Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Beelden in Maastricht

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht


    Kunstenaar: Geert Mols
    Jaar van plaatsing: 2000
    Soort kunstwerk: Vrijstaand object
    Materiaal: Ijzer en Koper (beeld), cortenstaal (sokkel)
    Afmetingen: 0.70 m hoog x 0.20 m breed x 0.75 m diep (beeld), 1.35 m hoog (sokkel)
    Locatie: Plein 1992 - Centre Céramique
    Ik ben op zoek geweest naar dit beeld. Maar kan het op plein 1992 nergens vinden. Weet iemand de precieze plaats waar dit beeld staat. Of is hij inmiddels verdwenen
    WWW.mestreech.jouwpagina.nl

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bekijk bericht
      Ik ben op zoek geweest naar dit beeld. Maar kan het op plein 1992 nergens vinden. Weet iemand de precieze plaats waar dit beeld staat. Of is hij inmiddels verdwenen
      Aan de foto te oordelen moet het ergens rondom het Centre Céramique staan.
      Anders moet je even naar binnen stappen, en aan de balie vragen of zij er meer over kunnen vertellen.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • Dit beeld staat voor de deur van woningbouwvereniging Woonpunt gelegen aan de Leidenlaan 18 - 20.

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Nico Bekijk bericht
          Dit beeld staat voor de deur van woningbouwvereniging Woonpunt gelegen aan de Leidenlaan 18 - 20.
          klopt ik heb hem gevonden
          WWW.mestreech.jouwpagina.nl

          Opmerking




          • Kan mij iemand vertellen wie dit gemaakt heeft
            staat op het Kardinaal van Rossumplein Heugemerveld

            is dit beeld soms van Appie Drielsma ???????
            WWW.mestreech.jouwpagina.nl

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bekijk bericht
              Kan mij iemand vertellen wie dit gemaakt heeft
              staat op het Kardinaal van Rossumplein Heugemerveld. is dit beeld soms van Appie Drielsma ???????
              Op grond van stilistische kenmerken zou ik eerder denken aan Piet Killaars.
              Kijk maar eens naar het prachtige beeld dat in Eindhoven staat, dan zul je wel begrijpen hoe ik hierbij kom:
              http://w3.tue.nl/nl/diensten/daz/bes...piet_killaars/
              If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

              Opmerking


              • Beelden in Maastricht


                © Johannes Timmermans

                Het onderste deel van de muurschildering aan de Kakeberg in Maastricht komt steeds voller te staan met graffiti.
                Het kunstwerk van Roland Topor is opgedragen aan de mensenrechten.
                GroenLinks heeft de gemeente gevraagd om het monument uit het eind van de jaren tachtig op te knappen.
                Volgens een woordvoerster is de gemeente net begonnen aan een inventarisatie van de toestand van alle kunstwerken in de openbare ruimte.
                Die inventarisatie is in het najaar afgerond en de gemeente wil daarop wachten.

                ====================
                Opmerking.
                Hoezo is de gemeente 'net' begonnen met het inventariseren?
                Lees voor de aardigheid dit bericht.
                En het daaropvolgende antwoord van de redactie van Zicht Op Maastricht.
                De inventarisatie zou dus al achter de rug moeten zijn en het geheel zou moeten 'schitteren' op de webpagina van Zicht Op Maastricht.
                Bij mij althans komt het allemaal wat schutterig over en schittert men in het niet nakomen van beloftes.
                ====================
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bekijk bericht


                  vroeger stond hier D'artagnan in het Waldeckbastion Tongerseplein wie moet dit voorstellen en wie heeft dit gemaakt?
                  In dagblad De Limburger las ik onlangs een kort artikel over dit beeld.
                  Gistermiddag ben ik er eens naar gaan kijken:



                  :(
                  If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

                  Opmerking


                  • Onderstaande foto is al aan bod geweest bij het onderwerp Boe is dit?.
                    Locatie: de tuin van de Economische Faculteit van de UM, Tongersestraat 53 en wel op het grasveld vlak bij het Kruithuis.
                    Maar de namen van de kunstenaar en het kunstwerk ontbreken, en het zou fijn zijn als die namen alsnog door iemand gegeven kunnen worden.

                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • Beelden in Maastricht

                      De troost van Maria.

                      Vóór de Slevrouwe vermeldt een plaquette bij het Relatiebeeld de naam, geboorte- en sterfdatum van Masoeme Abbarin.
                      Bij haar geliefde troostplek liet echtgenoot Stan Verdult die aanbrengen als herinnering aan zijn in Iran begraven vrouw.
                      De bronzen plaquette bij ‘t Relatiebeeld voor de ‘Slevrouwe’ verstrekt meer informatie over het kunstwerk, maar voegt een nieuw mysterie toe.

                      Plaquèt in 2008 aongebooje aon Masoeme Abbarin
                      *21-01-1961 - â€*26-10-2006.




                      Het was dè toevallige gelegenheid en dè ideale plek die tot deze plaquette leidde.
                      Stan Verdult (67) zocht niet naar een herinneringsplek voor zijn in 2006 in Maastricht overleden vrouw, wier lichaam in Iran werd begraven.
                      Maar toen hij hoorde dat Veldeke Krink Mestreech donateurs zocht voor plaquettes bij diverse beelden in Maastricht, waaronder het Relatiebeeld voor de Sterre der Zee, was het dè gelegenheid om zijn vrouw ook publiek te gedenken.
                      Symbolischer dan dit beeld, op deze plek, kan het bijna niet.
                      Twee mensenfiguren versmolten met elkaar, op het plein voor de Slevrouwe.
                      De kapel, met de Sterre der Zee werd voor Masoeme Abbarin een tweede thuis, waar zij ‘kon schuilen in geborgenheid’, zoals ze zelf in de column ‘Kerstmis en genade’ uitdrukte.

                      Masoeme Abbarin - psychologe en uitgenodigd politiek vluchteling - kwam in 1988 naar Nederland met haar toenmalige man en drie kinderen.
                      Ze bood hier psychosociale hulpverlening en schreef essays en columns in onder meer Trouw en Senior (een vaktijdschrift voor de ouderensector).
                      In één van haar vele columns beschreef ze die bijzondere band met hèt Mariabeeld van Maastricht.
                      ‘Daar, bij dat Mariabeeld en bij het aanschouwen van die vele brandende kaarsjes, vind ik mijn verleden terug.
                      Inwendig kom ik daar in contact met mijn kindertijd en mijn vader.’
                      Haar ouders vertelden haar voor het slapen gaan altijd een verhaal.
                      Zo verhaalde haar vader over Heilige Maria (Hazrette Maryam, wij zeggen nooit enkel Maria, Hazrette Maryam klinkt voor ons eerbiediger) die van de engelen te horen kreeg dat zij een kind zou baren dat profeet zou worden.
                      De Sterre der Zee werd een troostrijk toevluchtsoord dat de moslima wekelijks bezocht nadat ze in 2001 met haar nieuwe echtgenoot vanuit Zwolle naar Maastricht verhuisde.
                      ‘Daar voel ik mijn verlangen naar mijn familie.
                      Daar zoek en krijg ik steun in mijn verdriet.
                      Daar kan ik schuilen in haar geborgenheid.
                      Daar ondervind ik genade.
                      Gelukkig is de kerk altijd open.
                      Daar kun je, net als bij je ouders, altijd zonder afspraak heen.’
                      Tot de dag van haar dood koesterde zij de wens terug te kunnen keren naar haar vaderland, ook al waren haar ouders inmiddels overleden.
                      Te ziek om te reizen, ondernam ze nog pogingen terug te keren.
                      „Die illusie wilde ik haar niet ontnemen.”
                      Hoewel tegen de Iraanse traditie in, zou ze eigenlijk gecremeerd worden, zo hadden ze tijdens haar ziekbed (Masoeme Abbarin overleed aan lever- pancreaskanker) besproken, zegt Stan Verdult.
                      Toen daags na haar overlijden familie uit Iran aandrong op repatriëring, besloot Verdult die familiewens te honoreren.
                      „Haar verlangen ooit terug te keren, zat heel diep.
                      Ze beschouwde zich als banneling, maar kon vanwege een uitgesproken doodstraf omdat ze lid was van de Mujaheddin, niet veilig terug.
                      Ik wilde aan dat verlangen niet voorbij gaan.”
                      Het liet Verdult, maar ook Masoemes kinderen in Nederland, achter zonder gedenkplaats.
                      „Met deze plaquette is er ook een echte herdenkingsplek in de stoffelijke wereld.
                      Afgelopen zaterdag 16 mei 2009 werd hij onthuld door haar dochter Hanieh.
                      Voor lange tijd is haar naam verbonden aan Maastricht en staat die gegraveerd in de grond.”
                      Verdult deelt Masoemes devotie niet, maar steekt in de Slevrouwe wel een kaarsje voor haar op.
                      „Het drukt mijn verbintenis met haar uit, dat maakt het relatiebeeld vóór de basiliek ook zo toepasselijk.”


                      Relatiebeeld; ontwerp Sjra Schoffelen, 1987.

                      PLAQUETTES
                      â–* Kunstwerken in Maastricht worden op initiatief van Veldeke Krink Mestreech voorzien van een bronzen plaquette met uitleg over beeld, datering en kunstenaar.
                      â–* Zaterdag 16 mei 2009 werden zeven nieuwe plaquettes onthuld.
                      â–* ‘t Mooswief, de Mestreechter Geis, het Scheepsboegbeeld, ‘t Zaat Hermenieke, ‘t Olterdissenmonument en het Relatiebeeld, kregen zo’n gesponsorde plaquette.
                      â–* De plaquette bij ‘t Relatiebeeld (OLV-plein) geldt als herdenkingsplaats voor de overleden Iraanse Masoeme Abbarin, die is begraven in haar geboorteland.

                      Masoeme Abbarin in een column:
                      ‘Als ik in de O.L.V-basiliek bij het beeld van de Sterre der Zee kom, is dat voor mij dé plek in Maastricht die ik het allermooiste vind en waar ik mij thuis voel.
                      Daar vind ik mijn verleden terug.
                      Inwendig kom ik daar in contact met mijn kindertijd en mijn vader.
                      Daar voel ik mij niet alleen.
                      Daar voel ik het verlangen naar mijn familie.
                      Ik zoek en krijg er steun in mijn verdriet.’

                      © Claire van Dyck
                      gazet De Limburger
                      22 mei 2009
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                        en dit menneke, staat die al ergens er tussen ?

                        Ik zag 'm op 't Volksplein, met 'n mooi hekje er omheen, maar kon nergens de naam van de maker ontdekken.
                        De naam van het beeldje is: Bèrke.
                        Bèrke is de denkbeeldige figuur die sinds 1980 verslag uitbracht in het informatieblad "Oonder Us" over de stadsvernieuwing van Blauwdorp.
                        Oorspronkelijk stond het beeldje op de hoek Mr. Ulrichweg-Brouwersweg.

                        BLAUWDORP:
                        Als eerste ontstond aan de westkant van Maastricht op weidegronden, die de oorspronkelijke wallen afdekten, Blauw Dorp.
                        "Blauw', omdat de katholieke bouwvereniging Sint Servatius ermee van start ging en "Dorp", omdat een Maastrichtenaar alles wat buiten de stad ligt als dorp betitelt.
                        De eerste woningen die ontstonden waren gelegen op de Proosdijweg.
                        Deze woningen werden na een strenge selectie door o.a. het kerkbestuur, toegewezen aan 'brave' katholieke arbeidersgezinnen.
                        In 1917 volgde, de socialistisch en dus rood gekleurde, woningcorporatie Beter Wonen dit voorbeeld.
                        De woningen aan het MGB-plantsoen werden door hun als eerste gebouwd.
                        Om onderscheid te maken tussen beide corporaties werden de woningen van beiden door een muur gescheiden.
                        Dit onderscheid werd ook doorgetrokken in het later ontstane verenigingsleven.
                        Voorbeelden hiervan zijn R.K.V.V.L. (rooms katholieke voetbal vereniging Lambertus) en de tegenhanger, het meer neutrale Standaard.
                        De spelers van R.K.V.V.L. droegen blauwe broeken en witte shirts en de spelers van Standaard droegen de kleuren net andersom, dus witte broeken en blauwe shirts.
                        Bovendien werd in later stadium de buurt verdeeld over de parochies St. Lambertus en de H.Theresia, hetgeen de samenhang in de buurt, voor zover die er al was, al helemaal niet ten goede kwam.
                        In de jaren 70 en 80 hebben Mariaberg, maar voorral Blauwdorp door de toenmalige stadsvernieuwing een metamorfose ondergaan.
                        Dat die niet geheel naar wens van de woningcorporaties verlopen is komt doordat er wel degelijk rekening gehouden is met de wensen van de bewoners, die vertegenwoordigd werden door een gekozen stuurgroep.
                        Delen van de wijk zijn gesloopt geworden, maar ook zijn grote gedeeltes voor de sloophamer bewaard gebleven.
                        "Bèrke", waarvan een standbeeldje staat in Blauwdorp, is in deze tijd ontstaan.
                        Het is een denkbeeldig figuur dat op ludieke wijze verslag uitbracht over de stadsvernieuwing in het maandelijkse informatieblad.

                        De maker/ontwerper is: Hank Beelenkamp.

                        http://www.hankbeelenkamp.nl/ .
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • En nog een paar aktiebeelden van de stichting 'Klaor Loch'.

                          http://www.klaorloch.nl/ .

                          Op de eerste twee foto's zien we onder andere Ton Stille in aktie.





                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                            Opmerking


                            • Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                              Opmerking


                              • In de nieuwsuitzending van RTV-Maastricht op donderdag 15 oktober 2009 waren de onderstaande beelden te zien.
                                En via een simpele truc kon ik er "foto's" van maken.

                                Naam van het beeld: Take Five.
                                Naam van de kunstenaar: Arie Bertolien (??).





                                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                                Thomas More

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X