Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Schilderij van schoolmeester J.R. Fijn

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Schilderij van schoolmeester J.R. Fijn

    Hallo lezers,
    In 1959 ben ik Maastricht geboren. Mijn ouders hebben ongeveer van 1940 tot 1969 in Maastricht gewoond. Mijn Oma (en daarvoor geloof ik opa) van vaders kant was conciërge op de Suringarschool. Mijn Oma van moeders kant kende volgens mijn moeder het schoolhoofd J.R. Fijn erg goed. Mijn Oma heeft van hem het bijgevoegde en door hem geschilderde schilderij gekregen of gekocht. In oktober heb ik uitgebreid in Maastricht gekeken naar de schilderij plekjes van Dijkman.

    Nu heb ik de volgende vragen waar ik hoop dat jullie (ouders, grootouders) op reageren.
    1. Welke periode was de heer Fijn schoolhoofd?
    2. Zijn er meer schilderijen bekend van de heer Fijn?
    3. Is de lokatie de plek waar de Jeker in de Maas stroomt?
    4. Konden daar rond 1940 boten worden aangemeerd zoals geschilderd?

    Ik laat het eerst maar even bij deze informatie en eerste 4 vragen en wacht eens even af.

    Kees van Krimpen uit Assen
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Zwanengracht

    Welkom Kees, altijd leuk als we nieuwe namen en vragen krijgen.

    Ik begin maar even met het gemakkelijkste: het schilderij. De schilder stond op de (toenmalige) Parkweg. We kijken naar het noordnoordwesten. De boot ligt aangemeerd voor een sluis (nr. 5) in het smalle Kanaal Luik-Maastricht. Er was daar een breder gedeelte, een zwaaigat dat bekend stond onder de naam Zwanengracht. Buiten beeld links bevindt zich daar een rondeel van de stadsmuur, de Vijf Koppen genaamd (de Vief Köp). Iets ten westen daarvan was een laad- en loskade, de Pieterskade.

    Het eerste pand links is de papiermolen Het Ancker, die algemeen (foutief) bekend staat als Het Pesthuis. De toren daarnaast is een van de twee van de Helpoort, de oudste nog bestaande stadspoort in Nederland, daterend uit de dertiende eeuw. De kleinere toren is de Jekertoren, op de hoek van de Onze Lieve Vrouwewal (de huizen rechts). Helemaal rechts is een deel van het westwerk van de Onze Lieve Vrouwekerk te zien, met één van de torens. Ik geloof dat de schilder hiermee een beetje heeft gesmokkeld, maar artistieke vrijheid hoort bij het gegeven.

    De Jeker is hier niet te zien, maar wel in de buurt. Achter het muurtje waar de boot voor ligt, duikt zij van links naar rechts ONDER het kanaal door. Ze stroomt dan een stukje parallel aan het kanaal (links) en de Maas (rechts) naar het noorden, om uiteindelijk in de Maas te vloeien.

    De prentbriefkaart geeft de situatie weer vanuit het zuiden en iets verder af. De boot op het schilderij ligt op ongeveer dezelfde plaats als de boot op de prentbriefkaart. De paaltjes langs de Parkweg zijn een leidraad.

    Overigens is de situatie nu niet meer te herkennen. Het kanaal is in de jaren 1960 eerst drooggelegd en vervolgens - opgevuld - verdwenen onder de huidige Maasboulevard.
    Bestanden bijvoegen

    Opmerking


    • #3
      Suringarschool

      De Vereeniging Suringarschool dateert van 1916. De school is nog altijd gevestigd aan de Louis Loyenstraat, nabij de Oeverwal. Zij was bedoeld voor de protestantse jeugd. Ofschoon ik enkele naslagwerken over het protestantisme in Maastricht in de kast heb staan, zit daar niets tussen over de Suringarsschool.

      De Stadsbibliotheek bezit een brochure uit 1944: W. Bax, Memorandum der Vereeniging Suringarschool te Maastricht, 51 blz. Dat is uit de tijd van Fijn. Ik denk dat je over zijn aanwezigheid en bezigheden in de stad ook snel een en ander kunt navragen bij het Regionaal Historisch Centrum [RHCL].

      Ik kan me niet herinneren ooit eerder een schilderij of tekening van Fijn gezien te hebben, maar dat zegt weinig: ik heb er nooit naar gezocht. Je zou eens kunnen kijken naar afgelopen internetveilingen op de website van het veilinghuis Dickhaut. Daar komen al jaren tal van 'Maastrichtse' schilders voorbij, ook de wat minder bekende.

      Opmerking


      • #4
        Schilderij Zwanengracht

        Hartelijk dank voor deze snelle reakties en heel fijn dat je me zo aardig welkom heet. Je verhaal over het schilderij geeft mij een veel beter licht op de situatie daar indertijd. Zal de schilder bedacht hebben dat dit plekje in 1960 zo zou gaan veranderen? De afgelopen week ben ik naar aanleiding van je reactie aanvullende informatie aan het verzamelen geweest. Ik heb met succes gezocht op Internet naar een plattegrond van dat stukje uit die tijd waar de Zuid-Willemsvaart naar Luik op staat. Dank voor de scan van de prent-briefkaart. Dat is wel een hele goede keuze. Zelf kwam ik op Internet al veel foto's uit die tijd tegen, maar niet zo goed de gezochte locatie. Ik zal die eens aan mijn moeder laten zien. Ze denkt hier in het Noorden vaak over haar jeugd in Maastricht., met name het gebied van de Jeker.

        Prachtige foto's van rond 1950 heb ik gezien op de site van Ton Reijnaerdts:
        http://maastrichterstokstraat.atspac...tokstraat3.htm wel foto's van het gedempte kanaal maar niet exact de gezochte locatie.

        Wel een plattegrond gevonden op internet
        http://files.myopera.com/Tibaert/alb...sstadia%29.JPG
        waaruit volgens mij dan na jouw informatie en deze plattegrond blijkt dat de schilder op een eiland stond?
        Ongeveer ter hoogte van de huidige vijver aan de oostzijde?
        Kwam dan het water van de Jeker niet in de Maas uit, maar alleen in het kanaal?

        Hier nog een foto die ongeveer op dezelfde plek moet zijn?
        http://my.opera.com/Tibaert/albums/s...cture=33051421


        Nog een plattegrond van Maastricht waar ook het gedempte kanaal op staat:
        http://www.breurhenket.com/kuyper.htm

        Hartelijke dank nogmaals voor de informatie over dit plekje in Maastricht.

        Kees van Krimpen

        Opmerking


        • #5
          Suringarschool periode

          De tip over boekje zette mij aan het zoeken tussen de boeken die ik van mijn ouders kreeg. Ik bleek ik het gelukkige bezit van het door jou (Ingrid Evers) genoemde brochure/boekje van de heer W. Bax en als snel had ik onder andere de volgende informatie gevonden:
          1916 Oprichting vereeninging Suringarschool
          1922 Bouw Suringarschool aan de Louis Looyenstraat
          1923 Ingebruikname Suringarschool
          1922-1927 Hoofd van de school: C. Stumphius
          1927-1942 Hoofd van de school: E.J. Boneschanscher
          1942-? Hoofd van de school: J.R. Fijn

          Het boekje is eind oktober 1944 geschreven (direct na de bevrijding van Maastricht), maar ik kan met de informatie uit het boekje dit vaststellen:
          1927-1940 Concierge Mevr. W.A. van Krimpen-de Bes (mijn Oma)
          1940-1947 Concierge M.J. van Krimpen (mijn Opa)
          1947-ca (Na te zoeken)

          Blijft de vraag of er meer bekend is over de heer J.R. Fijn die schilderijen van Maastricht heeft gemaakt. Ik heb reeds alle recente geveilde stukken van veilinghuis Dickhaut bekeken. Ik zal eens met het veilinghuis contact opnemen. Ook zal ik nog contact zoeken met het RHCL, maar daarnaast hoop ik dat er lezers van dit forum zijn die antwoorden hebben.

          Opmerking


          • #6
            Beste kees, ook van mij een hartelijk welkom hier op MO.



            Volgens mij komt de situatie van het hierboven door jou geplaatste schilderij het meest overeen
            met foto 208 (klik rechtsboven op: Volgende foto) van de site van Ton Reijnaerdts.
            De schilder J.R. Fijn heeft een ietsje meer naar links ergo iets meer naar het zuiden gestaan.
            Mestreechter Geis mage beleve
            en dat door te kinne geve.
            God, wat is dat sjiek ! © Wigo

            Opmerking


            • #7
              Kanaal Luik-Maastricht / Wèlke / Jeker

              Oorspronkelijk geplaatst door Kees Bekijk bericht
              Wel een plattegrond gevonden op internet
              http://files.myopera.com/Tibaert/alb...sstadia%29.JPG
              waaruit volgens mij dan na jouw informatie en deze plattegrond blijkt dat de schilder op een eiland stond?
              Zo heb ik het nog nooit bekeken, maar eigenlijk heb je gelijk. Ooit was dit gewoon de linker Maasoever, maar toen in de negentiende eeuw het kanaal Luik-Maastricht werd gegraven, sneed het dwars door het gebied. En werd er eigenlijk een kunstmatig eiland gecreëerd.

              Wat betreft de laatste 150 meter van de Jeker: die zijn op dat stadsplattegrondje niet ingetekend. Zoals al eerder gezegd: het riviertje dook ter hoogte van het sluisje met een duiker oostwaarts onder het kanaal door. Meteen daarna boog de bedding met een haakse hoek om en liep dus aan de oostzijde van het kanaal parallel naar het noorden. Tussen beide liep een soort kademuur/dijkje dat 'ut Wèlke' werd genoemd. De Jeker mondde uit in de Maas aan de kop van het 'eiland'. Op de plattegrond is daar een pijltje ingetekend omdat je daar een mooi uitzicht over de Maas had, naar het noorden en Wyck.

              Op de linker prentbriefkaart zie je van links naar rechts de Onze Lieve Vrouwekade, het Kanaal Luik-Maastricht, 't Wèlke (rechts bovenaan de uitlopp van de Jeker in de Maas), de Parkweg, een smalle strook Stadspark en uiteindelijk de Maas. Op de rechter kaart is de loop van de gekanaliseerde Jeker heel duidelijk te zien, rechts van 't Wèlke. Op de voorgrond de vierkante constructie waaronder de duiker ligt.
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #8
                Bij Ton Reijnaerdts nog deze foto gevonden (nr. 210). De jongetjes staan op 't Welke en 'vissen' in de Jeker. Achter hen het kanaal.

                Opmerking


                • #9
                  Beste mensen, nog even over de schilder.

                  Ik ken twee aquarellen van hem (ik zal kijken of ik plaatjes kan uploaden), de ene dateert uit 1946 en lijkt gemaakt in een rustig zonovergoten Limburgs dorpje.

                  In Limburgse dagbladen is JR Fijn uit Maastricht wel terug te vinden. In 1944 gaat hij voor in een avondmaalsdienst van de Baptistenkerk aan de Wattstraat (zo ook nog in september 1953, maar dan bij de Baptisten van Treebeek). En in 1948 is hij betrokken bij een comité dat na de oorlog het bibliotheekwezen weer moet vlottrekken. Lijken me mooie werkzaamheden voor de gerespecteerde hoofdonderwijzer van een protestantse school.

                  Ik vraag me af of hij daarna kan zijn geëmigreerd naar Auckland in Nieuw Zeeland. Dat moet dan vóór 1964 zijn geweest. Als je een beetje googelt blijkt er bij allerlei veilingresultaten (ook in Australië) sprake van kunst door een zekere 'John R Fijn sr', oa landschappen en aquarellen. Eerder noteerde ik dat hij ook in Zwitserland heeft geschilderd, maar ik weet niet meer waar ik dat van had.

                  Mocht Kees of iemand anders (leerlingen? mensen uit familie- of baptistenkringen?) meer puzzelstukjes kunnen aanleveren over de man, zijn leven en zijn werk, dan ben ik zeer benieuwd!

                  Vriendelijke groet uit het verre Groningen, van Leonard

                  Opmerking


                  • #10
                    een aquarel van JR Fijn

                    Dit is de ene aquarel. Stamt mogelijk uit 1971.
                    Bestanden bijvoegen

                    Opmerking


                    • #11
                      nog een aquarel van JR Fijn

                      Deze aquarel stamt uit 1946 en de voorstelling doet mij denken aan jullie prachtige Limburgse dorpjes. Er lijken me niet veel aanknopingspunten te zijn maar mocht je het herkennen, dan ben ik razend benieuwd.

                      Hartelijke groet van Leonard
                      Bestanden bijvoegen

                      Opmerking


                      • #12
                        Heel verfijnd, allebei. Ik vind de boompartij links echt knap. Ik denk niet dat het (Zuid-)Limburg is, de bouwstijl lijkt mij te afwijkend van wat je zou verwachten. Als je er echt benieuwd naar bent, zou je de scan eens kunnen aanbieden bij Berry Meester van de zoekplaatjes-website Onbekend in Nederland. Die heeft een pagina voor schilderijen en tekeningen.

                        Opmerking


                        • #13
                          Dat is een goeie tip Clio, bedankt. Die site is sowieso leuk om te bekijken.

                          Opmerking


                          • #14
                            Beste Leonard en anderen,

                            Wat een leuke, volgens mij waardevolle aanknopingspunten over de schilder activiteit van schoolmeester J.R Fijn.

                            Ik kan met vrij grote zekerheid bevestigen dat de heer J R Fijn Baptist was/is. Mijn moeder weet zich dat (vaag) te herinneren.

                            Groet Kees uit Assen, niet zo ver van Groningen

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                              Zo heb ik het nog nooit bekeken, maar eigenlijk heb je gelijk. Ooit was dit gewoon de linker Maasoever, maar toen in de negentiende eeuw het kanaal Luik-Maastricht werd gegraven, sneed het dwars door het gebied. En werd er eigenlijk een kunstmatig eiland gecreëerd.

                              Wat betreft de laatste 150 meter van de Jeker: die zijn op dat stadsplattegrondje niet ingetekend. Zoals al eerder gezegd: het riviertje dook ter hoogte van het sluisje met een duiker oostwaarts onder het kanaal door. Meteen daarna boog de bedding met een haakse hoek om en liep dus aan de oostzijde van het kanaal parallel naar het noorden. Tussen beide liep een soort kademuur/dijkje dat 'ut Wèlke' werd genoemd. De Jeker mondde uit in de Maas aan de kop van het 'eiland'. Op de plattegrond is daar een pijltje ingetekend omdat je daar een mooi uitzicht over de Maas had, naar het noorden en Wyck.

                              Op de linker prentbriefkaart zie je van links naar rechts de Onze Lieve Vrouwekade, het Kanaal Luik-Maastricht, 't Wèlke (rechts bovenaan de uitlopp van de Jeker in de Maas), de Parkweg, een smalle strook Stadspark en uiteindelijk de Maas. Op de rechter kaart is de loop van de gekanaliseerde Jeker heel duidelijk te zien, rechts van 't Wèlke. Op de voorgrond de vierkante constructie waaronder de duiker ligt.
                              Dank je, Ingrid voor de achtergrond info en de mooie foto's.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X