Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De Vestingwerken

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Bijgaand een link naar het (historisch) onderzoek uit 2005-2008 van de gemeente Maastricht, uitgevoerd door Humble Architecten, naar het Klevarie-terrein.
    http://ruimtelijkeplannen.maastricht...liteitplan.pdf

    Jammer is dat ik het bestand niet 90 graden gekanteld krijg, waardoor dit document wat moeilijk te lezen is.
    Om er eens goed nar te kijken zou je het moeten uitprinten.
    Machtig interessant maar uitprinten ? ruim 200 blz. gr ton.

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Mijn dank voor de hulp bij het plaatsen van de foto,s gr ton.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Bijgaand een link naar het (historisch) onderzoek uit 2005-2008 van de gemeente Maastricht, uitgevoerd door Humble Architecten, naar het Klevarie-terrein.
    http://ruimtelijkeplannen.maastricht...liteitplan.pdf

    Jammer is dat ik het bestand niet 90 graden gekanteld krijg, waardoor dit document wat moeilijk te lezen is.
    Om er eens goed nar te kijken zou je het moeten uitprinten.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Met dank aan Ton bijgaand enkele foto's van de gemetselde gewelven op het terrein van Klevarie.

    De foto's zijn op 25 okt. 2016 genomen.





    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

    Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn!
    Misschien hebben ze het ook wel eerder ontdekt, maar is het (bewust?) niet gedocumenteerd.
    Vergeet niet dat de bouw dan stil komt te liggen vanwege archeologisch onderzoek. Misschien dacht de aannemer destijds dat dit niet zo handig /wenselijke was.
    Maar dat is natuurlijk zuiver speculatief!
    Ben het met U eens Pier het gaat namelijk om veel geld.want toen men de wateropslag (Gemetselde gewelven ) .. ontdekte was deze in twee dagen gesloopt en weer afgedekt (Toeval) ?
    alhoewel hij buiten het bouw project valt want dit stuk ligt vlak bij Abramslook.(zie foto,s

    Ps helaas deze zijn te groot net zo als de ca 150 foto,s vanaf sept 2016 tot nu van de sloop klevarie.
    ik stuur u die ene foto misschien heb u wel de kennis in huis ,om hem te plaatsen

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
    Ik vroeg me af waarom ze die fundering niet eerder ontdekt hebben.
    Namelijk met de bouw van klevarie,
    De verklaring is schijnbaar dat deze fundering grotendeels onder het
    het terras lag zie deze foto
    Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn!
    Misschien hebben ze het ook wel eerder ontdekt, maar is het (bewust?) niet gedocumenteerd.
    Vergeet niet dat de bouw dan stil komt te liggen vanwege archeologisch onderzoek. Misschien dacht de aannemer destijds dat dit niet zo handig /wenselijke was.
    Maar dat is natuurlijk zuiver speculatief!

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Ik vroeg me af waarom ze die fundering niet eerder ontdekt hebben.
    Namelijk met de bouw van klevarie,
    De verklaring is schijnbaar dat deze fundering grotendeels onder het
    het terras lag zie deze foto

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

    Zou het misschien een restant kunnen zijn van de kruittoren van het Bastion Brandenburg.

    Zie bijvoorbeeld HIER een eerdere posting van Ingrid Evers over de ontploffing op 21 december 1761 waaraan Abrahams Look zijn naam dankt.
    beste Pier ik kreeg dit toe gezonden.
    Dus ik denk dat u gelijk heeft;


    Dit kruithuis zag er ongeveer het zelfde uit als het thans nog bestaande kruitmagazijn van de Bonnefantenbleek (naast het Conservatorium)
    https://www.google.nl/search?q=kruit...LlZOM:&spf=773
    Dat magazijn is rond 1785 gebouwd en het lag pal achter de Tongersekat waarop een kanonnenbatterij was geplaatst. Zo lag het kruitmagazijn van Klevarie ook pal achter de Kat Brandenburg. Door die verscholen ligging was het vrijwel niet mogelijk dat het kruitmagazijn door vijandelijk vuur werd geraakt.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
    Archeologisch Onderzoek terrein klevarie waarschijnlijk de fundering van een kruittoren.
    wie weet hier meer van
    Zou het misschien een restant kunnen zijn van de kruittoren van het Bastion Brandenburg.

    Zie bijvoorbeeld HIER een eerdere posting van Ingrid Evers over de ontploffing op 21 december 1761 waaraan Abrahams Look zijn naam dankt.

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    nog enkele foto,s de laatste foto, is aan de achterkant Abstraat
    schijnbaar de fundering van het oude nonnenklooster ?

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Archeologisch Onderzoek terrein klevarie waarschijnlijk de fundering van een kruittoren.
    wie weet hier meer van

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Je moet het maar weten, je moet het maar weten.....

    Weer iets geleerd vandaag.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=UGrB6WS9eI8[/ame]

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Zou een deel van die motte niet afgegraven worden in de allerlaatste oprisping van ENCI? Er staat me vaag iets bij dat daar sprake van was een paar jaar geleden. Zo te zien is dat van de baan en wordt-ie nu zelfs opgeknapt.
    Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
    Ten eerste ligt de Motte buiten het afgravingsgebied en ten tweede vermeldt het bord dat het een "Rijksmonument" betreft.
    Last edited by Pier; 27 maart 2020, 15:55.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Zou een deel van die motte niet afgegraven worden in de allerlaatste oprisping van ENCI? Er staat me vaag iets bij dat daar sprake van was een paar jaar geleden. Zo te zien is dat van de baan en wordt-ie nu zelfs opgeknapt.

    Leave a comment:

Bezig...
X