Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Volkscultuur

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Volkscultuur

    Reuzenfeesten

    HET VOLGENDE FEEST IN 2010 IS OP 30 MEI!!!!
    Reserveer deze datum alvast in uw agenda.
    Aan de vooravond van dit Reuzenfeest zal op 29 mei om 17.00 uur de nieuwe STADSINGEL-reus worden gedoopt. De festiviteiten vinden plaats op de markt.
    Op zondag 30 mei 2010 zal voor de achtste keer de internationale historische Reuzenstoet door de straten van de binnenstad van Maastricht trekken met deelname van ondermeer een zestigtal reuzen.
    Aanvang: 14.00 uur.
    Route:
    Boschstraat, Markt, Hoenderstraat, Kesselskade, Kleine Stokstraat, Het Bat, Graanmarkt, Onze Lieve Vrouweplein, Cortenstraat, Hondstraat, Bredestraat, Vrijthof (oost), Grote Staat, Nieuwstraat, Markt.
    Na afloop zal er op de Markt de reuzendans door de deelnemende reuzen uitgevoerd worden op muziek van het lied van Gigantius.
    Inhoud:
    Deel 1: Feestelijk openingsdeel met alle Maastrichtse reuzen.
    Deel 2: De gildes en het volk ontvangen de Keizer, waarin een aantal Maastrichtse gildes worden uitgebeeld en tevens een kleurrijk beeld wordt gegeven van een Middeleeuwse jaarmarkt.
    Deel 3: De Bleyde Incomste van Keizer Karel de vijfde en zijn zoon Philips met hun hofhouding.
    Deel 4: De gaste vaan Gieg, een keur van reuzen- en reuzengroepen uit diverse Europese landen met als apotheose Stadsreus Gigantius met zijn gilde en begeleidt door een muziekkorps en groot koor.Het geheel wordt natuurlijk gelardeerd met grote en kleine muziek- en zanggezelschappen, dans- en toneelgroepen, vendelzwaaiers, ruitergroepen, vee, etc, etc.
    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

  • #2
    Reuzenfeesten

    Doop STADSINGEL

    Aan de vooravond van het Reuzenfeest op 30 mei a.s. zal op 29 mei op de Markt de nieuwe STADSINGEL-reus gedoopt worden. De festiviteiten beginnen om 17.00 uur.

    De Stadsingel vaan Mestreech mèt häör Ingelbewaorders:

    Math Cremers
    Mart Doorenbosch
    John Haseleers
    Sean Miac
    Boy Olivers
    Mark Pleunis
    Robert Schoenmaeckers
    Emile Stroes
    Ton de Vos

    en hun Merketentster Hanneke Bosch
    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

    Opmerking


    • #3
      Eerst Caesar, nu Ingelbewaarder?
      Wat is de volgende zet?
      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
        Was u niet een van de Ingelbewaarders?
        Watbleef wérk heer zwart?
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

        Opmerking


        • #5
          Noets, altied wit, dat is toch de kleur vaan 'n Ingel?
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #6
            Voor foto's van de Reuzenoptochten van 2000 en 2005 klik op de volgende link

            http://77.164.153.80/Mie%20Mestreech/Reuzenfeesten/index.html
            Ik kwam en zag en ben nu weer weg

            Opmerking


            • #7
              Gaat er iemand van MO naar de reuzenoptocht kijken? Zo ja, wat is de beste plek?
              Ik was van plan zondag naar de opening van de Pierre Kemp tentoonstelling in het Bonnefanten te gaan (klik hier voor meer info), maar wil toch ook nog wel even de reuzen zien!

              Opmerking


              • #8
                Waarschijnlijk de Kesselskade met z'n trappen, bij Brasserie Bonhomme!
                Anders de Markt, daar vandaan vertrekt de stoet om 2 uur!
                Zien we je misschien daar?
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #9
                  Hoop dat het weer een beetje wil meewerken, maar als het niet gaat stortregenen kom ik zeker, al dan niet met aanhang. Denk dat het de Markt zal worden, in elk geval begin van de stoet. We willen ook nog de opening van die tentoonstelling in het Bonnefanten rond 4u meemaken, dus we proberen de reuzenstoet ervoor (en eventueel erna) te doen. En een wijntje bij de Kruisheren na afloop, vermoed ik. Heb trouwens 2 uitnodigingen voor het Bonnefanten, goed voor 4 personen dus. Iemand zin om mee te gaan? Stuur even een pb-tje.

                  Opmerking


                  • #10
                    Duip Stadsingel vaan Mestreech 25 mei 2010 - 17:00

                    Volg de volgende link http://77.164.153.80/forum/DDL%202010-05-28.pdf

                    Of kijk hieronder.



                    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                    Opmerking


                    • #11
                      Stadsingel

                      De nuije Stadsingel vaan Mestreech mèt häör Ingelbewaorders.




                      en de Stadsingel zelf.

                      Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                      Opmerking


                      • #12
                        Reuzenstoet Maastricht 2010

                        Voor degenen die het gemist hebben, of nog een keer willen herbeleven:
                        Een serie prachtige foto's van de reuzenstoet Maastricht 2010.
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik heb het helaas moeten missen door diverse omstandigheden, maar de foto's zijn prachtig en over vijf jaar ben ik erbij, weer of geen weer!

                          Opmerking


                          • #14
                            Reuzenfeesten 2014

                            Morgen en vooral zondag is het weer Reuzenfeest in Maastricht. Eens in de 5 jaar en inmiddels al de negende keer. Het Reuzengilde startte in 1968 en de eerste Maastrichtse Reuzendag was in 1977. Een hele organisatie. Petje af daarvoor. En de andere reuzen komen niet zomaar. Ik denk dat Gigantius meestal ook op 'tegenbezoek' is geweest in de jaren daarvoor. Kortom, veel inspanning om Maastricht een mooi weekend te bezorgen. En waarschijnlijk blijft het droog.

                            Ik heb de historie van 8 reuzenoptochten met behulp van o.a. Delpher proberen enigermate te reconstrueren. Zeker niet altijd goed weer, maar wel altijd zeer veel belangstelling. Dit weekend wordt ook Pieke Dassen tot reus verheven. Dankzij nijver speurwerk van Ingrid Evers weten we dat onze andere 'reuzen' Mooswief en de Twie Goofies waarschijnlijk dateren uit resp. 1933 en 1928. De reus Stadsingel completeert de Maastrichtse reuzen. Ook werd mij duidelijk uit de navorsingen dat de reuzen-traditie vooral bloeit in België, Frankrijk en Spanje ( naast Zuid-Nederland ).

                            Zet op HD ( radertje ) en full screen ( rechtsonder. Er zit een muziekje bij.

                            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=VlMP4_9mxfc[/ame]

                            Opmerking


                            • #15
                              Mooi die rollende poppenkast. Ook een soort zomercarnaval

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X