Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verovering van de Stop van Ternaaien

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Verovering van de Stop van Ternaaien

    Enkele dagen geleden hoorde ik het verhaal van een oude Sjeng of Sjang van St. Pieter, dat de Amerikanen in de nacht van 12 op 13 september 1944 de Duitse bemanning van het sluizencomplex Ternaaien [Stop van Ternaaien] bij verrassing hadden overvallen en krijgsgevangen gemaakt. Hij liet mij daarbij een foto zien van een van de soldaten die een kogelgat in de reling aanwees. Dit was ergens in de 90-jaren van de vorige eeuw. Dus een onderzoekje of deze kogelgaten er nog zijn leverde verrassende foto's op.

    Een Delpher onderzoekje leverde het volgende krantenbericht op:

    Na de verovering van het fort Eben-Eymal door het 120e Regiment van de 30e Divisie onder leiding van generaal Hobbs wilde men het zwaar bewaakte sluizencomplex van Ternaaien veroveren. Door een Belgisch ingenieur werden de Amerikanen de weg gewezen om het fort in de buurt van het sluizencomplex van Ternaaien te verlaten.
    Vanuit het fort werden door een groot luchtkanaal, halverwege de noordelijke wand de rubberboten met touwen omlaag gelaten. De manschappen van K-Compagnie kropen door een rioolbuis, die boven het wateroppervlakte van het kanaal uitkwam in de boten en peddelden stil naar de andere oever. De manschappen verrasten de Duitsers en namen hen krijgsgevangen.


    Het luchtgat waar de rubberboten afzakten

    Toen de Duitsers bemerkten dat zij het sluizencomplex van Ternaaien niet meer beheersten zonden zij 96 soldaten hier naar toe om dit te heroveren. Doordat er geen verkenning was uitgevoerd werden zij volkomen verrast en uitgeschakeld, dit ten koste van 14 doden, zes gewonden en 76 krijgsgevangenen.’

    Van dit vuurgevecht zijn nog steeds sporen zichtbaar aan de reling en een ijzeren deur van het complex.


    De reling met enkele kogelgaten


    De ijzeren deur met een viertal kogelgaten op borst hoogte

    Het Limburgsch Dagblad eindigde het verhaal als volgt:

    ‘Jammer! Als deze sluizenstop nu eens het doel van een stevig bombardementje geweest was ….. Wellicht was hij dan nu hersteld als een gezonde brede sluis voor 2000-tonners’.

    Een opmerking die eigenlijk geen hout slaat. Wat was het gevolg geweest als de sluisdeuren zouden worden vernield en het water uit het Koning Albertkanaal ongecontroleerd naar Maastricht stroomde en alles op zijn weg vernielde?

    Bron: www.delpher.nl , Limburgsch Dagblad van 30-09-1949
    Kompleminte

    Toller

  • #2
    Mooi verhaal.

    Opmerking


    • #3
      Interessant verhaal.

      Opmerking


      • #4
        Voor iemand met veel kennis over dit stukje geschiedenis is Patrick Leenders een aangewezen persoon. Zeker als het op het fort aankomt en specifiek de functie van dat 'gat'.
        Trust me, I know what I am doing

        Opmerking


        • #5
          Gisteren kreeg ik een paar pagina's uit 'History of the 120th Infantry Regiment' toegestuurd. Toevallig wordt hierin redelijk uitgebreid ingegaan op de verovering van de Stop van Ternaaien:

          "The northeast section of Fort Eben Emael rests directly on the Albert Canal at a point where it swings to the northwest. A branch of the canal, however, continues north at this point and is known as the Maas Canal. Immediatley above this junction are located the Maas Locks. A Belgian electrical engineer, who had connected the lightning system of Fort Eben Emael a short time after our troops had occupied it, showed Lt Col. McCollum two tunnels originating within the fort. These tunnels led to the Albert Canal in close proximity to the point where it swung to the northwest. One of these tunnels was built above the other and was of such size that men could Carry rubber boats through it. It led to a balcony above the water level at the canal. The other tunnel was drainage and of such small size that a man would be forced to crawl a distance of 300 yards. It was too small to Carry boats through even if they were deflated.
          There was a third tunnel which a Belgian engineer in charge of the lock system pointed out to us. It was nearly one mile in length and ran on the west side of the Albert canal opposite the town of Lanaye up to the Maas Locks. The engineer declared that there were air vents along the Albert Canal which could possibly be used to gain entry to the tunnel. However, because of the extreme length and the fact that it was a drainage tunnel and offered great difficulty in getting through it, the Regimental commander and Lt. Col. McCollum considered it to be impractical to attempt to send men through it except as a last resort.
          Colonel Birks had the choice of three possible plans with which to gain control of the locks. The first plan was to send men through the lower tunnel in the fort to the canal. Here, boats would be dropped down to them from the upper passage at the point where both tunnels met the canal. These men would then cross to the canal and gain the tip of the island on the far side of the Maas Canal. The second plan was to send a platoon across the Albert Canal at the point where Company E had crossed earlier in taking Lanaye, and the send them north in an endeavor to seize the locks from the south. The third plan was to make use of the long tunnel.
          Colonel Birks, after consultation with Lt Col McCollum and 1st Lt. Edward M. Hill of the 3d Battalion, together with the two Belgian engineers, decided to combine the first and second plans. One squad was to cross the canal in the vicinity of the fort and two squads were to use the overland route from Lanaye; whichever Group arrived at the locks first would be supported by the arrival of the second Group. Thus at 1715 a squad from Company K under the command of Lt Grow of the 105th Engineer Battalion, worked crossed the Albert Canal by boats that were lowered from the upper tunnel. An engineer officer was sent because the locks were reported to be mined. The enemy who were protecting the locks were taken by surprise. One officer and four enlisted men were captured, and it was found that the locks had been prepared for demolition.
          In the meantime, the rest of the Company K platoon, which had been sent through the Company E area (Lanaye), arrived at the locks. At 0650 on the 12th of September, this platoon reported that it had captured approximately seventy-five prisoners. It was later revealed by the officer in charge of this enemy Group that he was commanding a task force which had been given the mission of counterattacking our position in the locks. Having set forth without reconnaissance, they had become confused and stumbled into our position sooner than they had expected. Our men allowed the enemy to enter a trap which had been quickly prepared for them. When the Germans entered the position, our men opened up on them with machine-gun fire from the front and a BAR from the rear. Result:
          79 captured
          10 killed
          6 wounded (taken to rear that night)
          4 wounded (died during the day)
          Not one man escaped. All were accounted for.
          In addition to intense enemy fire, the pitiful cries for aid during the day did not make the occupation of the locks any more pleasant for our men."

          Opmerking


          • #6
            Viel het liegen van de "leugeneer" nog een beetje mee.
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • #7
              De verovering van de Stop van Ternaaien. Zichtbare sporen.

              Last edited by Breur; 17 december 2014, 21:14.

              Opmerking

              Bezig...
              X