Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Urinoirs in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    urinoir op hoek Calvariestraat/Hertogsingel tegenover Brandenburgerplein

    Ik denk dat de dames gelijk hebben. Op bijgaande link is te zien dat op de eerste verdieping enkele vensters nog dezelfde indeling in drie ramen hebben, en op de begane grond zie je boven het rechtse venster nog een soortgelijk venster met bovenraam. Op de tweede etage is de indeling in drieën teruggebracht naar twee; het dakvenster is verdwenen.

    Maar die huizenrij op de achtergrond blijft me intrigeren. Als dit het pand van Home Service is op de hoek Hertogsingel/ Brandenburgerplein/ Elisabeth Strouvenlaan [het pand tegenover het café The Highlander], waar staan dan die huizen op de achtergrond? Dat kan gezien de zichthoek toch niet de Strouvenlaan zijn?
    Last edited by Clio; 6 juli 2013, 07:55. Reden: aanvulling Calvariestraat

    Opmerking


    • #47
      Het zou weleens kunnen kloppen wat Parel zegt, maar de belijning van de woningen op de foto komt volgens mij niet helemaal overeen met de plek die Parel beschrijft. Natuurlijk is er in de loop der jaren wel het nodige aan die buurt veranderd, maar vergelijk het eens met hoe die hoek er nu uit ziet. Vergeleken met wat er op de foto te zien is, lijkt me de gevel zoals die nu is een stuk breder dan op de foto.

      Toch denk ik dat we het ''ergens'' in die hoek moeten zoeken.


      Wat Clio zegt: dat viel me ook op, het loopt daar te ''recht'', en het pleintje op de foto ligt ''verkeerd''.......
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #48
        Volgens een bron is het de kruising Hertogsingel met de Calvariestraat en het Brandenburgerplein. Is het mogelijk dat het urinoir in de middenberm van de Hertogsingel stond?
        Kompleminte

        Toller

        Opmerking


        • #49
          dus urineren naar alle windstreken?


          Die kruising, dat kan heel goed, ik ken de kruising an sich echter alleen zoals die er nu bij ligt, zij het met verkeerstechnische aanpassingen. De vraag is echter: waar kijken we nu tegenaan? Dat op de foto mogellijk de Highlander te zien is, dat is uit te sluiten, de foto is volgens mij genomen vanuit de plek waar nu Bakkerij Cornelissen gevestigd is, maar volgens mij meer naar het kruispunt toe. Dan kan het toch zijn, dat rechts de Elisabeth Strouvenlaan te zien is (hoewel die er in mijn beleving dus te ''recht'' bij ligt).


          Overigens lijkt het dat de foto ''gespiegeld'' weergegeven wordt. Kijk maar eens naar de plek van het verkeersbord, dat hoort daar niet......
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #50
            Misschien dat onderstaande link licht op de zaak werpt

            https://maps.google.nl/maps?q=Brande...bp=12,180,,0,0
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • #51
              Dat is precies wat ik bedoel
              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

              Opmerking


              • #52
                Urinoirs en pissoirs: stiefkinderen van gemeentelijk beleid

                In 1945 waren er nog 15 openbare urinoirs in Maastricht, in 1971 nog slechts zeven (7). Toenmalig directeur Bouwzaken J.J. van de Venne had er zeven laten slopen en met de rest was ook niet erg gelukkig. Lees hier een artikel dat ook nog aardig is verlucht met tekeningetjes van de toen nog resterende openbare toiletten.

                In 1966 waren het er volgens een ingezonden brief [Leo Herberghs] in het Limburgs Dagblad slechts zes. In 1969 kwam er weer eentje bij (dus 7), hetgeen voorlopig zo bleef. Men gaf toe dat het er veel te weinig waren, maar zag anderzijds geen noodzaak tot prioriteit.

                Voor meer informatie inzake openbare toiletten zie hier.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 29 september 2013, 14:39.

                Opmerking

                Bezig...
                X