Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Initiatief voor stadsbrouwerij Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Initiatief voor stadsbrouwerij Maastricht

    Maastricht moet op termijn weer een eigen stadsbrouwerij krijgen. Initiatiefnemers Stefan Vrancken en Michiel Coumans hebben inmiddels een werkgroep geformeerd om hun idee gestalte te geven.

    Maastricht
    Van onze verslaggever


    De brouwerij wordt niet-commercieel opgezet, al sluiten de initiatiefnemers Vrancken en Coumans niet uit dat succesvolle bieren verstrekt gaan worden in de Maastrichtse horeca. Bedoeling is nieuwe bieren te gaan brouwen en historische bierrecepten in oude luister te herstellen. Daarbij zijn er ook ideeën voor een aan de brouwerij gekoppeld biermuseum, dat inzicht moet geven in de rijke bierhistorie van Maastricht.

    Lees in de krant van dinsdag en op Krant Digitaal meer over dit onderwerp.
    Gepubliceerd op: 06.08.13 06:00

    http://www.limburger.nl/article/2013...rij_Maastricht


    ...Waarbij ik mij direct afvraag wat het verschil is tussen een stadsbrouwerij en een "gewone" brouwerij. In Wyck is tenslotte bierbrouwerij De Keyzer gevestigd...

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
    ...Waarbij ik mij direct afvraag wat het verschil is tussen een stadsbrouwerij en een "gewone" brouwerij. In Wyck is tenslotte bierbrouwerij De Keyzer gevestigd...
    Ik vind het ook vreemd. Er is al een museumbrouwerij, zoals Roserij zegt aan de Rechtstraat en/of Wyckergrachtstraat. De brouwerij De Keyser. Je kunt daar via de VVV rondleidingen en het speciale bier van de brouwerij krijgen. Het hele brouwproces kun je daar zien en volgen en de materialen daar zijn veel ouder dan de Ridderbrouwerij. Leuk initiatief maar het zal niet van de grond komen. De panden van de oude Ridderbrouwerij zijn erg onderkomen. Ben er laatst geweest. De panden weer op te knappen zonder museum zal heel veel geld gaan kosten.
    Kompleminte

    Toller

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
      ...Waarbij ik mij direct afvraag wat het verschil is tussen een stadsbrouwerij en een "gewone" brouwerij. In Wyck is tenslotte bierbrouwerij De Keyzer gevestigd...
      Mwah, ik geef ze het voordeel van de twijfel. Als de initiatiefnemers werkelijk oude/onbekende recepten nieuw leven in willen blazen, lijkt me daar gezien enerzijds het succes van 'historie'-websites, verenigingen en Facebook-pagina's en anderzijds het snelgroeiende aantal kleine bierbrouwerijen van hoge kwaliteit wel een markt voor.
      Daarnaast mag ik zelf ook graag genieten van een Maastrichts biertje, maar kan ik mij niet meer herinneren wanneer ik überhaupt ergens een Mestreechs Blont van Bierbrouwerij de Keyzer heb kunnen bestellen! Als het de initiatiefnemers van deze nieuwe, mogelijke, brouwerij lukt om continu te leveren en hun klanten/sympathisanten blijvend aan de brouwerij te binden kan dit wel degelijk levensvatbaar zijn.

      Daarnaast vraag ik me wel af waar deze mogelijke brouwerij zou gaan zitten. In het oude Ridder-pand gaan werken lijkt een bijzonder moeilijke zaak, niet in de laatste plaats vanwege de grote investeringen die hiermee gemoeid zijn. Voor een relatief kleine brouwerij is ook geen groot pand nodig, en in Maastricht staan genoeg bedrijfspanden in en rond het centrum leeg, die vaak minder grote investeringen met zich mee hoeven te brengen.
      Zoals al gezegd geef ik dit initiatief het voordeel van de twijfel, en ik hoop over niet al te lange tijd op een terras of aan een toog te kunnen genieten van een versgebrouwen biertje van "De Maestrichter Bierbrouwerij".

      Opmerking


      • #4
        Leuk initiatief

        Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
        Mwah, ik geef ze het voordeel van de twijfel (....) en ik hoop over niet al te lange tijd op een terras of aan een toog te kunnen genieten van een versgebrouwen biertje van "De Maestrichter Bierbrouwerij".
        Ik sluit mij helemaal aan bij 'het voordeel van de twijfel' van Greune!

        Zeker, Toller en Roserije hebben allebei een punt, maar een nieuw leuk initiatief in Maastricht zie ik altijd wel zitten.
        Niet dat alle (particuliere) initiatieven altijd even succesvol zijn, maar niet geschoten is altijd mis.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Ik vind het ook een prima initiatief. Mijn enige opmerking is eigenlijk dat er al een brouwerij is, terwijl het artikel stelt dat er weer een eigen brouwerij moet komen. Misschien heb ik dat wat zwaar aangezet, want de media staan vol met foutjes.

          Een vriend begon gisteren over Valkenburgs Wit, dat vond hij beter dan Wieckse Witte, en waarom het er niet meer is.

          En dan denk ik, als Vallekeberg een eigen brouwerij had en de lokale horeca van gerstenat voorzag, dan kan dat toch zeker ook in Mestreech!

          Opmerking


          • #6
            Bier kan heftige debatten oproepen, vooral als je er een paar teveel op hebt

            Ik zou het veel interessanter vinden als er weer een echte brouwerij komt in Maastricht.
            Zoals je het Abdij bier onder Licentie mag brouwen van de Broeders, zou men een heel goed biertje moeten in het vizier nemen dat een bestaanrecht op de markt heeft.
            weg met die suikerwater rosé en andere designbiertjes
            Dat bier zou een groter proeflokaal nodig hebben dan de coffeelovers (op het plein) en een succes voorbeeld is de Brouwerij het IJ in Amsterdam die echt lekker grand Cru's hebben.
            Voor bij een goede maaltijd evenwaardig aan een wijntje.

            Qua Brouwbedrijf en Ruimtelijkheden allemaal prima in de Ridderbrouwerij in te passen waarmee een pracht locatie opgewaardeerd kan worden.
            Aan en afvoer van Bulk materiaal via de Maas aan de Oeverwal.
            Bronwater uit eigen regio.
            Hop en Gierst uit eigen regio.
            Warmte terugwinning van het Stoken der Ketels voor het complex en Appartementen.
            Op loopafstand van de Tramhalte / het Station / de stadsbussen / de binnenstad / mijn woning
            Met Photovoltaische zonnenpanelen overdekte Cour voor gezellige Avonden, dus ook geen luidruchtige ruis en geroezemoes naar de Buurt en Buren.

            ik weet nog wel wat voordelen maar wil jullie niet vermoeien.

            met vriendelijke groet
            Bestanden bijvoegen
            Last edited by Antonius; 11 augustus 2013, 09:14.
            Iets te oud voor re-educatie
            iets te jong voor afdanking
            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

            Opmerking


            • #7
              Het voorlopige logo van De Maestrichter Bierbrouwerij

              Het voorlopige logo van De Maestrichter Bierbrouwerij
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #8
                kon dit plan niet meer vinden

                Lang geleden had ik al eens een plan gezien in het internet voor de Brouwerij de Ridder
                kon dat op MO niet vinden, aldus een link daar heen

                met vriendelijke groeten
                Iets te oud voor re-educatie
                iets te jong voor afdanking
                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                Opmerking


                • #9
                  rattenplaag

                  ook voor de hele buurt
                  en in dit geval specifiek het blok

                  Wycker Pastoorstraat <> Persee
                  Rechtstraat <> Oeverwal

                  een klemmend probleem:
                  geen onderhoudt en vrij spel voor ratten en muizen, zonder natuurlijke vijanden, de mens.

                  enkel bewoners beschouwen hun ratten al als hun huisdier en geven de etensresten 's avonds als voer
                  meester Notten durft niet te klagen
                  mvg
                  Iets te oud voor re-educatie
                  iets te jong voor afdanking
                  m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                    ook voor de hele buurt
                    en in dit geval specifiek het blok

                    Wycker Pastoorstraat <> Persee
                    Rechtstraat <> Oeverwal

                    een klemmend probleem:
                    geen onderhoudt en vrij spel voor ratten en muizen, zonder natuurlijke vijanden, de mens.

                    enkel bewoners beschouwen hun ratten al als hun huisdier en geven de etensresten 's avonds als voer
                    meester Notten durft niet te klagen
                    mvg
                    Kan er geen touw aan vast knopen, wat is nou de essentie van dit betoog?
                    In een ander topic - http://forum.mestreechonline.nl/show...9&postcount=62 - heeft U het ook over duiven/ratten bij de Febo? Wat is de bedoeling nu?

                    Opmerking


                    • #11
                      Een plan voor de Ridderbrouwerij...

                      vaststelling is er gebeurd niet veel (ofschoon mooie plannen)
                      vaststelling is er heerst wegens ontoegankelijkheid en gebruik (niet gebruik) van het complex een Rattenplaag in de hele buurt

                      de straatnamen leggen het blok met meeste overlast vast

                      meer ontdekt u en krijgt u van de bewoners ter plaatse te horen.

                      ben ik het orakel delphi?

                      of kunt u zelf tante google gebruiken, danwel ter plaatse inventariseren

                      mijn bericht was bedoeld om iets te weeg te brengen, niet om een mooi nieuw plan te torpederen
                      u bent degene met de vraag die dit febo en stadsbrouwerij samen voegt
                      dat was geenszins mijn intentie

                      wel is er een samenhang inzake verloedering
                      hetgeen u zeker niet kunt of zult betwisten.
                      mvg
                      Iets te oud voor re-educatie
                      iets te jong voor afdanking
                      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                      Opmerking

                      Bezig...
                      X