Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

verzet in maastricht in de 2de Wereldoorlog.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • verzet in maastricht in de 2de Wereldoorlog.

    Ik ben geboren in 1933 als jongste zoon van een gezin van 8 kinderen en woonde toen op de St Servatiusweg 17 nu willemvliegenstraat.Ik was toen de oorlog uitbrak dus bijna 8 jaar en mijn oudste broers 26 en 25 jaar ,deze waren lid van een verzets- beweging en zorgde voor onderduikers .Er werd geregeld vergaderd bij ons thuis maar daar mocht ik als kind natuurlijk niet aanwezig zijn,zodoende kon ook niets veradem dus wel veilig.
    mijn vraag is om namen te weten in Maastricht die ook bij deze organisatie waren ,ik meen dat dat het L.O was ik ben daar zeer nieuwsgierig , naar omdat ik nu op mijn oude dag aan het uitzoeken ben wat er allemaal gebeurd is zodat ik dat ook kan doorgeven aan mijn kinderen en kleinkinderen

  • #2
    Beste mijnheer Timmermans,

    De LO (Landelijke organisatie voor de hulp aan onderduikers) is in 1942 opgezet. Heel goed mogelijk dat uw broers daarin meedraaiden. Probleem is natuurlijk, dat men in de oorlog zo weinig mogelijk op papier zette om zichzelf en anderen niet in gevaar te brengen, en dat men na de oorlog veel zaken maar liefst zo snel mogelijk vergat, Het was tijd voor wederopbouw, voor hard werken om weer een beetje voorspoed te krijgenniet voor achterom zien. Dus de namen die men later kende, waren van degenen die waren opgepakt en hetzij gevangen gezet, hetzij gefusilleerd.

    Het heeft dan ook jaren geduurd voordat er onderzoek werd gedaan. Voor Limburg heeft dr. Fred Cammaert het verzet in kaart gebracht. Zijn uitgave 'Het verborgen Front, Geschiedenis van de georganiseerde illegaliteit in de provincie Limburg tijdens de Tweede Wereldoorlog' Het verborgen Front beginnen.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Landel...n_Onderduikers

    http://historyworks.nl/portfolio/verborgen-front
    : U komt op een pagina waar u bij het woordje 'hier' kunt doorklikken naar het boek. U komt dan op een Engelstalige pagina. Laat u daardoor niet afschrikken: alleen de samenvatting van het boek is in het Engels. In de kolom aan de rechterkant van die pagina is elk hoofdstuk apart aan te klikken. Ook deze links zijn in het Engels, maar als u doorklikt, zit de Nederlandse tekst eronder.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 26 maart 2017, 14:40.

    Opmerking

    Bezig...
    X