Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Slager Ummels

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Slager Ummels

    Slager Ummels zat in het verzet. Iemand informatie over de mensen die voor hem werkten? Ik probeer de geschiedenis van mijn vader te reconstrueren.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door elyan Bekijk bericht
    Slager Ummels zat in het verzet. Iemand informatie over de mensen die voor hem werkten? Ik probeer de geschiedenis van mijn vader te reconstrueren.
    Misschien wat meer informatie geven, waar was de slagerij gevestigd, de geboortedatum van je vader en wat je nog meer wilt / kan vertellen
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #3
      Slager Ummels

      Ik ben het met parel eens.
      Dus beste elyan, graag wat meer informatie.
      In welke straat was slager Ummels gevestigd?
      Sommige archieven zijn niet openbaar; alleen maar voor directe familieleden.

      Heb je al het tweedelige boek (Het verborgen front) van A.P.M. Cammaert gelezen?

      Het verborgen front.
      Geschiedenis van de georganiseerde illegaliteit in de provincie Limburg tijdens de Tweede Wereldoorlog.
      Dat boekwerk is compleet als een PDF bestand te downloaden in 15 afzonderlijke delen.
      Meer informatie via:

      http://irs.ub.rug.nl/ppn/123909783 .

      Scroll tot onderaan de pagina om de afzonderlijke delen te downloaden en op te slaan op je computer.

      Heb je ook de archieven geraadpleegd in het RHCL (Sint Pieterstraat 7 Maastricht) en in het Centre Céramique (Plein 1992 Maastricht)?
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Is dit jouw vader ? J.W. Ummels (Giel)
        http://i98.photobucket.com/albums/l2...g?t=1290173901

        Sjef noemt hem hier op het forum in dit draadje.

        http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=1029


        " In 1943 gingen zich steeds meer verzetsmensen bij de LO aansluiten. De LO was opgedeeld in gewesten en deze weer in districten. Het district Maastricht kwam in oktober 1943 tot stand en deed veel nuttig werk. Twee districtsleiders van Maastricht werden daarbij door de Duitsers opgepakt en zijn in een concentratiekamp omgekomen: H. van den Brink en Th. Lokerman. Nog vijf andere Maastrichtse leden van de LO hebben dit met hun leven moeten bekopen: Hein Lochtman, kapelaan van de parochie Limmel,
        Edmond Houtappel, Hubertus Jamin en de broers Giel en Mathieu Ummels. Deze vijf zijn door een Maastrichtse vrouw verraden."

        Deze tekst vind je hier.

        http://www.zichtopmaastricht.nl/sour...reldoorlog.pdf
        Last edited by rikth; 19 november 2010, 15:06. Reden: toevoeging

        Opmerking


        • #5
          Slager Ummels

          Bedankt voor de aanvullingen, rikth.

          In de hoofdstukken van het boek 'Het verborgen front', vond ik de volgende passages over slager J.W. Ummels (was gevestigd in de Wolfstraat).

          Naderhand kwamen er, mede dank zij Lokerman, een aantal doorgangshuizen bij zoals de woningen van slager J.W. Ummels, H. Nijs, notaris H.J.H. Hoenen, politiebeambte E. van der Noordaa, mejuffrouw A. Musters, mevrouw J. Rademakers-Tuinstra, leraar J. Lamberts en E.R. von Geldern, vertegenwoordiger van de Joodsche Raad in Limburg.
          (Hoofdstuk 4; pagina 340)

          In tegenstelling tot de Mijnstreek lag het accent in Maastricht op de hulp aan volwassen joden, woonachtig in de regio.
          Mejuffrouw A. Musters haalde op verzoek van Van Mansum ook joden op in Amsterdam en Zutphen, die ze overdroeg aan J. Lokerman, J.H.A. Sorée, J. Lamberts, J.W. Ummels, P.F. Driessen en C.M.J. Laudy, beide laatsten uit Heerlen.
          J. Vrij bracht joden onder bij L. Nijs en mejuffrouw J. Pinkas of liet ze door P. Souren naar België smokkelen.
          Politiebeambte E. van der Noordaa en fotograaf G.F. Braun hielden zich voornamelijk bezig met het vervalsen van PB’s.
          Mejuffrouw Pinkas werkte samen met Braun.
          Haar woning lag in buurt van de Belgische grens.
          Zowel Amsterdamse als Maastrichtse joden verbleven er korte tijd. Pinkas bracht ze vervolgens naar een klooster in Luik.
          (Hoofdstuk 5; pagina 405)

          M.J. Hooghuis, een textielbewerker, had in een eerder stadium zijdelings hulp verleend aan de L.O.-medewerker J.W. Ummels, eigenaar van een slagerij in de Wolfstraat.
          Begin 1944 maakte Hooghuis kennis met de 25-jarige mevrouw A.E. Zeguers-Boere.
          Hij raakte met haar bevriend.

          Zeguers bezocht regelmatig L.O.-bijeenkomsten ten huize van Ummels en maakte kennis met Lokerman.

          De slagerij van Ummels fungeerde als contactadres.

          Eind april achtte Nitsch de tijd rijp om in te grijpen.
          De omgeving van de woning van Ummels werd afgezet door een Sipo-commando.

          Slager Ummels liet via een gevangenbewaarder weten, dat zij (mevrouw A.E. Zeguers-Boere) waarschijnlijk verantwoordelijk was voor het verraad.
          (Hoofdstuk 6-2; pagina 649 en meer)
          Last edited by SJEF †; 19 november 2010, 15:52. Reden: herstel schrijffoutjes
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Van die slager in de Wolfstraat (Ummels?) heb ik al eens wat meer gelezen, meen ik. Ik duik de boeken in....

            Opmerking


            • #7
              Er staat volgens mij ook ergens iets op MO, heer burgemeester. Even zoeken in het archief?

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                Van die slager in de Wolfstraat (Ummels?) heb ik al eens wat meer gelezen, meen ik.
                Ik duik de boeken in....
                Kijk eens naar het bericht #4 van rikth van 19-11 om 14:46 uur en de daar geplaatste URL's.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #9
                  Dat is dan dit bericht van SJEF waar Rikth ook aan refereert.

                  Kan inderdaad goed zijn dat ik het me daarvan herinner.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                    Eind april achtte Nitsch de tijd rijp om in te grijpen.
                    De omgeving van de woning van Ummels werd afgezet door een Sipo-commando.

                    Elyan, meer over Nitsch is hier te vinden.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door elyan Bekijk bericht
                      Slager Ummels zat in het verzet. Iemand informatie over de mensen die voor hem werkten? Ik probeer de geschiedenis van mijn vader te reconstrueren.
                      Enkele mensen hebben zich moeite gedaan. Heb je er wat aan ?

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door rikth Bekijk bericht
                        Enkele mensen hebben zich moeite gedaan. Heb je er wat aan ?
                        Van Elyan horen we niets meer
                        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X