASTRICHT – Het bronzen paard Julius Solway, een schepping van beeldend kunstenaar Arthur Spronken, zal in de nabije toekomst een plek krijgen op het Kommelplein.
          Dat staat in een antwoordbrief van de Maastrichtse cultuurwethouder Jean Jacobs aan de fractie Hoen.
          Van de gecombineerde gemeentelijke commissie Beeldende Kunst en Vormgeving en Welstand en Monumenten, de instantie die het college van Burgemeester en Wethouders adviseert over kunst in de openbare ruimte, heeft Jacobs het advies gekregen het paard een plek te geven in de nabijheid van het Kruisherenhotel, schrijft hij.
          Dit omdat de oorspronkelijke locatie, het Dominikanerplein, β€ždusdanig is veranderd dat het beeld op deze plek niet meer tot zijn recht komt.”
          Een voorstel tot herinrichting van het Kommelplein is zo goed als uitgewerkt, zo blijkt uit de brief van Jacobs.
          Het plan, waarin ook de positie van het beeldhouwwerk van Spronken is bepaald, moet nog worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
          Op dit moment wordt nog gezocht naar geld om het plan te kunnen uitvoeren.
          De fractie Hoen had haar bezorgdheid geuit over de manier waarop Maastricht omgaat met bepaalde kunstwerken.
          Als de stad in 2018 aanspraak wil maken op de titel culturele hoofdstad van Europa β€žmoeten wij onze kunstwerken niet laten verstoffen in de magazijnen”, aldus raadslid Jan Hoen.
          Wethouder Jacobs is dat met hem eens.
          β€žDe zorg voor kunstwerken en ander cultureel erfgoed in de openbare ruimte is een niet te vervreemden plicht van ieder stadsbestuur.
          Ook wanneer Maastricht geen culturele hoofdstad wordt, blijft deze plicht overeind.”

          De Limburger; 230608.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #50
            Beelden in Maastricht

            Daar waar nu het College van Bestuur van de Universiteit Maastricht zetelt aan de Minderbroedersberg 4-6, waar voorheen het Paleis van Justitie van Maastricht was gehuisvest, daar op die lokatie was in de oorlogsjaren van WO-II een huis van bewaring, waar de Duitse overheersers de Nederlandse verzetstrijders gevangen hield, waaronder een zekere Jaap Sickenga.
            In 1997 wordt daar onderstaande plaquette onthuld.



            Jacob Sickenga (Jaap), geb. 14.07.1918 te Haarlem, overl. 11.05.1942 (23 jaar) te Sachsenhausen, gefusilleerd met 23 verzetstrijders in concentratiekamp.

            Jaap schrijft, na zijn ter dood veroordeling door een Duitse militaire rechtbank in april 1942 in Maastricht en voor de terechtstelling op 11 mei, een gedichtenbundel vanuit de (klooster) gevangenis die hij opdraagt 'aan hen, met wie ik tezamen in Maastricht was'.
            Deze bundel (ISBN 907237004) wordt in beperkte oplage in 1997 bij de onthulling van een plaquette in Maastricht uitgereikt aan de dan nog levende nabestaanden.

            Ons bedreigt
            'n andere dood
            dan 't lood

            Onverschilligheid
            Die daaraan lijdt
            Sterft voor zijn tijd



            De afscheidsbrief van Jaap Sickenga, geschreven op de vroege ochtend van 11 mei 1942 te Sachsenhausen.

            'Wij voelen geen haat meer, wij hebben geloofd onze plicht te doen, nΓΉ doen anderen hun plicht.
            Wij hebben deze tijd, vooral ook in Maastricht, geleerd om onze zogenaamde 'vijanden' als mensen te zien; er ontstond een vriendschapsband tussen gevangenen en bewakers - en ook nu weer tegenover het begrijpen van onze kant de erkenning: 'Nein, Sie sind keine Verbrecher'.
            Ook zij die deze laatste ogenblikken hier over ons waken zijn wèrkelijk vriendelijk -.
            Daarom wil ik ook dat er nièts van haat in jullie harten achter blijft'.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht

              Beeld
              Bovenstaand beeld van de trouw de wacht houdende hond staat in de Stokstraat 28-32 voor de winkeldeur van Kiki Niesten's modezaak.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #52
                Beelden in Maastricht

                In 1985 vierde Tongeren haar tweeduizend-jarig bestaan.
                Ter gelegenheid hiervan werd aan alle zustersteden met een Romeins verleden een afgietsel van het beeld geschonken; zo ook de gemeente Maastricht.
                Helaas heb ik (nog) geen foto's ontdekt van de reliΓ«fsculptuur in Maastricht.
                Daarom 2 afbeeldingen uit Heerlen en Nijmegen.

                Het kunstwerk bestaat uit twee in beton gegoten reliΓ«fs met aan de binnenkant afgietsels van menselijke figuren.
                Aan de buitenkant staan de namen van de Romeinse zustersteden: Rome, Arlon, Tournai, Bavay, Metz, Keulen, Trier, Heerlen, Maastricht en Nijmegen.
                Het beeld is bedoeld als een soort mijlpaal of baken, dat de elf zustersteden met elkaar verbindt.


                De reliΓ«fsculptuur in Heerlen.

                In Tongeren zelf staat het beeld op een invalsweg, zodat de reiziger die de stad binnenkomt tussen de beide elementen door moet.
                Daardoor weet hij zich verbonden met al zijn voorgangers, als een pelgrim in de tijd tussen in steen gestolde medereizigers.

                Al voor het begin van onze jaartelling werd de basis gelegd voor de positie die Maastricht in het hedendaagse Europa inneemt.
                Toen legden de Romeinen een weg aan vanuit Bavay in GalliΓ« naar Keulen aan de Rijn.
                Deze heirbaan kruiste de Maas bij Maastricht.
                Hier ontstond een aanvankelijk open nederzetting van waaruit ook wegen werden aangelegd naar Aken, Luik, Verviers, Trier en Xanten.
                In de wijk Daalhof zijn resten aangetroffen van een aftakking van de verbindingsweg Bavay-Keulen.
                Een door beeldend kunstenaar Raf Verjans ontworpen reliΓ«fsculptuur markeert die plek aan de Romeinse Baan.


                De reliΓ«fsculptuur in Nijmegen.

                De Tongerense beeldend kunstenaar Raf Verjans kreeg de opdracht voor het Bilenniummonument van de Belgische Provincie Limburg.
                Verjans heeft voor het beeld rechtstreeks afdrukken gemaakt van menselijke figuren.
                Het gieten van de betonnen reliΓ«fs is in 1985 in het openbaar gebeurd.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #53
                  Standbeelden en wiki

                  Beste forummedewerkers. Ik ben zelf, samen met nog enkele anderen, bezig om zo veel mogelijk foto's van beelden in de openbare ruimte te verzamelen en deze te plaatsen op Wikimedia commons (http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Sculptures_in_the_Netherlands). Een wikipedia overstijgende site waaruit alle landen wikipedia kunnen putten.
                  We zijn al flink bezig in het Noorden van het land (Friesland, Groningen en Drenthe) in Rotterdam en Utrecht (die laatste is mijn stekkie) en Duitsland. Met deze afbeeldingen maken we lijsten aan op de Nederlandstalige wikipedia (bijv. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v..._in_Leeuwarden) en vrolijken we artikelen op over de desbetreffende kunstenaars (http://nl.wikipedia.org/wiki/Arthur_Spronken). Soms zijn er zelfs artikelen gewijd aan het beeld zelf (http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Dokwerker).

                  Ik kwam deze discussie tegen toen ik iets meer wilde weten over de pilaren aan de Maas, welk mysterie nu is opgelost. En las dat jullie het voornemen hadden om zelf een website te maken. Toen bleek dat de gemeente hier al mee bezig is, zagen jullie het nut er blijkbaar niet meer van in. Jammer want ik wil jullie graag uitnodigen om bijdrages te leveren aan commons en daardoor aan wikipedia. Nu nog even beargumenteren waarom ... Ten eerste omdat Limburg (http://commons.wikimedia.org/wiki/Ca...res_in_Limburg) sterk ondervertegenwoordigd is op Commons. Ten tweede kan het een mooi overzicht kan worden van alle Nederlandse openbare beeldhouwkunst en dus niet alleen Maastricht. Ten derde krijg je zo een overzicht van het oeuvre van een kunstenaar door heel Nederland heen en soms zelfs tot over de grens (In BelgiΓ« mag je niet fotograferen helaas), denk bijvoorbeeld aan Arthur Spronken die in Limburg werkt maar waarvan zijn werk door heel Nederland gevonden kan worden. Maar ook buitenlandse beeldhouwers van wie het werk in hun thuisland niet gefotografeerd mag worden wegens auteursrecht kunnen zo toch een afbeelding op hun artikel verkrijgen (zie Freedom of Panorama).
                  Tsja, en het kan ook gewoon leuk zijn natuurlijk.

                  Dan wil ik jullie ook nog even wijzen op mijn web-blog, deze is bedoelt om informatie te verkrijgen omtrent beelden alvorens we ze op Commons zetten. Zodoende kan de bestandsnaam zo volledig mogelijk zijn, wat Google en andere zoekmachines wel zo prettig vinden. (http://wiki-sculpture.blogspot.com/)

                  Ik hoor graag wat jullie er van vinden...
                  Groetjes Barry

                  Opmerking


                  • #54
                    Een ander punt is de Β© copyright op bestaande afbeeldingen.
                    Het is ondoenlijk om te gaan achterhalen wie bepaalde foto's heeft gemaakt en vervolgens toestemming te moeten gaan vragen.
                    Wil je de foto's op de commons wikipedia plaatsen, dan kan dat alleen onder het 'open domein' ofwel "public domain".
                    Dat houdt in dat mensen dan zelf de foto's moeten gaan maken en die tevens redelijk tot goed van kwaliteit zijn en minimaal een afmeting dienen te hebben van 1024*768.
                    Dat stuit ook weer op bezwaren.
                    Het is bijna onmogelijk om de beelden en sculpturen in Maastricht te fotograferen zonder de storende elementen; en dat zijn de rondlopende mensen.
                    Zeker met een bezoekersaantal van zo'n 20 miljoen in het jaar 2006!
                    Je zou dan al heel vroeg in de ochtend moeten gaan fotograferen, en ook dan is dat maar in bepaalde maanden mogelijk in verband met de hoeveelheid daglicht.
                    Tevens bevinden veel beelden zich op een bepaalde hoogte.
                    Wil je die semi-professioneel fotograferen, moet je al rondtrekken met een ladder of je camera op een eenbeens-statief bevestigen dat dan omhoog gehouden wordt.
                    Kortom, voor mij althans is dat onbegonnen werk en wacht vol spanning de resultaten op de webpagina van Zicht Op Maastricht af.
                    Lees voor dat laatste het bericht van 10 juni 2008 in deze rubriek.
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #55
                      Beste Sjef en Olijf,

                      Ik snap de beren die je op de weg ziet. Maar deze zijn niet zo groot als je de lat iets lager legt. Ook in Groningen en Utrecht lopen veel mensen . Een digitale foto is snel gemaakt. Natuurlijk wil je een zo professioneel mogelijke foto, dan is zondag vaak een goede dag, of juist een vrije doordeweekse dag waar ieder ander moet werken. Het hoeft ook niet morgen allemaal gedaan te zijn. Voor foto's van objecten die hoog staan geldt, zo ver mogelijk er van af staan dan vervormt het minder. Anderzijds, als het wel vervormt geef je ook weer aan wat de positie van het beeld is ten opzichte van de wandelaar.

                      Bestaande foto's op commons zetten is inderdaad lastig, ik doe dat ook meestal niet. Alleen Flickr biedt soms uitkomst want daar kan men ook kiezen tussen verschillende vormen van Open Source rechten. Als deze overeenkomt met de CC van Commons wordt deze ook naar Commons geupload (mits de foto relevant is en er geen personen herkenbaar op staan want die moeten dan weer toestemming geven i.v.m. portretrecht).
                      Ik benaderde jullie juist met het idee dat jullie zelf graag eigen foto's zouden willen bijdragen.

                      Voor wat betreft de site Zicht op Maastricht (maar voor Utrecht, Friesland en Groningen heb je ze ook), daarin hebben wij geen inbreng, fouten (die ik op Utrecht tegenkom) en leemtes kun je niet aanvullen. Bedrijfsbeelden die op de stoep staan worden niet altijd op de site vermeld. (voor een overzicht van de beelden databases, zie mijn blog)

                      Voor hulp kunnen jullie mij benaderen op http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg_gebruiker:Brbbl, in de linkerkolom onder het kopje hulpmiddelen kun je ook de mogelijkheid vinden om mij te e-mailen (hier kun je je e-mail achterlaten als je mee wilt doen met mijn blog, dan maak ik je moderator en kun je zelf je onbekende beelden toevoegen).
                      Mocht je gewoon eens een goeie foto willen uploaden.
                      http://commons.wikimedia.org/w/index...lang=nlownwork

                      Ben benieuwd

                      Opmerking


                      • #56
                        Beelden in Maastricht

                        Beeldje van d' Artagnan vernield, gestolen?



                        Hierboven staat het beeldje nog te pronken op de sokkel bij het Waldeckbastion.




                        En op bovenstaande foto is duidelijk de vernielde staat te zien... :( ......
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #57
                          Het vernielde beeldje op de foto staat in het Waldeckbastion - Tongerseplein.
                          Ontwerper: G. Januszewsky.


                          Het grote beeld van D'Artagnan staat in het Aldenhofpark.
                          Ontwerper: A. Taratynov.


                          Een derde beeldje van D'Artagnan staat in de tuin bij het bejaardentehuis Beatrix in de Tongersestraat.
                          Ontwerper: M. Camps
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #58
                            Volgens mij een typisch geval van stelen en omsmelten. :(

                            Opmerking


                            • #59
                              Beelden in Maastricht



                              Toevallig staat in de "Ster" van afgelopen week 'n stukje met 'n afbeelding van dit beeld
                              Boedake wist bij plaatsing het volgende te melden:
                              er zit weer muziek in wyck
                              woningvereniging sint mathias
                              30 april 1988

                              Nu kunnen we het ontbrekende stukje toevoegen..
                              Het is van Fons Belmelmans.
                              Meer beelden van Fons Bemelmans vinde je o.a. op deze webpagina.

                              Vergeten te melden dat dit beeldje dus op het Bourgogneplein in Wyck staat.
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking


                              • #60
                                Een herdenkingsplaquette en een muursculptuur.




                                Sint-Maartenscollege.
                                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                                Thomas More

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X