Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto's uit de Tweede Wereldoorlog

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Omdat ik geen idee heb in welke topic de onderstaande link thuis hoort, zet ik het maar hier neer.
    Per toeval vond ik deze reportages van kinderen die een schoolreisje hebben gemaakt naar o.a. de Amerkiaanse begraafplaats in Margraten.
    Sommige zijn hilarisch; mocht iemand zich vervelen....


    http://www.limburg.nl/nl/html/algeme....asp?first=121
    Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

    Opmerking


    • #32
      Wijcker Brugstraat 1944.

      En een mooie foto uit de Wijcker Brugstraat 1944. Let eens op dat jongetje met de helm.
      Bestanden bijvoegen

      Opmerking


      • #33
        Die luifel is de huidige winkel van Schreurs Reformzaak of niet?
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #34
          Misschien dat Breur het exact weet!
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            Ik denk eerder voormalig Abels op 't hoekje aan de brug
            Het is Wijcker Brugstraat 60 en buren. Weet niet welke winkel er nu is.
            Bestanden bijvoegen

            Opmerking


            • #36
              En nog een totaalbeeld.

              En nog een totaalbeeld.
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #37
                Mooie foto`s, Breur!

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  Let eens op dat jongetje met de helm.
                  Ik sluit mij aan bij onze burgemeester. Heette dat jongetje net als jij, Breur? En heb je ook een meer exacte datum voor die foto?

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                    Ik sluit mij aan bij onze burgemeester. Heette dat jongetje net als jij, Breur? En heb je ook een meer exacte datum voor die foto?
                    Ik weet alleen dat het 1944 is. De Amerikaanse soldaten lopen in straf tempo verder. Ik denk dus tijdens de eerste bevrijdingsdagen. Puin is nog niet geruimd. Zelf was ik nog niet geboren. Kan toch zijn dat dat jongetje Breur heette, alhoewel ze in Wijck Broer zeggen.

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                      Ik sluit mij aan bij onze burgemeester. Heette dat jongetje net als jij, Breur? En heb je ook een meer exacte datum voor die foto?
                      Wellicht na het springen van de brug; gezien de ravage? Ik heb het dan natuurlijk over de foto met de jongen met de helm.

                      Opmerking


                      • #41
                        Wilhelminasingel 110-112

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        Er zijn wat aanvullende gegevens binnengekomen over de eerste foto die in deze discussie aan bod kwam [# 1]. De foto werd inderdaad genomen in de eerste oorlogdagen. Het betreft Belgische militairen van het door de Duitsers veroverde Fort Eben Emael (in totaal 2.000-3.000 man), die via Maastricht in gevangenschap werden gevoerd.

                        Op het adres Wilhelminasingel 112 (links op de foto) woonde toentertijd een familie Welling. Wat men daar precies uitdeelde, is niet bekend. Het kan brood zijn geweest, maar ook sigaretten of huishoudelijke artikelen, zoals zeep.

                        De Wellings waren niet de enigen die krijgsgevangen soldaten met een - al gauw door de Duitsers ongewenste - gift een hart onder de riem staken. Op de foto is op de traptreden van het toenmalige nummer 110 (rechts) een klein blond jongetje te zien, de toen vierjarige Wil Jansen. Op deze foto uit de eerste oorlogsdagen is het niet te zien, maar de heer Jansen herinnert zich levendig dat hij met zijn moeder op het bordes stond en dat zij dingen uitdeelde. De herinnering blééf levend, omdat moeder in later jaren er nog regelmatig over vertelde:

                        "Mijn moeder, een Belgische, haalde zoveel mogelijk etenswaren, sigaretten en chocolade bij de kruidenier Bronzwaer op de hoek. Ze bleef uitdelen totdat een Duitse sergeant ons na herhaalde bevelen om te stoppen met uitdelen, ons naar binnen joeg. Mijn moeder en ik stonden in de hal toen de sergeant zijn sabel onder de voordeur doorstak en probeerde onze voeten te raken. (...) Ze heeft mij later nog vaak verteld over de doortocht van die Belgische militairen van Fort Eben Emael."

                        De heer Jansen deelt mij mede dat deze foto en ook de andere in #1 behoort tot een hele serie. Ze werden gemaakt door Math. Knoben, toen een jonge amateurfotograaf, die later een fotoatelier in de Frankenstraat had. De foto is enkele jaren geleden ook gepubliceerd in Dagblad De Limburger.
                        Last edited by SJEF †; 18 augustus 2010, 14:32. Reden: Herstel QUOTE tag

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X