Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wethouder van Sociale Zaken Roef de Vries (1974-1978)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wethouder van Sociale Zaken Roef de Vries (1974-1978)

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    In 1974 werd Frits Gybels opgevolgd door een niet KVP'er/CDA'er.

    In 1978 kreeg het CDA deze wethouderspost weer terug toen Jan Hoen wethouder werd.

    Even een prijsvraag voor de eeuwige roem

    Wie was de opvolger van Frits Gybels als wethouder van Sociale Zaken?
    Het antwoord op deze vraag werd door Breur gegeven namens Sjef.

    Het is Roef de Vries van de PvdA.

    Roef de Vries was vanaf september 1966 wethouder van Openbare Werken en Sport in Maastricht, maar in 1974 volgde hij Frits Gybels, na 29 jaar, op als wethouder van Sociale Zaken.

    In 1978 nam Roef de Vries afscheid van de Maastrichtse politiek.

    Bij zijn afscheid werd ook deze wethouder door de toemalige burgemeester, Fons Baeten, benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.
    In die tijd was het gebruikelijk dat (oud-)wethouders een Koninklijke Onderscheiding kregen.
    Tegenwoordig is dit bijna ondenkbaar.
    Of dit terecht is laat ik maar in het midden.......


    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    In die tijd was het gebruikelijk dat (oud-)wethouders een Koninklijke Onderscheiding kregen. Tegenwoordig is dit bijna ondenkbaar.
    Volgens mij is het nu niet meer afhankelijk van het ambt (hoe kort dat misschien ook had geduurd), maar van het aantal dienstjaren dat iemand heeft gemaakt. Vroeger kregen volksvertegenwoordigers bijna automatisch dat lintje. Maar met die snelle wisselingen in de laatste jaren leidde dat tot devaluatie. Volgens mij is de regeling veranderd in de jaren negentig.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
      Volgens mij is het nu niet meer afhankelijk van het ambt (hoe kort dat misschien ook had geduurd), maar van het aantal dienstjaren dat iemand heeft gemaakt. Vroeger kregen volksvertegenwoordigers bijna automatisch dat lintje. Maar met die snelle wisselingen in de laatste jaren leidde dat tot devaluatie. Volgens mij is de regeling veranderd in de jaren negentig.
      Ik heb het maar even nageslagen op Google.

      Dit vond ik op wikipedia
      Decoratiestelsel
      Het decoratiestelsel is in april 1996 herzien. In het vernieuwde decoratiestelsel ligt de nadruk op de bijzondere, persoonlijke verdiensten die iemand voor de samenleving heeft gehad. Als men zeer aansprekende prestaties heeft verricht, kan men in aanmerking komen voor een koninklijke onderscheiding. Het is de bedoeling van de wetgever dat er, ten opzichte van het verleden, in het bijzonder meer vrijwilligers, vrouwen en personen uit minderheidsgroepen in aanmerking komen voor een onderscheiding.
      Onderdeel van de herziening was onder andere het afschaffen van de automatische onderscheiding na een zeker aantal dienstjaren in bepaalde functies. Iemand die in zijn werk een bijzondere prestatie heeft geleverd kan nog wel een lintje ontvangen, maar "zulke bijzondere of zeer uitzonderlijke verdiensten in de hoofdfunctie moeten echt uitgaan boven wat normaal gesproken van iemand in een dergelijke functie mag worden verwacht".
      Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Ik zal natuurlijk weer op lange tenen trappen.

        Maar persoonlijk vind ik dat mensen achter de schermem
        wekelijks vrijwilligers werk doen.

        Mensen die bijna 40 jaar zwerfkatten verzorgen uit eigen zak.
        meer recht hebben op een speldje of lintje.

        dan mensen die in de kijker staan.
        die hun beroep uitoefenen.(waarvoor ze betaalt krijgen.)

        Dus schiet maar af.

        Opmerking


        • #5
          Aanvragen Koninklijke onderscheiding

          Nou Klaas,

          Dat is precies waarom, vlgs. mij, het decoratiestelsel is veranderd!

          Iedereen kan iemand bij de gemeente voordragen voor een lintje.
          Uiteraard wordt degene die wordt voorgedragen daarna wel gescreend.

          HIER staat dat beschreven.
          De jaartallen kloppen weliswaar niet, maar de naam en het emailadres klopen, bij mijn weten, wel nog.

          HIER vind je het benodigde voorstelformulier.

          We dwalen weer af....... een typische MO ziekte lijkt het wel....
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Overlijden oud-wethouder Sociale Zaken Roef de Vries

            Voor de volledigheid van deze thread.

            Op 23 oktober 1992 stond onderstaande rouwadvertentie in het Limburgs Dagblad.
            Oud-wethouder Roef de Vries overleed op 21 oktober 1992, na een langdurig ziekbed op 77-jarige leeftijd.

            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking

            Bezig...
            X