Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Oorlogsgraven in Maastricht en omstreken

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

    Is hierover, voor zover je weet dan wel is na te gaan, ooit contact geweest met de nabestaanden?
    Was (nog) niet mogelijk. Nabestaanden / rechthebbenden worden door de begraafplaatsadministratie vanwege privacy afgeschermd.
    Kiek ins nao bove !
    http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

    Opmerking


    • #32
      Als aanvulling bij mijn bericht over de ramp van 12 december 1944 te Nederweert-Ospel is mij door de afdeling Ospel van de Bond van Wapenbroeders onderstaande bericht uit het boek van Con van Nieuwenhoven, Hendrix, Nederweert, 2009 toegestuurd.
      Omdat de foto te klein is heb ik de tekst letterlijk overgetypt.


      Hij viel voor het vaderland

      19. Jac Schreurs

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht

        Was (nog) niet mogelijk. Nabestaanden / rechthebbenden worden door de begraafplaatsadministratie vanwege privacy afgeschermd.
        Volgende week zondag 29 oktober vindt dus de dodenherdenking plaats op de begraafplaats, aanvang 12.00 uur.
        In de week vooraf zullen er bij de ingangen bordjes worden opgehangen waarop nabestaanden opgeroepen worden het verhaal van hun oorlogsdode te vertellen, dat met het behoud van het graf kan zorgen voor een blijvende herinnering.

        Kiek ins nao bove !
        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

        Opmerking


        • #34
          27 oktober 2019: Jaarlijkse dodenherdenking
          van de oorlogsslachtoffers op de Gemeentelijke begraafplaats aan de Tongerseweg.



          Er zijn recent nog vier oorlogsgraven herontdekt. Voor een bijgewerkt overzicht in beeld van de nog aanwezige oorlogsgraven op ABM, klik hier

          U kunt ze natuurlijk ook ter plekke bezoeken en ze zullen rond de dodenherdenking ook gemakkelijk herkenbaar zijn aan de grote potten gele chrysanten die er dan op geplaatst zullen worden.

          Op de site van de werkgroep is nog veel achtergrondinformatie over de oorlogsslachtoffers en hun graven te vinden: klik hier
          Kiek ins nao bove !
          http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

          Opmerking


          • #35
            Het is alweer enige tijd geleden dat ik op MO het thema Oorlogsgraven aansneed, of beter: 'verzamelde'.

            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
            Op MO is al vaker het onderwerp Oorlogsgraven hier en daar aan de orde geweest, maar het is goed die gegevens eens bijeen te scharen.
            Het ging toen eigenlijk uitsluitend om graven van combattanten: geallieerde en Nederlandse troepen, of verzetsstrijders. Ik moet bekennen dat ik me toen niet realiseerde, dat er nog een tweede categorie slachtoffers was, namelijk al diegenen die direct ten gevolge van de oorlogshandelingen om het leven kwamen. Burgerslachtoffers dus. Het was Jef Bartelet, beter bekend vanwege zijn website Maastrichtse Gevelstenen, die daar toen op insprong en een vraagbaak bleek voor sommige individuele gevallen.

            Wel, Jef heeft sindsdien niet stil gezeten, zoals blijkt als je dit 'draadje' even vanaf de start doorneemt. Met vijf andere vrijwilligers (Harrie Bergers, Jules Bonnet, Andrew van Thor, Roger Pilmeijer en Patrick Leenders) heeft hij het grondig aangepakt en de burgeroorlogsgraven, voor zover die nog op de Algemene Begraafplaats te vinden waren, in kaart gebracht. Na jaren van onderzoek, inventariseren, schoonmaken, restaureren en beschrijven kreeg hij uiteindelijk zelfs de gemeente achter zich. Wie nu over de Algemene Begraafplaats loopt, kan de burgergraven herkennen aan een rond tinnen plaatje, dat verklaart dat het graf (voortaan) onder de zorg van de gemeente valt. In totaal zouden dat er 303 moeten zijn. Er zijn er echter in de afgelopen zeventig jaar reeds veel geruimd, omdat de grafrechten niet meer werden betaald, of omdat eventuele nabestaanden die dat zouden kunnen doen, niet meer te vinden waren. Zoals Jef zegt: 'Niet betaald, dan wegwezen!'.

            De erkenning door de gemeente garandeert nu, dat de resterende graven (60-70) nu permanent zijn. Ook is er nu op een centraal punt een grote plaquette aangebracht, waar deze overleden burgers - van baby tot opa - gememoreerd worden. Wie niet wil zoeken naar die tinnen plaatjes, moet eens over de begraafplaats lopen in de weken rond de lokale dodenherdenking rond Allerheiligen (1 november). Jef is dan met zijn vrijwilligers niet alleen druk geweest met alle graven weer een opknapbeurt te geven, ze plaatsen dan ook bij alle locaties een grote gele bolchrysant. Die zonnige bollen laten de omgeving oplichten en leiden je over het gehele terrein. Want in tegenstelling tot de militaire graven liggen de omgekomen burgers tussen hun stadsgenoten, onopvallend, behalve tijdens de dodenherdenking.

            Dat het initiatief van Jef Bartelet niet onopgemerkt is gebleven, blijkt uit een recent interview met hem door de redactie van het tijdschrift Terebinth

            Terebinthchapeau voor die werkgroep, die ondanks scepsis en aanvankelijke tegenwerking door koppig volhouden dit prachtige resultaat heeft behaald.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 10 maart 2020, 11:26. Reden: aanpassing aantal nog bestaande graven

            Opmerking


            • #36
              Ik sluit me aan bij de door Ingrid uitgesproken waardering. Ik heb een link naar de door de werkgroep opgestelde inventarisatielijst toegevoegd aan het artikel Lijst van oorlogsmonumenten in Maastricht op Wikipedia.

              Opmerking


              • #37
                Vrijwel wekelijks wandel ik over de begraafplaats Tongerseweg en eerlijk gezegd heb ik nooit stilgestaan bij (de graven van) de in posting #35 door Ingrid Evers aangehaalde burgerslachtoffers.

                Je kunt dus ziende blind zijn blijkt maar weer.
                Fantastisch dat ik daar nu op geattendeerd ben en waarschijnlijk deze week nog zal ik, om te beginnen, gaan speuren naar die 303 graven.

                De werkgroep verdient terecht alle lof
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #38
                  Click image for larger version  Name:	image_4584.jpg Views:	3 Size:	657,6 KB ID:	101379Bovenstaand het interview met Jef Bartelet in Terebinth 2020, nr. 1.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 10 maart 2020, 10:00.

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Vrijwel wekelijks wandel ik over de begraafplaats Tongerseweg (...) en waarschijnlijk deze week nog zal ik, om te beginnen, gaan speuren naar die 303 graven.
                    Het blijken er bij nader inzien nog slechts zestig tot zeventig te zijn, Pier, maar het hadden er 303 moeten wezen. Als je weer eens aan de wandel gaat, helpt het onderstaande hopelijk bij het zoeken:

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                    Bijzonder vind ik dat nu door het aanbrengen van een QR-code voor iedereen met een smartphone of tablet door het inscannen daarvan een soort digitale plattegrond van die burgergraven beschikbaar komt.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 maart 2020, 19:02. Reden: aantal graven gecorrigeerd

                    Opmerking


                    • #40
                      Dat schildje was me niet zo lang geleden al opgevallen, toen ik op de begraafplaats aan het fotograferen was voor het Wikipedia-artikel over de RegoutsClick image for larger version  Name:	195px-Maastricht%2C_grafkapel_Regout-Berger_%2802%29.jpg Views:	0 Size:	23,7 KB ID:	101385Click image for larger version  Name:	247px-Maastricht%2C_grafkapel_Regout-Berger_%2805%29.jpg Views:	0 Size:	26,9 KB ID:	101386Click image for larger version  Name:	152px-Maastricht%2C_grafkapel_Regout-Berger_%2810%29.jpg Views:	0 Size:	16,8 KB ID:	101387
                      Bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/C..._Regout-Berger

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers

                        We zitten hier met een technisch probleempje: wie niet is ingelogd, ziet niet de plaatjes die El Loco hierboven heeft geplaatst. Hij ziet alleen de link, en die werkt niet bij het aanklikken. Dat is natuurlijk jammer voor al die lezers die zich nooit hebben aangemeld, maar die wel regelmatig hier binnenvallen.

                        Het geldt overigens ook voor het interview met Jef Bartelet in posting @ 38. Het is alleen te lezen voor wie is ingelogd.

                        Misschien dat de technische staf hier iets op weet?
                        Ik heb erna gekeken en de rechten voor 'gastgebruikers' een beetje versoepeld, zodat voor alle forumbezoekers de postings attachments (MO breed) zichtbaar zijn
                        Logic will get you from A to Z,
                        Imagination will get you everywhere !

                        Opmerking


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                          Dat schildje was me niet zo lang geleden al opgevallen, toen ik op de begraafplaats aan het fotograferen was voor het Wikipedia-artikel over de Regouts
                          Mocht de familie meekijken, wil ik nogmaals waarschuwen voor de scheur in het dak van de grafkapel. Ieder jaar groeit daar een boompje uit waardoor de scheur steeds groter wordt en het regenwater binnen in de kapel vrij spel heeft. Actie gewenst voor het behoud van dit grafmonument.
                          Last edited by Jef-VMG; 11 maart 2020, 12:42.
                          Kiek ins nao bove !
                          http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
                            Mocht de familie meekijken, wil ik nogmaals waarschuwen voor de scheur in het dak van de grafkapel. Ieder jaar groeit daar een boompje uit waardoor de scheur steeds groter wordt en het regenwater binnen in de kapel vrij spel heeft. Actie gewenst voor het behoud van dit grafmonument.
                            De Stichting Grafkelder Regout, die eigenlijk niet over dit grafmonument gaat, is op de hoogte. Ik heb hun er twee weken geleden nog aan herinnerd. Zij hebben ook een sleutel, meen ik.

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
                              Ieder jaar groeit daar een boompje uit waardoor de scheur steeds groter wordt en het regenwater binnen in de kapel vrij spel heeft. Actie gewenst voor het behoud van dit grafmonument.
                              En ieder jaar probeert de Werkgroep Oorlogsgraven dat boompje weer te verwijderen. Maar dat is knap lastig als je die kleine kapel niet kunt betreden. Het ding moet er natuurlijk uit met wortel en tak, wil je die inwatering - die al jaren aan de gang is - doen ophouden en het dak repareren. Als je er een echt goed beeld van wilt krijgen: onderstaande link leidt je naar Loco's foto, maar dan op een pagina waar je er lekker op kunt inzoomen.

                              https://commons.wikimedia.org/wiki/C...erger_(02).jpg

                              Toch zonde van zo'n aardig monumentje?
                              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 maart 2020, 18:56.

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                                De Stichting Grafkelder Regout, die eigenlijk niet over dit grafmonument gaat, is op de hoogte. Ik heb hun er twee weken geleden nog aan herinnerd. Zij hebben ook een sleutel, meen ik.
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers
                                En ieder jaar probeert de Werkgroep Oorlogsgraven dat boompje weer te verwijderen. Maar dat is knap lastig als je die kleine kapel niet kunt betreden. (...)
                                Toch zonde van zo'n aardig monumentje?
                                Wie is dan nu wel de eigenaar?
                                De sleutel van de grafkelder is, naar nu blijkt, vermoedelijk boven water.
                                Is de reparatie voor kosten van de (onbekende) eigenaar?

                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X