Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Paardenstad - Chinezen - Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Wat in deze tabel ook opvalt is dat er zich de afgelopen jaren (2005 t/m 2009) meer Chinezen in Maastricht hebben gevestigd, namelijk 293, dan Marokkanen en/of Turken bij elkaar, zijnde 289! (...) Dat maakt ook dat er nu waarschijnlijk rond de 800 Chinezen in Maastricht wonen.
    Anderzijds: we hebben geen cijfers over degenen die de stad in die jaren hebben verlaten c.q. zijn overleden.

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      Via CBS (www.cbs.nl) kun je ook veel cijfers genereren zie ik.
      Maar ik weet nog niet precies hoe dat werkt.
      Na wat 'spelen' met de cijfertjes op de CBS-site, krijg ik net datgene wat ik niet wil. Volgens mij moet ik op die site nog even oefenen, maar moet het mogelijk zijn om bijvoorbeeld het aantal Chinezen in Maastricht te genereren.
      Zoiets?

      http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...=G1,G2,G4&VW=T

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Neen HermanW, het gebouw aan de Sint Lucassingel 34a te Maastricht is enkele jaren geleden gesloopt.
        Toch bedankt.

        Het meest actuele wat ik over de Chinese school vind, is dit hyves adres.
        Nu ben ik helaas geen "Hyver" en kan ik geen berichtje sturen.
        Overigens is het wel opmerkelijk dat deze site ook weer redelijk gedateerd is (2009).
        De naam van de bewuste school, toen gevestigd op de Sint Lucassingel, blijkt "Ho-Nam" te zijn (geweest).
        Zelfs heb in nog in het oude gebouw aan de St. Lucassingel gewerkt. Bij de hoofdingang was de rechtervleugel gehuurd door de Chinese vereniging. Deze mensen kwamen niet onder werktijd, maar in het weekend. Ik moet nog ergens een folder van deze vereniging/school uit die periode hebben liggen, maar ... waar?

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
          Dat is heel knap gedaan Herman!

          Maar als ik het goed begrijp zijn dat expliciet de mensen die in China geboren zijn.
          Dat zijn altijd nog 373 in 2009!
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            Anderzijds: we hebben geen cijfers over degenen die de stad in die jaren hebben verlaten c.q. zijn overleden.
            Dat klopt Ingrid.
            Op het risico af dat ik nu iets ga roepen wat niet concreet verifiƫrbaar is, is er ook nog een grote groep illegale Chinezen.
            Deze mensen bevolken wel een stad, maar doen nooit een beroep op de sociale diensten.
            En eens in Nederland, altijd in Nederland.
            Uitzetten van Chinezen naar China is (bijna) onmogelijk.
            Dit blijkt o.a. ook uit dit artikel uit de Volkskrant.
            Even Googlen en je vindt nog veel meer van zulke artikelen.

            Dus alle illegale Chinezen lopen hier ook rond.
            Niemand heeft er last van en in vrijwel ieder Chinees restaurant zijn ze wel te vinden.

            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
            Als iets mij inmiddels duidelijk is geworden is het, dat de Chinese gemeenschap een zeer breed scala van culturen omvat (..)
            Dat klopt helemaal.
            Want wie is allemaal "Chinees'?
            Sowiese de Manderijnen, de Kantonezen, de Oeigoeren (Islamitische Chinezen), de Taiwanezen en de (meeste) bewoners van Hong Kong en Macau.
            Maar we dwalen af.....
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking

            Bezig...
            X