Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Klassenfoto Harald Wajnkowski ongeveer 1940 en 1942, waar is deze gemaakt?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    In de reeks Maastrichts Silhouet is van de hand van P.H. Tuinman en Phil. L.L.M. Dumoulin een boekje verschenen over de Hof van Tilly (nr. 18 ). Hierin wordt het een en ander verteld over wat er zoal over de 'kwikken' te vinden is in het archief van de school. Deze jongens waren tussen de veertien en achttien jaar oud en studeerden voor onderwijzer. Interessant is dat de kerkelijke overheid in 1928 katholieke jongeren verbood nog langer dit rijksonderwijs te volgen. Dit was immers neutraal van aard, niet katholiek. Voor iemand van joodse afkomst gold dat niet, maar als een katholiek ondanks het verbod toch bij de rijkskweekschool afstudeerde, liep hij kans in het katholieke Zuiden niet aan de bak te komen.

    Het dichtstbijzijnde katholieke alternatief voor jongens was toentertijd waarschijnlijk de kweekschool in Roermond, maar dat bracht voor degenen die niet erg ruim in de slappe was zaten, onoverbrugbare kosten met zich mee. Het is niet ondenkbaar dat deze situatie ertoe leidde dat in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog zich meerdere Maastrichtse jongens meldden bij de Broeders van de Beyart, die aan de Tongerseweg een katholieke kweekschool leidden, maar wel verwachtten dat hun afgestudeerden aan de congregatie verbonden zouden blijven. Het verbod werd in de jaren 1950 opnieuw uitgevaardigd; het leidde tot een teruglopen van het aantal leerlingen en de uiteindelijke opheffing van de kweekschool.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 31 maart 2017, 15:30.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    n de Hof van Tilly zat de Rijkskweekschool. Omdat het een rijksschool was, is het archief bewaard gebleven. Het is in te zien bij het RHCL ('het archief') aan de Sint Pieterstraat 7. Een bezoek is gratis; wel moet u zich even laten inschrijven. Gesloten op maandag en zaterdag.

    http://www.archieven.nl/index.php/nl...inv2&milang=nl (geschiedenis Rijkskweekschool). Als Harald daar les heeft gevolgd van 1940-1942, klopt dat met de gegevens in de archiefinvetaris. In 1942 is de school namelijk genaast door de Duitsers. Het onderwijs aan de kwekelingen ging toen naar de Lenculenstraat, terwijl de leerschool (de scholieren waarop de kwekelingen oefenden) naar de St-Josephschool van de broeders ging aan de Brusselsestraat.

    http://www.archieven.nl/index.php/nl...lang=nl#inv3t2 (leerlingenlijsten)

    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 31 maart 2017, 09:19.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Jouw vraag kan ik niet direct beantwoorden.
    Het toeval wil dat we in januari van dit jaar wel nog het Hof van Tilly hebben besproken op MO ( http://forum.mestreechonline.nl/foru...-hof-van-tilly ).
    Maar helaas is dat geen antwoord op jouw vraag.

    Leave a comment:


  • Citroen2cv
    replied
    Na weer even gezocht te hebben naar welke school Harold Wajnkowski ging, denk ik dat ik het gevonden heb. Hof van Tilly.
    Wie zou mij kunnen vertellen of er nog archief materiaal is van Hof van Tilly van het leerlingenbestand?

    Leave a comment:


  • Annefine
    replied
    Mooie reportage en wat fijn dat de familie Wajnkowsi niet vergeten is !

    Leave a comment:


  • Citroen2cv
    replied
    Afgelopen maandag heeft RTV Maastricht een reportage uitgezonden over de familie Wajnkowski.
    Vanaf 5 min 13 begint het item.

    http://www.rtvmaastricht.nl/tv/nieuw...eiten/16214361

    Leave a comment:


  • Citroen2cv
    replied
    Wederom hartelijk dank voor de reacties!

    Na een telefoontje vanmorgen met de heer Bronzwaer, weet ik dat de opgerichte Joodse school in 1942 gelegen was achter de synagoge en wel in het gebouw waar nu Lumiere nog gelegen is.
    Daar zal dus met enige zekerheid de foto gemaakt zijn die Jef heeft geplaatst.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    De juiste link: http://www.zoekplaatjes.nl/index_hom...isnummers.html

    Leave a comment:


  • Annefine
    replied
    Reactie op de foto van Jef - VMG #5
    Wat ’n mooie en tegelijk treurige foto. Toen ik het onderschrift met de naam Ernst Keizer uit Venlo las herkende ik in het gezicht van de 4e man op de achterste rij links zijn in 1952 geboren dochter en mijn voormalige buurvrouw Miriam Keizer. Zij is een aantal jaren geleden geëmigreerd naar Israël en woont nu in Italië.Ik heb haar de foto doorgestuurd.
    Last edited by Annefine; 24 september 2015, 11:19.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    [SIZE=12px]
    Oorspronkelijk geplaatst door Citroen2cv Bekijk bericht
    [SIZE=10px]Ben vandaag bij de Augustiene kerk gaan kijken, maar de kozijnen nog niet kunnen vinden...
    Allerlei bijgebouwen zijn daar afgebroken, dus het is niet waarschijnlijk dat je ter plekke nu nog wat vind bij de Augustijnenkerk. Ik denk dat je meer hebt aan oude foto's van de binnenstad. Die zijn gratis in te zien bij het Regionaal Historisch Centrum voor Limburg, aan de Sint Pieterstraat 7. Je moet je wel legitimeren, maar het kost niets.

    Oorspronkelijk geplaatst door Citroen2cv Bekijk bericht
    Ik heb nog een foto van de straat waar Harald heeft gewoond, de Kleine Stokstraat 1. Helaas weet ik niet welk pand op de foto huisnummer 1 had. Waar zou ik deze foto met vraag kunnen plaatsen op het Forum? Ik weet dat de panden allemaal afgebroken zijn.
    Als je weet hoe de foto is georiënteerd ben je al een heel eind. Is de foto genomen naar het zuiden, dan zat nr. 1 meteen vooraan links. Is de foto genomen naar het noorden, dan zit nr. 1 rechts aan het eind. In Maastricht zaten/zitten aan het begin van de straat de even huisnummers rechts. Voor meer inlichtingen zie www.zoekplaatjes.nl/kenniscentrum/huisnummers.html


    PS.
    Zou je je vorige bericht een beetje kunnen aanpassen door de tekst in een wat groter corps te zetten? Klik op het 'potloodje' of 'pennetje', rechts beneden in je bericht. Selecteer vervolgens je tekst en ga dan met de muis naar boven, naar het middelste symbooltje rechts (de A). Als je daar op klikt krijg je een massa mogelijkheden om je tekst vorm te geven. Ga naar het lettertype ('Font'). Als daar geen lettertype is aangegeven, scroll dan naar beneden naar 'Verdana' (het 'huismerk' van Mestreech Online), al is een ander type ook goed. Geef vervolgens het cijfer van het lettercorps aan (de 'grootte' van de letter); meestal levert 12 een leesbare tekst op. Eenmaal daarop geklikt, staat je geselecteerde tekst meteen in de goede vorm. Het kost misschien even wat proberen, maar het resultaat maakt ons lezers natuurlijk meteen helemaal happy. Succes!

    [Ha, ik zie dat Breur het al in orde heeft gemaakt, met dank.

    Maar omdat het misschien toch handig is om te weten, laat ik de aanwijzingen toch maar even staan]
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 september 2015, 22:06.

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Mooie foto, Jef, maar waar oh waar hebt gij dit gevonden? Bron? En dit zijn natuurlijk niet de lagere school-kinderen die Bronzwaer noemt. Hier lopen twee gegevens niet synchroon. Benieuwd wat er nog uit komt.
    Foto van #5 is afkomstig van zus Jenny Hertzberger-Gold in Weesp, verkregen via het Struikelsteentjescomité Maastricht.

    Leave a comment:


  • Citroen2cv
    replied
    Beste Ingrid, Jef en Breur,

    Hartelijk dank voor jullie reactie!!
    Ben intussen verder aan het zoeken en vond dit van Bronzwaer:

    "De segregatie binnen het onderwijs had tot gevolg dat in Maastricht bijna veertig leerlingen, die op verschillende scholen van openbaar – en in enkele gevallen rooms-katholiek – onderwijs zaten hun klas dienden te verlaten. Voor de leerlingen uit het lager onderwijs werd in allerijl een joodse school, bestaande uit één klaslokaal, in een pand van de joodse gemeente aan de Bogaardenstraat ingericht. Er werd één leerkracht aangesteld.In de loop van 1943, toen de meeste joden uit Maastricht verdwenen waren, werd de school opgeheven. In het voortgezet onderwijs waren veertien leerlingen de dupe. Vier zaten op het Stedelijk Gymnasium, tien op de Gemeentelijke HBS.Twee van die leerlingen waren Otto en Eva Salmang. Zij ervoeren de maatregel als uiterst onrechtvaardig: ‘Je denkt misschien dat wij het leuk vonden om niet naar school te hoeven, maar ik verzekerje dat dat toch niet het geval was.Je hoort namelijk opeens nergens meer bij’. Vooral de laatste zin geeft treffend de gevoelens van de uitgesloten leerlingen weer. Een aantal leraren van de school die de leerlingen niet meer mochten bezoeken, bleef hun clandestien lessen geven. Ook gaven leerlingen van hogere klassen bijlessen aan leerlingen van lagere klassen."

    Dit zijn waarschijnlijk de leerlingen van de foto, waar Bronzwaer ook overschrijft,

    Ben vandaag bij de Augustiene kerk gaan kijken, maar de kozijnen nog niet kunnen vinden...

    Ik heb nog een foto van de straat waar Harald heeft gewoond, de Kleine Stokstraat 1. Helaas weet ik niet welk pand op de foto huisnummer 1 had. Waar zou ik deze foto met vraag kunnen plaatsen op het Forum?
    Ik weet dat de panden allemaal afgebroken zijn.

    De familie die heb gevonden van dit gezin, wil ik graag een zo compleet mogelijk beeld geven van het leven dat hun familie had in Maastricht!
    Zij zullen zelfs hiervoor binnenkort afreizen vanuit Israel naar Maastricht! :-)

    Nogmaals bedankt!!!

    Sandra
    Last edited by Breur; 24 september 2015, 09:26. Reden: lettertype en lettergrootte aangepast.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Ik denk dat uit het dagboek van Louis Tas meer info zou kunnen komen. NIOD Archief 244 Dagboeken inventarisnummer 468.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Mooie foto, Jef, maar waar oh waar hebt gij dit gevonden? Bron? En dit zijn natuurlijk niet de lagere school-kinderen die Bronzwaer noemt. Hier lopen twee gegevens niet synchroon. Benieuwd wat er nog uit komt.

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Misschien dat in die vraag de volgende foto meegenomen kan worden?
    Zal denkelijk toch wel hetzelfde gebouw zijn geweest?

    Leave a comment:

Bezig...
X