Enkele dagen geleden hoorde ik het verhaal van een oude Sjeng of Sjang van St. Pieter, dat de Amerikanen in de nacht van 12 op 13 september 1944 de Duitse bemanning van het sluizencomplex Ternaaien [Stop van Ternaaien] bij verrassing hadden overvallen en krijgsgevangen gemaakt. Hij liet mij daarbij een foto zien van een van de soldaten die een kogelgat in de reling aanwees. Dit was ergens in de 90-jaren van de vorige eeuw. Dus een onderzoekje of deze kogelgaten er nog zijn leverde verrassende foto's op.
Een Delpher onderzoekje leverde het volgende krantenbericht op:
Na de verovering van het fort Eben-Eymal door het 120e Regiment van de 30e Divisie onder leiding van generaal Hobbs wilde men het zwaar bewaakte sluizencomplex van Ternaaien veroveren. Door een Belgisch ingenieur werden de Amerikanen de weg gewezen om het fort in de buurt van het sluizencomplex van Ternaaien te verlaten.
Vanuit het fort werden door een groot luchtkanaal, halverwege de noordelijke wand de rubberboten met touwen omlaag gelaten. De manschappen van K-Compagnie kropen door een rioolbuis, die boven het wateroppervlakte van het kanaal uitkwam in de boten en peddelden stil naar de andere oever. De manschappen verrasten de Duitsers en namen hen krijgsgevangen.
Het luchtgat waar de rubberboten afzakten
Toen de Duitsers bemerkten dat zij het sluizencomplex van Ternaaien niet meer beheersten zonden zij 96 soldaten hier naar toe om dit te heroveren. Doordat er geen verkenning was uitgevoerd werden zij volkomen verrast en uitgeschakeld, dit ten koste van 14 doden, zes gewonden en 76 krijgsgevangenen.’
Van dit vuurgevecht zijn nog steeds sporen zichtbaar aan de reling en een ijzeren deur van het complex.
De reling met enkele kogelgaten
De ijzeren deur met een viertal kogelgaten op borst hoogte
Het Limburgsch Dagblad eindigde het verhaal als volgt:
‘Jammer! Als deze sluizenstop nu eens het doel van een stevig bombardementje geweest was ….. Wellicht was hij dan nu hersteld als een gezonde brede sluis voor 2000-tonners’.
Een opmerking die eigenlijk geen hout slaat. Wat was het gevolg geweest als de sluisdeuren zouden worden vernield en het water uit het Koning Albertkanaal ongecontroleerd naar Maastricht stroomde en alles op zijn weg vernielde?
Bron: www.delpher.nl , Limburgsch Dagblad van 30-09-1949
Een Delpher onderzoekje leverde het volgende krantenbericht op:
Na de verovering van het fort Eben-Eymal door het 120e Regiment van de 30e Divisie onder leiding van generaal Hobbs wilde men het zwaar bewaakte sluizencomplex van Ternaaien veroveren. Door een Belgisch ingenieur werden de Amerikanen de weg gewezen om het fort in de buurt van het sluizencomplex van Ternaaien te verlaten.
Vanuit het fort werden door een groot luchtkanaal, halverwege de noordelijke wand de rubberboten met touwen omlaag gelaten. De manschappen van K-Compagnie kropen door een rioolbuis, die boven het wateroppervlakte van het kanaal uitkwam in de boten en peddelden stil naar de andere oever. De manschappen verrasten de Duitsers en namen hen krijgsgevangen.
Het luchtgat waar de rubberboten afzakten
Toen de Duitsers bemerkten dat zij het sluizencomplex van Ternaaien niet meer beheersten zonden zij 96 soldaten hier naar toe om dit te heroveren. Doordat er geen verkenning was uitgevoerd werden zij volkomen verrast en uitgeschakeld, dit ten koste van 14 doden, zes gewonden en 76 krijgsgevangenen.’
Van dit vuurgevecht zijn nog steeds sporen zichtbaar aan de reling en een ijzeren deur van het complex.
De reling met enkele kogelgaten
De ijzeren deur met een viertal kogelgaten op borst hoogte
Het Limburgsch Dagblad eindigde het verhaal als volgt:
‘Jammer! Als deze sluizenstop nu eens het doel van een stevig bombardementje geweest was ….. Wellicht was hij dan nu hersteld als een gezonde brede sluis voor 2000-tonners’.
Een opmerking die eigenlijk geen hout slaat. Wat was het gevolg geweest als de sluisdeuren zouden worden vernield en het water uit het Koning Albertkanaal ongecontroleerd naar Maastricht stroomde en alles op zijn weg vernielde?
Bron: www.delpher.nl , Limburgsch Dagblad van 30-09-1949
Opmerking