Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Korte beeldhistorie en Preuvenelappe

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Korte beeldhistorie en Preuvenelappe

    Beste MO 'ers,

    Ik kreeg een aantal foto's en krantenknipsels van de schuttersmaaltijd op het Vrijthof in 1981 als voorloper van het Preuvenemint. Toen was ik nieuwsgierig of ik de Preuvenelappe vanaf 1982 tot op heden zou kunnen reconstrueren. Met dank aan verwijzingen van Sjef en El Loco op MO kwam ik op de Picasaweb-site terecht van Johan, waar heel wat Lappe staan. Al met al toch weer wat visuele geschiedschrijving van Maastricht's mooiste evenement. Ik had alleen nog wat vrolijker muziek erbij moeten zetten, maar dat lukte technisch niet. Toch veel plezier ermee.

    Zie filmpje bij bericht 5

    René Brouwers
    Last edited by brour00; 27 augustus 2013, 21:51.

  • #2
    Preuvenemint chronogram

    Genomen uit 'Chronogrammen in Maastricht'

    http://www.maastrichtsegevelstenen.n...euvenemint.pdf
    Kiek ins nao bove !
    http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

    Opmerking


    • #3
      Mooi gedaan Brour00

      Opmerking


      • #4
        Schitterend gedaan en een leuke herinnering aan ons ontbijt, dat inderdaad tot laat in de avond plaatsvond
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

        Opmerking


        • #5
          Preuvenemint 2013 groot succes

          Uit Maastricht gezien :

          Omzet editie 32 in ieder geval boven de 1,5 miljoen euro; maar er is meer goed nieuws vindt penningmeester Wil Cohen: “Veel jongeren vinden de weg naar het Vrijthof”
          Een tevreden en zeer opgewekte penningmeester van het Struyskommitee spreekt zondagavond, enkele uren voor het eind van het 32ste Preuvenemint , over een zeer goede editie. Wil Cohen: “We gaan ruim boven de 1,5 miljoen euro uitkomen; dat kan ik nu wel zeggen. En als ik zie wat nu (red. het is dan 21.45 uur) nog op het Vrijthof loos is gaan we de omzet van verleden jaar overtreffen.” Dat vindt de financiële man van het Struyskommitee niet het enige belangrijke wapenfeit van Preuvenemint 2013. Hij constateert, net zoals Maastricht Gezien eerder dit weekend ook berichtte, een flinke aanwas van jongeren. “Dat doet mij enorm veel plezier. De mix van jongeren en ouderen is wat ons altijd voor ogen staat. Dat betekent voor ons een bevestiging dat wat we doen een breed publiek aanspreekt. Met andere woorden: op ’t Preuvenemint zit nog lang geen sleet.” Een verkoop van waarschijnlijk meer dan 1,5 miljoen euro aan Preuvenelappen vindt Cohen bijzonder in tijden waar crisis een vaak gehoord woord is. “Met dit soort cijfers kun je in 2013 alleen maar heel erg blij zijn. Ik ben nu 27 jaar penningmeester van het Struyskommitee en beschik dus over enige ervaring. De vrijdag van deze editie maakte ik nooit eerder mee.”

          Mooi bericht toch. Niet alleen oud en grijs, maar ook jong. Een goede mix. En dan ook nog goed gekleed :

          Of de rekenmeester nog iets is opgevallen tijdens editie 2013. “Wat mij persoonlijk zeer pleziert is mijn waarneming dat zoveel mensen goed gekleed een bezoek brengen aan ’t Preuvenemint. Dat maakt voor mij het feest compleet. Vooral jongeren zie je vaak goed gesoigneerd het Vrijthof opkomen. Daar word ik zeer vrolijk van.”

          En vernieuwingen. Een Preuvenemint-App en thuis al Preuvenelappe kopen en betalen. Na het Aperol-succes in 2012 nu het Grand Marnier Ginger-succes. Chapeau Struyskommitee !

          Laten we ons realiseren dat dit al de 32e editie was en dat in al die jaren ca. € 4 mln. voor goede doelen bij elkaar is gegeten en gedronken. Daar mogen we trots op zijn.

          Last but not least : weer een mooie Preuvenelap in 2013 ( zie bijlage )

          Voor de liefhebbers : nogmaals de historie van het Preuvenemint met de Schuttersmaaltijd en alle Preuvenelappe t/m 2012 in een vrolijk youtube-filmpje ( met nu een leuk muziekje ), afsluitend met de typische kratten
          van Brand.

          Bestanden bijvoegen
          Last edited by Breur; 21 december 2014, 11:08.

          Opmerking


          • #6
            Leuk hoor, al die kleurige lappen. Het is duidelijk dat ik een paar preuvenemintjes heb gemist, ik herken er zó weinig.

            Opmerking


            • #7
              Na de periode Guus Giero was het duidelijk een zoektocht naar een nieuwe stijl lappen. Leuke compilatie! Dibbets was volgens mij niet zo'n levensgenieter. Meer een BOA avant la lettre.

              Opmerking


              • #8
                Guus Giero en het Preuvenemint

                Wel mooi van Breur. Dibbets als BOA avant la lettre.

                Guus Giero ontwierp, dacht ik, bijna alle alle Preuvenelappen tussen 1983 en 2000. In 2000 is hij plotseling overleden. Ik meen me Guus Giero nog te herinneren van eind jaren '60 / begin '70. Het waren de tijden van Woodstock en psychedelische muziek, waar Guus ook door geïnspireerd was. Bijgaand affiche dateert van 1969 en is van Guus Giero, meen ik. Er lijkt een andere naam op te staan ( The Absurd C.J. Merckelbagh ). Was Guus Giero zijn echte naam of artiestennaam ?
                Bestanden bijvoegen

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door brour00 Bekijk bericht
                  Was Guus Giero zijn echte naam of artiestennaam ?
                  Volgens mij wel. Guus ken ik van de St. Jozefschool Begijnenstraat en daar was hij officieel Guus Giero.

                  Opmerking


                  • #10
                    Guus Giero

                    Het was zijn eigen naam. Het is allemaal al eens op MO aan de orde geweest in dit draadje. Misschien samenvoegen?

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X