Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Aussendienststelle Maastricht van de RSHA

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Foto van Sipo in Maastricht

    Helaas weet ik niet de juiste herkomst van de foto.
    De foto is mij ter hand gesteld door een collega


    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Wie zoekt zal vinden.

    Het 'boekje' waaruit ik gekopieerd heb is het het proefschrift van
    Alfred Paul Marie CAMMAERT (geb. 29/11/1955 te Swalmen) en door hem verdedigd op 28 april 1994 op de Rijksuniversiteit Grongingen.

    De titel van het proefschrift is "Het verborgen front".
    Lees hoofdstuk Bestrijding van de illigaliteit (blz. 548-557)
    Proefschrift 'het verborgen front'.
    Voor degenen die het proefschrift als PDF hebben gedownload:
    Het staat vanaf pagina 606 PDF (met paginanummer 551); hoofdstuk 6a.
    Het complete boek als PDF, via onderstaande URL.

    http://irs.ub.rug.nl/ppn/123909783 .
    Last edited by SJEF †; 19 februari 2010, 19:39.

    Leave a comment:


  • Rubke
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    PS. Wat is de KMAR?
    gokje, Koninklijke Marechaussee
    http://www.defensie.nl/marechaussee/

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Wie zoekt zal vinden.

    Het 'boekje' waaruit ik gekopieerd heb is het het proefschrift van
    Alfred Paul Marie CAMMAERT (geb. 29/11/1955 te Swalmen) en door hem verdedigd op 28 april 1994 op de Rijksuniversiteit Grongingen.

    De titel van het proefschrift is "Het verborgen front".
    Lees hoofdstuk Bestrijding van de illigaliteit (blz. 548-557)



    KMAR is de gangbare afkorting van Koninklijke Marechaussee.
    Last edited by Pier; 16 januari 2010, 17:35.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Paul Bronzwaer

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Hierbij kwam ik een site tegen,
    http://www.zichtopmaastricht.nl/sour...reldoorlog.pdf
    waaraan o.a. jouw naam was verbonden.
    Lieve hemel, waar je een mens al niet tegenkomt in de literatuuropgaven! Inderdaad was ik lid van de redactie van de Waanders-uitgave Ach Lieve Tijd Maastricht, Twintig eeuwen Maastricht, twintig afleveringen die tussen 1994 en 1996 maandelijks uitkamen. Wie het toen niet heeft gekocht: het is nu voor echt een habbekrats in de ramsj te krijgen op de website van Waanders. (En nee, daar verdien ik niets aan!).

    Redactieleden houden in de gaten of de teksten die binnenkomen deugen, behoorlijk geschreven en interessant zijn. Deze specieke aflevering - eigenlijk ons 0-nummer - is in 1994 geschreven door drs. Paul Bronzwaer, vorig jaar gepromoveerd op een aan Maastricht in de Tweede Wereldoorlog.

    PS. Wat is de KMAR?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 1 juli 2014, 12:04. Reden: aanvulling tekst

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Bronvermeldingen

    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Hallo Pier, waar heb je deze tekst opgedoken? Ook als hij van jouzelf is, zou ik (en met mij anderen) dat willen weten. Zonder bronvermelding kan ik er als historicus bij gelegenheid niet naar verwijzen en dat is jammer!
    Ingrid,

    omdat ik nauwelijks kan wachten om komende week het boekje te vinden waaruit ik mijn informatie heb, kon ik het niet laten om op internet alvast op zoek te gaan naar bevestiging van het verhaal uit andere hoek.
    Hierbij kwam ik een site tegen,
    http://www.zichtopmaastricht.nl/sour...reldoorlog.pdf
    waaraan o.a. jouw naam was verbonden.

    In dit artikel wordt verder het navolgende bevestigd
    "Kort na de capitulatie van Nederland manifesteerden zich de twee Duitse
    veiligheidsorganen: de SD of Sicherheitsdienst (veiligheidsdienst), en de
    Sicherheitspolizei of SIPO (veiligheidspolitie). Ze ressorteerden onder de Harster.


    werd gevestigd in het pand Wilhelminasingel 71."
    en
    "De chef van de woonden in een gevorderd pand aan de Observantenweg 39."

    Verder heb ik mij gebaseerd op een persoonlijk gesprek dat ik had met de schrijver en Tweede-Wereldoorlog-historie-geinteresseerde Bert Spoelstra, die mij uitvoerig verslag deed van een rondleiding die hij heeft mogen krijgen van een lid van de KMAR in het betreffende pand Wilhelminasingel 71.

    Hij vertelt met eigen ogen de inkervingen te hebben gezien in de ten tijde van de bezetting in gebruik zijnde mini-cellen, incl. de 'watercel'.
    Hij heeft later nog geprobeerd de celdeuren te achterhalen.
    Last edited by Pier; 6 mei 2019, 12:17.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Zeer interessant stuk, Pier!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Hallo Pier, waar heb je deze tekst opgedoken? Ook als hij van jouzelf is, zou ik (en met mij anderen) dat willen weten. Zonder bronvermelding kan ik er als historicus bij gelegenheid niet naar verwijzen en dat is jammer!
    Last edited by Pier; 6 mei 2019, 12:15.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Bronvermelding: niet vergeten!

    Hallo Pier, waar heb je deze tekst opgedoken? Ook als hij van jouzelf is, zou ik (en met mij anderen) dat willen weten. Zonder bronvermelding kan ik er als historicus bij gelegenheid niet naar verwijzen en dat is jammer!

    Leave a comment:


  • Pier
    started a topic Aussendienststelle Maastricht van de RSHA

    Aussendienststelle Maastricht van de RSHA

    Sicherheitspolizei (SiPo) en de Sicherheitsdienst (S.D.) in Maastricht

    Het Reichssicherheitshauptamt (R.S.H.A) werd in 1939 opgericht na de samenvoeging van de Sicherheitspolizei (SiPo) en de Sicherheitsdienst (S.D.).
    Het personeel van de R.S.H.A droeg een grijs S.S.-uniform met S.D.-ruit.
    Omdat "het volk"door het dragen van dezelfde uniformen geen verschil meer zag tussen SiPo en S.D. werd er in de volksmond uitsluitend gesproken over de S.D. en was de term SiPo nauwelijks gangbaar.

    Tot september 1940 maakte Maastricht deel uit van het Einsatzkommando IV van de SiPo. Onder Einsatzkommando IV viel toen niet alleen Maastricht, maar ook Den Bosch.
    In september 1940 vond er een reorganisatie plaats van de in Nederland gestationeerde Duitse politie en kreeg Maastricht een afzonderlijke Aussendienststelle.




    - Het opsporen van politieke tegenstanders, spionage en verzet;
    - Het verschaffen van inlichtingen en opsporen van aangelegenheden zoals arbeidsinzet en het luisteren naar verboden radio-uitzendingen;
    - Kennis nemen van ontwikkelingen rond kerkelijke aangelegenheden;
    - Het registeren en later opsporen van Joden;
    - Tegengaan van contraspionage en hulp aan de vijand.

    In 1942 vonden er in de Aussendienststelle Maastricht enkele personele mutaties plaats.


    H. Conrad, die eerder werkzaam was in Leeuwaarden, werd in Maastricht belast met de opsporing van Joden.
    W.K.F.W. Micheels werd belast met de Kerkelijke aangelegenheden.
    De meesten, waaronder R.H.G. Nitsch en W. Schneider, hielden zich bezig met het opsporen van politieke tegenstanders, (contra)spionage, verzet en hulp aan de vijand.
    Uiteindelijk waren in de Aussendienststelle Maastricht 32 mensen werkzaam, waarvan twintig Duitsers.

    Tot december 1940 was het bureau van de Aussendienststelle Maastricht gevestigd op de hoek Wilhelminasingel/Stationsstraat, boven het toenmalige hotel Willems.
    Momenteel is daar reisbureau Arke gevestigd, Stationsstraat 52 te Maastricht. Eind jaren zeventig/begin jaren tachtig was de districtsrecherche van de Rijkspolitie op de bovenverdieping van dit pand gevestigd.

    In 1941 werd de Aussendienststelle gehuisvest in het zogenaamde "Witte Huis" op de hoek Prins Bisschopssingel en de Lambertuslaan.

    Daarna , tot 7 september 1944, werd een pand betrokken van een gedeporteerde Joodse familie op de Wilhelminasingel (thans Wilhelminasingel 71).
    In dit pand heeft later nog de staf van de Koninklijke Marechaussee brigade Maastricht gezeten. Momenteel is dit pand verhuurd aan studenten.
    De meeste SiPo-leden woonden in die jaren op de Observantenweg (St. Pieter) waar zij enkele huizen hadden gevorderd.

    Met name in het pand aan de Wilhelminasingel hebben zich gruwelijke taferelen afgespeeld.
    Al gauw deden verhalen over folteringen de ronde, waarbij er sprake was van het feit dat deze martelingen zich hoofdzakelijk afspeelden in de folterkamers 7 en 11.
    In de kelder waar enkele piepkleine ruimtes cq opbergkasten omgebouwd tot cellen. In die ruimtes kon met vaak nauwelijks staan of zitten. In een ruimte/cel stond ongeveer 1 meter (ijskoud) grondwater. Een langer verblijf in deze cellen was niet aan te raden.


    Toen de KMAR het pand in gebruik had werden deze deuren en ingekraste getuigenissen wellicht niet gekoesterd, maar wel ongemoeid gelaten. Een deel werd gebruikt om archiefkasten weg te zetten. Toen het pand echter werd verkocht en omgebouwd werd tot kamerverhuurbedrijf werden de cellen definitief ontmanteld en de massief houten celdeuren eruit gehaald.
    Last edited by Pier; 6 mei 2019, 12:14.
Bezig...
X