Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Inslagsporen van de gevechten in Maastricht-Wijck WO II

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Inslagsporen van de gevechten in Maastricht-Wijck WO II

    Inslagsporen van de gevechten in Maastricht-Wijck WO II; inval Duitse troepen op 10 mei 1940. Foto's genomen hoek Hoogbrugstaat/Ruiterij, hoek Waterpoort/Rechtstraat te Maastricht anno 2014.

    Wellicht kan iemand het verhaal achter deze beelden vertellen. Zijn al deze nog zichtbare sporen uit 1940? Konden de verdedigers hun stelling(en) lang houden? Hoe waren zij bewapend en moesten zijn zich terugtrekken bij gebrek aan munitie en/of door de overmacht van de Duitse troepen. Voorzag men ingesloten te worden/geƫlimineerd; teruggetrokken volgens plan?


    Last edited by Breur; 17 december 2014, 20:36.

  • #2
    De geschiedenis is goed opgetekend door dhr. Brongers die vrij nauwkeurig de feiten uiteen gezet heeft destijds.
    Trust me, I know what I am doing

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Chauf Bekijk bericht
      De geschiedenis is goed opgetekend door dhr. Brongers die vrij nauwkeurig de feiten uiteen gezet heeft destijds.
      Je kon natuurlijk wel vermoeden dat Breur dit boek in de boekenkast heeft staan. Het betreft het boek van E.H. Brongers: Een dag oorlog in Zuid-Limburg 1940 - Baarn 1973. Vanaf blz. 101 worden de gebeurtenissen in Wijk gedetailleerd beschreven. Maar wellicht zijn er sinds het verschijnen van dit boek nieuwe feiten/ooggetuigenverslagen bekend geworden of zelfs foto's van buurtbewoners opgedoken. Wie weet.

      Opmerking


      • #4
        Had ook niet anders gekund . Indien er nieuwe feiten zouden zijn, dan wellicht niet zo openbaar bekend, daar hij destijds al redelijk diep geplozen heeft. Hooguit in Duitse archieven zou nog iets te vinden kunne zijn, lukt me.
        Trust me, I know what I am doing

        Opmerking

        Bezig...
        X