Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Augustinuskerk - Maria Ten Oever

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    @ SJEF: 'Tot 1830 dan toen de Fransen de kerk voor vier jaar weer in gebruik namen.'
    Waar heb je dat stuk over de geschiedenis van de Awwestiene vandaan SJEF?
    Ik heb hier een tiental gekopieerde vellen papier (op A4 formaat) in een plastic mapje (ooit gekregen begin jaren '80 vorige eeuw van een studiegenote MO-Pedagogiek).
    Het is jammer genoeg niet compleet.
    Wat ik eruit opmaak, beschrijft het diverse kerken van Maastricht.

    Daar ik conservatief van aard ben (conserveren = bewaren), heb ik dus constant een gebrek aan ruimte, omdat ik veel bewaar.
    Zeker wat letters op papier betreft .
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #32
      Funville

      Ook aan de Awwe Stiene gaat de moderne tijd niet voorbij, de ombouw naar kinderspeelparadijs is in volle gang.

      Hierbij een momentopname van vandaag 19-10-2010

      Ik kwam en zag en ben nu weer weg

      Opmerking


      • #33
        Funville

        Om Olijfje een genoegen te doen zal ik een fotodagboek bijhouden onder de naam Funville.
        Ik kwam en zag en ben nu weer weg

        Opmerking


        • #34
          Funville

          Olijfje, hier dus.

          Morgen het vervolg!
          Ik kwam en zag en ben nu weer weg

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Caesar Bekijk bericht
            Hierbij een momentopname van vandaag 19-10-2010

            Ik zie dat het orgel-/zangkoor nog intact is. Ben benieuwd wat men met dat 'hout' gaat doen. Ook de plavuizen en de houten consoles waarop de twaalf laat achttiende-eeuwse apostelbeelden van Henri Vivroux stonden, zijn nog aanwezig. En natuurlijk de akoestische wandbekleding van De Staar.

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
              Bij voorbaat dank, weet je al bij benadering wanneer de feestelijke opening is ?
              Feestelijke opening op 1 december 2010, volg de aankondigingen in de media (volgens mij is de toegang op deze dag gratis !!!!!!)
              Ik kwam en zag en ben nu weer weg

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                Ik zie dat het orgel-/zangkoor nog intact is. Ben benieuwd wat men met dat 'hout' gaat doen. Ook de plavuizen en de houten consoles waarop de twaalf laat achttiende-eeuwse apostelbeelden van Henri Vivroux stonden, zijn nog aanwezig. En natuurlijk de akoestische wandbekleding van De Staar.
                Clio, maak je geen zorgen, er mag niets aan het gebouw veranderd worden, en verf rood en geel, kan ook weer wit worden.
                De apostelbeelden zijn er niet meer, maar zijn volgens mij verhuist naar een andere kerk, ik weet helaas niet welke.
                Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                Opmerking


                • #38
                  Ze hangen nu - na een tussenstop in het voormalige Roermondse kartuizerklooster (in gebruik bij het bisdom) - in de gerestaureerde Sint-Christoffelkathedraal in Roermond (bisschopskerk). Maar ik heb het nog niet zelf gezien...

                  Opmerking


                  • #39
                    Enigszins off-topic, maar met Funville in de Awwe Stiene bevestigt Maastricht toch maar weer haar reputatie als creatieve herbestemmer van leegstaande kerkgebouwen. Alleen in het centrum kom ik al op het volgende lijstje:
                    • Oude Minderbroederskerk: archief/studiezaal (HCL)
                    • Tweede Minderbroederskerk: kantoor (bestuurszetel UM)
                    • Kapel Canisianum: onderwijs (economische faculteit UM)
                    • Bonnefantenkerk: onderwijs/voorlichting (visitors centre UM)
                    • Nieuwenhofkapel: onderwijs (collegezaal University College)
                    • Grauwzusterskerk: museum (NHM)
                    • Kruisherenkerk: horeca (Kruisherenhotel)
                    • Dominikanenkerk: boekhandel (Selexyz)
                    • Jezuïetenkerk: theater (Bonbonnière)
                    • Kapel achter Jodenstraat: museum (Historische Drukkerij)
                    • Augustijnenkerk: kinderspeelplaats/horeca (Funville)
                    • Kloosterkapel Refugie van Hocht: Leger des Heils ??
                    • Andrieskapel: ??
                    • Capucijnenkerk: filmhuis Lumière (?)
                    • Kapel Capucijnenhof: woningen
                    • Kloosterkapel Misericorde: ??
                    • Kloosterkerk Calvariënberg: kantoor + kantine (Sociale Dienst)

                    En buiten het centrum:
                    • Lambertuskerk: kantoren? nog niet geheel duidelijk
                    • Kapel Annadal-ziekenhuis: rechtbank (?)
                    • Kloosterkapel Zusters van het Arme Kindje Jezus, Brusselseweg: onderwijs (aula Pedagogische Academie)
                    • Kapel Broeders van Maastricht, Tongerseweg: onderwijs (?)
                    • Kerk Malpertuis: Opera Zuid

                    Nog meer? Gesloopte kerken en kerken met een religieuze functie (how exotic!) tellen niet mee... Opvallend: geen één op de rechter-Maasoever! Daar zijn wel al diverse kerken gesloopt.

                    Correctie! Wèl een herbestemde kerk op de rechter-Maasoever:
                    • Sterrepleinkerk: ateliers
                    Last edited by El Loco; 19 oktober 2010, 18:01. Reden: Sterrepleinkerk

                    Opmerking


                    • #40
                      FunVille

                      Een kleine impressie, "speeltoestel" voor kinderen van 7 tot 12 jaar.

                      Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        De conclusie moet zijn dat de uitbater van Nightlive de nog steeds als kerk herkenbare ruimte heeft aangekleed met in de handel in overvloed te koop zijnd negentiende-eeuws kerkelijk erfgoed. Heel quaint en dus aantrekkelijk voor een breed swing-publiek. Het zou interessant zijn:
                        1. eens na te gaan waar hij het materiaal vandaan had;
                        2. waar het nú verblijft.
                        Deze vragen heb ik destijds gemist, want ik had je toen al kunnen vertellen dat die beelden hoogstwaarschijnlijk afkomstig waren van mijn buurman in Amsterdam! Die dreef in de jaren '90 een tamelijk lucratief handeltje (KoosVast Trading) in uit Polen geïmporteerde heiligenbeelden. De voornaamste afnemers waren discotheken en party-locaties! Hier een artikel in Trouw daarover.

                        Opmerking


                        • #42
                          Ongelofelijk, Loco! Zou zo maar eens kunnen!

                          Opmerking


                          • #43
                            Ik zal hem voor de zekerheid eens vragen als ik hem een dezer dagen zie. Niet dat het er toe doet...

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              Ik zal hem voor de zekerheid eens vragen als ik hem een dezer dagen zie. Niet dat het er toe doet...
                              Nou, ik vind het anders een alleraardigst verhaal!

                              Opmerking


                              • #45
                                Leuk,ik ben opgegroeid in de mariastraat,en heb in deze ker mijn eerste komunie gedaan,en ik weet ook nog,in de tuin van de pastorie onze lieve herebeestjes vangen

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X