Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Mastreechter Staar

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Mastreechter Staar

    Geachte Lezers,

    Bijgevoegd zijn twee fotos: Een een buste uit Italiaans marmer van de oud-voorzitter van het Mastreechter Staar Jan van Poppel en van de Piedestal waar de buste op dient te rusten.

    De staat van de kunstwerken zijn helaas erbarmelijk. Een kopie van gips bestaat.

    Zie een verslag van de onthulling in 1911.

    Onthulling van een marmeren buste van wijlen Jan van Poppel, oud-voorzitter van zangvereniging 'Mastreechter Staar', op 9 februari 1911 door de commissaris van de koningin in de foyer van de Staarzaal. De heer Kemmerling (voorzitter) bracht een woord van dank aan de heren Ramakers te Geleen - van wie er een aanwezig was - voor de wijze, waarop zij zich van de taak, hun door de Staar opgedragen, hadden gekweten. In het verslag leest men o.a.: "Ook zal het hier wel niet aan critiek ontbreken. Het moge echter voor de vervaardigers van het borstbeeld eene voldoening zijn te weten, dat juist zij, die het naast, tot Van Poppel te hebben gestaan, de gelijkenis zoo treffend vinden dat zij bij het eerste gezicht er ten zeerste door aangegrepen werden." <LimKoer 10-02-1911>. Ook een Sittarde krant gaf een verslag van deze onthulling <DLA 11-02-1911>.

    Graag zou ik zoveel mogelijk te weten komen over deze buste met piedestal. Eveneens over Jan van Poppel. Ik heb gezocht naar deze krantenartikelen echter kan ik die niet vinden. Wie o wie helpt mij erin? Alvast hartelijk dank!
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Waar en wanneer zijn de foto's genomen?

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Waar en wanneer zijn de foto's genomen?
      Deze fotos zijn genomen begin 2011. Het cynische van het hele verhaal is dat hij - de buste - precies 100 jaar oud is in de tijd van opname. De foto's zijn genomen op een particulier terrein net buiten Maastricht. De fotograaf heeft mij het niet verteld. Ik ben een paar jaar op zoek geweest naar de buste met piedestal.

      Ik heb hem vandaag weer een mail gestuurd na 2 jaar. Ik zal het hem vragen naar de locatie als hij mij beantwoordt.

      Opmerking


      • #4
        Jan van Poppel (1856-190

        Jan van Poppel was geboren in Breda, maar groeide op in Belgiƫ. Hij beschikte naast muzikale en organisatorische talenten tevens over een ontembare energie. Hij vestigde zich in Maastricht als restaurateur van de stationsrestauratie (let wel, dit is nog ruim voor de bouw van het huidige station in 1913/1915). Van Poppel werd in 1897 voorzitter van De Staar. Hij had het zakelijk inzicht waar het De Staar sinds de oprichting in 1883 node aan had ontbroken. Hij was de motor achter de jaarlijkse 'Brood- en kolenconcerten' ten bate van de Maastrichtse armen, organiseerde grote (en met een batig saldo draaiende !) muziekfeesten en ondernam een reorganisatie van de vereniging. Zijn particulier initiatief tot de bouw van een eigen verenigingslokaal - het (eerste) Staargebouw - bracht Maastricht na vijftig jaar tobben eindelijk een behoorlijke concertzaal (1906), met een geweldige accoustiek.

        Van Poppel stierf op 23 oktober 1908 op een operatietafel in Antwerpen. Hij werd op 30 oktober te Maastricht begraven. De buste, waarvan het bestaan mij niet bekend was, was in 1911 ongetwijfeld een groot eerbetoon. Zij werd opgesteld in het toenmalige Staargebouw, waarvan de financiering en de bouw uitsluitend tot stand was gekomen door de vindingrijkheid en doortastendheid van de 'neet vaan hei' - Van Poppel. Ik geloof niet dat voor of na Van Poppel enige Staarbestuurder een dergelijke eer te beurt is gevallen.

        Ik neem aan dat het beeld ook het tweede Staargebouw (1956) heeft gesierd. In 1991 heeft de Mastreechter Staar dat gebouw verlaten en de Augustijnenkerk betrokken voor haar repetities. In 1997 werd het gebouw aan het Henric van Veldekeplein afgebroken. Waar de inventaris is gebleven, is mij niet bekend. De Staar beschikt echter over een uitgebreid archief, een eigen archivaris en een langlopend clubblad, De Staarbode, waarin naast muzikale en verenigingsberichten ook vaak aandacht is geweest voor de eigen geschiedenis. Ongetwijfeld heeft iemand ergens een antwoord op de gestelde vraag.

        NB. (Een deel van) het Staar-archief berust tegenwoordig bij het RHCL.

        Literatuur:
        Ingrid M.H. Evers, De Staar, (Maastrichts Silhouet, 14), Maastricht 1983. Een portretfoto op blz. 16.

        Opmerking


        • #5
          Staar en Staargebouw

          Wie wat meer wil weten over dit onderwerp, kan onder meer terecht op dit draadje. Zo hier en daar klinken de teksten mij erg bekend in de oren. Ongetwijfeld kenden de correspondenten het Silhouetboekje uit 1983.

          Opmerking


          • #6
            Ik hoop dat er iemand is die foto's van deze buste heeft toen de buste nog functioneel was...

            Mijn dank is groot hiervoor!

            Opmerking


            • #7
              Literatuur:
              Ingrid M.H. Evers, De Staar, (Maastrichts Silhouet, 14), Maastricht 1983. Een portretfoto op blz. 16.[/QUOTE]

              Beste Ingrid,

              Zou je de portretfoto van Jan van Poppel kunnen posten? Kunnen we zelf beoordelen of er een "bewogen gelijkenis" is tussen de buste en het portret.

              Ben je daar toe "uitgerust"?

              Dank en groeten!
              Joep.

              Opmerking


              • #8
                Nee, dat zal een ander moeten doen. Ik weet niet hoe ik met mijn bestaande apparatuur moet scannen en een foto inladen is bij mij ook nogal omslachtig. Bovendien is een foto van een foto een stuk minder geslaagd dan een goede scan. Enfin, ik begin er even niet meer aan. (Sorry, hoor ).

                Opmerking

                Bezig...
                X