Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto's uit de Tweede Wereldoorlog

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Foto's uit de Tweede Wereldoorlog





    Op de spelletjespagina's van 'Boe is dit?' werden recent bijgaande foto's geplaatst (bijdrage nr. 12333). Het bleek te gaan om het pand Wilhelminasingel 110, maar de duiding van de plaatjes is nog niet zo eenvoudig, want wat zien we precies?

    Volgens de inzender zouden dit geïnterneerde Belgische militairen zijn bij een brooduitdeling voor een pand aan de Wilhelminasingel. Ook meent hij dat de eerste foto stamt uit de eerste oorlogsdagen, terwijl de tweede een datering heeft in 1941. En wat is de functie van dat pand?

    Duidelijk is dat het niet gaat om geïnterneerde soldaten, maar om krijgsgevangenen. Geïnterneerde soldaten kende Nederland alleen in de Eerste Wereldoorlog. Het waren Belgen, Fransen en Engelsen die in de eerste maanden van de oorlog aan de Duitsers wisten te ontsnappen en een toevlucht zochten in het niet bij de oorlog betrokken, neutrale Nederland.
    In de Tweede Wereldoorlog lag de situatie geheel anders en werden gevangen genomen militairen, Belgen maar ook Nederlanders, als krijgsgevangenen vervoerd naar speciale Duitse kampen (Stalag-Lager).

    Als ik een eerste beschrijving zou moeten maken van deze twee foto’s zou ik komen tot de volgende conclusies:
    1. De Belgische soldaten op de foto zijn krijgsgevangenen, onder begeleiding van Duitse soldaten op weg naar een kamp voor krijgsgevangen militairen.
    Die Duitsers zijn op de eerste foto niet te zien, tenzij de laatste figuur rechts mogelijk Duits is. (Hij lijkt een helm te dragen).
    2. Ambassades heeft Maastricht nooit gekend; wel is er sinds jaar en dag een Belgisch consulaat.
    Het pand Wilhelminasingel 110 had echter voor zover ik weet geen bijzondere functie.
    Deelden de toenmalige bewoners spontaan water, brood of andere levensmiddelen uit voor de deur? Volgens nieuwe inlichtingen van Breur was dat inderdaad het geval. Het zou verklaren waarom de soldaten als een ordeloze troep aanvallen om iets te bemachtigen.
    Op de tweede foto lijken zij te rennen om de rest van de colonne weer in te halen.
    De onverwachte uitdeling door Maastrichtse burgers verklaart waarschijnlijk de boosheid van de Duitse soldaat op de tweede foto.
    3. De foto’s zijn mijns inziens gemaakt door dezelfde auteur, bij dezelfde gelegenheid, op bijna hetzelfde moment, de eerste vanaf de eerste verdieping van het tegenover gelegen pand, de tweede op straatniveau. Vergelijk het openstaande raam boven de ingang van het pand; het staat op beide foto's op precies dezelfde wijze open.
    4. Dat laatste maakt het bijna zeker dat beide opnamen stammen uit de eerste oorlogsdagen, toen fotograferen van ‘militaire objecten’ nog niet verboden was en later schaarse fotorolletjes of glasplaten etc. nog voorhanden waren.
    5. Als de foto’s dateren uit 1941, dan horen zij hoogst waarschijnlijk tot de categorie van ‘de verborgen camera’. En dat maakt mij wel heel nieuwsgierig naar de herkomst.

    Er resteren nog wat vragen, zoals:
    a. waar komen de foto’s vandaan?
    b. waar komen datering en beschrijving vandaan (‘vrouw gooit pakje sigaretten’?);
    c. wie was de fotograaf (professioneel of amateur)?
    d. wie woonde(n) in het pand pal tegenover?
    e. wie woonden er in het pand Wilhelminasingel 110?
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 27 januari 2010, 10:57. Reden: aanpassing tekst

  • #2
    Wilhelminasingel 110

    Inmiddels heb ik enkele antwoorden gekregen.
    De foto's werden gemaakt door een jonge amateurfotograaf en zijn afkomstig van diens erfgenamen. De familie woonde niet op de Wilhelminasingel en de jongeman fotografeerde dus op straat, hetgeen in 1941 niet zonder risico was. Gezien het hoge standpunt van een der foto's moet hij echter ook toegang gehad hebben tot het tegenover nr. 110 gelegen pand. Hij maakte korte aantekeningen op de achterzijde van de afdrukken, notities die niet altijd helemaal correct zijn, maar als ooggetuigenverslag desondanks grote waarde hebben.

    Opmerking


    • #3
      Laatste foto van de betreffende locatie.

      Tekst op achterzijde foto: 1400 Engelschen- en Franschen gevangenen welke te voet van Calais komen.
      Bestanden bijvoegen

      Opmerking


      • #4
        Onderstaande foto werd genomen op 11 mei 1940. Hij is afkomstig uit de collectie van het NIOD en de beschrijving zegt dat krijgsgevangenen uit België (Belgen?) aankomen in Maastricht. Wie weet waar deze foto werd genomen?

        Opmerking


        • #5
          Bij de garage Fissette op 12 mei 1940 en een ander mag dan zeggen waar dat is !
          Last edited by Breur; 27 januari 2010, 12:24.

          Opmerking


          • #6
            Garage Fisette lag aan de Scharnerweg 165.
            Hieronder een meer aktuele foto.

            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Maar .... Sjef WAAR staan deze mannen ?
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #8
                geen spelletjes, graag!

                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Bij de garage Fissette op 12 mei 1940 en een ander mag dan zegen waar dat is !
                Breur, dit is een serieuze vraag. Het is niet de bedoeling dat er hier een beetje op los geraden wordt, want dit topic staat onder Tweede Wereldoorlog en niet onder Ammezaasie! Als jij dus weet waar die garage precies was en waar die soldaten precies staan, dan hoor ik dat graag.

                Opmerking


                • #9
                  Niet zo streng ! Kruising Heerderweg - Scharnerweg - Meerssenerweg - Akerstraat. Bij de oude overweg.
                  Bestanden bijvoegen

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                    Niet zo streng ! Kruising Heerderweg - Scharnerweg - Meerssenerweg - Akerstraat. Bij de oude overweg.
                    Een beetje streng moet wel, Breur, want anders wordt het hier net zo'n kermis als bij ammezaasie en raken we elke geloofwaardigheid kwijt. En dat is jammer van al het werk dat we erin steken.

                    Ik heb vier jaar op de huidige Akerstraat gewoond, maar volgens mij ziet het er tegenwoordig heel anders uit. Kun je mij zeggen aan welke straat de huizenrij op de achtergrond staat en waar de fotograaf staat? Of in welke kompasrichting de foto is genomen? Misschien dat ik het dan beter begrijp.

                    Opmerking


                    • #11
                      Volgens mij (maar ik kan mij vergissen) staan de mannen verzameld bij de ingang van de oude passarel en worden afgevoerd richting Meerssenerweg. De huizen op de achtergrond zijn de huizen aan de Parallelweg.
                      Last edited by Breur; 27 januari 2010, 13:39.

                      Opmerking


                      • #12

                        De garage Fisette in 1944.
                        Scharnerweg 119.


                        De foto is genomen op 21 september 1944, een week na de bevrijding van Maastricht.

                        Het dak van garage Fisette is beschadigd, veel dakpannen zijn eraf, maar het huis is nog wel bewoond, getuige de Nederlandse vlag met oranje wimpel.
                        De soldaten die enigszins vermoeid en niet in strakke formatie over de spoorwegovergang lopen zijn Amerikaanse infanteristen, waarschijnlijk van het 30e infanterie divisie "Old Hickory", dat een belangrijke rol speelde bij de bevrijding van Maastricht.
                        Op de uniformen kan men nergens insignes ontdekken, maar dat kan wel kloppen, want ook nu nog draagt het Amerikaanse leger in actieve oorlogs- en gevechtssituaties geen onderscheidingstekens, zelfs de generaal loopt erbij als gewoon soldaat.

                        Dit pand stond op de kruising Meersenerweg-Scharnerweg-Heerderweg met het station aan de ene kant en het begin van de Akerstraat aan de andere kant.
                        Het spoorwegpersoneel draagt vooroorlogse kleding.
                        De rails sluiten niet (meer) aan op een wissel, maar de primaire hoofdlijn is wel in orde.
                        Onder de rails zijn de houten dwarsliggers (bielzen) weggehaald die in jaren daarvoor opgestookt zouden kunnen zijn.
                        Rond 1950 is het huis afgebroken, waarschijnlijk om de overweg te verbreden.

                        De reclame op het huis is voor de automerken Ford en Lincoln die in Maastricht vertegenwoordigd werden door het garagebedrijf van N. Fissette & Zn., gevestigd aan de Scharnerweg 119 (onjuist) en 165 en aan de Kapoenstraat 5.
                        Last edited by SJEF †; 28 januari 2010, 04:34. Reden: onjuistheid ontdekt
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                          Maar dat is niet hetzelfde pand van je andere foto, waar nu Jan Jacobs in huist
                          Dat is correct, olijfje.
                          De grote z/w foto van 21 september 1944, is het adres Scharnerweg 119.
                          Dat pand is rond 1950 afgebroken.

                          De grote kleurenfoto verwijst naar het pand Scharnerweg 165, waar ook een garage was van Fisette & Zn..
                          Naderhand overgenomen door Jacobs.
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                            Maar dat is niet hetzelfde pand van je andere foto, waar nu Jan Jacobs in huist
                            Dit pand - nu Garage Jan Jacob - was het pand waar onderdelen door Fissette werden verkocht.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                              (..)
                              Dit pand stond op de kruising Meersenerweg-Scharnerweg-Heerderweg met het station aan de ene kant en het begin van de Akerstraat aan de andere kant.
                              Het spoorwegpersoneel draagt vooroorlogse kleding.
                              De rails sluiten niet (meer) aan op een wissel, maar de primaire hoofdlijn is wel in orde.
                              Onder de rails zijn de houten dwarsliggers (bielzen) weggehaald die in jaren daarvoor opgestookt zouden kunnen zijn.
                              Rond 1950 is het huis afgebroken, waarschijnlijk om de overweg te verbreden.
                              (..)
                              Sjef,

                              Even nog voor de juiste locatie (geprojecteerd naar de huidige straten).
                              Bedoel je met "kruising Meersenerweg-Scharnerweg-Heerderweg" de huidige Duitse Poort, of bestond de (huidige) Duitse Poort toen nog niet en was de huidige spoorwegovergang "Duitse Poort" toen pakweg 100m noordelijker, ongeveer zowat boven op de huidige tunnel van de Scharnerweg??

                              Wat ik mij namelijk afvraag, en ik hoop dat ik het goed verwoord, is welke huizenrij ik achter die krijgsgevangen zie?
                              Zijn dat achtergevels van het Oranjeplein, of de gesloopte voorgevels aan de Meerssenerweg?

                              Ik zit met die vraag, want als ik naar het spoor kijk, en de locatie is zowat boven de huidige tunnel van de Scharnerweg, dan mis ik de Koepelkerk.
                              Die kerk, in 1921 al ontworpen (Alphons Boosten), is inderdaad pas in 1953 gereed gekomen.
                              Dat zou dus betekenen dat al hele huizenrij, achter de krijgsgevangen, inclusief garage Fisette, NA 1950 gesloopt zijn voor de Koepelkerk en niet voor "de overweg te verbreden".
                              Dus hoe dan ook, ik kan die foto's gewoon niet plaatsen, maar dat kan aan mij liggen.



                              Uit welk jaar is dan de (kleuren)miniatuur van Breur in #9?
                              En waar is die huizenrij die ik bedoel op de miniatuur?
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X