Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Aussendienststelle Maastricht van de RSHA

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Pier
    replied
    Om bovenstaand verhaal 'compleet' te maken, bijgaand een foto van het betreffende pand Wilhelminasingel 71 te Maastricht (Huis met balkon en 'boog')

Foto d.d. 16 febr. 2010

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Foto van Sipo in Maastricht

Helaas weet ik niet de juiste herkomst van de foto.
    De foto is mij ter hand gesteld door een collega

Leave a comment:

• SJEF †
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Wie zoekt zal vinden.

Het 'boekje' waaruit ik gekopieerd heb is het het proefschrift van
    Alfred Paul Marie CAMMAERT (geb. 29/11/1955 te Swalmen) en door hem verdedigd op 28 april 1994 op de Rijksuniversiteit Grongingen.

De titel van het proefschrift is "Het verborgen front".
    Lees hoofdstuk Bestrijding van de illigaliteit (blz. 548-557)
    Proefschrift 'het verborgen front'.
    Voor degenen die het proefschrift als PDF hebben gedownload:
    Het staat vanaf pagina 606 PDF (met paginanummer 551); hoofdstuk 6a.
    Het complete boek als PDF, via onderstaande URL.

http://irs.ub.rug.nl/ppn/123909783 .
    Last edited by SJEF †; 19 februari 2010, 18:39.

Leave a comment:

• Rubke
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    PS. Wat is de KMAR?
    gokje, Koninklijke Marechaussee
    http://www.defensie.nl/marechaussee/

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Wie zoekt zal vinden.

Het 'boekje' waaruit ik gekopieerd heb is het het proefschrift van
    Alfred Paul Marie CAMMAERT (geb. 29/11/1955 te Swalmen) en door hem verdedigd op 28 april 1994 op de Rijksuniversiteit Grongingen.

De titel van het proefschrift is "Het verborgen front".
    Lees hoofdstuk Bestrijding van de illigaliteit (blz. 548-557)

KMAR is de gangbare afkorting van Koninklijke Marechaussee.
    Last edited by Pier; 16 januari 2010, 16:35.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Paul Bronzwaer

Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Hierbij kwam ik een site tegen,
    http://www.zichtopmaastricht.nl/sour...reldoorlog.pdf
    waaraan o.a. jouw naam was verbonden.
    Lieve hemel, waar je een mens al niet tegenkomt in de literatuuropgaven! Inderdaad was ik lid van de redactie van de Waanders-uitgave Ach Lieve Tijd Maastricht, Twintig eeuwen Maastricht, twintig afleveringen die tussen 1994 en 1996 maandelijks uitkamen. Wie het toen niet heeft gekocht: het is nu voor echt een habbekrats in de ramsj te krijgen op de website van Waanders. (En nee, daar verdien ik niets aan!).

Redactieleden houden in de gaten of de teksten die binnenkomen deugen, behoorlijk geschreven en interessant zijn. Deze specieke aflevering - eigenlijk ons 0-nummer - is in 1994 geschreven door drs. Paul Bronzwaer, vorig jaar gepromoveerd op een aan Maastricht in de Tweede Wereldoorlog.

PS. Wat is de KMAR?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 1 juli 2014, 11:04. Reden: aanvulling tekst

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Bronvermeldingen

Hallo Pier, waar heb je deze tekst opgedoken? Ook als hij van jouzelf is, zou ik (en met mij anderen) dat willen weten. Zonder bronvermelding kan ik er als historicus bij gelegenheid niet naar verwijzen en dat is jammer!
    Ingrid,

omdat ik nauwelijks kan wachten om komende week het boekje te vinden waaruit ik mijn informatie heb, kon ik het niet laten om op internet alvast op zoek te gaan naar bevestiging van het verhaal uit andere hoek.
    Hierbij kwam ik een site tegen,
    http://www.zichtopmaastricht.nl/sour...reldoorlog.pdf
    waaraan o.a. jouw naam was verbonden.

In dit artikel wordt verder het navolgende bevestigd
    "Kort na de capitulatie van Nederland manifesteerden zich de twee Duitse
    veiligheidsorganen: de SD of Sicherheitsdienst (veiligheidsdienst), en de
    Sicherheitspolizei of SIPO (veiligheidspolitie). Ze ressorteerden onder de Harster.

Deze richtte in augustus 1940 zes Aussendienststellen op waarvan één in Maastricht. Die
    werd gevestigd in het pand Wilhelminasingel 71."
    en
    "De chef van de Aussendienststelle Maastricht was Hauptscharführer (een soort sergeant-majoor) Max R. Ströbel. Zijn plaatsvervanger was Unterscharführer (korporaal) Erich Elsholz. Beiden woonden in een gevorderd pand aan de Observantenweg 39."

Verder heb ik mij gebaseerd op een persoonlijk gesprek dat ik had met de schrijver en Tweede-Wereldoorlog-historie-geinteresseerde Bert Spoelstra, die mij uitvoerig verslag deed van een rondleiding die hij heeft mogen krijgen van een lid van de KMAR in het betreffende pand Wilhelminasingel 71.

Hij vertelt met eigen ogen de inkervingen te hebben gezien in de ten tijde van de bezetting in gebruik zijnde mini-cellen, incl. de 'watercel'.
    Hij heeft later nog geprobeerd de celdeuren te achterhalen.
    Last edited by Pier; 6 mei 2019, 11:17.

Leave a comment:

• burgemeester
    replied
    Zeer interessant stuk, Pier!

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Hallo Pier, waar heb je deze tekst opgedoken? Ook als hij van jouzelf is, zou ik (en met mij anderen) dat willen weten. Zonder bronvermelding kan ik er als historicus bij gelegenheid niet naar verwijzen en dat is jammer!
    Dat is een goede.
    Die vraag had ik helaas niet verwacht, maar ze is terecht. Ik heb het gelezen in een boekje en de relevante bladzijden eruit gekopieerd. Verder heb ik daarna bekenden gevraagd of zij hier iets vanaf wisten en werd mij mn. het pand Wilhelminasingel 71 gewezen en verteld over de toestand in de kelder ten tijde van de huisvesting van de KMAR.

Hoewel ik je nu niet à la minute kan vertellen hoe het boek heet waaruit ik de meest relevante informatie heb gehaald, kan ik dat wel in de loop van volgende week achterhalen.

Dus wordt vervolgd.......
    Last edited by Pier; 6 mei 2019, 11:15.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Bronvermelding: niet vergeten!

Leave a comment:

Bezig...
X