Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Informatie gezocht: schietincident op de Brusselsestraat op 13 augustus 1944

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Informatie gezocht: schietincident op de Brusselsestraat op 13 augustus 1944

    Ik ben op zoek naar informatie over een familiedrama in de allerlaatste dagen van het door de Duitsers bezette Maastricht. Het gaat om een ??schietpartij waarbij mijn tante (Annely Ogg) betrokken raakte, die toen nog geen 18 jaar oud was, en mijn moeder (Elly Ogg) die 11 was. Ze woonden in de Victor de Stuersstraat, tegenover de St. Lambertuskerk aan het Kon. Emmaplein.

    De schietpartij gebeurde later in de middag op 13 augustus 1944, een warme en zonnige zondagmiddag. Het vond plaats op de Brusselsestraat en in de buurt van de Kommel. Volgens het familieverhaal zag een lid van de Duitse S D een man die hij wilde vangen. Hij vuurde een schot. Een deel van de kogel trof de stoeprand en weerkaatste in de rug van mijn tante, die precies een maand verwijderd was van haar 18e verjaardag. Het andere deel van de kogel zou de verdachte geraakt kunnen hebben.

    Ik ben in het Regionaal Historisch Centrum Limburg in Maastricht geweest op zoek naar informatie. Helaas is er geen melding dat de politie van Maastricht een onderzoek heeft uitgevoerd. De Duitsers hebben geen enkele administratie achtergelaten. Ze namen het mee toen ze uit de stad evacueerden.

    Ik heb bevestigd dat mijn tante drie weken heeft doorgebracht in het Ziekenhuis Calvarienberg, Maastricht. Omdat een deel van het verhaal zegt dat de verdachte gewond was, keek ik of er op die dag iemand anders was aangemeld. Helaas waren slechts twee mannen aangemeld. De een was 74 jaar oud en waarschijnlijk niet betrokken. De andere was 18 jaar oud en waarschijnlijk niet betrokken.

    Toen heb ik gezocht naar wie de S D op deze dag zou hebben gearresteerd. De eerste was erg interessant. Zijn naam was Hendrikus Josef Heijer. Hij was een leraar, geboren in Borne op 6 oktober 1920. Ten tijde van het incident woonde hij in Venlo, aan de Hertog Reinoudsingel 110. Is het ongebruikelijk dat iemand die in Venlo woonde in Maastricht zou zijn geweest? Deze man werd gearresteerd door een SD-lid met de naam Nitsch (later veroordeeld voor oorlogsmisdaden). Maar omdat hij om 12.30 uur werd gearresteerd, is het veel minder waarschijnlijk dat hij de persoon was die bij mijn tante stond ten tijde van het schieten.

    De andere persoon die op 13 augustus 1944 werd gearresteerd, was een man met de naam Martinus Humbertus Crapels. Hij is geboren in Borgharen op 25 april 1920. Zijn toenmalige adres is geschreven als Langs de Maas 9 in Borgharen. Hij werd gearresteerd door een SD-lid met de naam Michiels.
    Toen ze in de gevangenis werden opgenomen, gaven de bewakers niet aan dat ze gewond waren of een kogelwond hadden. Beide mannen werden op 5 september 1944 vrijgelaten. De Duitsers verlieten de stad ter voorbereiding op de aankomst van de Amerikanen. Alle politieke gevangenen werden daarom vrijgelaten.

    Ik zoek het verhaal achter het verhaal. Ik probeer uit te vinden waarom mijn tante werd beschoten en wie op haar schoot. Bent u familie van een van de mannen die in dit verhaal worden genoemd? Hebben ze ooit verteld waarom ze door de S D werden gearresteerd of dat ze misschien zijn beschoten? Heeft een familielid ooit gezegd dat hij in de Brusselsestraat was toen er een schietpartij plaatsvond? Heeft u andere informatie die mij kan helpen het raadsel op te lossen? Dan zou ik graag uw verhaal horen op dit forum.

    Mike

  • #2
    Hoi MikeG,

    Een apart (familie)verhaal. Grappig genoeg zie ik in dit verhaal veel parallellen met een verhaal uit mijn familie. Alleen speelde dit in de Eerste Wereldoorlog.
    Maar dat geheel terzijde.

    Ik ga er vanuit dat je ook op Delpher hebt gezocht?
    Ik heb het zelf al gedaan en vind inderdaad ook geen treffer op dit incident.

    Hoe is het met je tante afgelopen?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Hoi MikeG,

        Een apart (familie)verhaal. Grappig genoeg zie ik in dit verhaal veel parallellen met een verhaal uit mijn familie. Alleen speelde dit in de Eerste Wereldoorlog.
        Maar dat geheel terzijde.

        Ik ga er vanuit dat je ook op Delpher hebt gezocht?
        Ik heb het zelf al gedaan en vind inderdaad ook geen treffer op dit incident.

        Hoe is het met je tante afgelopen?
        Hoi Pier,

        Bedankt voor je bericht. Ik ken Delpher niet. Jij hebt al gekijken. Maar ik wil graag meer weten over Delpher.

        Met mijn Tante gaat het goed. Vandaag is zij 92 jaar oud. Natuurlijk had dit incident nogal een impact op haar leven. Ze sprak er wel over, maar gaf nooit echte details.

        Tegenwoordig woont mijn moeder in Amerika. Ze is 85 jaar oud.

        Opmerking


        • #5
          Bij een dergelijk onderzoek is Delpher onmisbaar.

          Kijk maar eens: https://www.delpher.nl/

          Goed om te horen dat moeder de tante al een vergevorderde leeftijd hebben.
          De broer van mijn oma heeft het schietincident destijds niet overleefd.
          Maar dat gebeurde aan de Limburgse oostgrens en niet in de buurt van Maastricht.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Of anders eens contact opnemen met Paul Bronzwaer. Ik heb daar geen contactgegevens van, maar ik vermoed dat je met een belletje naar zijn uitgeverij ver komt. Hij zou je weleens verder kunnen helpen....

            Opmerking


            • #7
              Ik heb met Dhr. Bronzwaer hierover contact gehad. Dit incident is hij niet tegengekomen in zijn onderzoek naar gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog.

              Opmerking

              Bezig...
              X