Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Voormalig raadhuis Heer

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Voormalig raadhuis Heer

    Tijdens een klein bezoekje in het voormalige raadhuis te Heer kwam ik de onderstaande steen tegen. In de krochten van het raadhuis waren ook nog twee cellen aanwezig.

    Kompleminte

    Toller

  • #2
    Burgemeester meester Thomassen kon toen nog niet bevroeden dat zijn gemeente in 1920 een fors stuk kwijt zou raken aan de gemeente Maastricht. Maar gelukkig hebben die twee cellen nog dienst kunnen doen tot 1970...
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 14 mei 2016, 03:19.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Burgemeester meester Thomassen kon toen nog niet bevroeden dat zijn gemeente in 1920 een fors stuk kwijt zou raken aan de gemeente Maastricht. Maar gelukkig hebben die twee cellen nog dienst kunnen doen tot 1970...
      Of de cellen, destijds van de Rijkspolitie, nog na de herindeling van Heer met Maastricht zijn gebruikt weet ik niet met zekerheid.
      Feit is wel dat een (groot) deel van het voormalige raadhuis van Heer nog door de gemeentepolitie Maastricht is gebruikt.
      De afdeling verkeer, o.a. de motorrijders van de gemeentepolitie Maastricht, waren gehuisvest in het oude raadhuis.
      In 1978, toen het nieuwe politiebureau aan de Sint Hubertuslaan (thans Prins Bisschopssingel) werd geopend vertrok de afdeling verkeer uit Heer.
      Wat overbleef was een wijkpost die niet permanent was bezet.
      Wanneer die wijkpost uiteindelijk gesloten werd weet ik niet precies, wellicht kan ik dat nog uitzoeken, maar dat moet rond 1985 zijn geweest.

      Het is aannemelijk dat na 1970 de cellen nog wel een tijdje zijn gebruikt om (verkeers)verdachten tijdelijk, voor max. 6 uur, op te sluiten.

      Opmerking


      • #4
        Een van de twee cellen. Ze worden nu gebruik als opslag voor papier!!

        Kompleminte

        Toller

        Opmerking

        Bezig...
        X