Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stichting Nieuwe Werkvormen: werken aan werk.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Stichting Nieuwe Werkvormen: werken aan werk.

    Stichting Nieuwe Werkvormen werd opgericht in 1983 op initiatief van een aantal medewerkers van diverse gezondheidszorginstellingen in de regio Zuid-Limburg, op basis van een eerste initiatief van het toenmalig gemeenteraadslid Dhr. Simon Vels. Voor mensen die van een sociale of psychische dan wel een lichamelijke handicap of een combinatie van deze nadelen ondervonden, werden werkprojecten georganiseerd en uitgevoerd samen met "normale" vrijwilligers met het doel, sociale contacten te stimuleren, vaardigheden te ontwikkelen en zodoende een zinvolle tijdsbesteding te hervinden, waardoor deze vrijwilligers meer welzijn ondervonden, een dagritme konden hervinden en meer kansen werden gecreëerd om werk te vinden binnen een niet beschermde omgeving. Er werd gewerkt aan werk ongeacht de persoonlijke problematiek, maar wel rekening houdend met de individuele beperkingen. De werkgroepen werden gemengd wat betreft persoonlijke problematiek opdat een zo reëel mogelijke afspiegeling werd gecreëerd van de arbeidsomgeving buiten beschermde werksituaties. Deze opzet en organisatie was een groot succes. Velen functioneerden beter en voelden zich lekkerder in hun vel. Van patiënt/cliënt naar zelfbewust individu met verantwoordelijkheid voor zijn/haar eigen leven, rekening houdend met anderen.

    Door bezuinigen en andere prioriteiten binnen de gezondheidszorg moest SNW in 1994 de poorten sluiten tot verdriet van vele vrijwilligers. Zelf begon ik als eerste projectleider/coördinator van deze Stichting in 1984. Na het omdraaien van de laatste sleutel in een slot, besloot ik mij als zelfstandige ondernemer verder te ontplooien.

    Wat een ander is overkomen, kan ook in u zelf schuilen, naar buiten treden of u treffen. Zorg voor mensen is een taak voor mensen ongeacht rang of stand. De rest wordt wel duidelijk in het filmpje.

    U ziet o.a. beelden van een intakegesprek en een bezoek aan diverse werkplekken in Maastricht. O.a. het Sint Pietersbergproject, het dierenverzorgingsproject Klevarie, het voormalige tuincentrum Vijverdal, kinderboerderij Limmel en het kantooropleidingsproject.

    Enkele gefilmde personen zijn inmiddels overleden. Verder kan ik u geen bijzonderheden over deze mensen vertellen in het kader van de privacybescherming. Alle medewerkers gaven toestemming voor hun verschijnen in deze reportage.

    De origine band is in het begin beschadigd. U ziet pas beeld op 1 minuut 30. Wellicht symbolisch voor de donkere periode in welke deze mensen bij SNW binnenkwamen...

    Last edited by Breur; 17 december 2014, 20:42.

  • #2
    Heerlijk aandoenlijk, dat filmpje. En wat vliegt de tijd. Jammer dat dit soort initiatieven (bijna) niet meer mogelijk zijn. Ik ben bang dat ze binnen de kortste tijd vastlopen in procedures en voorschriften.
    De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

    Max Dendermonde

    Opmerking

    Bezig...
    X