Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Paardenstad - Chinezen - Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Paardenstad - Chinezen - Maastricht

    Ik heb overwogen om een nieuw subforum te openen met de titel "Komst allochtonen naar Maastricht in de twintigste eeuw".

    We realiseren ons wellicht niet iedere dag dat we feitelijk deel uitmaken van de geschiedenis van morgen.
    Over X jaren is onze tijd die wij hier in Maastricht hebben geleefd en in welke tijd wij vaak diep gegraven hebben in de (Maastrichtse) historie, zelf historie geworden.
    De mensen die dan de evenknie van de dan operationele Mestreech Online equivalent vullen, vragen zich dan wellicht af waarom we toen sommige dingen niet hebben gedocumenteerd, althans niet op MO.

    Al een tijdje kijk ik om mij heen en zie ik de stad veranderen. En dat bedoel ik zeker niet negatief, maar uitsluitend als constatering.
    Tegelijkertijd constateer ik ook dat wij op MO geen enkele thread hebben die over de instroom van immigranten gaat. Die instroom is er natuurlijk altijd geweest, maar ik doel hier specifiek op de stroom van "gastarbeiders" sinds pakweg 1960.
    Eerst kamen de Spanjaarden en Italianen, toen de Joegoslaven en later de Turken en Marokkanen.
    Maar er is nog een groep die zelden wordt betiteld als "gastarbeiders", nml. de Chinezen.

    Valt het jullie ook niet op dat de laatste tijd er steeds meer Chinezen in ons straatbeeld verschijnen?
    Weten jullie dat in Nederland de meeste Chinezen, buiten de Randstad natuurlijk, in Maastricht wonen?

    Hoe kom ik hierop.
    Nou, deze week hoorde ik van de voorbereidingen van o.a. Weert met het oog op de komst van de koningin op 30 april 2011.
    Een kort citaat van een artikel van de NOS.
    "
    In Weert gaat de band met het koningshuis terug tot de Middeleeuwen. Het stadje maakte destijds deel uit van het graafschap Horne. De laatste graaf was een bondgenoot van Willem van Oranje.
    De traditionele schutterijen en de Koninklijke Militaire School zullen zich in Weert presenteren aan het koninklijk gezelschap. Ook profileert Weert zich als paardenstad: er komen veel topruiters vandaan en er zijn talloze manages en paardenhouderijen.|"

    Ik sloeg aan op de term "Paardenstad".
    Waarom?
    In het Chinees heet Maastricht namelijk niet "Maastricht", maar Paardenstad!
    Dus Weert steelt, waarschijnlijk onbewust, onze Chinese naam

    Mocht ik liegen, dan is dit artikel van DDL uit 2007 het schuld.

    Maar vinden jullie ook niet dat we een subforum moeten maken over de komst van de arbeidsimmigraten sinds pakweg 1960?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Ik heb overwogen om een nieuw subforum te openen met de titel "Komst allochtonen naar Maastricht in de twintigste eeuw".
    Weet niet of er zoveel over te vertellen valt, Pier. Ik zou liever nieuwe subfora Economie & Bedrijfleven, Natuur & Milieu en Onderwijs & Wetenschappen zien, maar ja, ik krijg niemand mee
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Weten jullie dat in Nederland de meeste Chinezen, buiten de Randstad natuurlijk, in Maastricht wonen?
    Had ik geen idee van? Heb je daar cijfers van? Zijn het er echt significant meer dan bijv. in Eindhoven of Groningen? Ik weet dat van de grotere steden alleen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam iets van een Chinatown hebben. In Maastricht is dat er sowieso niet, of heb ik wat gemist?

    Opmerking


    • #3
      Dat zou dan wel een slecht begin zijn van een nieuw onderwerp 'allochtonen in Maastricht'. Japanners worden niet graag voor Chinezen aangezien en andersom ook niet. Pier, we willen harde cijfers zien!

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        (..)
        Weet niet of er zoveel over te vertellen valt, Pier. (..)
        Ik ben het wat dat betreft niet met je eens El Loco.
        Integendeel.
        Ik wil wel eens de verhalen bij elkaar zien van de eerste gastarbeiders in Maastricht.
        Waar woonden zij? Hoe werden zij behandeld? Welke problemen hebben zijn ondervonden?
        Waar was de eerste moskee of gebedshuis? (Alexander Battalaan heb ik begrepen, maar wie weet dat nog!)
        Waarom kwamen zij naar Maastricht?

        Enfin, vragen en wellicht historische perspectieven genoeg.
        Niet dat ik de antwoorden weet, maar bij MO zijn we erg sterk om gezamelijk steentjes bij te dragen om uiteindelijk tot een mooi fundament te komen.
        Misschien melden zich zelfs wel allochtonen aan bij MO met hun eigen verhalen!?!
        Lijkt mij allemaal reuze interessant.

        Oorspronkelijk geplaatst door Olijfje
        of gooit Pier de Chinezen en Japanner op één hoop ? In mijn buurt wemelt 't van de Japannertjes - ik weet niet hoeveel er in Teikyo huizen en naar de Hogeschool op de Brusselseweg lopen door mijn straat, maar 't zijn er veel.
        Neen Olijfje, ik verwar de meeste Japanners niet met de Chinezen. Zeker, ik zal ongetwijfeld wel eens de een met de ander verwarren, maar de door jou bedoelde Jappenertjes dragen doorgaans witte sokken.... lol
        Neen, zonder gekheid. Ik sta de laatste tijd versteld van het aantal Chinezen in Maastricht. Let er maar eens op. Ga eens op het terras zitten op de Boschstraat en kijk maar eens hoeveel er voorbij komen. Echt wel meer dan Marokkanen, althans overdag.
        Ook zie je steeds meer Chinese kappers verschijnen, nemen Chinezen frituren over en hebben we inmiddels 2 Chinese supermarkten (vol met Chinezen)......

        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        Pier, we willen harde cijfers zien!
        Daar kan ik kort in zijn. Die heb ik niet.
        Ik heb wel wat gepionierd op internet. Ik zie diverse Chinese verenigingen en ontzettend veel Chinese namen in Maastricht.
        Maar, om alles nu helder te krijgen......

        ........ moeten we een sub-forum openen, toch?
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          ........ moeten we een sub-forum openen, toch?
          Moet je even bij Breur voor aankloppen, denk ik. Of nog hogerop: Rubke? Dan zou ik het subforum wel iets algemener houden, 'Maastricht, sociale geschiedenis' bijvoorbeeld en daar zou je dan weer dit draadje onder kunnen brengen.

          Maar waarom zouden er dan plotseling zoveel Chinezen in Maastricht zijn?

          Opmerking


          • #6
            Zo is het!
            En trouwens, wie wil er niet in Maastricht wonen (op termijn)?

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
              Moet je even bij Breur voor aankloppen, denk ik. Of nog hogerop: Rubke? Dan zou ik het subforum wel iets algemener houden, 'Maastricht, sociale geschiedenis' bijvoorbeeld en daar zou je dan weer dit draadje onder kunnen brengen.
              De hoofdstukkenindeling laten we aan Rubke over. Heeft hij naast zijn spielerij met motors en camera's ook nog iets te doen ...
              Last edited by Pier; 21 maart 2019, 21:49.

              Opmerking


              • #8
                Chinezen zijn overal, maar er zijn de laatste jaren ook ongelooflijk veel toeristen gekomen uit China. Iets met verbeterde visa geloof ik. Dus misschien, het zou zomaar kunnen, bezoeken die behalve de Keukenhof en Volendam ook graag Maastricht?
                Don't PRESS me....

                Opmerking


                • #9
                  Ik denk dat Pier hier toch wel een punt heeft. Ik vermoed dat over een x aantal jaar de periode 1950-20?? een heel interessante kan worden. De samenstelling van de bevolking en haar invloed op 'het innerlijk' en 'uiterlijk' van Maastricht zullen dan zeker onder de loep genomen worden.

                  Wanneer kwam de eerste Chinees naar Maastricht? Ik heb geen idee. Jaren geleden - in het begin van mijn Maastricht manie- liep ik in de Slegte en trof daar een hoogst eigenaardig werkje aan. Het draagt als titel: "Der auf ordre und kosten seines kaisers reisende chineser (...)" niet veel verder op de titelpagina staat vervolgens "3. In Einer Beschreibung der Stadt Mastricht". Een Chinees in 1725 op bezoek in Maastricht? Dat vond ik te mooi om waar te zijn en dus schafte ik me het boekje direct aan.

                  De beschrijving van Maastricht door onze chinees is best aardig. Zo schrijft hij over twee grote pleinen en roemt hij de vestingswerken van de stad. Er staat nog meer over Maastricht in, maar ik kan de teksten niet ontcijferen, in dat onmiskenbaar, maar moeilijk leesbaar lettertype. Wellicht iets om hier te plaatsen zodat we met zijn allen kunnen puzzelen?

                  (Latere opmerking burgemeester: dit is inderdaad uitstekend vertaald door Hermanw. Zie dit draadje.)

                  Enig speurwerk leverde op dat dit werk, niet door een Chinees, maar door een Duitse journalist, D. Fassmann, werd geschreven. Hij bezocht niet alleen Maastricht, maar veel meer plaatsen in (het huidige) Nederland, waaronder Gouda. Daarover schreef ene Paul Abels een verslag. Als je in dat verslag Gouda door Maastricht vervangt (en je vervangt de Goudse monumenten voor wat Maastrichtse) dan heb je weer wat copij voor een archiefsprokkel!
                  Bestanden bijvoegen
                  Last edited by burgemeester; 17 april 2011, 20:21.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                    Ik denk dat Pier hier toch wel een punt heeft. Ik vermoed dat over een x aantal jaar de periode 1950-20?? een heel interessante kan worden. De samenstelling van de bevolking en haar invloed op 'het innerlijk' en 'uiterlijk' van Maastricht zullen dan zeker onder de loep genomen worden.

                    Wanneer kwam de eerste chinees naar Maastricht? Ik heb geen idee. Jaren geleden - in het begin van mijn Maastricht manie- liep ik in de Slegte en trof daar een hoogst eigenaardig werkje aan. Het draagt als titel: "Der auf ordre und kosten seines kaisers reisende chineser (...)" niet veel verder op de 'titelpagina staat vervolgens "3. In Einer Beschreibung der Stadt Mastricht". Een chinees in 1725 op bezoek in Maastricht? Dat vond ik te mooi om waar te zijn en dus schafte ik me het boekje direct aan.

                    De beschrijving van Maastricht door onze chinees is best aardig. Zo schrijft hij over twee grote pleinen en roemt hij de vestingswerken van de stad. Er staat nog meer over Maastricht in, maar ik kan de teksten niet ontcijferen, in dat onmiskenbaar, maar moeilijk leesbaar lettertype. Wellicht iets om hier te plaatsen zodat we met zijn allen kunnen puzzelen?

                    Enig speurwerk leverde op dat dit werk, niet door een chinees, maar door een Duitse journalist, D. Fassmann, werd geschreven. Hij bezocht niet alleen Maastricht, maar veel meer plaatsen in (het huidige) Nederland, waaronder Gouda. Daarover schreef ene Paul Abels een verslag. Als je in dat verslag Gouda door Maastricht vervangt (en je vervangt de Goudse monumenten voor wat Maastrichtse) dan heb je weer wat copij voor een archiefsprokkel!
                    Last edited by Pier; 21 maart 2019, 21:51.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #11
                      Liever onder het hoofdthema 'Geschiedenis van Maastricht' een subthema 'Sociale geschiedenis' (ohne weiteres), Pier. Dat biedt de kans de horizon wat breder te maken. Er is meer over te vertellen dan alleen de periode na ca. 1950.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        Liever onder het hoofdthema 'Geschiedenis van Maastricht' een subthema 'Sociale geschiedenis' (ohne weiteres), Pier. Dat biedt de kans de horizon wat breder te maken. Er is meer over te vertellen dan alleen de periode na ca. 1950.
                        Mee eens!

                        (En nog eens 'mee eens' voor de tien tekens.)

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                          De beschrijving van Maastricht door onze chinees is best aardig. Zo schrijft hij over twee grote pleinen en roemt hij de vestingswerken van de stad. Er staat nog meer over Maastricht in, maar ik kan de teksten niet ontcijferen, in dat onmiskenbaar, maar moeilijk leesbaar lettertype. Wellicht iets om hier te plaatsen zodat we met zijn allen kunnen puzzelen?
                          Als je wilt, kan ik wel helpen met die tekst. Met die Fraktur heb ik niet zo'n probleem.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                            Liever onder het hoofdthema 'Geschiedenis van Maastricht' een subthema 'Sociale geschiedenis' (ohne weiteres), Pier. Dat biedt de kans de horizon wat breder te maken. Er is meer over te vertellen dan alleen de periode na ca. 1950.
                            Inmiddels hebben jullie een eigen subforum..
                            hoop alleen dat het niet een one-topic subforum blijft
                            Fallor ergo sum

                            Opmerking


                            • #15
                              Niet alles tegelijk, Rubke, maar alvast dank voor de verplaatsing.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X