Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gangen Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Gangen Maastricht

    Hallo, ik heb eens op internet een plattegrond gezien van alle gangen van de kazematten van maastricht. Ik kan deze echter nergen meer vinden. Weet iemand een linkje of heeft iemand een scan van die kaart. Ik vind het vooral interessant omdat ik binnenkort ga verhuizen naar de binnenstad en ik het wel leuk vind om te weten of er iets onder het huis loopt.

  • #2
    Ik heb verschillende plattegronden van de "katch" waarvan op een de bovenliggende straten staan ingetekend. Ik heb ze alleen niet digitaal. je mag ze echter wel eens bekijken.

    Maar wees gerust, er loopt geen enkele katch gang onder de binnenstad, dat is een fabeltje.

    Opmerking


    • #3
      Ja, ik geloof dat het onder het Tongerseplein net het verste de stad in komt.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
        Ik heb verschillende plattegronden van de "katch" waarvan op een de bovenliggende straten staan ingetekend. Ik heb ze alleen niet digitaal. je mag ze echter wel eens bekijken.

        Maar wees gerust, er loopt geen enkele katch gang onder de binnenstad, dat is een fabeltje.
        Robboxxx u bent een kenner op het gebied van gangenstelsels .

        Welke gangen kunnen het dan zijn in de omgeving van Bisschopmolen ?
        In de kelder van de bakkerij bij Bisschopmolen was namelijk een "opening" welliswaar afgesloten en deze zou toegang geven tot een gangenstelsel.
        Is dit dan ook een fabel geweest ?

        Opmerking


        • #5
          plattegrond vestingwerken

          Ik denk dat de gezochte plattegrond in dit draadje staat (posting nr. 2).

          Opmerking


          • #6
            Ik weet er het een en ander van af, ja, dat klopt, maar een "kenner" vind ik te veel eer.

            Er hebben geen kazematten gangen binnen het centrum gelopen. Men kan ruwweg de singels die door Maastricht lopen als binnengrens aanhouden.

            Bij mijn weten liggen daar geen gangen. Deze "opening" ken ik niet maar ik betwijfel ten zeerste dat daar een gangenstelsel ligt. Mocht er iets liggen is het hooguit een aangrenzende kelder of iets dergelijks maar het kan ook een beerput zijn. Alhoewel dat laatste niet waarschijnlijk is met de Jeker naast de deur.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
              Ik denk dat de gezochte plattegrond in dit draadje staat (posting nr. 2).
              Hier staan de gangen niet op ingetekend.

              Opmerking


              • #8
                Wel weet ik dat er onder de Boschstraat een gang loopt van van de ene kant van de Sphinx naar de andere kant (Timmerfabriek).

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Guinness Bekijk bericht
                  Wel weet ik dat er onder de Boschstraat een gang loopt van van de ene kant van de Sphinx naar de andere kant (Timmerfabriek).
                  Dat is gewoon een transportgang. Voor mensen en produkten. Geen kinderlijkjes!

                  Opmerking


                  • #10
                    Vorig jaar heeft er een grote renovatie van de gehele Hertogsingel plaatsgevonden. Een van de straten waar die gangen zouden moeten lopen.

                    Wanneer men die daar bij het vervangen van de riolering inderdaad had aangetroffen, was dit denk ik groot nieuws geweest.

                    Wel zijn er grote, ik vond het uitzien als een soort meccano, zwarte constructies de bodem in gegaan. Ik weet niet of er mensen zijn die vorig jaar foto's of video hebben gemaakt van de reconstructie van de Hertogsingel.

                    Nogmaals: wanneer er een gangenstelsel zou zijn aangetroffen, dan was het bestaan daarvan allang bekend geweest, en bovendien zou dat stelsel niet zomaar weggewerkt zijn onder het nieuwe wegdek.
                    I am not a complete idiot. Some parts are missing

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                      Wel zijn er grote, ik vond het uitzien als een soort meccano, zwarte constructies de bodem in gegaan.
                      De groeibakken voor de zilverlindes bedoel je?

                      Opmerking


                      • #12
                        Resten bebouwing Hertogsingel

                        Zie verder http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=2198

                        Opmerking


                        • #13
                          Zouden ook niet veel "gangen" verdwenen(dicht gestort) zijn door nieuwbouw of verbouwingen in Maastricht?
                          Zouden daar ook gegevens over bekend zijn ? Verdwenen gangen ?

                          Kan mij ook nog een afl van Flikken Maastricht herinneren met Andre Rieu
                          daar kwam in die afl ook een "gang" in voor in de kelder vlak naast het museum op het Vrijfhof.
                          Was dit ook fictie ?

                          Opmerking


                          • #14
                            Het blijft moeilijk om te knokken tegen veronderstelde geheimzinnige gangen.

                            Een korte samenvatting van de zaken waar ik regelmatig mee geconfronteerd wordt:

                            Er zou een verbindingsgang zijn tussen het Fort St. Pieter en de kazematten!
                            Er loopt een gang onder de Maas door v.d. St. Pietersberg naar de gangen van Valkenburg!
                            Er loopt een gang onder de Maas door van de bekende kazematten naar de kazematten van wijck!
                            Men liep vroeger van de kazematten ondergronds naar de bakker aan het Emmaplein om daar vlaaien te jatten! (raar maar waar: ook dit is een onwaarheid)

                            Dit zijn zo'n beetje de meest voorkomende verhalen die ik regelmatig opgedist krijg. Uiteraard zweert iedereen erbij dat ze zeker weten dat die gangen er zijn.

                            Vermoeiend

                            Opmerking


                            • #15
                              Tis gewoon een vraag uit intressen.
                              Maar als u het 100% zeker weet Robboxxx dan is het okkies

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X