Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wehrmachtkommandantur in Maastricht en de Schutzgruppen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ingrid M.H.Evers
    replied



    Maastricht bezetaastricht en Luik bezet, waarvan de inhoudsopgave op verschillende plaatsen op Internet te vinden is: http://www.shclimburg.nl/sites/shcli...0def_p1-15.pdfOrtskommandantur (p. 100).

    Overigens moet men zich realiseren, dat het hier gaat om een overzichtsgeschiedenis. De auteur kon niet tot in details het dagelijks reilen en zeilen van bijvoorbeeld de Ortskommandantur beschrijven. Dat was op de eerste plaats niet zijn insteek en het is zeer de vraag of het wat betreft (niet) aanwezige bronnen sowieso mogelijk zou zijn geweest. Het is een godswonder dat in Nederland uit deze periode nog zoveel bewaard is gebleven. In Luik ving Bronzwaer bij de provinciale afdeling van het Nationaal Archief volledig bot. Bij het provinciaal archief constateerde hij dat het voor de periode 1940-1945 'nagenoeg voor honderd procent onvolledig was' (vgl. dat eens met het Rijksarchief in Limburg!) en het aantal bewaarde stukken bij het Stads
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 27 november 2018, 14:19.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Wie was soldaat J. Angermeyer en was er dan toch een Schutzgruppe in Maastricht? Voorlopig (!) zit ik even op een dood spoor...
    Noch op wiewaswie.nl (maar maakt dat gegevens uit 1938 en later openbaar?), noch op Delpher iets gevonden over een J. Angermeyer. Wel is er kort voor de oorlog sprake van een ir. Angermeyer als 'vertegenwoordiger van de Duitse kolonie in Maastricht.' https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...mpeg21%3Aa0220.
    Dan heeft die heer hier kennelijk gewoond en gaat het mogelijk om zijn zoon. In het Adresboek van Maastricht 1938 staat een J.H.J. Angermaijer, procuratiehouder, Hertogsingel 27b. MIsschien ook een spoor?

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
    Klopt, het gedrag van de plaatselijke autoriteiten is eigenlijk een aparte draad waard.
    Stukken betreffende soldaat J. Angermeyer van de Schutzgruppe Maastricht, vallende onder de Wehrmachtkommandantur Maastricht

    Identificatie nummer
    MF_180

    Datering
    1942-1943

    Link
    http://www.archieven.nl/nl/search-mo...ew=inv2#MF_180

    Behoort tot archief
    001 Wehrmachtbefehlshaber in den Niederlanden

    Link
    Naar archief

    Toegang
    Deze stukken zijn beperkt openbaar. Zij zijn slechts raadpleegbaar na verkregen toestemming van de directeur van het NIOD. Voor bezoekers die deze toestemming willen hebben, ligt een formulier bij de balie van de studiezaal van het NIOD.

    ++++++

    Waar gaat dit over???
    Wie was soldaat J. Angermeyer en was er dan toch een Schutzgruppe in Maastricht??


    Voorlopig (!!) zit in even op een dood spoor.......

    Leave a comment:


  • Ivo M
    replied
    Klopt, het gedrag van de plaatselijke autoriteiten is eigenlijk een aparte draad waard.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    In het archief van de gouverneur 1914-1944 bij het RHCL lees ik, dat de eerste anderhalf jaar de Duitsers hun best deden de bevolking voor zich in te nemen, eerst daarna stuurden zij een andere koers. In dat archief zitten onder meer dossiers over de werkrelaties tussen burgemeesters en Duitse overheden.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 november 2018, 00:52.

    Leave a comment:


  • Ivo M
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Geweldig interessant, Pier. Ik geloof niet dat over deze bezettingsmaatregelen voor Maastricht ooit is geschreven. Het is een van de vele blinde vlekken in de plaatselijke geschiedenis. Als ik het goed begrijp, zou er wat betreft de burgerbevolking het een en ander terug te vinden moeten zijn in het jaarverslag van de gemeente en het Sdecretariearchief (RHCL). Totdat in 1941 Michiels van Kessenich werd vervangen door de NSB-burgemeester Peeters, zal zeker gepoogd zijn een eerlijk verslag te geven.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Geweldig interessant, Pier. Als ik het goed begrijp, zou er wat betreft de burgerbevolking het een en ander terug te vinden moeten zijn in het jaarverslag van de gemeente en het Secretariearchief (RHCL). Totdat in augustus 1941 Michiels van Kessenich werd vervangen door de NSB-burgemeester Peeters, zal zeker gepoogd zijn een eerlijk verslag te geven.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 november 2018, 19:55.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Op 5 augustus 1940 meldt de Limburger Koerier:

    OFFICIEELE MEDEDEELINGEN
    Nieuwe Kommandantur te Maastricht.
    MAASTRICHT.

    De Kommandantur te Maastricht maakt bekend:
    Sinds 20 Juli 1940 is te Maastricht gevestigd de Feldkommandantur 724. welke tevens optreedt als Wehrmacht-Kommandantur voor de provincie Limburg. Zij staat onder bevel van
    Oberstleutnant Lang.
    De Kommandantur is gevestigd in het pand Vrijthof No. 19.
    De Wehrmachtskommandantur behandelt alleen militaire zaken.
    De behartiging van de belangen der burgerlijke bevolking behoort niet tot de werkzaamheden van de Kommandantur, maar berust bij de burgemeesters, gemeentebesturen of andere plaatselijke overheden. Dezen krijgen daarvoor hun aanwijzingen van den Commissaris der Provincie, die op zijn beurt zich richt naar de opdrachten van den Rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied.
    De Feldkommandantur ls geopend dagelijks van 9 tot 12 uur.


    Het lijkt er dus op dat Major von Battenwerffer begin augustus 1940 al is vervangen door Oberstleutnant Lang.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    In de Limburger Koerier van 2 augustus 1940 lezen we dat de nieuwe Feldkommandantur 724, gevestigd Vrijthof no. 19, dagelijks geopend is van 09.00-12.00 uur.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Wie was eigenlijk de hoogste Duitse militaire autoriteit in Maastricht?

    In een krantenartikel van 31 mei 1940 van het Godsdienstig-Staatkundig Dagblad (https://resolver.kb.nl/resolve?urn=d...2:mpeg21:a0055dezer dagen een bijeenkomst belegd [was] van burgemeesters uit Zuid- Limburg, ressorterende onder het ambtsgebied van de Ortskommandantur Heerlen.

    Leave a comment:


  • Ivo M
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Gek genoeg wordt Sint Maartenspoort als niet meer bestaand genoemd in het Straatnamenboek van Panhuijsen en co.
    Ik heb die straat nog van buiten moeten leren toen ik bij de post werkte. Googlemaps geeft bij het adres Sint Maartenspoort 2 gewoon het besproken pand op. Een foutje van Panhuijsen en co dus.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
    De Sint Maartenspoort bestaat nog altijd. Het is inderdaad het straatje waar de muziekschool gevestigd is.
    Gek genoeg wordt Sint Maartenspoort als niet meer bestaand genoemd in het Straatnamenboek van Panhuijsen en co.

    Leave a comment:


  • Ivo M
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Wehrmachtkommandantur



    Waar was de Wehrmachtkommandantur in Maastricht eigenlijk gevestigd?

    Volgens Delpher was dat aan de St. Maartenspoort 2 te Maastricht, zoals uit onderstaand krantenartikel blijkt.

    Click image for larger version Name:	540.jpg Views:	2 Size:	60,7 KB ID:	100812

    Als de Schutzgruppen (in (Zuid-)Limburg) gelieerd waren aan de Wehrmachtkommandantur in Maastricht zou het goed mogelijk zijn dat men zich daar heeft moeten melden.
    Maar, waar is de Sint Maartenspoort no. 2 ??
    Bij mijn weten bestaat die straatnaam niet (meer).

    Op de website http://www.wikiwand.com/nl/Bevrijdin...stricht_(1944)
    De Sint Maartenspoort bestaat nog altijd. Het is inderdaad het straatje waar de muziekschool gevestigd is. Dit gebouw heeft ook het formaat en de indeling die voor de funktie van Whermachtkommandantur geschikt zou zijn.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Wat was de Schutzgruppe?

    Bij het NIOD berust onder nummer 249-0182 een 'Dossier Deutsche Schutzgruppe.'

    In de inventaris is sprake van een nr. a1: Nota van de PRA-'s Gravenhage over de Deutsche Schutzgruppe, opgericht in 1941 en bestemd voor de [bescherming/bewaking van] openbare gebouwen, bruggen e.d., maar in Juni 1944 ingedeeld bij de Wehrmacht, zonder datum.

    Het lijkt mij dat die Schutzgruppen dus overal aanwezig waren, maar vanwege hun specifieke taak weinig sporen hebben achtergelaten.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 november 2018, 18:38.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Melden van mannelijke Rijksduitsers

    Tot mijn niet geringe verbazing kon ik geen enkele Duitse 'dienst' vinden in de telefoonboeken van 1940-1944, en dat geldt kennelijk voor heel Nederland. Toch moeten er brochures of boekjes met gegevens z\ijn geweest, al was het maar voor de Duitsers zelf.

    Voortbordurend op de term Ortskommandantur heb ik eens een beetje gedelpherd met 'Ortkommandantur prox Maastricht' (1940-1944) en dat leverde 34 artikelen op. En daarbij is het verhaal van de Rijksduitsers prominent te volgen! https://www.delpher.nl/nl/kranten/re...4%22)&coll=ddd
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 november 2018, 17:22.

    Leave a comment:

Bezig...
X