Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vrijthof welke bomen stonden er voor de parkeergarage gebouwd werd

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Vrijthof welke bomen stonden er voor de parkeergarage gebouwd werd

    ik weet nog dat ik als klein menneke met mijn vader en moeder aan het vrijthof ging kijken op een zondag middag toen het plein zelf was afgezet met schuttingen en de bomen stuk voor stuk werden omgezaagd, althans dat zag je aan de sporen en gaten in de bomenrij. plus minus 1964.
    kon het met diverse zoekopdrachten niet vinden of de datum correct is of over de eigenlijke vraag, welke bomen stonden er oorspronkelijk?
    Lindeboom of Beukeboom voordat de gecandelaberde Platanen kwamen?
    Last edited by Antonius; 24 april 2019, 12:16. Reden: spelling
    ik ben verguisd

  • #2
    In 1969 wordt gesproken over het omzagen en voorlopig geen nieuwe bomen: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...mpeg21%3Aa0190

    Het is duidelijk dat er geen biologen of tuiniers onder de journalisten te tellen vielen: niemand doet ook maar enige moeite om de bomen te duiden. Bomen zijn tenslotte bomen, nietwaar? https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...mpeg21%3Aa0132
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 april 2019, 13:21.

    Opmerking


    • #3
      Ah, bedankt beste Ingrid M.H. Evers.
      1969 toch al, ik ga eens naar de Bieb om dat uit te zoeken zoals u suggereerde
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • #4
        Dat hoor ik als oud-bibliothecaris graag! Als er niks veranderd is, staat dat jaarverslag op de vierde verdieping in de open boekerij, in de meest rechtse kast (gezien vanaf de trap en liften).

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
          ik weet nog dat ik als klein menneke met mijn vader en moeder aan het vrijthof ging kijken op een zondag middag toen het plein zelf was afgezet met schuttingen en de bomen stuk voor stuk werden omgezaagd, althans dat zag je aan de sporen en gaten in de bomenrij. plus minus 1964.
          kon het met diverse zoekopdrachten niet vinden of de datum correct is of over de eigenlijke vraag, welke bomen stonden er oorspronkelijk?
          Lindeboom of Beukeboom voordat de gecandelaberde Platanen kwamen?
          Lindebomen Antonius.

          Opmerking


          • #6
            Ik twijfel niet aan de (bomen)kennis van Breur.
            In het jaarboek van 1969 (blz. 36, en 41-42) wordt aandacht besteed aan het rooien van de bomen en het historisch onderzoek van het( afgegraven) Vrijthof.
            Op pagina 36 is een foto te zien van een deel van de gerooide bomen.

            Een kenner herkent daarin wellicht het soort.
            Voor de rest denk in dat Ingrid gelijk heeft. Toentertijd was een boom gewoon een boom.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Pier: in het jaarboek 1972 vind je meer info. Had een goede biologieleraar: Dr. P.J. van Nieuwenhoven.

              Opmerking


              • #8
                het geheugen van een kind is een raadsel
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • #9
                  de oplossing kwam uit een heel andere bron Alterra Instituut Wageningen

                  https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijth...r_254-7943.jpg
                  een foto van 1967 hetgeen met mijn kinderjaren correspondeerde

                  in dit bericht over de zomerlinde staat het op pagina 10 dat er nog een staat
                  met de boomblad herkenning software bij de Universiteit in Wageningen (het Alterra Instituur) zijn de bomen uit 1967 overduidelijk de Zomerlinden die voor de parkeergarage moesten wijken
                  http://www.ecologischadviesbureaumaes.nl/122.pdf
                  Bestanden bijvoegen
                  ik ben verguisd

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X