Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Afmelden Militairen in het begin van de tweede wereldoorlog

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Afmelden Militairen in het begin van de tweede wereldoorlog

    Mij Vader was bij het begin van de 2e wereldoorlog gelegerd in de Peel Maaslinie. Deze heeft geen weerstand geboden bij de inval van de Duitsers op 10 mei 1940. Hij is toen met vele andere militaire voor de Duitsers gevlucht en kwam in Duinkerken terecht. Daar is hij met 1450 Nederlandse Militairen op het schip de "Pavon" gezet. Op 20 mei toen het schip uitvaarde is deze op zee beschoten en gebombardeerd door de Duitsers. Het schip is in brand gevlogen en op het strand gezet. Er zijn toen een 50 tal militairen gesneuveld maar gelukkig is hij niet gewond van het schip kunnen komen. Daarop is hij met een grote groep Militairen door de duitse Linie heen getrokken. Kortstondig krijgsgevangen geweest en daarna mochten zij naar Nederland vertrekken. Na een aantal dagen heeft hij een fiets gekregen en is met een aantal andere verder naar Nederland getrokken. In Brussel had hij gehoord dat hij zich in Maastricht kon afmelden. Hierop is hij naar Maastricht gefietst en heeft zich daar afgemeld. Waarop hij weer naar huis gefietst ia alwaar hij op 1juni 1940 aankwam.
    Mijn vraag is waar in Maastricht hij zich af heeft kunnen melden. Dit zou dan op 31 mei of 1 juni 1940 geweest

  • #2
    Henk, welkom op MestreechOnline.

    Een apart verhaal van je vader.
    Ik heb echter enkele vragen.
    Waarvoor moest je vader zich (af)melden?
    Moest hij melden dat hij niet meer onder de Nederlandse wapenen was en ook niet naar Engeland was gevlucht?
    Kon dat niet in zijn reguliere woonplaats?
    Is hij (uitvoerige) verhoord door de SD?

    Toen hij zich in Maastricht meldde was Maastricht pakweg 2-3 weken bezet.
    Ik kan mij voorstellen dat de Duitsers toen ook nog slechts provisorisch georganiseerd waren.

    Mijn grootvader, die geboren en getogen is in Nederland, maar de Duitse nationaliteit had, moest zich ook in Maastricht komen melden.
    Hij moest juist onder de wapenen voor de Wehrmacht.
    Mijn grootvader was totaal niet bekend in Maastricht en uit de gesprekken die ik later met hem had, meen ik de concluderen dat hij zich moest melden "bij een groot klooster aan de Tongerseweg".

    Volgens mij was dat het oude Bonnefantenklooster/school aan de Tongerseweg.

    Ik heb echter momenteel geen enkele objectieve bewijzen dat de Duitsers dat gebouw in (de eerste maanden in) gebruik hebben genomen cq gehad.

    Als je vader zich gewoon weer moest (af)melden als Nederlander, kan ik mij voorstellen dat hij dat gewoon op het stadhuis heeft moeten doen.


    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        De Peel-Maasstelling

        Oorspronkelijk geplaatst door HenkvanOsch Bekijk bericht
        Mij Vader was bij het begin van de 2e wereldoorlog gelegerd in de Peel Maaslinie. Deze heeft geen weerstand geboden bij de inval van de Duitsers op 10 mei 1940.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 november 2018, 17:38.

        Opmerking


        • #5
          De tragedie van de Pavon

          Niet bekend met dit detail uit de begindagen van de Tweede Wereldoorlog, heb ik een beetje gegoogeld. Ik kwam daarbij drie verhelderende sites tegen. Voor wie er net als ik iets meer van wil weten, verwijs ik naar:

          http://www.zuidfront-holland1940.nl/...e-met-de-pavon
          http://www.aandachtvoorgeschiedenis....avon/pavon.htm
          https://historiek.net/scherp-rapport...mei-1940/36884

          De aankomst van een groep Nederlandse soldaten in Maastricht wordt vermeld in de video, maar omdat deze zich concentreert op het contingent uit Helmond, wordt de vraag van Henk van Osch niet expliciet beantwoord.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 november 2018, 23:40.

          Opmerking


          • #6
            Mijn opmerking dat de Peel Maaslinie geen weerstand heeft geboden is zeker te kort door de bocht. Ik heb willen zeggen dat bij het deel waar mijn vader heeft gelegen (vak Erp in de peellinie) geen gevechtshandelingen hebben plaatsgevonden. Overigens heeft zijn onderdeel ( II bataljon 17 Reg. Infanterie) bij de volgende linie aan de Zuid Willemsvaart bij Veghel nog wel degelijk gevochten en zijn daar ook verschillende militairen gesneuveld.
            Een groot aantal militairen van de *Pavon* zijn onderleiding van aalmoezenier Lam via Luxemburg gereisd, daar weer krijgsgevangenen genomen en door de Duitsers naar Trier getransporteerd. Zij zijn hier weer vrij gelaten en met de trein naar Maastricht gereisd. Alwaar zij op zaterdag 8 juni aankwamen. Citaat van aalmoezenier Lam : ,s Avonds kwamen we eindelijk in Maastricht aan, maar daar werd ik een illusie armer. De burgemeester bleek namenlijk niet bereid om mijn doodvermoeide mannen te helpen. De Maastrichtse bevolking was gelukkig veel behulpzamer. We werden naar het militaire tehuis gebracht waar we ons konden wassen en goed te eten kregen. De volgende morgen zijn we met zijn allen naar de Sint Servaaskerk gegaan om de mis te vieren en daarna gingen we met de trein naar huis. :
            Bij deze militairen was mijn vader niet. Hij was met nog vele anderen al eerder van de groep Lam met een gevorderde fiets via Brussel naar huis gegaan. Blijft voor mij de vraag waarom hij via Maastricht naar huis is gegaan. Zoals eerder aangegeven volgens zijn broer, om zich af te melden. Waar zou dat dan in Maastricht geweest zijn?

            Opmerking


            • #7
              Het Zuid-Front

              Ik heb even contact opgenomen met de historicus Allert Goossens, die de eerder door mij genoemde website www.zuidfront-holland1940.nl beheert en die geheel is gewijd aan de het zogenaamde Zuidfront in de eerste vier dagen van de oorlog (10-14 mei 1940). Ofschoon Goossens zich concentreert op Zuid-Holland kon hij mij het volgende meedelen:

              Ee Regiment Infanterie (en het 37e). https://www.grebbeberg.nl/forum.php?...m=19406&p=2554 (helemaal naar beneden scrollen). Er wordt daar ook een instantie genoemd die u nader zou kunnen inlichten, namelijk IVENT, een initiatief van het ministerie van Defensie. Ik wens u veel succes.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 november 2018, 09:54. Reden: aanvulling

              Opmerking

              Bezig...
              X