Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Telefoon in Maastricht - 1877

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    dakstelling

    En het apparaat op de Simaysfoto is dus geen vrijstaande opstijgtoren, maar de bovengenoemde dakstelling. (Eveneens geen draad te zien!)
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 december 2017, 16:40.

    Opmerking


    • #17
      Telefoongidsje 1896

      Pier schrijft:

      Ik weet niet welk telefoonboekje bedoeld wordt, maar in het RHCL, in het jaarboek 1896, kwam ik onderstaand telefoonboek van de Maastichtsche Telephoon-Maatschappij tegen.



      Misschien niet echt duidelijk leesbaar, maar mij gaat het met name om de telefoonnummers van de zes (!) politiebureaux die Maastricht in 1896 had.

      Let overigens ook eens op het aantal brouwerijen.
      En zat de brandweer in de Grote Staat???
      (Bovenstaand is overigens alleen de eerste bladzijde van het telefoonboek)
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 december 2017, 16:41.

      Opmerking


      • #18
        Wat betreft de brandweer: die zat in deze jaren in de Grote Staat in het voormalige Vleeshuis, met een uitgang op Achter het Vleeshuis.

        Opmerking


        • #19
          Internationaal bellen vanuit Maastricht

          Pier schrijft:

          Het lijkt nu bijna onvoorstelbaar, maar in 1974 kon er vanuit Maastricht, of beter gezegd geheel Zuid-Limburg, niet rechtstreeks internationaal gebeld worden. Dit in tegenstelling tot de rest van Nederland.
          De Kamers van Koophandel in Luik, Maastricht en Heerlen klagen daarover bij de gezamelijke verkeersministers.

          (Bron: 200 jaar Kamer van Koophandel; Ondernemen in Zuid-Limburg. Eindredactie Huub Hovens - hoofdredacteur Kamerkrant Zuid-Limburg. ISBN 70807-76-9)
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 december 2017, 16:42.

          Opmerking


          • #20
            Pier schrijft:

            Ik ga ernstig twijfelen aan hetgeen ik hier boven heb geschreven. Ik vond het zelf al opmerkelijk, dus heb ik enkele ouderen gevraagd die in 1974 al (internationaal) belden.
            Iedereen beweerde dat in 1974 al zonder tussenkomst van een telefoniste internationaal, althans naar Duitsland en België, gebeld kon worden.
            Mijn moeder beweert bijvoorbeeld dat ze zeker weet dat ze op 27 april 1967, toen onze kroonprins werd geboren, direct met haar zus in Keulen heeft gebeld, vanuit Zuid-Limburg uiteraard.

            Ik heb al een paar uur zitten googlen maar kom er niet uit...

            Opmerking


            • #21
              Automatisering (analoog) telefoonverkeer

              Citaat, oorspronkelijk geplaatst door Pier:

              Ik ga ernstig twijfelen aan hetgeen ik hier boven heb geschreven. Ik vond het zelf al opmerkelijk, dus heb ik enkele ouderen gevraagd die in 1974 al (internationaal) belden. (...) Ik heb al een paar uur zitten googlen maar kom er niet uit...

              Ingrid M.H. Evers: Ik denk dat je ook niet meteen uit zult komen, Pier. Het Museum voor Communicatie geeft onderstaand algemene informatie. Het is duidelijk dat dat de mogelijkheden meer of minder groot waren naarmate een telefoondistrict nog ruimte had in de technische centrales. Er waren toen veel meer districten dan tegenwoordig en dat betekende dat men in de stad al wel, en in een direct aanpalende andere gemeente nog jarenlang niet rechtstreeks internationaal kon bellen.

              'In de jaren dertig neemt PTT het besluit om het gehele Nederlandse telefoon-verkeer te automatiseren. De voornaamste redenen hiervoor zijn dat de dienst-verlening moet toenemen. Daarbij komt dat de grotere telefooncentrales niet meer eenvoudig uitgebreid kunnen worden. PTT verwacht bovendien ook een sterke groei van het aantal abon-nees en van het telefoonverkeer.

              n 1930 zijn nog meer dan tweeduizend telefonistes bezig met het doorverbinden van lokale en interlokale gesprekken. Naarmate de automatisering vordert, wordt steeds meer lokaal en interlokaal telefoonverkeer afgewikkeld via de automatische telefooncentrales. Geleidelijk neemt het aantal telefonistes af.

              In 1962 valt het doek voor de 'gewone' telefoniste wanneer het Groningse dorpje Warffum als laatste op het auto-matische telefoonnet wordt aangesloten. In heel Nederland kan nu automatisch worden getelefoneerd. Het telefoon-verkeer is intussen zo sterk toegenomen dat zonder automatisering er dat jaar 35.000 tot 40.000 telefonistes nodig zouden zijn geweest.

              De 1760 telefonistes die de PTT in 1962 nog in dienst heeft, houden zich voornamelijk bezig met het internationaal verkeer en het verstrekken van inlichtingen. Eind jaren zeventig is dat voorbij, met bijna alle landen kan dan automatisch worden getelefoneerd.'

              Bron:
              http://www.muscom.nl/collecties/deju...detelefoon.php Wie wil weten hoe het precies zat in een bepaalde plaats of voor een bepaald land, kan een mailtje sturen naar dit museum (hopeloos 'leuke' homepage, maar de aanhouder wint...).
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 december 2017, 16:45.

              Opmerking


              • #22
                Pier heeft het uitgezocht en schrijft:

                Ik ga ernstig twijfelen aan hetgeen ik hier boven heb geschreven. Ik vond het zelf al opmerkelijk, dus heb ik enkele ouderen gevraagd die in 1974 al (internationaal) belden.

                Iedereen beweerde dat in 1974 al zonder tussenkomst van een telefoniste internationaal, althans naar Duitsland en België, gebeld kon worden.
                Mijn moeder beweert bijvoorbeeld dat ze zeker weet dat ze op 27 april 1967, toen onze kroonprins werd geboren, direct met haar zus in Keulen heeft gebeld, vanuit Zuid-Limburg uiteraard.

                Naar aanleiding van bovenstaande en dankzij een aanwijzing van Ingrid Evers, heb ik in eerste instantie contact opgenomen met Janneke Hermans, conservator telecommunicatie van het Museum voor Communicatie (http://www.muscom.nl/http://www.centreceramique.nl/
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 december 2017, 16:49.

                Opmerking


                • #23
                  Telefooncellen verdwijnen uit Maastricht

                  Soms kun je de geschiedschrijving 14 dagen voor zijn......

                  Zo moet het nu nog gaan gebeuren, maar 1 mei 2012 wordt een historische datum als het gaat over "Telefonie in Maastricht".

                  Op 1 mei 2012 verdwijnen alle nog in gebruik zijnde openbare telefooncellen van KPN in Maastricht.
                  De reden is dat ze nauwelijk meer worden gebruikt nu bijna iedereen beschikt over eigen GSM's of op z'n minst een vaste telefoonaansluiting.
                  Bovendien worden de nog bestaande telefooncellen vaak vernield en worden ze zeer vaak gebruikt voor criminele activiteiten.
                  Vanuit een telefooncel kun je namelijk nog anoniem bellen........

                  Er zijn momenteel nog 19 openbare telefooncellen in Maastricht, die dus op 1 mei 2012 worden ontmanteld.
                  De laatste 19 telefooncellen bevinden/bevonden zich op de navolgende locaties:
                  Markt (2); Vrijthof (2); Koningin Emmaplein (2); Weustenraadtstraat; Brusselsepoort; Parallelweg; Sint Maartenspoort; Roserije; Stadionplein; De Beente; Frankenstraat (2); Baron van Hövellstraat; Einsteinstraat; Akersteenweg en Clavecymbelstraat.

                  (Bron: Gemeentelijke voorlichtingspagina in Stadskrant De Ster d.d. 13 april 2012)



                  Dit zal ook een zware slag betekenen voor de drugsrunners in Maastricht. Ze kunnen dan niet meer anoniem bellen.
                  Of 1 mei 2012 daarom toevallig is gekozen weet ik niet, maar opmerkelijk is wel dat juist op 1 mei 2012 ook de Wietpas in Maastricht wordt ingevoerd......
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

                    Dit zal ook een zware slag betekenen voor de drugsrunners in Maastricht. Ze kunnen dan niet meer anoniem bellen.
                    Of 1 mei 2012 daarom toevallig is gekozen weet ik niet, maar opmerkelijk is wel dat juist op 1 mei 2012 ook de Wietpas in Maastricht wordt ingevoerd......
                    Beetje ver gezocht Pier, anoniem bellen kun je nl. ook met een prepaid GSM
                    sterker nog dit is anoniemer omdat je je gewoon kunt verplaatsen iets wat met een cel lastiger gaat...

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                      Beetje ver gezocht Pier, anoniem bellen kun je nl. ook met een prepaid GSM
                      sterker nog dit is anoniemer omdat je je gewoon kunt verplaatsen iets wat met een cel lastiger gaat...
                      Prettig om te lezen dat Equinox gelukkig niet weet hoe de telefonie misbruikt kan worden......
                      Dat siert ons MO'ers

                      Opmerking


                      • #26
                        1975: 181.350 telefoonaansluitingen in Limburg (district Maastricht)

                        Op zoek naar iets totaal anders, kwam ik bij toeval onderstaand krantenartikel tegen van januari 1976.

                        Wel leuk voor het historisch perspectief van deze thread.

                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #27
                          Hans van Poeteren.

                          Meer over Van Poeteren is te lezen op http://members.home.nl/pch1/VakZ.htm#poeteren

                          Last edited by Breur; 4 augustus 2012, 11:41.

                          Opmerking


                          • #28
                            Lingelsheim

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kermit
                            Wat doet de 'Altdeutsche Bierstube' adres: Lingelsheim op de pagina? Telephoonnummer 203.
                            Het is de naam van de eigenaar. Volgens mij ooit eens langsgekomen op MO in verband met horeca. (Jawel, hier heb je hem.)

                            Oeps, Kermit heeft zijn posting alweer gewist. Jammer ...

                            Opmerking


                            • #29
                              250.000ste telefoonaansluiting District Maastricht

                              Soms ben je op zoek naar het een en vind je het andere.
                              In het Jaarboek 1979 van Maastricht vond ik op blz. 58 toevallig onderstaand bericht.

                              "Eind januari [1979] werd de 250.000ste telefoonaansluiting in het telefoondistrict Maastricht in gebruik genomen. Dat gebeurde bij de heer en mevr. Derhaeg in De Heeg."
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #30
                                telefoongids 1915

                                Via onderstaande link kun je de telefoongids voor Nederland in 1915 bekijken.

                                http://www.geneaknowhow.net/script/dewit/tel1915/
                                Kompleminte

                                Toller

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X