Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Astra C.V.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Astra C.V.

    Astra C.V., atelier voor kunst-keramiek.

    Atelier voor kunst-keramiek Astra, Maastricht (1938-1954).

    Over het atelier C.V. Astra is tot dusverre in de literatuur niets te vinden.
    De Commanditaire Vennootschap Astra is per 1 mei 1938 bij de Kamer van Koophandel te Maastricht ingeschreven als 'Atelier voor kunst-keramiek' op het adres Gubbelstraat 20-24.
    Op 1 juli 1954 werd het bedrijf opgeheven.
    (Kamer van Koophandel Maastricht, dossiernummer 5289; Astra).
    Van dit bedrijf zijn tegels van een hoge kwaliteit bekend, zowel handgeschilderd als in reliëf.
    De tegels zijn, voor zover niet in eigen bedrijf gevormd of gegoten, afkomstig van de Mosa, het derde grote bedrijf in Maastricht.
    Als de tegels gemerkt zijn kan dat met een blindstempel zijn (ASTRA in kleine bloklettertjes) of een schildering aan de zijkant (C.V. ASTRA).
    Van Astra zijn tegels met gebouwen en vestingwerken van Oud-Maastricht bekend, die geschilderd zijn op Mosa-tegels van 150x150x6 mm en 206x102x7 mm uit de jaren 1945-1950.
    De voorstellingen gaan terug op kleurenlitho’s van Alexander Schaepkens (1815-1899), een regionale kunstenaar die bekend is om zijn sfeervolle stadsgezichten en tussen 1850 en 1860 tal van gebouwen en bouwwerken in en om Maastricht heeft vastgelegd.
    Vergelijken wij de kleurenlitho's van Alexander Schaekens met de bij Astra geschilderde tegels, dan zien wij hoe minutieus en sfeervol de voor ons onbekende schilder te werk is gegaan.

    Bron: Pluis, J. en Jean M.W. Maussen;
    Maastrichtse gebouwen en bouwwerken op tegels, in: Tegel 34 2006.


    Jean Maussen (*1937) is stadsgids van 't Gilde in Maastricht.
    Hij kreeg in de jaren zeventig van de 20ste eeuw interesse voor ansichtkaarten van Maastricht.
    Thans beschikt hij over een uitgebreid archief over oud-Maastricht.
    Een interview is te beluisteren via:
    http://www.zichtopmaastricht.nl/digi...ver_malpertuis .
    Last edited by Moderator; 12 december 2014, 19:00.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Hulde, SJEF! Hoe je nu weer beland in het alom bekende blad 'Tegel', nummertje 34 zal wel altijd een mysterie blijven.

    In de telefoongids van 1950 staat Astra ook vermeld.

    Astra, C.V. Atel. v. Kunst Keramieken, Gubbelstr. 20 (kant .n. 8--12, 14--17).


    Bron: http://de-wit.net/bronnen/tel1950/index.htm
    Last edited by burgemeester; 10 januari 2010, 11:25. Reden: toevoeging

    Opmerking


    • #3
      In Sjinkerij de Bobbel zit achter de koffiemachine aan de muur ook een tegeltableau met kerken in Maastricht. Zouden die ook van Astra kunnen zijn?
      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Hulde, SJEF! Hoe je nu weer beland in het alom bekende blad 'Tegel', nummertje 34 zal wel altijd een mysterie blijven.

        In de telefoongids van 1950 staat Astra ook vermeld.

        Astra, C.V. Atel. v. Kunst Keramieken, Gubbelstr. 20 (kant .n. 8--12, 14--17).


        Bron: http://de-wit.net/bronnen/tel1950/index.htm
        Geen mysterie; heb het blad gewoon gekocht, omdat er ook ruimschoots aandacht is voor de tegelpanelen van het voormalige Grand Hôtel du Lévrier et de l'Aigle Noir in de Boschstraat te Maastricht.

        In de koetsdoorrit van het voormalige Grand Hôtel du Lévrier et de l'Aigle Noir, Boschstraat 76 in Maastricht, bevindt zich een indrukwekkende reeks van zes tegelpanelen.
        Deze landschappen werden alle rond 1900 door de Belgische Manufacture de Céramiques Décoratives de Hasselt in cloisonnétechniek vervaardigd.
        Het was een modieuze keuze die het hotel een moderne aanblik gaf.
        De centrale panelen zijn verwant met ontwerpen voor Hasselt van Jacques Madiol, een Belgische schilder van Nederlandse afkomst.
        Ze vertonen in de waterpartijen een in het symbolisme en de art nouveau zeer karakteristieke lijnvoering.
        De zijpanelen behoren tot de gewonere standaardproductie.
        De omvang van dit project maakt het tot een van de belangrijkste realisaties van de Hasseltse fabriek.

        Binnenkort meer over dit onderwerp.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
          In Sjinkerij de Bobbel zit achter de koffiemachine aan de muur ook een tegeltableau met kerken in Maastricht.
          Zouden die ook van Astra kunnen zijn?
          Worden de kerken afgebeeld op één tegel, of over meerdere tegels?
          Als de kerken op één tegel van 20 cm x 10 cm worden afgebeeld, en ze zijn in meerdere kleuren op de tegel aangebracht, dan zijn het hoogstwaarschijnlijk tegels van C.V. Astra.
          Anders graag een exacte omschrijving van de tegels of tegeltableaus.
          En of het monochroom gekleurde voorstellingen van (kerk)gebouwen zijn.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
            Misschien ook over tegeltableaux aan gevel(s) (bv. Hoogbrugstraat) en in panden (bv. 'Huis in de tuin')?
            Maar ja, dat is waarschijnlijk weer een nieuwe thread?
            Indien ik de gegevens bijelkaar gesprokkeld heb, dan wordt het uiteraard een nieuwe thread.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
              Indien ik de gegevens bijelkaar gesprokkeld heb...
              Kijk ook even in de Monumenten voor geschiedenis en Kunst?

              Opmerking


              • #8
                Wie was/waren de eigena(a)r(en) van Astra?

                Heeft iemand de mogelijkheid de website van de Kamer van Koophandel hierop na te zien?

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
                  In Sjinkerij de Bobbel zit achter de koffiemachine aan de muur ook een tegeltableau met kerken in Maastricht. Zouden die ook van Astra kunnen zijn?
                  Ik ben even in de Bobbel gaan kijken, maar deze tegels zijn volgens mij niet gemaakt bij Astra, maar zijn van een latere tijd, ook gezien het formaat 20x20.
                  Ik zal volgende week een foto van dit tableau maken, ter vergelijking.
                  Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik kom daar niet alleen voor een tegeltje, ja natuurlijk iets gedronken en gegeten

                    Persoonlijk vermoed ik dat deze tegels bij de Bobbel lekker kitch zijn (sorry Taco)
                    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                      Heeft iemand de mogelijkheid de website van de Kamer van Koophandel hierop na te zien?
                      Ik heb per 01-01-2010 mijn inschrijving bij de KvK opgezegd.
                      Maar ik zal in de loop van de dag kijken of ik toch nog kan inloggen.
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                        Maar ik zal in de loop van de dag kijken of ik toch nog kan inloggen.
                        Inmiddels heb ik gezocht in het historisch archief van de KvK.
                        Resultaat: Er zijn geen inschrijvingen in het handelsregister gevonden die aan de door u opgegeven zoekcriteria voldoen.

                        Dan maar een telefoontje gepleegd naar de KvK Maastricht.
                        Na een (bijna) eindeloze sessie van doorverbinden, is het eindresultaat: mijn historisch getinte vraag (over Astra C.V.) kan niet worden beantwoord.

                        Het enige dat dan resteert, is: naar het RHCL gaan in de Sint Pieterstraat 7, en kijken of er archiefstukken zijn over Astra C.V..
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #13
                          Archieven van de Kamer van Koophandel in Limburg

                          Veel moeite gedaan Sjef, en allemaal voor niets. Toch mijn dank. Het RHCL heeft inderdaad archieven van de Kamer van Koophandel te Maastricht. Het gedeelte vóór de overgang naar het grotere verband van de 'KvK Zuid Limburg' (1920) geeft naar mijn ervaring weinig of geen informatie over individuele bedrijven. De periode na 1920 heb ik nog nooit bekeken. In elk geval zijn er volgens de website van het RHCL diverse toegangen ('inventarissen') op. Misschien dat 'Astra' ergens te vinden is?
                          Overigens beantwoordt het RHCL schriftelijke vragen. Maar voor niet direct op te lossen problemen zal ongetwijfeld een onderzoekstarief worden gerekend.
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 januari 2010, 11:40. Reden: aanpassing tekst

                          Opmerking


                          • #14
                            Inmiddels heb ik het RHCL geraadpleegd, middels 'zoeken in archieven en collecties'.

                            http://www.rhcl.nl/page.asp?id=1443 .

                            Alle mogelijkheden geprobeerd, maar het leverde niets op wat C.V. Astra betreft.
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #15
                              Ben overigens wel benieuwd naar die foto van het Tableau

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X