Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Urbanisme - het ontstaan van een ruimtelijke realiteit - deel 1.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Urbanisme - het ontstaan van een ruimtelijke realiteit - deel 1.

    Met het Verdrag van Maastricht doet de stad, waaraan dit Europese verdrag haar naam dankt, haar intrede in de gezamenlijke Europese geschiedenis. De stad zelf draagt vele sporen van deze geschiedenis. Van de Kelten en Romeinen, het Christendom en de Vikings, tot de huidige tijd toe. Vaak belegerd en gekoloniseerd. Steeds een stad in grensgebieden. Handel, militair en industrie hebben haar gevormd.
    Het leek me daarom juist een eigen studie uit de zeventiger jaren in licht bewerkte vorm opnieuw te publiceren. Immers aan niets kan de realiteit, economisch, sociaal en politiek, zo duidelijk geanalyseerd worden als aan ruimtelijke structuren. In dit geval een stad met een lange en wisselvallige geschiedenis.
    Maastricht, Alphonse Scaf – stedenbouwkundige ©

    Meer op: http://tibaert.com/article/maastricht-2eqgtz132w16v-1/
    N.b.: de meeste links in het artikel werken niet.
    Voor fotomateriaal betreffende Maastricht zie Tibaerts weblog: Tibaert
    Last edited by Breur; 17 augustus 2012, 11:41. Reden: redactie.

  • #2
    Mooi verhaal...
    dank voor de link naar fons

    Fijn om eens rustig te kunnen doorlezen. (en nog eens )
    Zou toch ook wel een betekenis kunnen hebben, in algemene zin, op de scholen.

    wat ik niet voor mekaar krijg is de links in de webblog te openen
    maar daar kom ik nog achter hoe...
    de bookmark nummers krijg ik niet te zien (afbeelding)
    met groet
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Antonius; 17 augustus 2012, 13:34.
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • #3
      Jammer dat niet vermeld wordt waar deze studie oorspronkelijk verscheen c.q. voor geschreven werd. Deze digitale versie heeft geen nootverwijzingen, d.w.z. ze werken niet. Als iemand een tip heeft over de schrijver, dan hoor ik dat graag via de p-mail.

      Ter informatie: De daadwerkelijke afbraak van poorten en muren begon niet in 1868, maar reeds in 1867, zes maanden na het KB waarbij de vesting werd opgeheven (29 mei 1867).

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
        Mooi verhaal...
        dank voor de link naar fons

        Fijn om eens rustig te kunnen doorlezen. (en nog eens )
        Zou toch ook wel een betekenis kunnen hebben, in algemene zin, op de scholen.

        wat ik niet voor mekaar krijg is de links in de webblog te openen maar daar kom ik nog achter hoe...
        de bookmark nummers krijg ik niet te zien (afbeelding)
        met groet
        Teun, ik citeer mijzelf: "N.b.: de meeste links in het artikel werken niet".

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
          Jammer dat niet vermeld wordt waar deze studie oorspronkelijk verscheen c.q. voor geschreven werd. Deze digitale versie heeft geen nootverwijzingen, d.w.z. ze werken niet. Als iemand een tip heeft over de schrijver, dan hoor ik dat graag via de p-mail.

          Ter informatie: De daadwerkelijke afbraak van poorten en muren begon niet in 1868, maar reeds in 1867, zes maanden na het KB waarbij de vesting werd opgeheven (29 mei 1867).
          tibaert is lid van MO. Dus gewoon een p-mailtje sturen!

          Opmerking


          • #6
            aha....
            TIBAERT aanpassen joh
            ik ben verguisd

            Opmerking

            Bezig...
            X