Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Urinoirs in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Het is nooit mijn bedoeling geweest met mijn ontwerp om haat te zaaien, ook is het nooit mijn bedoeling geweest om onnodig te provoceren, het beeld kan natuurlijk wel als provocerend gezien worden.

    Nu ik naar mijn mening alle vragen heb beantwoord op dit forum. Heb ik een vraag aan de mensen die actief zijn op dit forum:

    Ik ben van mening dat ik de eerste ben die er in Maastricht in geslaagd is om een sculptuur te plaatsen die provocerend over kan komen, in ieder geval een sculptuur die een bepaalde discussie heeft aangewakkerd, naar mijn idee is het best uniek om ergens de eerste mee te zijn.

    Mijn vraag is dan ook, of er ooit al eens in Maastricht een sculptuur geplaatst is die bij bepaalde mensen een provocerende werking heeft gehad? Als dat niet zo is heb ik hoe dan ook geschiedenis geschreven, al zou het zo zijn dat niemand aandacht besteed aan die geschiedenis.

    Met vriendelijke groet,

    Michiel Muyres

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door MICHIEL MUYRES Bekijk bericht
      Ik wil alle mensen die actief zijn op dit forum ten eerste alvast bedanken, voor de sportieve reacties. Ik beloof dat ik op de vragen die gesteld zijn dieper in zal gaan.
      (..)
      Ik neem daarom ook elke reactie's serieus, en ik beloof ook dat ik op elke vraag die hier gesteld is antwoord ga gegeven. Ik heb er alleen even de tijd voor nodig.

      Met vriendelijke groet,

      Michiel Muyres
      Hallo Michiel,

      Zoals je wellicht weet houd ik mij op MO nogal bezig met de (lokale) politiek.
      Zo kwam het dat mij vanmiddag, toen ik zo links en rechts aan het neuzen was, het navolgende bericht ter oren kwam.

      In 2009, 2010 en 2011 subsidieert de gemeente Maastricht een bedrag van € 12.000,- voor het kunstzinnig inrichten van het Waldeckpark.

      Klopt het dat jouw WC pot dus door ons 'Maastrichtenaren' is gesubsidieerd met een bedrag van minstens € 4.000,- ???
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        In dat geval zijn we dus niet bezeikt door d'Artagnan, maar door Michiel
        Nou..... Als ik Michiel zou zijn, zou ik het ook gedaan hebben

        Degene die dit verzint, daar ben ik benieuwd naar :(
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #34
          @Pier, ik heb niets verdiend aan het maken van de WC pot, het is wel waar dat de materiaal kosten betaald zijn met subsidie. Ik heb geen idee wat de polyester laag heeft gekost die het bedrijf de Feyter er op heeft gezet.

          Voor elk project (3 per jaar) heeft de gemeente 1000 euro beschikbaar gesteld.
          Wat ik in ieder geval zeker weet is dat ik onder dat bedrag ben gebleven.
          Ik heb verder geen recht op het geld dat overblijft, het geen ik ook niet erg vind. Het is een project geweest dat via de academie liep, en ik vind het super dat er een sculptuur van mij in Maastricht staat en heb er natuurlijk een studiepunt mee verdient.

          @ BREUR De VOC glorie waar ik het over had moet natuurlijk een beetje sarcastisch opgevat worden Ik had gehoopt dat dat duidelijk was.

          Met vriendelijke groet,

          Michiel Muyres

          Opmerking


          • #35
            € 12.000,- voor een project dat 3 jaar loopt is natuurlijk niet veel. Daar kan geen enkele school, club, museum, gemeenschapshuis of wat dan ook voor draaien. En als je ziet hoeveel stof Michiel in z'n eentje al doet opwaaien deze herfst...

            Ik zou vorige week gaan kijken, maar het wordt woensdag. Iemand zin om mee te gaan? Ik wil ook nog de Francis Alÿs tentoonstelling in het Bonnefanten gaan zien, hoewel ik eigenlijk niet van video houd (z'n werk bestaat niet uitsluitend uit video gelukkig). Misschien gaat iemand mij uitleggen waarom dit wél goed is?

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Hallo Michiel,

              Zoals je wellicht weet houd ik mij op MO nogal bezig met de (lokale) politiek.
              Zo kwam het dat mij vanmiddag, toen ik zo links en rechts aan het neuzen was, het navolgende bericht ter oren kwam.

              In 2009, 2010 en 2011 subsidieert de gemeente Maastricht een bedrag van € 12.000,- voor het kunstzinnig inrichten van het Waldeckpark.

              Klopt het dat jouw WC pot dus door ons 'Maastrichtenaren' is gesubsidieerd met een bedrag van minstens € 4.000,- ???
              De kunstwerken worden maximaal 4 maanden tentoongesteld; per student.
              De studenten worden geselecteerd door de gemeentelijke adviescommissie voor beeldende kunsten en vormgeving.
              De kunstwerken moeten voldoen aan één van de thema’s: vervreemding, respect voor de maatschappelijke functie van kunst en confrontatie van traditie en vernieuwing.
              Eind 2012 wordt besloten of het project zal worden voortgezet.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #37
                Ter informatie: verplaatste discussie

                Oorspronkelijk geplaatst door MICHIEL MUYRES Bekijk bericht
                @ Ingrid M.H. Evers, de literaire bronnen die ik geraadpleegd heb, hebben niet meteen te maken met het beleg van Maastricht. Ik heb een boek gelezen over Lodewijk de 14de, zeg maar de baas van d'Artagnan. (...) Dat boek heette: Lodewijk XIV, De zonnekoning en zijn hof te Versailles, geschreven door André Maurois. Verder moet ik bekennen dat ik een aantal bronnen via internet heb gevolgd onder andere Wikipedia.

                Maar omdat ik in dat boek niet echt een heel positief beeld van Lodewijk en consorten heb gekregen, en ook door dingen die ik in algemenere geschiedenis boeken over deze man en zijn leger heb gelezen, en verder de discussies die ik met mensen heb gevoerd. Ben ik tot de conclusie gekomen dat de verering van d'Artagnan niet echt rechtvaardig is.
                Op mijn verzoek (gesecondeerd door Breur) heeft Sjef de discussie over de door Michiel Muyres gebruikte literatuur verplaatst naar een nieuwe thread 'd'Artagnan' bij 'geschiedenis van Maastricht' (klik hier), waar hij meer op zijn plaats is. Met het kunstige urinoir had het immers niets meer van doen.

                Daar is onder de nrs. #6-9 ook het antwoord te vinden op Michiels vraag hierboven (klik hier), of hij met zijn controversiële kunstwerk geschiedenis heeft geschreven? (Het antwoord is nee: er zijn veel controversiëler beelden in deze stad geweest).
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 november 2010, 05:13.

                Opmerking


                • #38
                  Verplaatste berichten

                  De bijdragen die handelden over de historische aspecten van d'Artagnan zijn verplaatst naar een nieuw geopend onderwerp.
                  Je kunt die lezen via:
                  MestreechOnline - Forum Stad Maastricht > Mestreech / Maastricht > Geschiedenis Maastricht > d'Artagnan.
                  Of door hier te klikken.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #39
                    Ik ben gisteren het beeld van Michiel Muyres ter plekke gaan bekijken en heb er wat extra foto's van gemaakt:


                    Het eerste wat opgemerkt moet worden, is dat het beeld een stuk groter is dan gedacht. Dat betekent dat een aantal bezwaren die hier geuit zijn (onhygiënisch, want geen gat erin; had net zo goed een origineel Sphinx-exemplaar kunnen zijn) voorbarig waren: dit object lijkt op een pissoir, maar is toch duidelijk anders - door afmetingen, positionering (het beeld zit dermate hoog; je kunt niet eens op d'Artagnan spugen, mocht je dat willen) en materiaalkeuze (glasvezel met kunsthars?).

                    Dan de esthetische kant. Ik was even helemaal vergeten waar het 'oude' d'Artagnan beeldje stond, dus ik zat aan de verkeerde kant van de Prins Bisschopsingel te zoeken (waar die kitsch d'Artagnan van die Rus staat - sorry Ingrid, smaken mógen verschillen ). Ik was dus nog aan het zoeken en het was dan ook enigszins een verrassing toen ik het beeld ineens zag staan, in het Waldeckpark dus, prima zichtbaar vanaf het Tongerseplein. Het was een grijze dag en het witte object stak wel erg mooi af tegen de donkere bosjes.

                    Toch ook nog even een paar woorden over het idee erachter. Ik vind het idee te letterlijk en teveel 'van dik hout zaagt men planken'. De naam d'Artagnan in het pissoir vind ik overbodig. Het object hangt aan de voormalige sokkel van d'Artagnan, da's al duidelijk genoeg. De mening van de kunstenaar dat er op d'Artagnan gepist zou moeten worden, vind ik, nou ja, een mening... Ik sluit me aan bij wat anderen op dit forum al hebben betoogd: we zijn allemaal tegen bloedvergieten, dat beleg van 1673 is lang geleden, er speelden een heleboel ingewikkelde zaken mee, en ik kan me er dan ook niet over opwinden dat sommige mensen in Maastricht er trots op zijn deze veldheer voor de poorten van hun stad gesneuveld is.

                    Ik was gisteren in het Bonnefanten en zag daar een expositie van 6 jonge kunstenaars, die de post-academische opleiding aan de Jan van Eyck volgen (zie hier voor een verslag). Op een plankje aan de muur stonden twee Duitse bierpullen, leeg, niks bijzonders aan te zien. Ernaast een tekst: two personalized beer pitchers of iets dergelijks. Ik keek en keek, maar er viel toch echt niks persoonlijks aan die bierpullen te zien. Totdat ik achter me een rek zag staan met daarin tientallen ansichtkaarten van het Oktoberfest. Pas toen daagde het bij mij. De kunstenaars, Nicholas Matranga en Wolfgang Fütterer, waren klaarblijkelijk een weekendje afgezakt naar München, hadden daar twee pullen uit een biertent weten mee te smokkelen, en het 'personalizeren' had dus bestaan uit het persoonlijk legen van die literglazen.

                    Ik kan niet uitleggen waarom het idee van Matranga & Fütterer me wel aanspreekt en het idee van Michiel niet. Ik ben tenslotte geen kunstcriticus...

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                      ik zat aan de verkeerde kant van de Prins Bisschopsingel te zoeken (waar die kitsch d'Artagnan van die Rus staat - sorry Ingrid, smaken mógen verschillen ).
                      Natuurlijk, Loco!

                      Mijn opmerking - dat ik niet rouwig ben dat dat beeld van T. daar staat - sloeg overigens niet zozeer op dat buitenmodels stukje heroïsche romantiek. Ik ben blij dat het daar de weinig inspirerende en kale 'entree' van het Aldenhofpark (vanuit de Tongersestraat) een béétje spannender maakt.

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        Ik ben blij dat het daar de weinig inspirerende en kale 'entree' van het Aldenhofpark (vanuit de Tongersestraat) een béétje spannender maakt.
                        Dat is zo. En veel mensen - en vooral toeristen - vinden het prachtig. Moet kunnen, moet kunnen!

                        Opmerking


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door MICHIEL MUYRES Bekijk bericht
                          @ BREUR De VOC glorie waar ik het over had moet natuurlijk een beetje sarcastisch opgevat worden Ik had gehoopt dat dat duidelijk was.

                          Met vriendelijke groet,

                          Michiel Muyres
                          Ik kan het hebben ! Geen probleem.
                          Last edited by ; 18 november 2010, 19:21. Reden: citaat hersteld

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door SJEF † Bekijk bericht

                            In het eerste artikel van Jef staat bovenstaande foto, maar geen verwijzing waar deze urinoir stond. Misschien iemand, die uitsluitsel kan geven?
                            Kompleminte

                            Toller

                            Opmerking


                            • #44
                              Is dat niet de hoek van de Hertogsingel en Calvariestraat?
                              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                              Opmerking


                              • #45
                                Dit lijkt verdomd veel op de hoek Hertogsingel komende vanaf het Cannerplein aan de linkerkant.
                                Aan de stoplichten, in het huis is nu een verkoopzaak van gordijnen en zonwering.
                                In deze tijd van de foto opnamen waren er nog geen verkeerslichten en is de Hertogsingel nog in de oude situatie, vroeger kon je heerlijk tussen de bomen doorlopen
                                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X