Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vanavond Ned 2 Kunst in Maastricht !!!

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Vanavond Ned 2 Kunst in Maastricht !!!

    19:15 Ned 2 ArtMen



    Beeldend kunstenaars David Bade en Jasper Krabbé gaan op zoek naar de beste plek in Europa om kunst te kijken én te maken. Afl: Maastricht

  • #2
    Met dank. Dat wordt opschieten geblazen!

    Opmerking


    • #3
      ArtMen

      De clichés vlogen weer over het scherm: Limburgers /Maastrichtenaren zijn : Bourgondiërs, vriendelijke kunstenaars, hebben ander levensritme…

      Leukste foute uitspraken : Hermieneke i.p.v. Hermenieke ,Wijlre spraken ze uit met een ij i.p.v. met een ie
      Zou er nou niemand op hun redactie zijn die het programma op foutjes screent voordat het wordt uitgezonden ?

      Het was -alles bij elkaar -niet onaardig, maar zou dit programma - Maastricht als Culturele Hoofdstad- opstuwen in de vaart der volkeren ?

      Opmerking


      • #4
        Terug te zien op http://www.nederland2.nl/programmas/5364-artmen

        P.s. Gisteravond werd Maastricht weer eens belachelijk gemaakt door de o zo tolerante Paul de Leeuw. :(

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
          Terug te zien op http://www.nederland2.nl/programmas/5364-artmen

          P.s. Gisteravond werd Maastricht weer eens belachelijk gemaakt door de o zo tolerante Paul de Leeuw. :(
          Wie kijkt er dan ook naar Paul de Leeuw?

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
            Wie kijkt er dan ook naar Paul de Leeuw?
            Quite ....!

            Opmerking


            • #7
              Ik zat naar een voetbalwedstrijd te kijken en wilde twee reclameblokken ontwijken en het "deskundig" commentaar eveneens. Dan ga je zappen. Ik had beter gebruik kunnen maken van de sanitaire voorzieningen.

              Opmerking


              • #8
                Goeie uitzending. De uitspraak is hun vergeven en hun eigen randstedelijke blik, och.

                Opmerking


                • #9
                  Alerte luiheid. Die moet ik onthouden. De link is inmiddels veranderd in http://www.nederland2.nl/programmas/...99?missed=true

                  Opmerking


                  • #10
                    ArtMEn

                    Het atelier van de kunstenares Hadassah Emmerich bevindt zich in een kapel/kerk in Maastricht, ik kwam er maar niet achter welke ...weet iemand dat ?

                    Opmerking


                    • #11
                      Boschstraat 73

                      Het is de kapel van het vroegere klooster van de Zusters van het Arme Kind Jezus aan de Boschstraat. Tot enkele jaren geleden was zij als archief- en bibliotheekdepot in gebruik bij het Sociaal Historisch Centrum voor Limburg, dat nu is ingekwartierd bij het RHCL aan de Sint Pieterstraat 7. En sindsdien dus het atelier van van Hadassah Emmerich.

                      Het is overigens heel bijzonder dat de muurschilderingen in de absis (François Mes, 1948 ) bewaard gebleven zijn. Dat is ongetwijfeld te danken aan het feit dat het SHC bij de in gebruikname als depot niet al te veel kon investeren en de ruimte toch niet beschikbaar zou komen voor het publiek. Het storten van een betonvloer om de kasten en stellingen te kunnen dragen, was in 1974 de belangrijkste aanpassing van de kapel.

                      Meer gegevens in: P. Arnold, Rondom Boschstraat 73, Maastricht (Silhouet, 71) 2008.

                      Opmerking


                      • #12
                        Kapel

                        Bedankt Clio. Leuk om dit te lezen, ik kon de kapel/kerk zelf niet thuisbrengen en ik heb er in Maastricht heel wat van binnen gezien.
                        Mooi dat een beeldend kunstenaar er gebruik van mag maken, en ik ga het erbij behorende silhouet/boekje zeker nog eens herlezen.

                        Opmerking


                        • #13
                          kapel Boschstraat 71(-73) atelier

                          Ik moet een kleine correctie toevoegen: de kapel ligt achter het vroegere klooster, en daarvan is het adres: Boschstraat 71 (nu zit daar het Leger des Heils).

                          Het SHC zat op nr. 73, maar huurde de kapel op nr. 71 erbij voor haar depot. Een kleine gebouwtje (zonder verdieping) ernaast diende tot lees- en studiezaal. Beide waren niet rechtstreeks vanuit het pand nr. 73 bereikbaar, maar via een binnenplaatsje. Na de sanering van het Boschstraatkwartier kon je er ook komen via een pleintje op de kruising Lakenweversstraat/ Hoogzwanenstraat. Ik neem aan dat mw. Emmerich ook deze entree gebruikt.

                          Overigens kent Maastricht een lange traditie van het gebruik van leegstaande kapellen en kerken als kunstenaarsatelier. Denk bijvoorbeeld aan de kapel van de grauwzusters, de Bonnefantenkapel, de Andrieskapel etc.

                          Opmerking


                          • #14
                            Kunst gemaakt door Pieter Henket in laatste uitzending Langs De Leeuw



                            Fotograaf Pieter Henket met roots te St. Pieter was te gast bij de laatste uitzending Langs De Leeuw. Een waar contrast: rustige jongen met veel talent en Pie maakte zich meer zorgen over het welzijn van een ingehuurde kat dan het promoten van zichzelf. Quite ....!

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X