Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Raad van verzet

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Raad van verzet

    Hallo allemaal,

    Ik ben bezig met het schrijven van een hoofdstuk over het verzet in Geleen in WW2. In september zal een boek verschijnen n.a.v. het gegeven dat op 18 september het 70 jaar geleden is dat Geleen werd bevrijd.
    Een inwoner van Geleen, Harry Burgers, werd verzocht om de RVV in Zuid-Limburg te organiseren. Ik heb zijn dagboek gezien op het NIOD (archief 185 - 32). Uiteraard staan hier namen in, maar dat zijn schuilnamen. Heeft iemand zich al eens met de RVV bezig gehouden?

    Tweede vraag : in Geleen was een beruchte landwachter, Thomassen/Tomassen. De RVV wilde hem liquideren. Nu stond de Landwacht "ingedeeld" bij de SS of SD. Iets meer bekend over deze man? In de politierapporten van Geleen staat een passage dat hij mensen aanbracht op bevel van de SD. Nu weet ik dat de Aussenstelle Maastricht veel materiaal heeft verbrand vlak voor de bevrijding.

    Mvg, Willem Krul

  • #2
    Raad van Verzet in Zuid-Limburg

    Welkom op het forum, mijnheer Krul.

    Uw vraag betreft een gebeurtenis in Geleen en wat dat betreft kunnen we u waarschijnlijk niet helpen. MestreechOnline houdt zich namelijk uitsluitend bezig met de stad Maastricht. Ik heb toch even gekeken naar die Raad van Verzet, op Wikipedia, want ik weet niets van dat onderwerp. Wat ik daar las lijkt in tegenspraak met uw gegevens. Dat kan liggen aan oneffenheden op die site, maar anderzijds is uw vraagstelling ook wel erg vaag. Bedenk dat u als auteur alles weet van het onderwerp, maar dat wij graag wat uitleg hebben.

    Om welke tijd gaat het bijvoorbeeld? Die Raad van Verzet ontstaat als landelijke organisatie kennelijk al in 1943, dus hoe zit dat in Geleen/Zuid-Limburg? Was Burgers bijvoorbeeld gelieerd aan de Je Maintendrai-groep van Guermonprez, of had hij andere contacten?

    Heel in het algemeen zou ik wat onderzoekslijntjes willen voorstellen:
    1. A.P.M. (Fred) Cammaert, Het Verborgen Front. Geschiedenis van de georganiseerde illegaliteit in de provincie Limburg tijdens de Tweede Wereldoorlog. Leeuwarden/Mechelen 1994. Dissertatie. Deze auteur is zeer grondig tewerk gegaan en de autoriteit op dit gebied in Limburg.
    2. L. de Jong, Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog. Deze vele delen tellende uitgave staat volledig op internet en is te downloaden. Het registerdeel vermeldt een tiental verwijzingen naar Geleen en vele tientallen voor de Raad van Verzet. Als u in de gelegenheid bent naar de bibliotheek te gaan, lijkt mij dat eigenlijk het handigste: alle delen op tafel en met het register alles snel doorlopen.

    Ik neem echter aan dat u deze twee auteurs er al op hebt nageslagen. Of er meer geschreven is over de Raad van Verzet in Zuid-Limburg zou u eens kunnen navragen bij drs. E. Ramakers van de Stadsbibliotheek Maastricht (Centre Céramique). Hij is op de hoogte van alles wat over deze regio verschijnt.

    Over de Aussenstelle is op MO dit draadje te vinden. Mogelijk dat u over Tomassen/Thomassen iets kunt vinden in de archieven van het Regionaal Historisch Centrum te Maastricht (Sint Pieterstraat 7). Niet zozeer onder 'Geleen', maar in de stukken over geïnterneerde landverraders en de commissies voor rechtsherstel, of iets dergelijks. Deze na-oorlogse stukken zijn geloof ik nog niet openbaar, maar u zou er de rijksarchivaris, drs. J. van Rensch, eens naar kunnen vragen.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 juli 2014, 09:03. Reden: aanvulling

    Opmerking

    Bezig...
    X