Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wethouder van Sociale Zaken Godefridus "Frits" Gybels

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wethouder van Sociale Zaken Godefridus "Frits" Gybels

    Elders op MO wordt, geheel off topic, een discussie gevoerd over de langst zittende wethouder van Sociale Zaken, Frits Gybels.

    Godefridus “Frits” Gybels, een KVP’er, was 29 jaar wethouder van Sociale Zaken (8 aug. 1945 - 1974) en vanaf 1 september 1953 zelfs loco-burgemeester van Maastricht.
    We kunnen hier wel spreken van een zeer markant figuur.
    Het is bijna onmogelijk om een jaarboek uit die periode open te slaan zonder een foto van Frits Gybels bij een of andere ceremonie, opening of anderszins welk evenement dan ook tegen te komen.

    Frits Gybels was na de Tweede Wereldoorlog verantwoordelijk voor het sociaal beleid in Maastricht.
    Een periode waarin het sociaal gezicht van Nederland, en meer in het bijzonder Maastricht, vorm kreeg.

    Maar, in de eerder aangehaalde topic, bleef dit aspect, ten onrechte, totaal onbelicht en ging het uitsluitend over de schrijfwijze van de achternaam Gybels of Gijbels.

    Ik kan een ieder verzekeren dat het Gybels is, maar dat laat onverlet dat diverse mensen meenden te weten dat het toch Gijbels was.
    In de Historische Encyclopedie Maastricht (HEM) staat hij ook als Gijbels al is er ook een vermelding dat er een naamsvariant bestaat die Gybels is.
    Dit werd ook door mevr. I. Evers al benoemd in de genoemde topic.

    Aangezien ik dus niet op mijn woord geloofd wordt, wordt het tijd dat ik met een bewijs ga komen.

    Onderstaand de geboorteakte van Godefridus “Frits” Gybels.



    Op deze geboorteakte zijn echt geen puntjes op de “IJ” te zien, waardoor het dus per definitie geen oer-Hollandse “ij” is.
    Toegegeven de manier van schrijven doet wel erg denken aan de oer-Hollandse “ij”.

    Maar, als we die tienjarige tafel erbij halen, dan zien we dat de familienaam Gybels geplaatst is achter de familienaam “Gunther”.



    Dus alleen al afgaande op de alfabetische plaats van de familienaam Gybels, is m.i. het bewijs geleverd dat we hier met een Griekse “Y” te maken hebben.

    Nu zullen er waarschijnlijk nog steeds wel mensen zijn die toch hun gelijk willen halen met de “ij”.
    Helaas beschik ik niet over het oude paspoort en/of rijbewijs van de op 2 januari 2001 op 89 jarige leeftijd overleden oud-wethouder.

    Misschien dat een familielid dit zou kunnen aandragen, maar dat weet ik niet.
    Ik denk echter dat ik nu genoegzaam heb aangetoond dat het voor eens en voor altijd Frits Gybels is en was.

    Overigens werd Frits Gybels in 1978 als wethouder van Sociale Zaken opgevolgd door een ander zeer markante persoonlijkheid.
    Jan Hoen, de KVP is dan het CDA geworden, volgde hem vier jaar later op en zou ook 16 jaar die functie bekleden.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    M.i. volkomen helder Pier, al twyfel ik nu of het niet toch Geibels was

    Spreek je een 'y' trouwens niet uit als een i? En was een j in een oude spelling een klankletter (ken de juiste termen niet, vergelijk het met de 'e' uit Maestricht) maar dan spreek je de naam Gybels uit als 'Gibels' en is Gijbels (Gi-j-bels) dan evenzo correct..

    Opmerking


    • #3
      Toch zul je in dit geval de oudste voorouder moeten opzoeken wil je zeker zijn van de origine van de familienamen en de naamsvarianten. Berucht zijn de families Tillie (Tilly), Bonnemaijers (Bonnemayers), Hardy (Hardij) enz. (etc.). Succes (suc6). De Franse administratie maakt er trouwens vaak een leuke puzzel van.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Toch zul je in dit geval de oudste voorouder moeten opzoeken wil je zeker zijn van de origine van de familienamen en de naamsvarianten. Berucht zijn de families Tillie (Tilly), Bonnemaijers (Bonnemayers), Hardy (Hardij) enz. (etc.). Succes (suc6).
        Maar zelfs dan, vroeger werd alles geschreven in plaats van (i.p.v) getijpt/getypt...

        En wat men 'hoorde' schreef men (de wethouder bij de geboorteaangifte bijvoorbeeld)
        op... vandaar inderdaad de varianten.

        Opmerking


        • #5
          Mijn moeder haar broers en zussen schrijven zich ook anders, ik verzin een naam.Kellens en Killens.
          In het Belgische dorpje was het normaal als je een kind ging opgeven, een goede fles voor de ambtenaar meenam
          En dan kunnen dit soort fouten gebeuren, ook mijn broer is op een andere datum geboren dan in het gemeentehuis staat geschreven.
          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

          Opmerking


          • #6
            Bij mij waren de aangevers dronken. Ik kreeg een verkeerde voornaam.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
              Mijn moeder haar broers en zussen schrijven zich ook anders, ik verzin een naam.Kellens en Killens.
              In het Belgische dorpje was het normaal als je een kind ging opgeven, een goede fles voor de ambtenaar meenam
              En dan kunnen dit soort fouten gebeuren, ook mijn broer is op een andere datum geboren dan in het gemeentehuis staat geschreven.
              Ik bedoel maar

              Merci, parel/paarel/paerel/pahrel. (van mijn naam kun je er nog meer maken)

              Opmerking


              • #8
                Equi-probabele ellipsen. Nu stop ik, anders krijg ik op mijn myter van de moderatoren

                Opmerking


                • #9
                  Over de naam HAAS kunnen evenwel geen misverstanden ontstaan. Niet in dronken toestand, niet in nuchtere toestand van de aangevers, cq. de dienstdoend ambtenaren.

                  Wanneer je echter kijkt naar mijn echte achternaam (en 2 van mijn doopnamen), dan mag er wel gesteld worden, dat die laatsten, de ambtenaren van dienst dus, een behoorlijke borrel hebben genuttigd.



                  Hoe ze dat in slapende toestand hebben weten te bewerkstelligen, is me tot op heden een raadsel.
                  I am not a complete idiot. Some parts are missing

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                    Toch zul je in dit geval de oudste voorouder moeten opzoeken wil je zeker zijn van de origine van de familienamen en de naamsvarianten. Berucht zijn de families Tillie (Tilly), Bonnemaijers (Bonnemayers), Hardy (Hardij) enz. (etc.). Succes (suc6). De Franse administratie maakt er trouwens vaak een leuke puzzel van.
                    Ik dacht het niet.
                    Of het destijds, beschonken of onbeschonken, met een "y" of een "ij" is geschreven vind ik niet relevant.
                    Feit is dat deze wethouder Gybels heette en niet Gijbels.

                    Toch knap hoe wij steeds weer op MO binnen 2 berichten totaal off topic zijn......
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik heb een foto van het graf opgevraagd. Kijken wat stenen vertellen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Graf ouders Gijbels



                        Bron: Graftombe.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Als je "zijne" met Gijbels vergelijkt is het voor mij Gijbels.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                            Is het van belang om nazaten op te sporen?
                            De kleinzoon van Frits Gybels (Dré Gybels) is onderwijzer aan de Binnenstad Montessorischool.
                            Basisschool Montessori Binnenstad - Informatie leerbedrijf mijn.calibris.nl/Leerbedrijf/Index/51295?returnUrl...lw
                            Basisschool Montessori Binnenstad (51295) - MAASTRICHT.
                            Adres en ...
                            Naam: De heer D. (Dré) Gybels;
                            Email: d.gybels@mosalira.nl;
                            Telefoon: 043-3215250

                            Opmerking


                            • #15
                              De familie woonde op het Servaas Bolwerk! Ik kende ze wel, vooral Willy, die zie ik nog wel eens staan bij het busstation.
                              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X