Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maquette 1867

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maquette 1867

    Ik heb even gezocht, maar volgens mij hebben we nog geen apart draadje gewijd aan de Maquette Maastricht 1867. Als dit klopt, dan is het natuurlijk zeer onterecht.

    Ik vind dit een geweldig iniatief en kan eerlijk gezegd niet wachten om de hele maquette in volle glorie te zien. Ik kan me voorstellen dat ik daar ruim voldoende de tijd voor zou nemen. Nu moeten we het nog doen met delen van de maquette, of foto's ervan.

    Loco maakte me in een ander draadje attent op de volgende foto.

    Foto maquette 1867, Sphinxterrein.

    In het groene kadertje zien we een terreintje dat me interesseert. Op deze plaats heeft namelijk een oud wachthuis gestaan. Voordat Loco daar hier melding van maakte, had ik er nog nooit van gehoord en ook nog nooit gezien. Ik haal de foto van Loco nog even naar voren.


    Foto van Sphinxterrein met wachthuis, ca 1900.

    De hierboven getoonde foto wordt gedateerd als zijnde van rond 1900. Ze is in ieder geval van na 1887, omdat toen de drie langgerekte opslagloodsen gebouwd werden (Het Bassin, Maastricht Silhouet 58, p. 35). Het wachthuis werd waarschijnlijk midden 18de eeuw gebouwd. Het zou dus op de maquette moeten staan.
    Het is jammer dat ik het niet duidelijk zie, maar het huisje op de maquette komt me te klein voor en mist die grappige klokgevel. Heb ik iets mis; of moet dit even aangepast worden?

  • #2
    Ja, die klokgevel blijft intrigeren! Toch binnenkort eens bij het archief langs om die maquette van dichtbij te bekijken.

    Opmerking


    • #3
      Om de discussie over de maquette een beetje bij elkaar te houden, knip ik even een opmerking van El Loco uit een ander draadje om.

      Op de foto van het maquettedeel meen ik langs de Frontensingel één van de 'Mouleurs' te herkennen (...). Volgens het boekje Het Sphinxterrein (...) werden de Mouleurs echter pas in 1875 gebouwd.
      Ik denk dat de maquette bouwers hier goed zitten. Ik meen dat Loco het rode pand bedoeld wat op de foto van de maquette (zie post no. 1) net linksboven het groene hoekje ligt. Dit komt mij voor als het hooghuis, gebouwd in ca. 1857. Het is ingetekend in het rapport van de WIAM (het Sphinxterrein). Een foto staat op p. 42 van hetzelfde rapport. De stichting maquette 1867 heeft volgens haar website ook gebruik gemaakt van deze foto bij het maken van dit deel van de maquette.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Om de discussie over de maquette een beetje bij elkaar te houden, knip ik even een opmerking van El Loco uit een ander draadje om.



        Ik denk dat de maquette bouwers hier goed zitten. Ik meen dat Loco het rode pand bedoeld wat op de foto van de maquette (zie post no. 1) net linksboven het groene hoekje ligt. Dit komt mij voor als het hooghuis, gebouwd in ca. 1857. Het is ingetekend in het rapport van de WIAM (het Sphinxterrein). Een foto staat op p. 42 van hetzelfde rapport. De stichting maquette 1867 heeft volgens haar website ook gebruik gemaakt van deze foto bij het maken van dit deel van de maquette.
        Om de zéér interessante discussie ook leesbaar te houden is het misschien handig om een link te maken naar het WIAM rapport en/of de bewuste foto op pagina 42 in te scannen.
        Ik kan het namelijk niet volgen.......
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Excusez-moi.

          Hierbij de bedoelde foto.


          Boschpoort met op de achtergrond Spinxterrein (hooghuis uit ca. 1857).

          De foto wordt genoemd in verband met het opbouwen van het Sphinxterrein. Zie hier en scroll naar beneden tot bijna onderaan de pagina.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester
            Het is jammer dat ik het niet duidelijk zie, maar het huisje op de maquette komt me te klein voor en mist die grappige klokgevel. Heb ik iets mis; of moet dit even aangepast worden?
            Nee, ik denk toch echt dat hier iets aangepast dient te worden. Tijdens mijn bezoek aan het HCL een fototje van het terrein gemaakt. Het klein huisje lijkt me niet te kloppen? Iemand connecties bij de stichting?


            Foto maquette 1867, Sphinxterrein.

            Het ziet er trouwens wel prachtig uit. Kan niet wachten tot ie af is.

            Opmerking


            • #7
              Situatie op 30 december 2011; zoek de verschillen!

              Opmerking


              • #8
                Fantastisch werk hebben die lui van Stichting Maquette Maastricht 1867 verzet! Eindelijk hebben we inzicht in de omvang en de vorm van het Regout-imperium in zijn meest dynamische periode. Maar de klokgevel blijft een mysterie...

                Opmerking

                Bezig...
                X