Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

(Politieke) bestuurders van Maastricht sinds 1851

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • (Politieke) bestuurders van Maastricht sinds 1851

    Op 29 juni 1851 trad de Gemeentewet in werking.

    In een, waarschijnlijk onder eigen beheer, uitgegeven boekwerk "Naamlijst der leden van de Maastrichtse gemeenteraad" houdt de gemeente Maastricht de namen bij van alle personen die in Maastricht (of in de door gemeentelijke herindeling bij Maastricht gekomen gemeenten) een functie als burgemeester, wethouder, raadslid, gemeentesecretaris of raadsgriffier hebben vervuld.

    Dit boekwerk werd op of rond 25 maart 2014 geactualiseerd en aangeboden aan alle raadsleden van de gemeente Maastricht, incl. de vertrekkende raadsleden na de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014.

    Een van de raadsleden, Tiny Meese (PVM), was zo vriendelijk om mij dit boekwerk tijdelijk uit te lenen, waarvoor nogmaals dank

    Bij het bekijken van dit boekwerk vielen mij echter al gelijk enkele (kleine) fouten en omissies op.
    Hierover heb ik inmiddels contact gehad met de gemeente Maastricht.
    Tevens heb ik bij de gemeente Maastricht het verzoek neergelegd om dit boekwerk te (laten) publiceren op internet.
    De gemeente heeft mij toegezegd dit te bekijken en hierover t.z.t. een beslissing te nemen.

    Dit wordt dus vervolgd.....
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    De wethouders Marres.

    Vandaag kwam elders op dit forum toevallig een oud-wethouder, M.J. Marres, ter sprake.

    Oorspronkelijk geplaatst door marres
    In deze tijdspanne stierf een oud-oudoom van me, Michaël Marres op 7 februari 1898. Hij was dertig jaar wethouder van Maastricht en lid van de provinciale State. Hij had zijn brouwerij op de Boschstraat naast de Matthiaskerk. Ik weet niet of hij daar ook woonde. Hij zou het kunnen zijn.
    Door Breur werd daarop aangegeven dat het waarschijnlijk Michaël Marres betrof en dat deze woonde aan de Kleine Gracht 32 te Maastricht.

    Oorspronkelijk geplaatst door marres
    Op de Kleine gracht brouwde van 1876 tot 1886 een andere Michaël Marres. Hij woonde daar bij mijn weten op huisnummer 4.
    Het is deze Michaël die door de Maastrichtse gemeenteraad, en bevestigd door de Maastrichtse rechtbank, van de kiezerslijsten is geschrapt omdat hij gedurende dertig jaar in een vreemd land (België !!) had gewoond en daar functies had uitgeoefend die daar alleen door inboorlingen kunnen worden waargenomen, zodat hij niet meer als Nederlander kon worden aangemerkt. Zijn voorzitterschap, van de Liberale Maastrichtse kiesvereeniging deed daar niets aan af.
    Het hierboven genoemde naslagwerk vermeldt 2 wethouders met de naam Marres.

    M.J. Marres was wethouder in 1867 en van 1868 tot 1898.
    Waarschijnlijk betreft dit de in de eerste quote genoemde Michaël Marres die stierf op 7 februari 1898.

    Ook wordt M.C Marres genoemd.
    Hij was wethouder in Maastricht van 1915 tot 1919.

    Langst zittende wethouder in Maastricht
    Algemeen wordt tegenwoordig er vanuit gegaan dat Godefridus "Frits" Gybels, die van 1945 tot 1974, namens de KVP, wethouder van Sociale Zaken in Maastricht was, de langst zittende wethouder ooit in Maastricht was.

    Als de data van Michaël J. Marres echter kloppen, dan is hij, met 30/31 jaar, de langstzittende wethouder van Maastricht!
    Last edited by Pier; 17 juni 2014, 15:45.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Michaël Jacobus Marres. Aangifte overlijden.

      Opmerking


      • #4
        Michaël Jacobus Marres op 23 jan. 1867 beëidigd als wethouder

        Blijkens onderstaand krantenartikel zijn Michaël Jacobus Marres, A.J.A. Coenegracht en Willem Hubert Pijls (ook wel geschreven als "Pyls"), van beroep zeepzieder, op 23 januari 1867 benoemd tot wethouders in Maastricht.

        Willem Hubert PIJLS *
        Pijls bekleedde van 1867 tot 1873 het wethouderschap van Financiën.
        Van 1861 tot 1867 was dhr. Pijls burgemeester van Maastricht.
        Toch bleef hij, op verzoek van de gemeenteraad, in functie tot 24 februari 1867.
        Die dag werd hij als burgemeester opgevolgd door dhr. Hendrik Raat (geb. te Wognum op 18 nov. 1815 - Den Haag 1899).
        De HEM vermeldt m.b.t. tot het burgemeesterschap van Hendrik Raat dat hij door zijn wethouders overal buiten werd gehouden en dat Willem Pijls feitelijk de dienst uitmaakte.
        Van 1855 tot 1861 was dhr. W.H. Pijls al wethouder van Maastricht.

        A.J.A. Coenegracht
        Dhr. Coenegracht was in 1867, aldus het in posting #1 genoemde boekwerk van de gemeente Maastricht, slechts kort wethouder.
        Wel keerde hij in 1873 terug als wethouder, om die functie te blijven uitoefenen tot 1880.
        Overigens wordt hij in het Maastrichtse boekwerk A.L.A Coenegracht genoemd.



        * bron: Historische Encyclopedie Maastricht (HEM), P. Ubachs/I. Evers.
        Last edited by Pier; 17 juni 2014, 14:03.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Overigens wordt hij in het Maastrichtse boekwerk A.L.A Coenegracht genoemd.
          Deze heer heette: Aphraate Lodewijk Alexander Coenegracht (1819-1880). Hij was zoutzieder van beroep.

          Opmerking

          Bezig...
          X