Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De tram

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Volgens het kaartje heeft de paardentram dus de route Grote Staat - Helmstraat - Grote Gracht - Markt - Boschstraat gehad!

    En het stuk Achter de Barakken - Maagdendries - Lindenkruis naar de remise staat erop.

    Wel ontbreekt de tramhalte op de Hertogsingel bij de kruising met de Calvariestraat (Brandenburgerplein) op het kaartje.

    En dan kunnen we nu op zoek gaan naar restanten van de tramlijn.
    Het eerste wat mij invalt is de Jekerbrug naast het Pesthuis, daarvan heb ik gelezen dat deze voor de tram is aangelegd.

    Zou de Jekerbrug in het Aldenhofpark, bij waterpoort De Reek, ook soms voor de tram zijn aangelegd ?
    If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht
      Volgens het kaartje heeft de paardentram dus de route Grote Staat - Helmstraat - Grote Gracht - Markt - Boschstraat gehad!
      Zoals reeds eerder vermeld:
      Route MOM.
      De Maastrichtse Omnibus-Maatschappij (MOM) reed de volgende route.
      Boschstraat, Markt, Grote Gracht, Helmstraat, Vrijthof, Grote Staat, Kleine Staat, Maastrichter Brugstraat, Maasbrug (Sint Servaasbrug; Aw Brögk), Wycker Brugstraat, Stationsstraat, Rijksweg en oprijlaan naar het Centraal Station, een traject van bijna twee kilometer.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht
        Zou de Jekerbrug in het Aldenhofpark, bij waterpoort De Reek, ook soms voor de tram zijn aangelegd ?
        Daar moet ik dus eerst de nodige boeken voor gaan raadplegen.
        En dat vergt veel tijd vanwege het nodige leeswerk.
        Dus even geduld, het antwoord zal volgen.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #19
          tram Maastricht-Kanne

          mooie kaart van J. W. Sluiter, van dik 100 jaar geleden!!

          als ik nu in die tijd op het Cannerplein instapte in de tram, en naar Kanne (richting Glons) wilde, dan maakte de tram al spoedig een flinke bocht naar rechts; zie de tekening van Sluiter, links beneden in de hoek.

          was deze bocht naar rechts er werkelijk?
          ging de tramlijn niet gewoon recht door, richting Servatiusbron, ongeveer over het terrein waar nu de Bieslanderweg ligt?



          Oorspronkelijk geplaatst door SJEF † Bekijk bericht
          Ir. J. W. Sluiter reconstrueerde ca. 1960 het verloop van de spoor- en tramlijnen in en om Maastricht.
          Linksboven is het goederenstation Boschpoort aan de huidige Frontensingel.
          Noordoostelijk daarvan het voormalige emplacement van de tramlijnen.

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door denie Bekijk bericht
            Als ik nu in die tijd op het Cannerplein instapte in de tram, en naar Kanne (richting Glons) wilde, dan maakte de tram al spoedig een flinke bocht naar rechts; zie de tekening van Sluiter, links beneden in de hoek. Was deze bocht naar rechts er werkelijk? Ging de tramlijn niet gewoon recht door, richting Servatiusbron, ongeveer over het terrein waar nu de Bieslanderweg ligt?
            De bocht die u ziet ligt ter hoogte van het driehoekige pleintje waar de Arcadiastraat ligt en de Cannerweg uitkomt op de huidige Bieslanderweg. Op een plattegrond uit ca. 1914 is te zien hoe de tramlijn door de tamelijk smalle Cannerweg loopt. Er ligt daar ook nu nog een duidelijke bocht.

            De tramhalte lag op de Tongerseweg (het gedeelte tussen het huidige Tongerseplein en het Cannerplein). De volgende haltes richting Kanne waren 'Biesland' en 'Nekum'.

            De Bieslanderweg, die bij raadsbesluit van 28 december 1951 met onmiddellijke ingang die naam kreeg, was 'een zijweg van de Kardoenweg' (nu Arcadiastraat). Die anonieme veldweg, waarschijnlijk weinig meer dan een karrepad, liep volgens het raadsbesluit 'ongeveer evenwijdig aan de Cannerweg'. Tegenwoordig sluit zij aan op de Cannerweg, waar deze voorbij het Musketiersplein naar de Jeker toezwenkt.

            Literatuur
            Emile Ramakers, Historische atlas van Maastricht (2007), p. 44.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 maart 2013, 23:39. Reden: correctie en aanpassing

            Opmerking


            • #21
              Op dit kaartje is het traject van de tram goed te zien. (Tenminste, dat daacht ik. Om onduidelijke redenen komt het hier veel kleiner over dan het in mijn computer staat).

              Vanaf het Emmaplein liep het traject bij het Brandenburgerplein over de Elisabeth Strouvenlaan in de richting van het (huidige) Cannerplein, waar een splitsing optrad: rechts naar Tongeren, rechtdoor naar Kanne/Glons.
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #22
                tram Maastricht-Kanne

                beste Ingrid,

                zeer bedankt voor al deze info!
                ik ga de Historische Atlas van Emile Ramakers bekijken.

                ja, het vorige plaatje is wél klein, maar ik meen toch te kunnen zien dat het tramspoor de Cannerweg volgde.
                ook zie ik m.i. die "anomieme veldweg", kom ik nog op terug.

                Opmerking


                • #23
                  tram Maastricht-Kanne

                  Vandaag heb ik de Historische Atlas van Maastricht, van Emile Ramakers, bestudeerd.
                  Dit boek is een waarachtig kunstwerk, voor de liefhebbers is het smullen geblazen!

                  Het boek toont veel schitterende afbeeldingen, met menig detail.

                  De plattegrond van Maastricht uit ca 1914 heeft evenwel zulke kleine letters dat mijn ogen er pijn van zijn gaan doen.
                  Mogelijk mede daardoor kan ik dan ook met geen mogelijkheid zien, dat "de tramlijn liep door de tamelijk smalle Cannerweg".

                  Want dat zou ik nu precies willen zien: hoe verliep het tramtracée exact tussen het Cannerplein en het Grenskantoor Neercanne?

                  Aan welke kant van de Cannerweg?
                  Het is mijn oude schoolweg, en ik weet zeker dat de tramrails, richting Kanne, zich na Nekum aan de linkerkant van de Cannerweg bevond.

                  Het boekje "Geschiedenis van de Cannerweg", van N.J.H. Schutgens, zegt er niets over.

                  De publikatie van W.J.M. Leideritz, "De stoomtrams van Noordbrabant en Limburg", (1972), spreekt over "via de Elisabeth Strouvenlaan en Biesland naar Neer-Canne".

                  Johan Blok, schrijver van "Trams in Midden- en Zuid-Limburg", meldt dat de tram Maastricht-Neercanne "via het Cannerplein en Cannerweg naar de grens met België bij Kanne" liep.
                  Dus inderdaad de Cannerweg!
                  Maar hoe dan?

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X